Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
keops skrev (3 minutter siden):

Jeg har heller aldri brydd meg om det før.

Men så har jeg heller aldri hatt noen som skal være våre ansikt utad, som har vært i en slik situasjon før.

Det er forskjell på om en bekjent poster er bilde fra sykesenga eller sofakroken hjemme, eller om kronprinsparet gjør det.

Jeg unner MM all mulig komfort i rekonvalesensen, men det er helt merkelig valg å poste disse bildene.

Nei, hun burde så klart stille i galla sittende på en forgylt rokokkostol, eller skulle hun kanskje tatt noen rotak? Jeg syns det var et fint bilde, generelt vil jeg anta at de fleste syns det var godt å se henne sånn, trygg og koselig i sin egen sofa på en så stor dag for Norge, og unner henne all mulig komfort fremover. Også de av oss som prinsipielt er mot monarki som styreform. 

• Liker 18
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bloomer69 skrev (Akkurat nå):

Nei, hun burde så klart stille i galla sittende på en forgylt rokokkostol, eller skulle hun kanskje tatt noen rotak? Jeg syns det var et fint bilde, generelt vil jeg anta at de fleste syns det var godt å se henne sånn, trygg og koselig i sin egen sofa på en så stor dag for Norge, og unner henne all mulig komfort fremover. Også de av oss som prinsipielt er mot monarki som styreform. 

Du må gjerne mene at full galla er forventet og korrekt i denne settingen. 
Jeg deler ikke din mening i dette. Jeg tenker at det er lite energikrevende å finne et pent sett klær å ikle seg. Å kun sitte på en ordentlig måte fordrer heller ikke noe spesielt med energi og krefter, skal man tro. Dette påpeker jeg fordi bildet trolig var ment til å publiseres. Det går fint å fremstå på en god og verdig måte selv om hun er i rehabilitering. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Bloomer69 skrev (5 minutter siden):

Det er jo helt greit å være uenig, uten at man trenger å trekke inn rokokko eller rotak. Det må være lov til å ytre seg om det man ser.

Det er et helt greit bilde, men det passer ikke inn i denne settingen. Etter min mening. Og jeg er ikke så sikker på at jeg tror noe på at MM koser seg spesielt mye hjemme, i sin egen sofa .

Ser at noen over her viser til Fredrik Solvang uttalelser i et nylig gitt intervju. Jeg deler Solvang sine tanker rundt dette 100% . La folk være i fred under rekonvalesens, men så må det komme ytterligere svar. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Eg blei glad av å sjå at kronprinsessa ser så bra ut, det virkar som operasjonen var svært vellykka. Det er gledeleg.

Og så blir eg litt sånn mamma-stolt over de flotte representantene som er i USA. Det er genuin glede og stolthet, og om dei virkar litt usikre framføre kamera så er det jo berre sjarmerande. 

Eg er glad over å sjå  heile kongefamilien så friske og blide, det er tid for å gå vidare etter all ståheien. Berre Marius nå kan få behandla anken sin slik at han slår seg til ro med den dommen han får, så kan dei sjå vidare frå den harde tida dei har stått i.

• Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
keops skrev (2 minutter siden):

Det er jo helt greit å være uenig, uten at man trenger å trekke inn rokokko eller rotak. Det må være lov til å ytre seg om det man ser.

Det er et helt greit bilde, men det passer ikke inn i denne settingen. Etter min mening. Og jeg er ikke så sikker på at jeg tror noe på at MM koser seg spesielt mye hjemme, i sin egen sofa .

Ser at noen over her viser til Fredrik Solvang uttalelser i et nylig gitt intervju. Jeg deler Solvang sine tanker rundt dette 100% . La folk være i fred under rekonvalesens, men så må det komme ytterligere svar. 

Enig i det du sier. 
Nei, og det er forunderlig at de ikke heller ser viktigheten av hvordan en setting skal passe. Dessuten er denne settingen fra slottet, så det er ikke «hennes egen sofa», altså på ingen måte privat. Det er viktig å vise forståelse for rollen. Er hun ikke i stand til dette pga sykdom, så er det forståelig om hun lar være å la seg avbilde i en periode. Godt ment. 
Hun må ha tiden til rehabilitering, så forventer det det norske folk utdypende svar ift. hennes tette relasjon med den pedofile sexovergriperen Jeffrey Epstein. 
Saken(e) blir ikke glemt selv om noen muligens tenker slik. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (48 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/kjendis/hadde-konfrontert-henne/84859694

Fredrik Solvang uttaler seg om MM og Epsteinsaken for første gang. Han har en rekke spørsmål han ønsker å stille henne om han får anledning. Spørsmålene går på den omfattende relasjonen mellom MM og Epstein, og hva som ligger i dialogene. 
Solvang  sier at han ville ha konfrontert henne med sitater og innholdet i disse. 
Fredrik Solvang er av den oppfatning at han mener at folk ikke vil slå seg til ro med det lille som er kommet frem, og at det kun er henne selv som kan bidra til å oppklare. 

