Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Ja det er det vel ingen som har sagt imot. Helt riltig det at hun ikke lunne vite det omfanget, som kom.frem i 2019. Som er 5 år etter hun hadde kontakt med han

Men poenget mitt var at hun kjente til dommen og soningen. Da har hun selvsagt visst HVA han var dømt for - bare ikke OMFANGET av det. At norges kronprinsesse inngår et nært og personlig forhold til en mann av det kaliberet er ikke annet enn skremmende. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (19 timer siden):

De unge bryr seg ikke om kongehuset. Det er både ute på dato, det er en gammeldags anakronisme i deres øyne. 
I dag er folk flest godt utdannet og har helt andre forventninger til hvordan landet styres. Kroner/diademer, flosshatter og mennesker/kongelige, og hvor de overhodet ikke ser meningen med deres opptredener, noe som får dem til å lattermildt riste på hodet. 

Monarkiet i vårt land er ute på dato. De har ikke evnet å jobbe for deres legitimitet i vår moderne tid. I tillegg er det nå irreversibelt tynget ned i et mørke av kriser og skandaler.

Vi har til nå levd godt med et kongepar som har fungert etter intensjonen. Dronning Sonja har vært/og er en flott representant for kongehuset i måten hun alltid korrekt og med verdig fremtreden representerer vårt land. Kongen har gjort en god jobb, stødig og til stede. Jeg tenker at om han hadde satt ned foten den gang sønnen, HM, presentert sin kjæreste, så ville kongehuset sett annerledes ut dd. 
Sonja viste seg imidlertid å være et meget godt valg til den gang kronprins Harald. Hun tok sin oppgave på det største alvor, og hun har innfridd hele veien. 

Flokken på Skaugum, er nå en familie hvor krisene har stått i kø, og fortsatt gjør det. Det hjelper ikke på med at prinsen og prinsessen dukker opp hist og her. Ærlig talt, de er ikke rigget for fremtiden som monarki, men mere som en privat og overpriviligert familie som lever godt på våre skattepenger. 
Generasjon Z eier preferanser og forventninger, og de er ikke redde for å hevde meningers mot, også omkring anakronismen. 

Enig med deg. Du satt bedre og fler ord på det jeg også oppfatter blandt unge mennesker - de er rett og slett ikke interessert. De tar ikke nødvendigvis så mye stilling til om vi skal avvikle det eller ikke, det "bare er der, og har alltid vært der", og de syns det er helt ok. Men hadde det virkelig kommet opp debatt i forbindelse med en eventuell folkeavstemming - så tenker jeg mange unge ville sett litt mer på det. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Har ikke fulgt med. Hva dreier denne diskusjonen seg om?

At IA hadde på seg gulløredobber da hun besøkte vanlige barn som ikke er vanskeligstilte. Spør @Gulline, det var hun som problematiserte det. Noe med en gul veske i Afrika. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Noen her hevder gjentakende at de kongelige ikke behandles annerledes enn andre i helsevesenet. Det er jo opplagt ikke sant, i og med at Harald for eksempel ble hentet hjem fra ferie i Malaysia med et spesialfly til den nette sum av 2 000 000. 15 personer som bistod fikk i etterkant kongens fortjenestemedalje i gull for det.

https://www.nettavisen.no/kjendis/rykket-da-kong-haralds-helse-sviktet-na-blir-han-hyllet/s/5-95-2200373

Livlegen, overlege på Rikshospitalet, ble også sendt til Kanariøyene da kongen ble syk der. Han var der noen uker.

Det er visst en egen prosedyre for Harald og Sonja når de blir syke:

KONGENS FASTLEGE: Hjertespesialist Bjørn Bendz har ansvaret for klinikken ved Rikshospitalet OUS der kronprinsesse Mette-Marit skal få utført sin lungetransplantasjon - og hvor det er en egen prosedyre når dronning Sonja og kong Harald har behov for behandling. 

Siden det bare ville vært spekulasjon, skriver jeg ikke at det antagelig foreligger en egen prosedyre for kronprinsesser også.

https://www.dagbladet.no/tema/kongens-livlege-de-ukjente-detaljene/84745449?k5a_c=dagbladet&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwdGRjcASwsmJjbGNrBLCyXWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHq0g8teQFyfsgKZq_vPEGf8yKW91zn56vQlBZbN_flbt27VjaECb52ytu3V7_aem_8u2TbZ4153SjZPw33jKREg

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Muskath skrev (4 minutter siden):

Det som var greia her (siden det virker som du ikke har fått det med deg), er at det skal være så sensasjonelt flott hvis de kongelige bruker gevantene sine mer enn én gang.  Sånn, der var det forklart for tredje gang.

Nei, det ble bare påpekt at samtidig som hun hadde på seg gulløredobber, som visstnok er sjokkerende, så hadde hun også en 15 år gammel bluse fra sin mors klesskap. Ingen som sa det var sensasjonelt flott - det ble kun nevnt som en motvekt til øredobbsjokket.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Junijulia skrev (59 minutter siden):

Dette er ikke riktig. I Norge er det forbudt for søskenbarn og gifte seg. Loven ble innført som lovendring 1. Januar 2025.

Kong Olav og kronprinsesse Martha var søskenbarn. I dag hadde de ikke fått lov til og gifte seg.

