Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Sitater hentet fra artikkelen men de er ufullstendige og ikke direkte sitert. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kulturpris-til-dronning-sonja-henger-ikke-pa-greip/o/5-95-3116788

«Offentleg  kritikk mot ein pris til ei høgt respektert dronning framstå som den reinaste majestetsfornærminga. Sjølv den mest maktkritiske vestlandskunstnaren forstår at den 88 år gamle dronninga har hatt det tøft i det siste. Dei (de andre nominerte) hadde med god grunn vorte skulda for å vera dårlege taparar, som heller meinte at dei hadde fortent prisen sjølv. Trur dei at dei er betre enn dronninga, kanskje?

Store delar av kulturlivet opplever at dei lever på nåde frå dei same fylkespolitikarane, som altså meinte at dronning Sonja var den mest verdige vinnaren av ein kulturpris på 50.000 kroner.« 

Enig i det som står i artikkelen. Jeg hørte debatten om saken på dax18 for en stund tilbake, og jeg fikk ikke tak på hvorfor de egentlig valgte å gi den til Sonja, fremfor alle disse faktisk kjempeflinke kunsterne som var nominerte. Jeg ser det kommer påstander om at de ønsket seg en tur til slottet, men det kan ikke være så hult som det. 

Nå syns jeg oppriktig at Sonja har vært en god formidler av kunt og kultur i Norge, men det er sant som det også skrives i artikeklen at det faktisk ikke kan sammenlignes med å være en utøvende kunstner på statens nåde. En ting er å formidle kunst og kultur, som kongelig med masse appanajse og kontkater for å gjøre akkurat det. Noe annet er å være utøvende kunster, og forsøke å holde liv i seg selv og kutluren man lever og ånder for. 

Jeg håper kritikken som kom var såpass hard at vi ikke ser flere tilfeller av akkurat dette. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Perine skrev (33 minutter siden):

Hva betyr "hesten"?  Er det kronprinsparet du mener?  Og "piske" betyr å spre mistanke, eller å straffe?  Har du selv gjort noe for å bringe de forhold du reagerer på videre til etterforskning?

Jeg har ikke hørt at det foregår noen etterforskning av de påståtte kriminelle handlingene du nevner, så det går inn i rekken av udokumentert sladder.  Jeg er skuffet over at tråden om kongehuset inneholder så mye sladder.

At pressen skriver om saker, betyr heller ikke at det ligger noe straffbart bak, eller om de som nevnes faktisk er innblandet.  Om det var grunnlag for rettslige handlinger, så hadde det nok skjedd. Sistnevnte skjedde faktisk etter en TV2-dokumentar. Wangen ble dømt  i rettsvesenet, og straffen starter altså etter dommen.

Du tror ikke det skal litt mer til for å etterforske kongelige enn andre folk? Og som nevnt før i tråden kongen er den eneste som kan straffeforfølge og dømme kornprisen og mulig også kronprinsessen 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Perine skrev (29 minutter siden):

Hva betyr "hesten"?  Er det kronprinsparet du mener?  Og "piske" betyr å spre mistanke, eller å straffe?  Har du selv gjort noe for å bringe de forhold du reagerer på videre til etterforskning?

Jeg har ikke hørt at det foregår noen etterforskning av de påståtte kriminelle handlingene du nevner, så det går inn i rekken av udokumentert sladder.  Jeg er skuffet over at tråden om kongehuset inneholder så mye sladder.

At pressen skriver om saker, betyr heller ikke at det ligger noe straffbart bak, eller om de som nevnes faktisk er innblandet.  Om det var grunnlag for rettslige handlinger, så hadde det nok skjedd. Sistnevnte skjedde faktisk etter en TV2-dokumentar. Wangen ble dømt  i rettsvesenet, og straffen starter altså etter dommen.

Å piske en hest, å piske en død hest... Alt dette er vanlige begrep i språket, grensen må gå et sted for hva man skal forklare.

Om det fortsatt finnes noen som ikke har fått med seg at det er avdekket kriminalitet i og rundt Epstein-nettverket, og at dette etterforskes, så får ikke jeg gjort så mye mer med det.

Og nei, jeg er ikke personlig involvert i etterforskningen.

