Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet var hvorfor det er selvsagt at mange er enige. Ikke AT noen er enige, det ser vi jo også flere eksempler på her på KG. Men hvorfor er det selvsagt? 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Muskath skrev (11 minutter siden):

Vite?  Tenke seg litt om er lurt av og til.  Selvsagt var han i god stemning etter en kamp de vant og han scoret to mål.

Da er ditt opprinnelige spørsmål til meg enda mer poengløst. Du har jo allerede bestemt deg for hva du tror - uavhengig av alt som ble observert. Da er det nyttesløst å fortsette denne obsternasige kjeklingen. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Keaton skrev (18 minutter siden):

Mest sannsynlig er han positiv, han har også stilt opp på kamp på Skaugum. 
Hørte på podcasten Bakrommet i sted, der nevnte programlederne at kronprinsens roing var høydepunktet i feiring-hendelser. Det betyr noe for folk. 

https://www.kongehuset.no/nyheter/vennskapskamp-pa-skaugum-14-06-2022

Ja, det var som tidligere nevnt flere landslagspillere som uttrykte glede over at «selveste kronprinsen» var med og rodde.

• Liker 10
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (40 minutter siden):

Tror en må akseptere at det ikke finnes noe objektiv beskrivelse av hva som er skitt eller kanel her. Som en annen bruker i tråden sa: er det noe som er tydelig er det at kongehuset har vært mer splittende enn samlende de seneste år. 

Til det uthevede: 

Det er jeg enig med deg i. Samtidig - og sett i lys av hva opinionsmålinger viser -  så er fortsatt oppslutningen rundt Kongehuset såpass stor at det fortsatt vil bestå. Selv det britiske kongehuset med alle sine skandaler ser ut til å ha stått av stormene rundt bl.a. Diana, Camilla, Harry, og ikke minst fhv. prins Andrew. Og dette er bare i nyere tid. 

Selv om det norske kongehuset har fått hard medfart de siste årene - selvforskyldt i noen tilfeller, «guilty by association» i andre - er likevel selve institusjonen kongehus samlende og stabiliserende. Selv jeg som erke-antimonarkist må innse og akseptere det. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (20 minutter siden):

Haaland er jo kjent for å svare uten filter, da.

Vel, han blir jo stilt et ganske håpløst spørsmål.  Men ingen overraskelse hva du tenker. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Hunter7 skrev (28 minutter siden):

Da er ditt opprinnelige spørsmål til meg enda mer poengløst. Du har jo allerede bestemt deg for hva du tror - uavhengig av alt som ble observert. Da er det nyttesløst å fortsette denne obsternasige kjeklingen. 

Du har jo også bestemt deg for hva du tror. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Ingen årsak. Det var det som var meningen med innlegget mitt. 

Fint at vi er enige om akkurat dette👌🏻

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke observert noe som helst som tilsier at landslaget ikke gleder seg sammen med de kongelige. 

Og så synes jeg det er direkte smålig å snakke ned IA, hun har ikke gjort noe som helst kontroversielt- derimot har hun stilt opp og representert, både alene og med broren. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Hunter7 skrev (31 minutter siden):

Til det uthevede: 

Det er jeg enig med deg i. Samtidig - og sett i lys av hva opinionsmålinger viser -  så er fortsatt oppslutningen rundt Kongehuset såpass stor at det fortsatt vil bestå. Selv det britiske kongehuset med alle sine skandaler ser ut til å ha stått av stormene rundt bl.a. Diana, Camilla, Harry, og ikke minst fhv. prins Andrew. Og dette er bare i nyere tid. 

Selv om det norske kongehuset har fått hard medfart de siste årene - selvforskyldt i noen tilfeller, «guilty by association» i andre - er likevel selve institusjonen kongehus samlende og stabiliserende. Selv jeg som erke-antimonarkist må innse og akseptere det. 

Jeg er enig i dette og ser heller ikke for meg at skandalene de seneste år rikker hed monarkiet i umiddelbar fremtid men langsiktig mener jeg konsekvensene kan komme, for de fleste monarkister har nok blitt det over tid grunnet tradisjoner og historikk. Jeg har skrevet det mange ganger før hvordan jeg assosierer kongens tale med gamle døde faliliemedlemmer, og barndommens familieselskap. Dette dør mer og mer ut jo foere som vender ryggen mot monarkiet grunnet mistillit mot dem. Mine barn vil eksempelvis ikke dele samme barndomsminner som meg. Men de vet utmerket godt hvem MBH er og han sees uten tvil ikke som ett isolert unikt tilfelle men som ett resultat nettopp av koblingen til kongehusets makt og rikdom. Jeg tror derfor kommende generasjoner vil ha langt mer kritisk og negativt syn på kongehuset. Ungdommen er etter min mening langt mer opptatt av verdisyn enn hva jeg kan huske min generasjon var, derfor er en institusjon som monarkiet allerede uten på tynn is, hvor rikdom og makt simpelten arves for å arves. Når man assosierer denne nedarvede makten med misbruk, manglende evne til å ta ansvar, selvopptatthet, egoisme, kriminalitet - så skjønner jeg at fremtidens generasjoner vil kunne møte monarkiet med langt større skeptisisme enn vi ser i dag. Men: fine barndomsminner av fotballkamper og gledesrus sterkt knyttet med monarkiet fungerer motvirkende på samme måte som kongens tale i min barndoms familieselskap. Nettopp derfor mener jeg det er helt riktig av dem å ri denne bølgen så langt og hardt de bare kan. Jeg vil jo helst ha ett monarki jeg kan være stolt av, ikke skammes for. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke observert noe som helst som tilsier at landslaget ikke gleder seg sammen med de kongelige. 

