Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

Hva betyr "hesten"?  Er det kronprinsparet du mener?  Og "piske" betyr å spre mistanke, eller å straffe?  Har du selv gjort noe for å bringe de forhold du reagerer på videre til etterforskning?

Jeg har ikke hørt at det foregår noen etterforskning av de påståtte kriminelle handlingene du nevner, så det går inn i rekken av udokumentert sladder.  Jeg er skuffet over at tråden om kongehuset inneholder så mye sladder.

At pressen skriver om saker, betyr heller ikke at det ligger noe straffbart bak, eller om de som nevnes faktisk er innblandet.  Om det var grunnlag for rettslige handlinger, så hadde det nok skjedd. Sistnevnte skjedde faktisk etter en TV2-dokumentar. Wangen ble dømt  i rettsvesenet, og straffen starter altså etter dommen.

Altså, jeg kan jo gjøre et forsøk selv om det ikke var meg som dro inn hesten...

"Beating a dead horse" - engelsk uttrykk.
Eller "slå en død hest" på norsk, evt "piske".
Uttrykket brukes når noen mener at en annen gnåler om og om igjen på et tema som burde vært lagt dødt.

"Hesten" i dette tilfellet er formodentlig Epstein-saken, som en bruker tydeligvis mener man burde være ferdig med, det var da også den brukeren som i den forbindelse brakte "hesten" inn i diskusjonen.
En annen bruker er da uenig og ønsker å fortsette å "piske hesten", dvs forfølge Epstein-saken.

Klarere nå? Er det da mulig å gå videre uten all verdens kreative tolkninger av dette hestekadaveret?

• Liker 7
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (12 minutter siden):

Jeg bare lurer på; hvem er det som styrer Instagram-kontoen til Kongehuset? Det er jo noen som har det som jobb. Jeg lurer på om det postes der helt uten filter, eller om det ligger en strategi bak. Enhver institusjon eller bedrift med respekt for seg selv har jo en strategi knyttet til bruken av SoMe. Meen det er klart, det har jo sikkert ikke Kongehuset. Høh.

Ser ut som det er et litt annet fokus og innhold siste postene. Kan hende det er en sommervikar der nå som mange andre steder :)

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Lykkeliten* skrev (25 minutter siden):

Klart dei har ein strategi bak kontoen. Korleis kan du stille spørsmål ved det? Om du er seriøs, altså 🙈

Beklager, jeg burde brukt ironiflagg. Det var et ledd i diskusjonen om hvorvidt Slottet har en mediestrategi i forhold til omdømmet. Noen tror de ikke har det, jeg er uenig. 

Samme diskusjon foregår i de tradisjonelle mediene også. De fleste forståsegpåere mener at det å klistre seg til landslaget gir en positiv effekt. Noe som selvfølgelig den som styrer kontoen til Kongehuset vet dersom de har noen studiepoeng i kommunikasjon.  Ergo er det ikke urimelig å tro at innholdsproduksjonen kan ha det i bakhodet. Og der dukket jo også hun som trenger mest et omdømmeløft opp. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

De skulle fortelle om hva DE følte og tenkte. Det forventer jeg at de klarer uten manus. Må du ha manus for å fortelle hva du gjør eller tenker?

Vi vet at de har taleskrivere, og at Kongen på snart 90 ikke husker ordene han skal si, det respekterer jeg. Men det er litt rart at en mann som er selverklært sportsinteressert må ha manus for å formidle engasjementet. 

Jeg var lullet inn i en forståelse av Kongehuset som har krakelert for øynene mine. Det er ingen som liker å bli lurt.

Jeg ser ikke at dette her er en kamp verdt å ta, altså. At to gamle som er svært symboltunge for mange nordmenn, gløtter litt på en huskelapp. Jeg må bare henstille om at vi husker at disse her er snart 90 år, og det er da snarere regelen enn unntaket at man da blir noe kognitivt svekket. Dette helt uten at jeg påstår de er demente på noe vis, men både kropp og hjerne eldres ettersom årene går. 
Det har ingen ting å si at de har en liten huskelapp. Jeg synes de var, det som jeg tidligere har uttalt i en ironisk tone men nå mener det helt uironisk, skikkelig fine.

Fint at Haakon satt midt i folkemengden og rodde. 

Hvordan IA formulerte seg da hun snakka med Haaland ser jeg ingen problemer med. At hun var imponert og at det var utrolig bra jobba. Jeg hadde også sagt det samme. Godt håndtert. 

Hvis alt mulig rart skal kritiseres, mister også den saklige kritikken relevans. 