Men Mm og hm er ikke i slekt, så det gjelder ikke dem.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

At IA hadde på seg gulløredobber da hun besøkte vanlige barn som ikke er vanskeligstilte. Spør @Gulline, det var hun som problematiserte det. Noe med en gul veske i Afrika. 

Gå et par sider tilbake så har jeg forklart det. Trenger ikke spør meg en gang til om akkurat det samme.  

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
zemer skrev (4 timer siden):

At hun blir vår kommende dronning er rett og slett tragisk. 

Nei, det går helt fint.

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (9 minutter siden):

Ah , hæ? Tror aøle smårollinger netmest forventer full ballkjole jeg når de  skal ha besøk av prinsesse. De blr nok skuffet om det kun var et par gulløredobber.

• Liker 7
Skrevet
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Nei, det ble bare påpekt at samtidig som hun hadde på seg gulløredobber, som visstnok er sjokkerende, så hadde hun også en 15 år gammel bluse fra sin mors klesskap. Ingen som sa det var sensasjonelt flott - det ble kun nevnt som en motvekt til øredobbsjokket.

Du trenger ikke male mer på dette nå. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Pilaff skrev (12 minutter siden):

Noen her hevder gjentakende at de kongelige ikke behandles annerledes enn andre i helsevesenet. Det er jo opplagt ikke sant, i og med at Harald for eksempel ble hentet hjem fra ferie i Malaysia med et spesialfly til den nette sum av 2 000 000. 15 personer som bistod fikk i etterkant kongens fortjenestemedalje i gull for det.

https://www.nettavisen.no/kjendis/rykket-da-kong-haralds-helse-sviktet-na-blir-han-hyllet/s/5-95-2200373

Livlegen, overlege på Rikshospitalet, ble også sendt til Kanariøyene da kongen ble syk der. Han var der noen uker.

Det er visst en egen prosedyre for Harald og Sonja når de blir syke:

KONGENS FASTLEGE: Hjertespesialist Bjørn Bendz har ansvaret for klinikken ved Rikshospitalet OUS der kronprinsesse Mette-Marit skal få utført sin lungetransplantasjon - og hvor det er en egen prosedyre når dronning Sonja og kong Harald har behov for behandling. 

Siden det bare ville vært spekulasjon, skriver jeg ikke at det antagelig foreligger en egen prosedyre for kronprinsesser også.

https://www.dagbladet.no/tema/kongens-livlege-de-ukjente-detaljene/84745449?k5a_c=dagbladet&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwdGRjcASwsmJjbGNrBLCyXWV4dG4DYWVtAjExAHNydGMGYXBwX2lkDDM1MDY4NTUzMTcyOAABHq0g8teQFyfsgKZq_vPEGf8yKW91zn56vQlBZbN_flbt27VjaECb52ytu3V7_aem_8u2TbZ4153SjZPw33jKREg

Ja de er landets konge og dronning.  Selvfølgelig  blir de tatt vare på.

Hvorfor skulle de ikke det?

• Liker 5
Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Slapp av, jeg spurte hun svarte på nøyaktig det jeg spurte om

• Liker 4
Skrevet
Gulline skrev (19 minutter siden):

Men poenget mitt var at hun kjente til dommen og soningen. Da har hun selvsagt visst HVA han var dømt for - bare ikke OMFANGET av det. At norges kronprinsesse inngår et nært og personlig forhold til en mann av det kaliberet er ikke annet enn skremmende. 

Du skriver jo nøyaktig det jeg skrev.... 

• Liker 2
Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Nei, maling, uttværing og gjentagelser skal vi ikke ha noe av. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Ja de er landets konge og dronning.  Selvfølgelig  blir de tatt vare på.

Hvorfor skulle de ikke det?

Selvfølgelig skal de bli tatt vare på! Men noen hevder  hardnakket at det gjøres på like vilkår som for alle andre, og slik er det ikke.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger.

Skrevet

Ah , hæ? Tror aøle smårollinger netmest forventer full ballkjole jeg når de  skal ha besøk av prinsesse. De blr nok skuffet om det kun var et par gulløredobber.

Det tror jeg du har helt rett i!!! 

ML skrev jo faktisk en barnebok om hvorfor kongen ikke bruker krone, fordi barna pleier å bli skuffet over det.

Husker for noen år siden leste jeg om et arrangement der prinsesse Madeleine skulle ha barn ( med alvorlige diagnoser så vidt jeg husker) på lunsjbesøk på Stockholms slott, og så stilte hun i ballkjole og tiara. Det var innertier, det!

• Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (21 timer siden):

Og det er også normalt at kongelige skal vite hva som er takt og tone. Er du klar over at 40.000 er mye penger for lavinntektsfamilier? Og med bakgrunn i at det er dyrtid er det blitt tøffere å leve for de fleste, så kan du tenke deg hvordan det er for lavinntektsfamilier. Dette var et lite gjennomtenkt valg med tanke på representasjonsoppdraget. 

Altså du burde se på hva kongefamilien faktisk får i apanasje, og hvor mye vi ellers og betaler for kongefamilien. Kunne hjulpet mange vanskeligstilite for den summen. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (35 minutter siden):

Men Mm og hm er ikke i slekt, så det gjelder ikke dem.

Les hva du selv skrev ang artikkel 16.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...