Om du ikke har fått med deg at det mistenkes økonomiske tvilsomme disposisjoner rundt kronprinsparet så kan jeg bare vise til flere artikler i Dagbladet om dette,og generell informasjon som er tilgjengelig om temaet.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (39 minutter siden):

Nettopp. Sitater hentet fra artikkelen men de er ufullstendige og ikke direkte sitert. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kulturpris-til-dronning-sonja-henger-ikke-pa-greip/o/5-95-3116788

«Offentleg  kritikk mot ein pris til ei høgt respektert dronning framstå som den reinaste majestetsfornærminga. Sjølv den mest maktkritiske vestlandskunstnaren forstår at den 88 år gamle dronninga har hatt det tøft i det siste. Dei (de andre nominerte) hadde med god grunn vorte skulda for å vera dårlege taparar, som heller meinte at dei hadde fortent prisen sjølv. Trur dei at dei er betre enn dronninga, kanskje?

Store delar av kulturlivet opplever at dei lever på nåde frå dei same fylkespolitikarane, som altså meinte at dronning Sonja var den mest verdige vinnaren av ein kulturpris på 50.000 kroner.« 

Det er flaut når slike ting skjer. Veldig flaut.

Dronning Sonja har vært en god formidler av kunst og gjort mye, men denne tildelingen ødelegger jo mer enn den gagner. Og at legitim kritikk blir møtt med absurditeter som majestetsfornærmelse og at dronningen ha "hatt det tøft i det siste".

Å være kunstner er jo stort sett beintøft, all ære til de driftige og flinke lokale krefter på Vestlandet som dessverre blir nødt til å oppleve dette 

Dette tullet må få en ende. 50 000 til dronningen der altså.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (3 timer siden):

Da høres det ut for meg som at du er svært mottakelig for slottets kommunikative fremstøt.

Selv vil jeg piske denne hesten inn i evigheten, all den tid "hesten" har et kløv stappfullt av organisert kriminalitet og økonomisk utroskap.

keops skrev (16 minutter siden):

Å piske en hest, å piske en død hest... Alt dette er vanlige begrep i språket, grensen må gå et sted for hva man skal forklare.

Om det fortsatt finnes noen som ikke har fått med seg at det er avdekket kriminalitet i og rundt Epstein-nettverket, og at dette etterforskes, så får ikke jeg gjort så mye mer med det.

Om du ikke har fått med deg at det mistenkes økonomiske tvilsomme disposisjoner rundt kronprinsparet så kan jeg bare vise til flere artikler i Dagbladet om dette,og generell informasjon som er tilgjengelig om temaet.

Mente du altså å piske en død hest i det første? 🧐 Det gir jo ingen mening.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (6 timer siden):

Ja, det er nesten så de påvirker og det tendensene til avsporing av gleden over fotballprestasjonene til landslaget. 
Det skal nå sies, og presiseres, at prinsesse IA og prins SM sin tilstedeværelse i USA hvor de representerer gjøres på en hyggelig og god måte. De forsøker så godt de kan, de er blide og de kommuniserer. Dog kan det fremstår som at de begge ikke er blitt trent på det å snakke med pressen. Det er egentlig veldig overraskende gitt deres roller. 
Ellers var det meget hyggelig at kongeparet sendte hilsen til landets befolkning fra deres feriested på Mågerø før kampen. Det var fint å se de to smile og ønske alle lykke til. 

Imidlertid, hva var det for et merkelig oppmøte av kronprinsen når han viste seg ute i feiringen etter kampen! Han kunne vel tatt seg noen sekunder til å svare pressen i stedet for bare å ignorere totalt! 

Så dette bildet fra slottet i dag. Jaja. Det er fint å se at MM har fått permisjon og at det åpenbart går godt. Når de først velger å publisere et par bilder, så forstår jeg ærlig talt ikke hvorfor kronprinsessen ikke kan sitte på en verdig måte, ja, selv om hun er under rehabilitering. Å sitte oppi sofaen med bena oppunder seg er ikke i nærheten av slik man ønsker å se noen kongelige. 
Men, hva kan man egentlig forvente derfra! 

Vi er der, ja.

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
keops skrev (9 minutter siden):

Det er flaut når slike ting skjer. Veldig flaut.

Dronning Sonja har vært en god formidler av kunst og gjort mye, men denne tildelingen ødelegger jo mer enn den gagner. Og at legitim kritikk blir møtt med absurditeter som majestetsfornærmelse og at dronningen ha "hatt det tøft i det siste".

Å være kunstner er jo stort sett beintøft, all ære til de driftige og flinke lokale krefter på Vestlandet som dessverre blir nødt til å oppleve dette 

Dette tullet må få en ende. 50 000 til dronningen der altså.

Jeg er enig med kronikkforfatter at dette er et overtramp fra politkerne og at kongelige skal dele ut prisen ikke motta de. At dronningen får en sum på 50.000 bør man stille spørsmålstegn ved, er dette lovlig og hvordan registrerer man noe slikt i regnskapet? 