• Liker 16
Skrevet
CeXNS skrev (2 minutter siden):

Beklager, jeg burde brukt ironiflagg. Det var et ledd i diskusjonen om hvorvidt Slottet har en mediestrategi i forhold til omdømmet. Noen tror de ikke har det, jeg er uenig. 

Samme diskusjon foregår i de tradisjonelle mediene også. De fleste forståsegpåere mener at det å klistre seg til landslaget gir en positiv effekt. Noe som selvfølgelig den som styrer kontoen til Kongehuset vet dersom de har noen studiepoeng i kommunikasjon.  Ergo er det ikke urimelig å tro at innholdsproduksjonen kan ha det i bakhodet. Og der dukket jo også hun som trenger mest et omdømmeløft opp. 

Men er det rett at dei klistrar seg til VM? Har det ikkje alltid vært slik at kongehuset berømmer god norsk innsats innan idretten? 

Eg syns at myke av kritikken her inne er både tåpeleg og kunnskapslaus. 

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Lykkeliten* skrev (2 minutter siden):

Men er det rett at dei klistrar seg til VM? Har det ikkje alltid vært slik at kongehuset berømmer god norsk innsats innan idretten? 

Eg syns at myke av kritikken her inne er både tåpeleg og kunnskapslaus. 

Det er en diskusjon som foregår på flere plan. Jeg diskuterer hvorvidt det brukes strategisk for å øke omdømmet som har fått seg en knekk. 

De har stått i en omdømmemessig svært vanskelig situasjon og fra å ha hatt en enestående standing i befolkningen til nå å være nede på 60 tallet i oppslutning om monarkiet. Selvfølgelig vil det jobbes strategisk. 

Det er en viss forskjell mellom å stå på Kongetribune og sende telegram og å kaste seg inn i roing på slottsplassen eller på t-banen. Eller å hoppe rundt i garderoben med spillerne. 

• Liker 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (På 2.7.2026 den 22.36):

Nå må du virkelig gi deg. Han ble omtalt som pedofil milliardær i store aviser som The Guardian, i magasiner som Vogue, han var registrert som sex-forbryter av alvorligste grad. Det var 60 omtaler i norske aviser. Andrew ble skandalisert på grunn av sin omgang med Epstein. Virginia G hadde stått frem. Det var kjent at det var 40 fornærmede. 
Latterlig hvordan det bagatelliseres av enkelte i denne tråden.

Nei, det er velkjente saksopplysninger, og til kjernen av hvorfor Epstein fikk holde på så lenge som han gjorde. Du kan starte med å lese den prisbelønte gravesaken "Perversion of Justice" av Julie K.Brown eller f.eks se Netflixdokumentaren Jeffrey Epstein - Uanstendig rik hvis dette var ukjent for deg.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (8 minutter siden):

Det er en diskusjon som foregår på flere plan. Jeg diskuterer hvorvidt det brukes strategisk for å øke omdømmet som har fått seg en knekk. 

De har stått i en omdømmemessig svært vanskelig situasjon og fra å ha hatt en enestående standing i befolkningen til nå å være nede på 60 tallet i oppslutning om monarkiet. Selvfølgelig vil det jobbes strategisk. 

Det er en viss forskjell mellom å stå på Kongetribune og sende telegram og å kaste seg inn i roing på slottsplassen eller på t-banen. Eller å hoppe rundt i garderoben med spillerne. 

Tror du dette? De hadde dratt til VM uansett, fordi de er kongefamilien og de pleier å representere på store idrettsarrangement. Man kan like det eller ikke, men det er ikke noe nytt de har begynt med.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (6 timer siden):

Det jobber en kommunikasjonsavdeling på full spreng på Slottet. De trenger gode, folkelige bilder som de kan publisere. 

Kongeparet måtte ha manus, IA bidro med tomme floskler. SM fant ikke helt ordene og fremstod ukomfortabel. Og hvorfor er dette anledningen der MM relanseres etter operasjonen? 

De rir på bølgen av fotballagets suksess, og det er jo gøy med HM som ror med folket. Men for meg har de mistet all glans. Kanskje er det også slik at de heller burde forsøke å gjenopprette noe av glansen og ikke bidra enda mer til forståelsen av at de er helt vanlige folk. For det er jo den pidestallen de har ramlet ned fra. 

rebella81 skrev (22 minutter siden):

Jeg ser ikke at dette her er en kamp verdt å ta, altså. At to gamle som er svært symboltunge for mange nordmenn, gløtter litt på en huskelapp. Jeg må bare henstille om at vi husker at disse her er snart 90 år, og det er da snarere regelen enn unntaket at man da blir noe kognitivt svekket. Dette helt uten at jeg påstår de er demente på noe vis, men både kropp og hjerne eldres ettersom årene går. 
Det har ingen ting å si at de har en liten huskelapp. Jeg synes de var, det som jeg tidligere har uttalt i en ironisk tone men nå mener det helt uironisk, skikkelig fine.

