Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
TigerK skrev (13 minutter siden):

Dette medfører ikke riktighet på langt nær. Slottet har de siste årene nærmest ikke gjort annet enn å kommentert, benektet, bekreftet eller avvist ulike påstander fra media. Om MBH, om helsen til MM, om hjemreisen til IA fra Australia, om transplantasjonen til MM, om kjennskap til kriminelle på Skaugum som har stjålet sølvtøy og nå for bare en dag siden bekreftet de at SoMe-kontoen som utgir seg for å være SM er falsk. Så slottet kommenterer i vei når de har noe å komme med. Hadde de kjørt en hard «never confirm, never deny»-linje, så hadde det vært vanskeligere å konkludere med hva som er riktig, men det faktumet at de velger å gå ut å bekrefte eller avkrefte når de kan, gjør det lett å forstå når en påstand medfører riktighet. Hadde det ikke medført riktighet hadde vi helt klart fått vite det. 

Tenkte det samme. Litt av en påstand! 😳

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (31 minutter siden):

Det er ikke klaget inn til PFU, så vidt jeg vet. Kongefamilien pleier ikke klage inn artikler om seg selv til PFU. Jeg tror de bare har gjort det en gang når det ble postet bilder tatt i smug av barna i badetøy på ferie. 
Slottet pleier heller ikke å kommentere artiklene om dem i Se og Hør. Så at de ikke har kommentert, betyr definitivt ikke at det er sant og bør heller ikke tolkes slik.

Derimot kom det jo en kraftig reaksjon fra IA på IG rett etterpå,, som nettopp adresserte løgner om familien. Var ikke det  nokså rett etterpå?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (22 minutter siden):

Dette medfører ikke riktighet på langt nær. Slottet har de siste årene nærmest ikke gjort annet enn å kommentert, benektet, bekreftet eller avvist ulike påstander fra media. Om MBH, om helsen til MM, om hjemreisen til IA fra Australia, om transplantasjonen til MM, om kjennskap til kriminelle på Skaugum som har stjålet sølvtøy og nå for bare en dag siden bekreftet de at SoMe-kontoen som utgir seg for å være SM er falsk. Så slottet kommenterer i vei når de har noe å komme med. Hadde de kjørt en hard «never confirm, never deny»-linje, så hadde det vært vanskeligere å konkludere med hva som er riktig, men det faktumet at de velger å gå ut å bekrefte eller avkrefte når de kan, gjør det lett å forstå når en påstand medfører riktighet. Hadde det ikke medført riktighet hadde vi helt klart fått vite det. 

For noe tull. Det du ramser opp har ingenting med dementier av usanne historier å gjøre.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
LisbethBerg skrev (1 time siden):

Jeg kommenterte på en bruker som hevdet at IA ikke hadde gjort noe som helst kontroversielt. Begge disse eksemplene mener jeg er høyst kontroversielt. Jeg vet ikke hva som er verst her: å være så naiv at du tror ingen av dine 800 kontakter vil lekke dette. Eller at hun skjønte det, men mente denne tiraden var på sin plass. De fleste ville vel skammet seg over oppførselen til moren og broren sin, og ligget veldig lavt. De har ikke nasket en tyggis liksom, den ene har vært kompis med verdens mest kjente pedofile og den andre voldtar og er voldelig mot kjærestene sine. 

Hva mener du med dråper i havet? Dråper fordi det har vært så uendelig mye verre skandaler i kongehuset det siste året? Hun er 22 år, da må man forvente at man begynner å bli voksen. 

Med privilegier følger et ansvar. Om de kongelige ikke ønsker å være gode rollemodeller så bør de få abdisere. 

Hadde de lagt seg fullstendig paddeflate, skulle jeg vurdert å gi dem en ny sjanse. Men de har gjort deg motsatte. Jeg ønsker en folkeavstemning for å avvikle monarkiet. Jeg synes det er smått utrolig at mange allerede later som alt dette ikke har skjedd. 

Da er vi tilbake ved poenget mitt om dråper i havet. Jeg skriver om én Instagram-story. Du svarer med Epstein, Marius, abdikasjon og avvikling av monarkiet.

