Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (44 minutter siden):

Det er ikke sånn det fungerer. Kongehuset prøver denne strategien med å flytte fokuset, men saken vil ikke dø. Det vil henge ved dem til evig tid. 

Det er en slags strutsementalitet, der de dels prøver å hale ut tiden, dels bruke den forventede underdanigheten til å la saken gå i glemmeboken. Problemet er at de har mistet glansen. Dyden er tatt på forestillingen om at de er over sine undersåtter. 

Ja, de har svart på en del spørsmål, men som Solvang sier; det mangler svar på de vesentligste. Dessuten fremstår korn av svarene ikke plausible hvis man leser epostene. Skal man virkelig lukke øynene i en slik situasjon og bare gå videre. På 1700-tallet kanskje, ikke i 2026. 

Flytte fokus? De deltar med engasjementet sitt og med representasjon i et VM som berører hele verden: Hadde de funnet på et arrangement, kunne du vært i nærheten av en snev av realisme i antagelsene. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (14 minutter siden):

Her er påstandene jeg ber Om dokumentasjon på. 

Og jeg savner fortsatt dokumentasjon fra deg på at jeg har HEVDET AT HM driver med kriminalitet.

Det at du over/feil-tolker er ikke noe jeg kan gjøre så mye med.

Endret av keops
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er ikke å kaste seg med i roing for VM-landslaget som er å flytte fokus akkurat nå.

Det er tvert imot å bekrefte det som er hele befolkningens hovedfokus for øyeblikket, for å si det forsiktig, og som kommer til å vedvare i flere uker til. Et hvert statsoverhode som ikke passet på å adressere det ville jo feile voldsomt i utøvelsen av sitt embete og mandat.

Å tvære videre på feks skandalene i kongehuset midt i folkehavet på Slottsplassen i natt, derimot, ville ha vært å flytte fokus - og tendert mot fullstendig monomani, tunnelsyn og selvopptatthet. Takk og lov for kongehusmedlemmer med et minimum av sosiale antenner.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg tenker at denne «kulturprisen» også sier noe om de kontroverser som kan oppstå når man skal gi og få positiv publisitet. Dronningen har fått tildelt en kulturpris med utgangspunkt i at hun gjør jobben sin på en god måte. 

https://www.nrk.no/vestland/kulturpris-til-dronning-sonja-far-skarp-kritikk_-_-ei-fornaerming-1.17931035

«Dronninga har brukt heile livet sitt på å løfte kulturfeltet, og eg er glad for at vi kan bruke denne prisen til å takke for hennar heilt ekstraordinære og viktige innsats.» 

Men når politikk trumfer de spillereglene som gjelder kulturprisen, blir det hele en hån mot de vestlandske bidragsyterne, og når de som skal dele ut prisen har ventet et halvt år for å få audiens på slottet så ser det unektelig ikke bra ut. 

«Dei som har halde liv i eit vitalt teatermiljø på Moster. Dei som har jobba inn i dei seine nattestimar for at det skal vera eit operamiljø i Nordfjord. Dei som har æra for at korpsmiljøet i Nordhordland i tiår etter tiår har vunne dei gjævaste internasjonale konkurransane. Dei som har skapt eit litteraturmiljø i Bergen som har forma poetar og forfattarar frå heile Vestlandet. Og dei som har æra for at Bergen har eit symfoniorkester og eit operakor som hevdar seg i verdseliten.

Dei som har brukt heile seg. Heile tida.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Kongehuset er en institusjon, og en institusjon har et omdømme. Dette er basic kunnskap. 

Sakene med MBH og MM har ført til at omdømmet har fått seg en knekk. 

Som enhver annen institusjon så vil de ha behov for å gjøre noe med omdømmet. De har flere ansatte som hjelper dem med det. 

En av mulighetene er å flytte fokus. Derfor diskuteres det. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker at denne «kulturprisen» også sier noe om de kontroverser som kan oppstå når man skal gi og få positiv publisitet. Dronningen har fått tildelt en kulturpris med utgangspunkt i at hun gjør jobben sin på en god måte. 

https://www.nrk.no/vestland/kulturpris-til-dronning-sonja-far-skarp-kritikk_-_-ei-fornaerming-1.17931035

«Dronninga har brukt heile livet sitt på å løfte kulturfeltet, og eg er glad for at vi kan bruke denne prisen til å takke for hennar heilt ekstraordinære og viktige innsats.» 

Men når politikk trumfer de spillereglene som gjelder kulturprisen, blir det hele en hån mot de vestlandske bidragsyterne, og når de som skal dele ut prisen har ventet et halvt år for å få audiens på slottet så ser det unektelig ikke bra ut. 