For å være helt ærlig så synes jeg HM er personen å konfrontere nå. Om sin egen rolle. Kriminelle gjenger i kjelleren, turen til Lofoten, yachtferien, stesønnen som i full offentlighet kaller folk horer, Epstein som venn av familien, harselas rundt å meie ned gardister på Skaugum og en partner som prater dritt om slektningene i Luxemburg. Hvis han ikke fikser å bli spurt om dette, hvordan mener han da at vi som folk skal se mot han i en nødssituasjon?

Endret av Nymerïa
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 25
Skrevet
Aricia skrev (41 minutter siden):

Dette ønsket ble ytret i tråden her før helgen ang. Brasilkampen (muligens av flere? jeg siterer det gjenværende innlegget jeg fant).

Utgangspunktet var at glade fotballfans spontant samlet seg på Slottplassen etter seier mot Senegal og ville "vekke kongen": https://www.vg.no/rampelys/i/k0mvlv/festen-inntar-slottsplassen-vi-skal-vekke-kongen

Kongehuset responderte på dette i går med at kronprinsparet viste på IG at de så kampen på Slottet, kronprinsen gikk ut på Slottsplassen etter Norges seier over Brasil og ble med folket på å ro, og kongeparet hilste i forkant av kampen folket med en innspilt heiahilsen fra Mågerø.

Men jammen var ikke det meste av dette feil og kritikkverdig også - bombe.

Jeg synes det var både klokt og passe nedstrippet at kronprinsen beveget seg ut blant folk i stedet for å bare vinke fra slottet. Det var ikke hans anledning, og det tolket han veldig godt ved å delta på lik linje med alle de tusenvis av andre som jublet og rodde. 

Hvis man mener det er viktig systemkritikk at noen sitter feil i en sofa, så er alle fri til å mene det så mye de vil. (Men er det et klokt grep hvis man ønsker å bli tatt på alvor i debatten?)

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Det jobber en kommunikasjonsavdeling på full spreng på Slottet. De trenger gode, folkelige bilder som de kan publisere. 

Kongeparet måtte ha manus, IA bidro med tomme floskler. SM fant ikke helt ordene og fremstod ukomfortabel. Og hvorfor er dette anledningen der MM relanseres etter operasjonen? 

De rir på bølgen av fotballagets suksess, og det er jo gøy med HM som ror med folket. Men for meg har de mistet all glans. Kanskje er det også slik at de heller burde forsøke å gjenopprette noe av glansen og ikke bidra enda mer til forståelsen av at de er helt vanlige folk. For det er jo den pidestallen de har ramlet ned fra. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (45 minutter siden):

Det jobber en kommunikasjonsavdeling på full spreng på Slottet. De trenger gode, folkelige bilder som de kan publisere. 

Kongeparet måtte ha manus, IA bidro med tomme floskler. SM fant ikke helt ordene og fremstod ukomfortabel. Og hvorfor er dette anledningen der MM relanseres etter operasjonen? 

De rir på bølgen av fotballagets suksess, og det er jo gøy med HM som ror med folket. Men for meg har de mistet all glans. Kanskje er det også slik at de heller burde forsøke å gjenopprette noe av glansen og ikke bidra enda mer til forståelsen av at de er helt vanlige folk. For det er jo den pidestallen de har ramlet ned fra. 

Enig - det så kunstig ut. Kan ikke forstå at Sonja måtte lese fra et manus for en så triviell uttalelse - som endatil ikke var direkte. 

At IA og SM reiser til USA for andre gang på 14 dager er bare provoserende og totalt unødvendig. Mange har reagert på dette. Tenk på hva det koster. Reise på business-klasse med livvakter og andre "nødvendige" personer. Antar at de bor staselig på turen. Det hadde stått mer respekt av dem om de hadde tatt turen til Rådhusplassen og feiret sammen med alle de som var der. 

Leste at en svensk avis hadde skrevet at der var 17 personer som fulgte de to unge`s reise til USA. Det høres jo bare helt vanvittig ut om det er tilfellet. 