Og så synes jeg det er direkte smålig å snakke ned IA, hun har ikke gjort noe som helst kontroversielt- derimot har hun stilt opp og representert, både alene og med broren. 

Det var jo ikke helt heldig å dra ut i Hemsedal på øl og pizza med Marius i vinter. For all del skal hun treffe broren sin, men slik situasjonen var, kunne de holdt det hjemme (og hvertfall uten alkohol sammen med en rusmisbruker).

Så har vi jo denne høyst kontroversielle Instagrammeldingen som kom etter Epstein- skandalen. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
LisbethBerg skrev (6 minutter siden):

Det var jo ikke helt heldig å dra ut i Hemsedal på øl og pizza med Marius i vinter. For all del skal hun treffe broren sin, men slik situasjonen var, kunne de holdt det hjemme (og hvertfall uten alkohol sammen med en rusmisbruker).

Så har vi jo denne høyst kontroversielle Instagrammeldingen som kom etter Epstein- skandalen. 

Hun har også vært tydelig på at storebror som er omtalt i venneflokken sin for å ha «hore» som favorittord: er forbildet hennes. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
LisbethBerg skrev (26 minutter siden):

Det vet vi ikke noe om. Ingen bilder. Kun Se og Hør som refererte fra en anonym kilde. De kan ha drukket alkoholfri øl eller brus for alt vi vet. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
LisbethBerg skrev (41 minutter siden):

Det finnes ingen visuell dokumentasjon på dette, ei heller at mbh drakk øl.

Jeg syns det er helt greit at en ung kvinne bruker sin private, lukkede kanal for å lufte frustrasjon rundt mediedekningen. Det har hun faktisk lov til. Det var kanskje ikke så gjennomtenkt, hun har også lov til å begå tabber, men nå er hun nok bevisst på at 800 følgere på en privat konto kan lekke hennes meningsytringer.

Dette er bare dråper i havet å kritisere en ung kvinne for som vi nå begynner å bli kjent med. Hun viser bein i nesa.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Keaton skrev (4 minutter siden):

Det vet vi ikke noe om. Ingen bilder. Kun Se og Hør som refererte fra en anonym kilde. De kan ha drukket alkoholfri øl eller brus for alt vi vet. 

Nettavisen hadde en fin artikkel om dette. Artikkelen har også en avstemming hvor folk kan si sin mening. Et overveldende flertall (75 prosent av 26 000 stemmer) mente det viste mangel på dømmekraft å ta med sin rusavhengige bror på bar. 

Dessverre er dette ord som stadig dukker opp i forbindelse med kronprinsfamilien. 

Dårlig dømmekraft der, altså. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ingrid-alexandra-drikker-ol-med-marius-situasjonen-er-ikke-normal/o/5-95-2834877

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (44 minutter siden):

Hun har også vært tydelig på at storebror som er omtalt i venneflokken sin for å ha «hore» som favorittord: er forbildet hennes. 

På 18-årsdagen sin. Jeg regner ikke med at hun hadde inngående innsikt i hva storebroren drev med på den tiden.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Muskath skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig er det et spørsmål om å tolke. Det vet du godt.  Ikke bare kontekst, også et ansvar. 

Nettopp. Da er man ikke lenger på et nivå hvor Haalands uttalelse kan avskrives som en objektiv sannhet om at han "bare svarte på et idiotisk spørsmål". Det er en tolkning.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Holger Pan skrev (7 minutter siden):

Jeg syns det er helt greit at en ung kvinne bruker sin private, lukkede kanal for å lufte frustrasjon rundt mediedekningen. Det har hun faktisk lov til. Det var kanskje ikke så gjennomtenkt, hun har også lov til å begå tabber, men nå er hun nok bevisst på at 800 følgere på en privat konto kan lekke hennes meningsytringer.

Dette er bare dråper i havet å kritisere en ung kvinne for som vi nå begynner å bli kjent med. Hun viser bein i nesa.

Det er ingenting som sier bein i nesa av å følge egen flokk ukritisk.

Du kanskje tolker henne slik, andre mener det stikk motsatte.

Neste gang du får lyst til å påpeke at andre sin mening ikke er evidens eller ren fakta håper jeg du husker og see hvordan du selv også deler dine private subjektive antakelser og spekuleringer som har null rot i annen evidens enn din personlige mening og tolkning. 
800 mennesker er forøvrig ikke privat. Dette er kunnskap på barnehage nivå. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (25 minutter siden):

Nettavisen hadde en fin artikkel om dette. Artikkelen har også en avstemming hvor folk kan si sin mening. Et overveldende flertall (75 prosent av 26 000 stemmer) mente det viste mangel på dømmekraft å ta med sin rusavhengige bror på bar. 

Dessverre er dette ord som stadig dukker opp i forbindelse med kronprinsfamilien. 

Dårlig dømmekraft der, altså. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ingrid-alexandra-drikker-ol-med-marius-situasjonen-er-ikke-normal/o/5-95-2834877

Det er ingen artikkel. Det er en kommentar som gir uttrykk for Tove Taalesens subjektive meninger.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Holger Pan skrev (10 minutter siden):

Vi  begynner å bli kjent en ung kvinne med bein i nesa? Si jeg, i så fall. Det eneste jeg har sett av henne er harangen mot media på Instagram (som hun i sin rolle absolutt ikke burde kjørt), et lite flatterende bilde av at hun koser seg ned noe, skriving om at hun har drppet eksamen og studiene i Australia, og at hun driver og reiser frem og tilbake til Australia og USA i eininga. Bein i nesa, liksom.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...