«Dei som har halde liv i eit vitalt teatermiljø på Moster. Dei som har jobba inn i dei seine nattestimar for at det skal vera eit operamiljø i Nordfjord. Dei som har æra for at korpsmiljøet i Nordhordland i tiår etter tiår har vunne dei gjævaste internasjonale konkurransane. Dei som har skapt eit litteraturmiljø i Bergen som har forma poetar og forfattarar frå heile Vestlandet. Og dei som har æra for at Bergen har eit symfoniorkester og eit operakor som hevdar seg i verdseliten.

Dei som har brukt heile seg. Heile tida.» 

Jeg er enig i at hun ikke burde fått prisen - siden hun ikke får den som kunstner fra Vestlandet.

Sonja har vært en ypperlig formidler av kunst og kultur, og forjener all heder for det, men akkurat denne prisen var vel for å løfte frem kunstnere på Vestlandet. Hun var heller ikke en av de seks nominerte til prisen, men det ble slik jeg forstod det fremmet et benkforslag, og den demokratiske prosessen ved å stemme frem en vinner ble dermed også borte. 

Endret av blvck
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (5 minutter siden):

Kongehuset er en institusjon, og en institusjon har et omdømme. Dette er basic kunnskap. 

Sakene med MBH og MM har ført til at omdømmet har fått seg en knekk. 

Som enhver annen institusjon så vil de ha behov for å gjøre noe med omdømmet. De har flere ansatte som hjelper dem med det. 

En av mulighetene er å flytte fokus. Derfor diskuteres det. 

Igjen: det er ikke å flytte fokus å delta i VM-gleden. Det er normalt. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Blir rett og slett kvalm av at kongehuset får glans av vm-laget vårt og gleden det norske folket viser. 🤢

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at hun ikke burde fått prisen - siden hun ikke får den som kunstner fra Vestlandet.

Sonja har vært en ypperlig formidler av kunst og kultur, og forjener all heder for det, men akkurat denne prisen var vel for å løfte frem kunstnere på Vestlandet. Hun var heller ikke en av de seks nominerte til prisen, men det ble slik jeg forstod det fremmet et benkforslag, og den demokratiske prosessen ved å stemme frem en vinner ble dermed også borte. 

Denne kritikken er jeg enig i.

Men Dronning Sonja selv er jo helt uskyldig i sammenhengen - hun ble jo satt i en umulig situasjon ved å tildeles prisen, som det ikke akkurat var så lett å si fra seg, gitt hennes rolle og posisjon. Kritikken her må jo rettes mot de ansvarlige for tildelingen, altså kulturutvalget i Vestland. Så det er et poeng som strengt tatt ikke har noe å gjøre i en debatt om kongehuset.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Eyr skrev (2 minutter siden):

Blir rett og slett kvalm av at kongehuset får glans av vm-laget vårt og gleden det norske folket viser. 🤢

Kongehuset får ikke glans - de er med å hylle VM-laget. De som får glansen er sistnevnte.

Endret av Aricia
  • Liker 11
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Kongehuset får ikke glans - de er med å hylle VM-laget. De som får glansen er sistnevnte.

Naivt.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
keops skrev (1 time siden):

Oj, det er vel heller ikke dokumentert at jeg har hevdet at kronprinsen driver kriminell virksomhet. Så litt overflødig denne.

Hvem mente du om ikke kronprinsen? 
en random vanekriminell?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Denne kritikken er jeg enig i.

Men Dronning Sonja selv er jo helt uskyldig i sammenhengen - hun ble jo satt i en umulig situasjon ved å tildeles prisen, som det ikke akkurat var så lett å si fra seg, gitt hennes rolle og posisjon. Kritikken her må jo rettes mot de ansvarlige for tildelingen, altså kulturutvalget i Vestland. Så det er et poeng som strengt tatt ikke har noe å gjøre i en debatt om kongehuset.

Absolutt. Hun var ikke nominert heller, så kunne ikke vite at hun skulle få prisen. Jeg oppfatter ikke heller at Terje Lyngstad eller @Hebbe-lille kritiserer Sonja her. 

Jeg tenker vel at denne tråden ikke nødvendigivs må handle om kritikk at personene som utgjør kongehuset, men også at det kan være aktuelt å peke på utfordringer med roller, og hvordan andre ser og tenker på deres rolle som kanksje særlig er aktuelt her. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (1 time siden):

Da høres det ut for meg som at du er svært mottakelig for slottets kommunikative fremstøt.

Selv vil jeg piske denne hesten inn i evigheten, all den tid "hesten" har et kløv stappfullt av organisert kriminalitet og økonomisk utroskap.

Hva betyr "hesten"?  Er det kronprinsparet du mener?  Og "piske" betyr å spre mistanke, eller å straffe?  Har du selv gjort noe for å bringe de forhold du reagerer på videre til etterforskning?