«Å invitera seg sjølv til slottet for å dela ut pris til ein kongeleg er derfor eit kulturpolitisk karakterbrot av dimensjonar.

Kongelege skal ikkje få slike prisar. Dei skal dela ut prisane.»

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med kronikkforfatter at dette er et overtramp fra politkerne og at kongelige skal dele ut prisen ikke motta de. At dronningen får en sum på 50.000 bør man stille spørsmålstegn ved, er dette lovlig? 

Aner ikke om det er lovlig.

Men hun bør jo ikke ta i mot det i utgangspunktet. Dette blir jo helt feil.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (30 minutter siden):

Blir kronprinsparet etterforsket av politi og øvrige offentlige myndigheter, eller kun i media?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Keaton skrev (8 minutter siden):

Mente du altså å piske en død hest i det første? 🧐 Det gir jo ingen mening.

Jeg svarte på et innlegg om dette opprinnelig mener jeg, der dette var naturlig å skrive.

Så har det ballet på seg med gjentatte spørsmål om hvem hesten er og hvorfor jeg ikke ønsker å dokumentere at kronprinsen med frue er kriminelle, og om hva piskingen eventuelt betyr.

Enig i at det ikke gir så mye mening, så det er kanskje greit å runde av dette temaet da. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Perine skrev (1 minutt siden):

Blir kronprinsparet etterforsket av politi og øvrige offentlige myndigheter, eller kun i media?

Vet du hvordan grunnloven fungerer?

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (Akkurat nå):

Vet du hvordan grunnloven fungerer?

ja

• Liker 1
Skrevet
Perine skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hvorfor du stiller meg dette spørsmålet?

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
keops skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hvorfor du stiller meg dette spørsmålet?

Jeg svarte bare på din påstand om at de har begått kriminelle handlinger

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Det er ikke noe som helst dokumentasjon for at kronprinsen driver organisert kriminalitet i epsteinfilene. Dette er i beste fall spekulasjoner - i verste fall løgner som bevisst brukes for å sverte noen. Bare slutt med det! 

Hvem har sagt at kronprinsen driver organisert kriminalitet? 
Men han har hatt omgang med folk som gjør det, og det er for det første etter min mening høyst upassende for en kronprins og skaper betydelig tvil om hans dømmekraft, og for det andre kan det fort få uheldige og utilsiktede konsekvenser. Sånn som å få særdeles pinlige meldinger offentliggjort for hele verden i forbindelse med en kriminalsak, f.eks.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)

Denne kunstprisen setter jo fingeren på hvordan medlemmer av kongefamilien kan bli brukt. Det bør jo være OK å diskutere på prinsippielt grunnlag hvordan kongelige kan havne i situasjoner der de gir legitimitet og glans til folk som ønsker seg det. Uuups; det er jo det Epstein-saken også handler om; hvordan en kongelig person uten regler og dømmekraft havnet i akkurat denne problemstillingen. Nå har vi jo allerede sett kronprinsbarna sammen med Infantino, en mann som virkelig ingen burde legitimere. 

De burde virkelig skrive seg dette bak øret; og lage et regelverk som ikke gjør at hvem som helst får tilgang.

Endret av CeXNS
Tastefeil
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg bare lurer på; hvem er det som styrer Instagram-kontoen til Kongehuset? Det er jo noen som har det som jobb. Jeg lurer på om det postes der helt uten filter, eller om det ligger en strategi bak. Enhver institusjon eller bedrift med respekt for seg selv har jo en strategi knyttet til bruken av SoMe. Meen det er klart, det har jo sikkert ikke Kongehuset. Høh.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Keaton skrev (3 minutter siden):

Alle bør sitte på verdige måter. Helt klart. Aldri sende ut bilder uten å sitte skikkelig. Makan. 
https://people.com/kate-middleton-and-prince-william-mark-15th-wedding-anniversary-11958186

Ja, ikkje sant 😅

Når ein må ty til kritikk på det nivået er det kanskje på tide å stikke ein finger i bakken og tenke over kva ein vel å bruke tida si på 😅eg syns det var eit koselig bilete av H og MM på samme måte som det du linker til her. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (Akkurat nå):

Jeg bare lurer på; hvem er det som styrer Instagram-kontoen til Kongehuset? Det er jo noen som har det som jobb. Jeg lurer på om det postes der helt uten filter, eller om det ligger en strategi bak. Enhver institusjon eller bedrift med respekt for seg selv har jo en strategi knyttet til bruken av SoMe. Meen det er klart, det har jo sikkert ikke Kongehuset. Høh.

Klart dei har ein strategi bak kontoen. Korleis kan du stille spørsmål ved det? Om du er seriøs, altså 🙈

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...