Fint at Haakon satt midt i folkemengden og rodde. 

Hvordan IA formulerte seg da hun snakka med Haaland ser jeg ingen problemer med. At hun var imponert og at det var utrolig bra jobba. Jeg hadde også sagt det samme. Godt håndtert. 

Hvis alt mulig rart skal kritiseres, mister også den saklige kritikken relevans. 

Dette var et ledd i en diskusjon om hvordan kommunikasjonsavdelingen kan bruke anledningen til omdømmebygging. Når man må lese fra manus, så er det jo litt merkelig når det er dine egne ord fra ditt eget hjerte. 

Jeg ser ikke lenger naivt på det som Kongehuset kommer med som genuint. 

Eksperter sier tydelig at dette er sårt tiltrengt positiv publisitet. Det er naivt å tro at ikke det sitter folk på Slottet som ser sitt snitt til å bruke det. 

Kongen er forøvrig best når han ikke leser fra manus. Da oppleves det som genuint. 

Innlegget der Kongen og Dronningen snakket var iscenesatt. Hvis kongen er så alderssvekket at han ikke kan snakke fritt uten manus om en sak som opptar ham, slik du påstår, så er det virkelig en diskusjon som bør tas. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Tror du dette? De hadde dratt til VM uansett, fordi de er kongefamilien og de pleier å representere på store idrettsarrangement. Man kan like det eller ikke, men det er ikke noe nytt de har begynt med.

Ja, jeg tror det. Enhver kommunikasjonsrådgiver vil si det samme. Tror du ikke det jobbes i kulissene? Ingen ansatte som jobber med kommunikasjon og innholdsproduksjon? Når Kongehuset har stått i sin største omdømmekrise i moderne tid? 

Og de har virkelig uppet gamet i forhold til tidligere representasjon. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Eyr skrev (2 timer siden):

Blir rett og slett kvalm av at kongehuset får glans av vm-laget vårt og gleden det norske folket viser. 🤢

Har du adressert denne "kvalmen" til de tusenvis av mennesker som strømmer til slottet for å feire og gi uttrykk for sin glede over landslaget? For det er jo ikke slik at de er pålagt og innta slottsplassen for og ro etter kampslutt. Det er en høyst frivillig handling.

For egen del setter jeg spørsmål ved hvorfor kongefamilien skal ekskluderes fra gleden over landslagets prestasjoner? Det er jo ikke noen hemmelighet at kongefamilien er sportsinteressert. Om noe hever jeg øyenbrynene over enkelte "posører" som ifører seg fotballtrøye mens de fyller SoMe med sin tydeligvis nyvunne interesse for fotball. Men hvem er jeg til å frata folket gleden over VM og fellesskapet. Fotballinteressert eller ei.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg spurte ChatGPT og kongefamilien var ikke tilstede i Frankrike i VM i 1998. 

Det er som jeg har påpekt tidligere også; selv om noe har vært tradisjon, så betyr ikke det at man ikke kan stille spørsmål ved det. «Sånn har det alltid vært», er ikke et godt argument i min bok. Og det er det som er kjernen i mitt forhold til monarkiet. For noen år siden ville jeg overhode ikke stilt spørsmål ved dette. Med sakene rundt kongefamilien de siste årene har virkelig fått meg til å stille spørsmål ved monarkiet og deres plass i samfunnet.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (9 minutter siden):

Jeg spurte ChatGPT og kongefamilien var ikke tilstede i Frankrike i VM i 1998. 

Kongen sa i intervjuet fra hytta på søndag at forrige Brasil-kamp så han i opptak siden de var på fylkestur da - så denne kampen skulle han så absolutt se direkte. 
Hadde ikke trengt å bruke AI til dette, det holder å følge med på nyheter jevnlig. 

https://www.tv2.no/video/sport/kongeparet-hilser-til-fotballguttene/zP0kIlVCph-20350453

Endret av Snipa
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
CeXNS skrev (19 minutter siden):

Dette var et ledd i en diskusjon om hvordan kommunikasjonsavdelingen kan bruke anledningen til omdømmebygging. Når man må lese fra manus, så er det jo litt merkelig når det er dine egne ord fra ditt eget hjerte. 

Eksperter sier tydelig at dette er sårt tiltrengt positiv publisitet. Det er naivt å tro at ikke det sitter folk på Slottet som ser sitt snitt til å bruke det. 