Tips: Bruk stemmeretten din.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
TigerK skrev (45 minutter siden):

Det følger vel ikke av at Slottet kommenterer noen saker at alt de ikke kommenterer automatisk er sant.

Da legger du inn et premiss som først må dokumenteres.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Pipaluk skrev (30 minutter siden):

Nå skal jo Håkon til Miami for å ro frem Norge. 

Han er tydeligvis ikke noe bekymret for å smitte Mette-Marit som har dårlig imunforsvar verken ved å reise eller å henge tett med ukjente folk. Jeg kjenner partnere til de som har blitt transplantert som tar store forholdsregler med tanke på hvor  de befinner seg og med hvem  for å redusere smitte det første halvåret.

Kronprins Haakon drar til VM-kvartfinalen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Haha - det er forsyne meg ganske godt gjort å finne ut å kritisere noen i Kongehuset for dette også... 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (12 minutter siden):

Da er vi tilbake ved poenget mitt om dråper i havet. Jeg skriver om én Instagram-story. Du svarer med Epstein, Marius, abdikasjon og avvikling av monarkiet.

Tips: Bruk stemmeretten din.

Jeg tenker at det ikke er en dråpe i havet og "bare" en Instagram-story. Hun er Norges kommende statsoverhode, og jeg mener hun viser ekstremt dårlig rolleforståelse ved å prøve å kneble pressen. 

Endret av Pilaff
skrivefeil
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Pipaluk skrev (44 minutter siden):

Nå skal jo Håkon til Miami for å ro frem Norge. 

Han er tydeligvis ikke noe bekymret for å smitte Mette-Marit som har dårlig imunforsvar verken ved å reise eller å henge tett med ukjente folk. Jeg kjenner partnere til de som har blitt transplantert som tar store forholdsregler med tanke på hvor  de befinner seg og med hvem  for å redusere smitte det første halvåret.

Kronprins Haakon drar til VM-kvartfinalen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

MM er nok i de beste hender med teamet på Rikshospitalet. Dette har ikke vi noe med, og det er flott at HM endelig føler det trygt nok til å kunne forlate nytransplanterte MM uten at alt skal bindes av hennes helse og ta del i et historisk fotball-VM.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Pilaff skrev (18 minutter siden):

Jeg tenker at det ikke er en dråpe i gavet og "bare" en Instagram-story. Hun er Norges kommende statsoverhode, og jeg mener hun viser ekstremt manglende rolleforståelse ved å prøve å kneble pressen. 

Da er vi uenige om definisjonen av "kneble pressen". Jeg ser en Instagrampost skrevet i frustrasjon. Du beskriver det som et angrep på pressefriheten.

Å skrive kritisk om mediedekning på en privat konto er ikke det samme som å kneble pressen.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Johan uten land skrev (4 minutter siden):

Haha - det er forsyne meg ganske godt gjort å finne ut å kritisere noen i Kongehuset for dette også... 

For min del er dette mest en undring over hvordan de velger å gjøre dette. Jeg har levd tett på en som ble transplantert. Det var ganske mye fokus og stress rundt smitte det første halve året. Men kanskje det ikke er så farlig om man kommer hjem med utenlandske basiller?

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Holger Pan skrev (Akkurat nå):

Da er vi uenige om definisjonen av "kneble pressen". Jeg ser en Instagrampost skrevet i frustrasjon. Du beskriver det som et angrep på pressefriheten.

Å skrive kritisk om mediedekning på en privat konto er ikke det samme som å kneble pressen.

Privat konto med over 800 følgere?

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Gulline skrev (32 minutter siden):

Tenker at PR-teamet ved slottet har hatt sitt å si. Smi mens jernet er varmt og sånn. 

