Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
CeXNS skrev (2 timer siden):

Denne kunstprisen setter jo fingeren på hvordan medlemmer av kongefamilien kan bli brukt. Det bør jo være OK å diskutere på prinsippielt grunnlag hvordan kongelige kan havne i situasjoner der de gir legitimitet og glans til folk som ønsker seg det. Uuups; det er jo det Epstein-saken også handler om; hvordan en kongelig person uten regler og dømmekraft havnet i akkurat denne problemstillingen. Nå har vi jo allerede sett kronprinsbarna sammen med Infantino, en mann som virkelig ingen burde legitimere. 

De burde virkelig skrive seg dette bak øret; og lage et regelverk som ikke gjør at hvem som helst får tilgang.

Det er nøyaktig derfor det står respekt av de som valgte å avbryte samarbeidet med kronprinsessen etter at innholdet i Epstein filene ble avslørt. Det har sin pris å ikke ville sole seg i glansen av kongehuset og kritisere de. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lykkeliten* skrev (16 minutter siden):

Ein kan jo berre tenke seg kva kommentarar som hadde kome om kongefamilien IKKJE hadde adressert forballguttas bragd i VM😅

Ja, det hadde kommet reaksjoner på at noen med millioner i apanasje ikke hadde gjort jobben sin. Eller tror du at kongehuset drives av veldedighet og frivillig arbeid? 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (40 minutter siden):

Enig.

For å snu på det: Det er jo ikke som om de kan la være å utføre det som er en av kjerneaktivitetene deres, dvs være tilstede på en VM-kamp som i følge flere kommentatorer var den største begivenheten og bragden i norsk idrettshistorie, bare for å unngå å gi inntrykk av at de prøver å bygge omdømme. Noe slikt ville faktisk være helt utenkelig og absurd.

Når kronprinsen kommer ut på slottsplassen for å delta i feiringen er det dessuten på direkte forespørsel fra folket, jf det som skjedde etter Senegal-kampen, da fansen spontant trakk til Slottet for å "vekke kongen". Kronprinsens gest er på den bakgrunnen helt konkret å være lydhør. Normalt sett ville han vært i USA på tribunen, men pga den ekstraordinære situasjonen med Mette-Marits lungetransplantasjon valgte han en alternativ lavterskelløsning, dvs poste bildet på IG av dem begge foran TVen, og selv komme ut og delta i festen sammen med fansen etter kampen. Begge deler som svar på folkets oppfordring og invitasjon.

Nettopp dette tenker jeg også. 

• Liker 7
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Ja, jeg tror det. Enhver kommunikasjonsrådgiver vil si det samme. Tror du ikke det jobbes i kulissene? Ingen ansatte som jobber med kommunikasjon og innholdsproduksjon? Når Kongehuset har stått i sin største omdømmekrise i moderne tid? 

Og de har virkelig uppet gamet i forhold til tidligere representasjon. 

Jeg synes nu de gjør som de alltid har gjort, jeg. Og de gjør det jeg forventer av et kongehus - å bl.a delta på kulturelle ting som opptar ca hele nasjonen.

• Liker 12
Skrevet
Aricia skrev (43 minutter siden):

Enig.

For å snu på det: Det er jo ikke som om de kan la være å utføre det som er en av kjerneaktivitetene deres, dvs være tilstede på en VM-kamp som i følge flere kommentatorer var den største begivenheten og bragden i norsk idrettshistorie, bare for å unngå å gi inntrykk av at de prøver å bygge omdømme. Noe slikt ville faktisk være helt utenkelig og absurd.

Når kronprinsen kommer ut på slottsplassen for å delta i feiringen er det dessuten på direkte forespørsel fra folket, jf det som skjedde etter Senegal-kampen, da fansen spontant trakk til Slottet for å "vekke kongen". Kronprinsens gest er på den bakgrunnen helt konkret å være lydhør. Normalt sett ville han vært i USA på tribunen, men pga den ekstraordinære situasjonen med Mette-Marits lungetransplantasjon valgte han en alternativ lavterskelløsning, dvs poste bildet på IG av dem begge foran TVen, og selv komme ut og delta i festen sammen med fansen etter kampen. Begge deler som svar på folkets oppfordring og invitasjon.