Kongen er forøvrig best når han ikke leser fra manus. Da oppleves det som genuint. 

Innlegget der Kongen og Dronningen snakket var iscenesatt. Hvis kongen er så alderssvekket at han ikke kan snakke fritt uten manus om en sak som opptar ham, slik du påstår, så er det virkelig en diskusjon som bør tas. 

Ja, virkelig. Et eneste stort skuespill ... og så er det så mange som synes det er så fantastisk med disse kongelige som er så folkelige og hyggelige 😅

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Ja, virkelig. Et eneste stort skuespill ... og så er det så mange som synes det er så fantastisk med disse kongelige som er så folkelige og hyggelige 😅

Ja, det var jo her i tråden min illusjon om Kong Olav som folkekonge på trikken fikk seg en knekk. Heh.

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (27 minutter siden):

Enig.

For å snu på det: Det er jo ikke som om de kan la være å utføre det som er en av kjerneaktivitetene deres, dvs være tilstede på en VM-kamp som i følge flere kommentatorer var den største begivenheten og bragden i norsk idrettshistorie, bare for å unngå å gi inntrykk av at de prøver å bygge omdømme. Noe slikt ville faktisk være helt utenkelig og absurd.

Når kronprinsen kommer ut på slottsplassen for å delta i feiringen er det dessuten på direkte forespørsel fra folket, jf det som skjedde etter Senegal-kampen, da fansen spontant trakk til Slottet for å "vekke kongen". Kronprinsens gest er på den bakgrunnen helt konkret å være lydhør. Normalt sett ville han vært i USA på tribunen, men pga den ekstraordinære situasjonen med Mette-Marits lungetransplantasjon valgte han en alternativ lavterskelløsning, dvs poste bildet på IG av dem begge foran TVen, og selv komme ut og delta i festen sammen med fansen etter kampen. Begge deler som svar på folkets oppfordring og invitasjon.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (40 minutter siden):

Innlegget der kongeparet snakka var sjølvsagt iscenesatt, ingen trur vel noko anna. Kva trur du grunnen til at dei hadde huskelapp var da? At dei ikkje var oppriktige når dei ynskte lykke til og sa at dei var stolte? 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (17 minutter siden):

Enig.

For å snu på det: Det er jo ikke som om de kan la være å utføre det som er en av kjerneaktivitetene deres, dvs være tilstede på en VM-kamp som i følge flere kommentatorer var den største begivenheten og bragden i norsk idrettshistorie, bare for å unngå å gi inntrykk av at de prøver å bygge omdømme. Noe slikt ville faktisk være helt utenkelig og absurd.

Når kronprinsen kommer ut på slottsplassen for å delta i feiringen er det dessuten på direkte forespørsel fra folket, jf det som skjedde etter Senegal-kampen, da fansen spontant trakk til Slottet for å "vekke kongen". Kronprinsens gest er på den bakgrunnen helt konkret å være lydhør. Normalt sett ville han vært i USA på tribunen, men pga den ekstraordinære situasjonen med Mette-Marits lungetransplantasjon valgte han en alternativ lavterskelløsning, dvs poste bildet på IG av dem begge foran TVen, og selv komme ut og delta i festen sammen med fansen etter kampen. Begge deler som svar på folkets oppfordring og invitasjon.

Ein kan jo berre tenke seg kva kommentarar som hadde kome om kongefamilien IKKJE hadde adressert forballguttas bragd i VM😅

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Lykkeliten* skrev (2 minutter siden):

Innlegget der kongeparet snakka var sjølvsagt iscenesatt, ingen trur vel noko anna. Kva trur du grunnen til at dei hadde huskelapp var da? At dei ikkje var oppriktige når dei ynskte lykke til og sa at dei var stolte? 

Jeg synes det er rart at «oppriktighet» må leses fra et manus. Jeg tror han er veldig sportsinteressert, men jeg tror også at det jobbes i kulissene for å skape positivt innhold som skal demme opp for den negative oppmerksomheten de har stått i. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Lykkeliten* skrev (4 minutter siden):

Ein kan jo berre tenke seg kva kommentarar som hadde kome om kongefamilien IKKJE hadde adressert forballguttas bragd i VM😅

Nettopp. 

For en slik utenkelig uteblivelse ville jo virkelig betydd at kongehuset satte fokus på seg selv på bekostning av landslaget, og vært påfallende, umusikalsk og selvsentrert. Det de nå gjør er derimot ikke noe annet enn det som forventes av dem i en sådan stund.

Kanskje har det også som synergieffekt at det bedrer omdømme, og det sier de sikkert ikke neitakk til, men det er rett og slett ikke til å unngå akkurat nå.

• Liker 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...