Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Dette er noe som må komme på bordet når VM -rusen har lagt seg. Hva er planen videre? Hvis man har nedsatt immunforsvar resten av livet i den stillingen disse har, med mange utenlandsturer og besøk fra utlandet kan dette potensielt være farlig for den kommende dronningen i hennes arbeidshverdag. Det kan bli utfordrende. 

Det kan du trygt overlate til helsepersonell som kjenner pasienten. 

• Liker 13
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (33 minutter siden):

Har jeg skrevet noe annet? Jeg har ikke bedt om helseopplysninger, men hvordan dette påvirker jobben videre for alle medlemmene i styreformen monarki vi har i Norge. Du vet, den jobben de får minst 20 millioner  for å gjøre, samtidig som man bruker flere hundre millioner på bolig, hoffet, og sikkerhet. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Pilaff skrev (1 time siden):

Ingen har 800 nære og lojale venner. Hun måtte forstå at dette ble videredelt. Det hjelper ikke at man vet grunnen til frustrasjonen heller. Hun ville at den kriminelle broren og den Epstein-vennlige moren ikke skulle få så mye pes.

Tullball. Vi vet hva hun skrev. Vi vet ikke hva hun tenkte. Du kan ikke tillegge henne motiver du ikke vet noe om.

• Liker 13
Skrevet
Pilaff skrev (39 minutter siden):

Neida! Jeg vet om en løsning: republikk.

Ja! Bruk stemmeretten!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (23 timer siden):

I en slik sammenheng er jo ikke kongefamilien "folk". De er representanter og symboler for selve nasjonen, slik landslagsspillerne selv også representerer nasjonen i et VM. 

Og ellers, sånn privat og personlig sett, virker da Ingrid Alexandra og Sverre Magnus som to sympatiske og velmenende unge voksne som det ikke skulle være noe mindre stas å treffe hverken nå eller ellers enn det ville vært å treffe andre tilsvarende norske ungdommer som delte begeistringen over seieren. Helt underlig synspunkt.

Men de er altså ikke representanter når de drar på tronfølgertreff eller på besøk i New York, Palm Beach eller lignende?

Slalom-moraler blir ganske lett gjennomskuet.

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Ja! Bruk stemmeretten!

Det er det mange andre saker enn de kongelige å ta hensyn til. Så at man stemmer på et parti betyr ikke at man er enig med ALT det partiet mener. En stemme til et parti som støtter monarkiet er ikke synonymt med at man da ønsker fortsatt monarki. Jeg stemmer alltid med vond smak i munnen, for alle partiene har minst en sak jeg er så uenig i at det gjør vondt.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Holger Pan skrev (9 minutter siden):

Tullball. Vi vet hva hun skrev. Vi vet ikke hva hun tenkte. Du kan ikke tillegge henne motiver du ikke vet noe om.

Antar at man skriver det man tenker

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Pilaff skrev (3 timer siden):

Vi  begynner å bli kjent en ung kvinne med bein i nesa? Si jeg, i så fall. Det eneste jeg har sett av henne er harangen mot media på Instagram (som hun i sin rolle absolutt ikke burde kjørt), et lite flatterende bilde av at hun koser seg ned noe, skriving om at hun har drppet eksamen og studiene i Australia, og at hun driver og reiser frem og tilbake til Australia og USA i eininga. Bein i nesa, liksom.

Dersom bein i nesa er det samme som å gjøre og si akkurat det man har lyst til, har hun nok det. Det er ikke sånn jeg tolker uttrykket, men det får så være. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Pilaff skrev (1 time siden):

Jeg tenker at de kongelige skal la pressen gjøre jobben sin uten å blande seg inn overhodet. Det gjelder både mødre og døtre. Fordi de har en helt spesiell posisjon. Punktum finale

Noen argumenterer for ytringsfrihet for pressen ved samtidig å snevre inn ytringsfriheten til dem pressen skriver om. Jau.

• Liker 8
Skrevet
pøbelsara skrev (32 minutter siden):

Er det noe i det vedkommende skriver som tyder på at vedkommende ikke har tiltro til helsepersonellet?

Er det sånn at helsepersonellet sitter på kompetanse som løser alle utfordringer i forhold til hele kongefamiliens yrkesutøvelse i årene fremover?

Virker som en litt stor oppgave, og på siden av det helsearbeidere skal drive med, synes jeg.

• Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Hun innleder teksten med at det er et tankeeksperiment, så jeg regner med at det har en kobling til noe hun har tenkt på 💁‍♀️

https://www.aftenposten.no/norge/i/k037Q6/prinsesse-ingrid-alexandra-paa-lukket-instagram-konto-naar-er-det-nok

Hun skriver det hun tenker ja, men det står hverken "Epstein" eller "Marius" der, som var det som ble påstått og problematisert her.

For å forstå teksten hennes må man rett og slett tenke litt selv også.

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Er ikke MM fortsatt på riksen? Blir man pålagt karantene når nærmeste familie har vært utenlands? Man har vel et nedsatt immunforsvar lenge etter en lungetransplantasjon? 