👏 

• Liker 8
Skrevet
Lykkeliten* skrev (Akkurat nå):

Siste spørsmålet skjønar eg ikke? 

Det er ikke mitt problem. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Denne er verdt å lese, PR og omdømme eksperter sine synspunkter om kongehuset og VM. 

https://www.tv2.no/underholdning/tror-jubelbilder-kan-endre-inntrykket-et-sart-tiltrengt-loft/19019992/

«Med søndagens og nattens jubelbilder, framstår de kongelige i en atskillig lystigere tone enn slik vi har sett dem under krisene som har preget kongehuset det siste året.

Blindheim tror de nye bildene, som nå går verden rundt, kan slå positivt ut for kongehuset. 

– Kongefamilien kan få et sårt tiltrengt løft, mener han. 

– Haakon fremstår folkelig, sporty og tett på folk. Det er dette kongehuset trenger nå, etter over et år med mange problemer og fallende oppslutning. Det snur nok ikke alt, men det kan dempe noe av negativiteten, tror omdømmeksperten.» 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Ja, virkelig. Et eneste stort skuespill ... og så er det så mange som synes det er så fantastisk med disse kongelige som er så folkelige og hyggelige 😅

De er jo på jobb, men går da fint an å være genuint hyggelige for det

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (54 minutter siden):

Enig.

De har lang responstid på oppfordringer og invitasjoner da. «Invitasjonen», som forøvrig var rettet til KONGEN ( den desidert mest populære), kom 24. juni. 

Mulig det måtte vurderes av noen først.

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker at omdømeeksperten har rett i at suksessen i VM og kongefamiliens ulike tilnærminger til dette; både kongeparets hilsen fra hytta, HM og MM foran TV med supporterskjerf, Haakons roing med folk på slottsplassen og de to yngstes deltakelse blant publikum på arenaen, vil slå positivt ut for kongefamilien. 

Jeg tror på engasjementet - de synes helt sikkert dette er gøy. De er liksom nordmenn, de også. De har en lang tradisjon gjennom generasjoner for å delta med iver og glede på idrettsarrangementer, og for å heie på idrettsfolkene våre. 

At noen klarer å vri det til noe negativt, får stå for deres regning. 

Prinsebarnas begeistring var fullstendig ekte.  Gøy på se. Og fint for dem med litt fri fra blytunge dager, uker og måneder. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan ikke se for meg at MM synes det er noe annet enn kjedelig med fotball.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Selv om det brukes for å øke omdømmet til institusjonen du ellers kritiserer hardt?

For det er det som skjer. Epstein er gårsdagens nyheter, «man må gå videre», og det som befester seg i hukommelsen til folk er HM som ror og IA som klemmer Haaland. Det er jo mye mer behagelig for den norske folkesjela å komme tilbake til normalen hvor Kongefamilien verken lyver eller bedrar. 

Ja, ja verden vil bedras. 

Jeg vet ikke hvordan de skulle løst dette, all den tid vi fortsatt dessverre har et monarki, med en fullstendig uegnet familie som de høystående over oss almuen. Det hadde jo ikke vært populært om de ignorerte hele bragden heller. Hva tenker si de skulle gjort, ut over å abdisere?

CeXNS skrev (45 minutter siden):

Jeg synes det er rart at «oppriktighet» må leses fra et manus. Jeg tror han er veldig sportsinteressert, men jeg tror også at det jobbes i kulissene for å skape positivt innhold som skal demme opp for den negative oppmerksomheten de har stått i. 

Det tror jeg også, og tenker at er han ikke mer interessert enn at han trenger et manus kunne han spart seg den uttalelsen og heller tatt et par rotak eller noe.