Jeg har ikke hørt at det foregår noen etterforskning av de påståtte kriminelle handlingene du nevner, så det går inn i rekken av udokumentert sladder.  Jeg er skuffet over at tråden om kongehuset inneholder så mye sladder.

At pressen skriver om saker, betyr heller ikke at det ligger noe straffbart bak, eller om de som nevnes faktisk er innblandet.  Om det var grunnlag for rettslige handlinger, så hadde det nok skjedd. Sistnevnte skjedde faktisk etter en TV2-dokumentar. Wangen ble dømt  i rettsvesenet, og straffen starter altså etter dommen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest tante_grusom
Skrevet

De som speiler seg i VM-glansen er alle disse influensere som liksom elsker fotball og blir sponset opp og ned i mente  for å lage ståhei. 

Skrevet
Perine skrev (Akkurat nå):

Hva betyr "hesten"?  Er det kronprinsparet du mener?  Og "piske" betyr å spre mistanke, eller å straffe?  Har du selv gjort noe for å bringe de forhold du reagerer på videre til etterforskning?

Jeg har ikke hørt at det foregår noen etterforskning av de påståtte kriminelle handlingene du nevner, så det går inn i rekken av udokumentert sladder.  Jeg er skuffet over at tråden om kongehuset inneholder så mye sladder.

At pressen skriver om saker, betyr heller ikke at det ligger noe straffbart bak, eller om de som nevnes faktisk er innblandet.  Om det var grunnlag for rettslige handlinger, så hadde det nok skjedd. Sistnevnte skjedde faktisk etter en TV2-dokumentar. Wangen ble dømt  i rettsvesenet, og straffen starter altså etter dommen.

Takk! Jeg lurer også veldig på hvem denne hesten er hvis det IKKE er kronprinsparet?

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen som har kritisert dronningen for å ta i mot prisen, og det er nettopp denne berømmelige «glansen»  som gjør at denne diskusjonen passer godt inn i tråden om kongehuset. Om det gjelder politkerne som bruker kongehuset eller en uetisk og umoralsk fotballpresidenten som bruker kongehuset for å få fokus på seg selv, så er det absolutt noe som bør være oppe til diskusjon. Enkelte aktører bruker enkeltmedlemmer av kongehuset for å kneble debatten, og da særlig kongen og dronningen fordi de er godt forankret i den norske folkesjelen. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Lykkeliten* skrev (2 timer siden):

Ja, for at folk som har andre meiningar enn fleirtalet her inne kan ikkje ha egne veloverveide standpunkt, dei vert lurt og svindla. 

Det er notert. 

Mens andre kaller folk som mener annet enn seg selv, sprø.

Jo. Det inneber ikkje at folk ikke har lov å vær sprø. 

Skogen, trær og alt det der.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
blvck skrev (4 minutter siden):

Absolutt. Hun var ikke nominert heller, så kunne ikke vite at hun skulle få prisen. Jeg oppfatter ikke heller at Terje Lyngstad eller @Hebbe-lille kritiserer Sonja her. 

Jeg tenker vel at denne tråden ikke nødvendigivs må handle om kritikk at personene som utgjør kongehuset, men også at det kan være aktuelt å peke på utfordringer med roller, og hvordan andre ser og tenker på deres rolle som kanksje særlig er aktuelt her. 

Nettopp. Sitater hentet fra artikkelen men de er ufullstendige og ikke direkte sitert. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kulturpris-til-dronning-sonja-henger-ikke-pa-greip/o/5-95-3116788

«Offentleg  kritikk mot ein pris til ei høgt respektert dronning framstå som den reinaste majestetsfornærminga. Sjølv den mest maktkritiske vestlandskunstnaren forstår at den 88 år gamle dronninga har hatt det tøft i det siste. Dei (de andre nominerte) hadde med god grunn vorte skulda for å vera dårlege taparar, som heller meinte at dei hadde fortent prisen sjølv. Trur dei at dei er betre enn dronninga, kanskje?

Store delar av kulturlivet opplever at dei lever på nåde frå dei same fylkespolitikarane, som altså meinte at dronning Sonja var den mest verdige vinnaren av ein kulturpris på 50.000 kroner.« 

• Liker 5
  • Hjerte 5
Skrevet

Kva meiner du med siste setning? 

Og alle står sjølvsagt fritt til å bruke tida på kva ein vil, det er mykje eg ikkje skjønar kan engasjera, men det er mitt ‘problem’. 

Setningen var ett av MMs fantasifulle forsvar i "intervjuet" på NRK når hun ble spurt om innholdet i en av de ekstremt seksuelt ladede mailene hun sendte til sin gode pedofile kompis, Jeffrey Epstein.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...