Endret av Gulline
Lagt til avsnitt
  • Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)

Kongen og dronningen er 89 år gamle. Hva med å gi bittelitt slækk? De er ikke akkurat SoMe-personligheter og vant il å filme snutter som skal publiseres.

Og det lang tradisjon for  at kongelige deltar personlig når nordmenn er med i store mesterskap. 

Dessuten settes folkelighet fra kongefamilien stor pris på av folk flest - en av tingene folk husker Olav for, er jo trikketuren hans under oljekrisen.

Jeg tenker at den norske mentaliteten - hvor likhetstanken er veldig sterk, gjør ar folk setter pris på nettopp folkelighet de kan kjenne igjen i kongefamilien.

Og jeg tror de gir uttrykk for ekte begeistring og glede, ikke at det er et kalkulert PR-stunt.

De er nemlig mennesker, de også. Nordmenn er de også.

Endret av pøbelsara
  • Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Jeg synes det var fint å se at MM tydeligvis er i bedring. Bildene av kongeparet ser ut til å være fra Mågerø, bra at de to gamlisene har sommerferie. 
Og så fint at de to yngste var på stadion når Norge vant og i garderoben etterpå. 

Og kronprinsen rodde på slottsplassen! Dette løste de fint synes jeg. 

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Og kronprinsen rodde på slottsplassen! Dette løste de fint synes jeg. 

Helt enig - det var veldig smart og klokt og sympatisk at han feiret sammen med folk istedet for å bevege seg ut på balkongen for å bli sett på og bejublet.

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (22 minutter siden):

Enig - det så kunstig ut. Kan ikke forstå at Sonja måtte lese fra et manus for en så triviell uttalelse - som endatil ikke var direkte. 

At IA og SM reiser til USA for andre gang på 14 dager er bare provoserende og totalt unødvendig. Mange har reagert på dette. Tenk på hva det koster. Reise på business-klasse med livvakter og andre "nødvendige" personer. Antar at de bor staselig på turen. Det hadde stått mer respekt av dem om de hadde tatt turen til Rådhusplassen og feiret sammen med alle de som var der. 

Hadde det nå det? Hadde en tur på Rådhusplassen blitt rost her inne? Om du er helt ærleg, kva tenker du hadde vært tema her då?

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Lykkeliten* skrev (1 minutt siden):

Hadde det nå det? Hadde en tur på Rådhusplassen blitt rost her inne? Om du er helt ærleg, kva tenker du hadde vært tema her då?

Jeg vet vel ikke hva tema her hadde vært og ærlig talt så bryr jeg meg lite om akkurat det. Andre steder hvor reisen har vært kritsert har faktisk det vært spurt om hvorfor de ikke kunne stilt på Råshusplassen istedet for å bruke (antagelig) flere hundre tusen på en reise til USA - nok en gang på få dager. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Lykkeliten* skrev (37 minutter siden):

Eg blei glad av å sjå at kronprinsessa ser så bra ut, det virkar som operasjonen var svært vellykka. Det er gledeleg.

Og så blir eg litt sånn mamma-stolt over de flotte representantene som er i USA. Det er genuin glede og stolthet, og om dei virkar litt usikre framføre kamera så er det jo berre sjarmerande. 

Eg er glad over å sjå  heile kongefamilien så friske og blide, det er tid for å gå vidare etter all ståheien. Berre Marius nå kan få behandla anken sin slik at han slår seg til ro med den dommen han får, så kan dei sjå vidare frå den harde tida dei har stått i.

Siterer deg for å statuere et generelt poeng; Det er dette her jeg frykter blir gjennomgangstonen fremover. Nå er kongefamilien «friske og blide», og det er angivelig tid for å gå videre. Nå får det være nok plaging av dem, og Epstein vil snart bare være et vondt minne.

Lurt håndtert av slottets PR-rådgivere; trenere alt en kan, gi ulne tåkesvar og la eksterne store happeninger spille på lag med familiens behov for å tåkelegge. Well played. 

Jeg mener at DETTE er mye mer kritikkverdig enn hvordan MM sitter i en sofa, eller at IA uttaler at kampen var utrolig bra.

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet

Jeg vet ikke hvilke andre steder noen leser kritikk av kongehusets reise til fotball_VM, men jeg har fått med meg at veldig mange roser kronprinsbarna for at de representerer under fotball-VM, når de andre av ulike grunner ikke kan møte opp. Og hva skal vi med et kongehus hvis de ikke engang skal være tilstede når det norske herrelandslaget skaper historie ved å gå videre i fotball-vm?