Hebbe-lille skrev (33 minutter siden):

Det er nøyaktig derfor det står respekt av de som valgte å avbryte samarbeidet med kronprinsessen etter at innholdet i Epstein filene ble avslørt. Det har sin pris å ikke ville sole seg i glansen av kongehuset og kritisere de. 

100 % enig

Hebbe-lille skrev (7 minutter siden):

Denne er verdt å lese, PR og omdømme eksperter sine synspunkter om kongehuset og VM. 

https://www.tv2.no/underholdning/tror-jubelbilder-kan-endre-inntrykket-et-sart-tiltrengt-loft/19019992/

«Med søndagens og nattens jubelbilder, framstår de kongelige i en atskillig lystigere tone enn slik vi har sett dem under krisene som har preget kongehuset det siste året.

Blindheim tror de nye bildene, som nå går verden rundt, kan slå positivt ut for kongehuset. 

– Kongefamilien kan få et sårt tiltrengt løft, mener han. 

– Haakon fremstår folkelig, sporty og tett på folk. Det er dette kongehuset trenger nå, etter over et år med mange problemer og fallende oppslutning. Det snur nok ikke alt, men det kan dempe noe av negativiteten, tror omdømmeksperten.» 

Så håper jeg dypt og inderlig at flere av Epstein-files snart slippes, og/eller at det skrives mer igjen om enablingen av MBH, om kronprinsens økonomiske snusk etc, så presset mot den familien spesielt  og mot monarkiet generelt holdes oppe. For jeg ønsker å bli lvitt dem, for enhver pris.

Men frem til vi er kvitt dem, er det ikke kritikkverdig at de ror med folket, eller jubler fra tribunene.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Durex skrev (1 minutt siden):

Kan ikke se for meg at MM synes det er noe annet enn kjedelig med fotball.

Det er kjempemange som aldri har vært interessert i fotball, som nå ser hver kamp Norge spiller med stort engasjement. Nå vet jeg ikke noe om hvilket forhold hun har til sporten, men det er vel ikke usannsynlig at også hun synes det er gøy med VM?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan de skulle løst dette, all den tid vi fortsatt dessverre har et monarki, med en fullstendig uegnet familie som de høystående over oss almuen. Det hadde jo ikke vært populært om de ignorerte hele bragden heller. Hva tenker si de skulle gjort, ut over å abdisere?

Det tror jeg også, og tenker at er han ikke mer interessert enn at han trenger et manus kunne han spart seg den uttalelsen og heller tatt et par rotak eller noe.

100 % enig

Så håper jeg dypt og inderlig at flere av Epstein-files snart slippes, og/eller at det skrives mer igjen om enablingen av MBH, om kronprinsens økonomiske snusk etc, så presset mot den familien spesielt  og mot monarkiet generelt holdes oppe. For jeg ønsker å bli lvitt dem, for enhver pris.

Men frem til vi er kvitt dem, er det ikke kritikkverdig at de ror med folket, eller jubler fra tribunene.

Men hva om kronprinsessen ikke figurerer i flere filer - hva da?

og at det skal skrives noe som helst om forholdet til den voksne sønnen til MM, tror jeg er høyst usannsynlig. Hvorfor skulle det det? han har ingen rolle i kongehuset, og rettssaken er over - alt som kom fram der, er jo offentlig kjent. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Men hva om kronprinsessen ikke figurerer i flere filer - hva da?

og at det skal skrives noe som helst om forholdet til den voksne sønnen til MM, tror jeg er høyst usannsynlig. Hvorfor skulle det det? han har ingen rolle i kongehuset, og rettssaken er over - alt som kom fram der, er jo offentlig kjent. 