Nei man får vel ikke karantene, men de må nok følge nøye med på egne symptomer og varsle hvis de føler seg syke. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
keops skrev (9 minutter siden):

Er det noe i det vedkommende skriver som tyder på at vedkommende ikke har tiltro til helsepersonellet?

Er det sånn at helsepersonellet sitter på kompetanse som løser alle utfordringer i forhold til hele kongefamiliens yrkesutøvelse i årene fremover?

Virker som en litt stor oppgave, og på siden av det helsearbeidere skal drive med, synes jeg.

Ja, betyr dette at helsepersonell har overtatt logistikken i kongehuset? Selv om man kjenner til helsevesenet så er vel det en litt for stor tiltro til hvor høy kompetanse helsevesenet har. Nå altså tiltro til helsevesenet som kongelige logistikk- medarbeidere.  

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Tenk når det at man sitter på en VIP-tribune med kjendiser, flyr på første klasse og bor gratis på hotell mens man får se landslaget som den gjenge nordmann ikke har mulighet til å kjøpe billett til fordi FIFA har satt prisnivået helt latterlig blir ansett som en stor bragd da.

Litt som at lista for MM er satt på at så lenge hun ikke har gjort noe kriminelt så får det være i orden, er lista for IA og SM satt så ekstremt lavt at så lenge de møter opp på pampe-tribunen så skal dette liksom heies på.

Det er absolutt ikke rart at konger og dronninger ble sett på som guder i middelalderen. Man ser jo tendenser til det samme hos en del i en tid hvor man har både utdanning og forskning som har begravet middelalderens syn på disse tingene for lengst.

Endret av Ellie42
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Skrevet
Hebbe-lille skrev (Akkurat nå):

Ja, betyr dette at helsepersonell har overtatt logistikken i kongehuset? Selv om man kjenner til helsevesenet så er vel det en litt for stor tiltro til hvor høy kompetanse helsevesenet har. Nå altså tiltro til helsevesenet som kongelige logistikk- medarbeidere.  

Ja, det kan virke som man tenker at transplanterte er veldig ulike. Og at det derfor holder å kjenne den enkelte pasient.

Mine erfaringer går mer i retning av at etter en lungetransplantasjon så er det et meget strengt og likeéns regime som må/bør følges av pasient og familie.

Vi får se om det kanskje er ansatt en slags over-fastlege på slottet nå, som tar alt av kommunikasjon og logistikk for hele hurven.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (7 minutter siden):

Hun skriver det hun tenker ja, men det står hverken "Epstein" eller "Marius" der, som var det som ble påstått og problematisert her.

For å forstå teksten hennes må man rett og slett tenke litt selv også.

Huff, jaja

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (2 minutter siden):

Tenk når det at man sitter på en VIP-tribune med kjendiser, flyr på første klasse og bor gratis på hotell mens man får se landslaget som den gjenge nordmann ikke har mulighet til å kjøpe billett til fordi FIFA har satt prisnivået helt latterlig blir ansett som en stor bragd da.

Litt som at lista for MM er satt på at så lenge hun ikke har gjort noe kriminelt så får det være i orden, er lista for IA og SM satt så ekstremt lavt at så lenge de møter opp på pampe-tribunen så skal dette liksom heies på.

Det er absolutt ikke rart at konger og dronninger ble sett på som guder i middelalderen. 

Hvor er det hevdet? 🧐

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kronprinsen har etter operasjonen avlyst de fleste oppgavene sine. 

Nå prioriterer han å reise noen dager til VM. Da kan vi vel forvente at han også gjenopptar de litt kjedeligere delene av arbeidet sitt fremover. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (49 minutter siden):

Noen argumenterer for ytringsfrihet for pressen ved samtidig å snevre inn ytringsfriheten til dem pressen skriver om. Jau.

Dette provoserer meg skikkelig. 

Det er ekstremt viktig for demokratiet at maktpersoner følges kritisk, og dette gjelder også for de kongelige. Pressens samfunnsrolle er å være en motmakt som belyser for eksempel kritikkverdige forhold, pengebruk og maktmisbruk. Pressen skal avdekke om de kongelige misbruker sin posisjon, mottar ureglementerte gaver, eller bruker skattepenger på en uansvarlig måte.

Som landets fremste representanter har de kongelige stor nettverksmakt og definisjonsmakt, noe som kan påvirke samfunnsdebatten og næringslivet.

En fri presse kan ikke nektes å omtale kritikkverdige forhold hos offentlige personer, så lenge dekningen baserer seg på fakta.

Grensegangen mellom legitim maktkritikk og unødig personfokus er en av pressens største etiske utfordringer. Det må tas på alvor, og der har PFU en viktig rolle. Jeg mener bestemt at IA utviser manglende rolleforståelse når hun bruker Instagram til å klage på pressen fremfor å benytte offisielle kanaler.

Endret av Pilaff
Rar formatering
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...