Andre kongehus er også tilstede og heier på sine under VM.

https://www.tv2.no/underholdning/flere-kongelige-pa-plass-i-vm/18972169/ 

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Ja, de gjorde en god jobb, både kronprinsen og de unge, og man så jo på reaksjonene både til folk på slottsplassen og landslagspillerne selv at det ble satt pris.

jeg så er par intervjuer med landslagspillere i går kveld, som uttrykte sin glede over at «selveste kronprinsen» (deres ord, ikke mine!) rodde på slottsplassen. Og smilet til Håland da han hilse på IA og SM i garderoben var ikke påklistret - det var ekte stolthet og glede. Han har jo møtt IA og SM før, på fotballkamp på Skaugum og er ikke så mye eldre enn dem, så det var nok et hyggelig møte.

Har ikke noe problem med å forstå at dette var stort for fotballgutta. For en prestasjon av en kamp, høye på adrenalin og pur glede, og så får de vite at selveste kronprinsen er like engasjert i roinga som resten av oss, og i tillegg var kronprinsbarna der og vitnet denne nydelige kampen med genuint engasjement og glede. 

• Liker 5
  • Hjerte 5
Skrevet
Gulline skrev (23 minutter siden):

Jeg vet vel ikke hva tema her hadde vært og ærlig talt så bryr jeg meg lite om akkurat det. Andre steder hvor reisen har vært kritsert har faktisk det vært spurt om hvorfor de ikke kunne stilt på Råshusplassen istedet for å bruke (antagelig) flere hundre tusen på en reise til USA - nok en gang på få dager. 

Det er og har alltid vært kotyme at landets overhode er (representert) på store idrettsarrangement, så kvifor det er kritikkverdig nå skjønar eg ikkje heilt. Landslaget gjer ei historisk god innsats i VM og det er heilt naturleg at kongehuset er representert. Iom at det er så lang tid mellom kampane så kan man absolutt forsvare at Ingrid og Magnus var i Norge mellom kampdagane. 

rebella81 skrev (21 minutter siden):

Siterer deg for å statuere et generelt poeng; Det er dette her jeg frykter blir gjennomgangstonen fremover. Nå er kongefamilien «friske og blide», og det er angivelig tid for å gå videre. Nå får det være nok plaging av dem, og Epstein vil snart bare være et vondt minne.

Lurt håndtert av slottets PR-rådgivere; trenere alt en kan, gi ulne tåkesvar og la eksterne store happeninger spille på lag med familiens behov for å tåkelegge. Well played. 

Jeg mener at DETTE er mye mer kritikkverdig enn hvordan MM sitter i en sofa, eller at IA uttaler at kampen var utrolig bra.

Eg er ikkje enig at det er well playd i det heile. Eg vil også ha meg frabedt antydningar om at me som ikkje syder av forakt er enkle sjeler som lar oss blende av pr-stunt og ellers ikke evnar å skjøna kva som skjer. Eg er kritisk til at kronprinsessa hadde kontakt med Epstein og eg syns ikkje at ho svarte godt nok for seg, men ærleg talt - kor lenge skal man tvære på denne hendelsen da? Når tenker mange av dykk her inne at nå er det nok, nå skal eg ikkje oppsøke nettfora for å diskutere gamle nyheiter for tusende gang? 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Nymerïa skrev (58 minutter siden):

For å være helt ærlig så synes jeg HM er personen å konfrontere nå. Om sin egen rolle. Kriminelle gjenger i kjelleren, turen til Lofoten, yachtferien, stesønnen som i full offentlighet kaller folk horer, Epstein som venn av familien, harselas rundt å meie ned gardister på Skaugum og en partner som prater dritt om slektningene i Luxemburg. Hvis han ikke fikser å bli spurt om dette, hvordan mener han da at vi som folk skal se mot han i en nødssituasjon?

🎯 Han har en del å svare ut, helt enig med deg. Hvorfor blir ikke alle disse spørsmålene adressert av pressen? 
Jeg registrerer at i folket er dette alvorlige spørsmål som de er opptatt av at blir åpenhet omkring, nettopp fordi han er kronprins og er ment å være en samlende person i fremtiden - på tross av hvor gammeldags og utdatert dette er i vårt moderne samfunn. 
Å tie omkring så alvorlige spørsmål er å svikte tilliten han er avhengig av å ha i rollen han har nå, og den han er ment å ha i fremtiden. 

Så langt ser det ikke oppløftende ut. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger (brukergruppedebatt) og svar til dette.

Minner om at man skal diskutere innleggene og ikke personene bak disse. 

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...