Da er jo det flaks for henne i så fall. Men jeg synes ikke hun skal slippe så billig unna at vi nå er ferdige med saken bare fordi hun var så heldig med timingen av sykdomsforverrelsen av hun ble uangripelig, og så skal alt være glemt fordi mannen hennes tar et par ro-tak og barna heier sammen med hele resten av Norge. Det er ikke kritikkverdig at de heier og deltar i feiringen, men jeg håper virkelig ikke det fører til at kritikken mot dem og mot monarkiet stilner.

Og jo, jeg synes fint media kunne holdt oppe presset ang enablingen av den voldelige overgriperen de velger å skjerme og støtte. Hvis han flytter til Skaugum når han slippes løs på samfunnet igjen, stedet der han har voldtatt, sniffet kokain og smugfilmet at han fingrer underlivet til intetanende kvinner, mens norsk ungdom pålegges å bevokte stedet, da er det helt klart av offentlig interesse og bør absolutt problematiseres av media og ikke bare gjemmes bak «privatliv» og «han har ingen rolle i kongehuset».

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
CeXNS skrev (14 minutter siden):

Jeg tror jeg er relativt tydelig på hva jeg mener. 

100 %. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (22 minutter siden):

De er jo på jobb, men går da fint an å være genuint hyggelige for det

Vi ser det helt tydelig på forskjellige måter. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
FruR skrev (4 timer siden):

Du tror ikke det skal litt mer til for å etterforske kongelige enn andre folk? Og som nevnt før i tråden kongen er den eneste som kan straffeforfølge og dømme kornprisen og mulig også kronprinsessen 

Det er feil.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (7 minutter siden):

Da er jo det flaks for henne i så fall. Men jeg synes ikke hun skal slippe så billig unna at vi nå er ferdige med saken bare fordi hun var så heldig med timingen av sykdomsforverrelsen av hun ble uangripelig, og så skal alt være glemt fordi mannen hennes tar et par ro-tak og barna heier sammen med hele resten av Norge. Det er ikke kritikkverdig at de heier og deltar i feiringen, men jeg håper virkelig ikke det fører til at kritikken mot dem og mot monarkiet stilner.

Og jo, jeg synes fint media kunne holdt oppe presset ang enablingen av den voldelige overgriperen de velger å skjerme og støtte. Hvis han flytter til Skaugum når han slippes løs på samfunnet igjen, stedet der han har voldtatt, sniffet kokain og smugfilmet at han fingrer underlivet til intetanende kvinner, mens norsk ungdom pålegges å bevokte stedet, da er det helt klart av offentlig interesse og bør absolutt problematiseres av media og ikke bare gjemmes bak «privatliv» og «han har ingen rolle i kongehuset».

Helt enig. Jeg har forståelse for at tidspunktet for det ikke er nå, men jeg håper (forventer!) at når MM får kommet seg godt nok - om seks måneder, eller tolv - så kommer hun med noen skikkelige svar om Epstein. Og jeg håper enda mer at norsk presse IKKE får berøringsangst for Epstein-saken, bare fordi hun faktisk (hell i uhell) hadde flaks med forverringen av sykdommen sin. Hun ville nådd dette stadiet på et tidspunkt uansett, men det kom nå, ikke om to år, eller fire. Bra hun fikk nye lunger, og ifølge bildene er hun på bedringens vei, hun ser allerede bedre/friskere ut enn hun gjorde i år. Det er en krevende rekonvalesens. La henne få ta den. OG SÅ må vi få bedre svar enn «bare 20 minutter» og «husker ikke» og å framstille SEG SELV som et slags manipulert offer. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Jeg synes nu de gjør som de alltid har gjort, jeg. Og de gjør det jeg forventer av et kongehus - å bl.a delta på kulturelle ting som opptar ca hele nasjonen.

Ikke sant , hadde de ikke deltatt så hadde det selvsagt vært grunn til å kritisere, for dette er faktisk en del av jobben deres og derfor deltar de. Skulle bare mangle, at Norge nå har kommet så langt i VM, har aldri skjedd før og det er en stor bragd, selvsagt skal de kongelige være med å representere, noe annet annet ville vært skandale.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...