Det er liksom en del av jobben til de kongelige det da, å overvære norske idrettsprestasjoner. Om ikke kronrinsen hadde dratt, ville de nok sendt de yngste over igjen, det hadde vel vært feil det og…. Damn if you do, damn if you don’t 
.
.
liksom 🙄🤦🏻‍♀️

• Liker 15
Skrevet
enkefru skrev (Akkurat nå):

Det er liksom en del av jobben til de kongelige det da, å overvære norske idrettsprestasjoner. Om ikke kronrinsen hadde dratt, ville de nok sendt de yngste over igjen, det hadde vel vært feil det og…. Damn if you do, damn if you don’t 
.
.

liksom 🙄🤦🏻‍♀️

Du trenger ikke si det til meg. Jeg hadde ikke brydd meg en plass om Norge hadde valgt å sende en av sine representanter som allerede bor i USA på kampen. Anniken Huitfeldt, for eksempel.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (48 minutter siden):

Restaurant? Okey, var ikke dette mer en bar? Det kan godt være de drakk vann for alt jeg vet, det er egentlig ikke spesielt relevant; hun skulle aldri ha møtt ham på dette tidspunktet offentlig verken på pub, bar eller restaurant.og ja: det mener jeg 100% 

Det ville vært langt mer modig, å være litt mer kritisk til egen rolle, makt og signaleffekt. Hun kopierer sin mor som løper ut med sønnen på madrasskjøp; de holder ham tett inne i varmen av kongehusets makt slik at ofrene vil ha langt større utfordringer med å skulle stå mot han om han ikke hadde synlig støtte til ett av landets fremste maktelite synlig i ryggen. Om det skyldes ren naivitet, at man er «litt enkel» (som en bekjent av meg sa) - eller ren kynisme, er vanskelig å vite.

Uansett så var det lite smart. 

Det finnes ikke noe dokumentasjon på at de var på verken restaurant eller bar. Annet enn at s&h skrev at det hade skjedd. Ingen bilder annet enn av en tom restaurant. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Enig. Hun forsøker jo ikke å kneble pressen, men illustrerer gjennom en slags Kafka-aktig lignelse hva som blir konsekvensene for offentlige personer som henne selv når pressen ikke gjør jobben sin ved at de ukritisk videreformidler rykter i clickbait-saker i stedet for å faktasjekke og være normalt etterrettelige.

Det er ikke pressens jobb å formidle sladder og drive klappjakt på kjendiser for klikk og skandaleoppslag - selv ikke på kongelige, og selv ikke når deres nærmeste er tiltalt i en alvorlig straffesak.

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke si det til meg. Jeg hadde ikke brydd meg en plass om Norge hadde valgt å sende en av sine representanter som allerede bor i USA på kampen. Anniken Huitfeldt, for eksempel.

Hun er der nok uansett, men kongehuset representerer noe annet, både for idrettsutøverne og omverdenen (selv om det ikke gjør det for noen her på KG)

Endret av enkefru
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Det finnes ikke noe dokumentasjon på at de var på verken restaurant eller bar. Annet enn at s&h skrev at det hade skjedd. Ingen bilder annet enn av en tom restaurant. 

Nei. det var sikkert bare tomme rykter som tilfeldigvis havnet hos Se og Hør. For de sjekker ikke tips før de trykker.  

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (4 timer siden):

Hva har IA gjort for landet? Sånn bortsett fra å være født inn i denne familien? Møtt opp på noen av norges fotballstjerners kamper? 

Hun har vært i Forsvaret i femten måneder, i snø og kulde i Indre Troms.

Det tror jeg ikke så mange av oss som skriver i denne tråden har gjort for landet vårt. 

• Liker 11
  • Hjerte 4
Skrevet
Pilaff skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at det ikke er en dråpe i havet og "bare" en Instagram-story. Hun er Norges kommende statsoverhode, og jeg mener hun viser ekstremt dårlig rolleforståelse ved å prøve å kneble pressen. 

«Kneble pressen»!!!???? En IG-post?

😂

• Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Enig. Hun forsøker jo ikke å kneble pressen, men illustrerer gjennom en slags Kafka-aktig lignelse hva som blir konsekvensene for offentlige personer som henne selv når pressen ikke gjør jobben sin ved at de ukritisk videreformidler rykter i clickbait-saker i stedet for å faktasjekke og være normalt etterrettelige.

Det er ikke pressens jobb å formidle sladder og drive klappjakt på kjendiser for klikk og skandaleoppslag - selv ikke på kongelige, og selv ikke når deres nærmeste er tiltalt i en alvorlig straffesak.

Sladder? Det er fakta og heldigvis hadde pressen baller nok til å trykke det. 

https://www.nrk.no/norge/ingrid-alexandra-pa-lukket-instagram-konto_-_nar-er-det-nok__-1.17757109

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...