Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/rampelys/i/oEKmyR/kongehuset-med-underskudd-paa-710-000-kroner-i-2025

Driftskostnader har økt med nærmere 30% på ett år. En av tingene som har økt er utgifter til "konsulenter". Når staten gjør slikt vanker det store spørsmål, se Helse Nord. Hva får man fra slottet? Total stillhet.

Nærmer oss 100 millioner i rene driftsutgifter, altså. Jeg ville ikke vært forundret om vi er godt over milliarden når man legger alt annet ovenpå.

En institusjon som lever med et pengetre, et utømmelig sluk hvor man kan late som man har kostnader til byggelån, og så bare fortsette å få i pose og sekk.

Riksrevisjon, nå.

Endret av Ellie42
  • Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 20
Skrevet
42. skrev (14 timer siden):

Ja, haha, altså her er vi. Og krompen sa jo for noen dager siden om hva han visste  om mette sin kontakt med epstein,* er vi der igjen', sa han faktisk. Tenk på det, det sa han faktisk. For meg høres det ut som at 'ikke bry dere'. Og nesten så jeg vil legge til 'ikke bry dere, dere lavereståerende'. 

En nærmest ufattelig arroganse.

Vi blir jo nå kjent med kronprinsen på en litt ny måte, ikke så positivt det som kommer frem. Alltid tenkt på ham som en bunnsolid type, og egentlig sett ham og MM som er umake par . Nå ser det vel ut som at "like barn leker best" gjelder også her.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Se der, ja, rene ord for penga.

Lurer på hvordan de kommer til å gjøre det med sølvbryllupet i august? Jeg er forresten enig med svensken om at det ikke tar seg særlig ut med stor stas og kongelig tjo-hei så kort tid etter papprinsens forhåpentlige fengselsdom og mammas Epstein-bravader, og sykdommen kan man jo uansett bruke som forklaring på hva de nå velger.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Hekken skrev (2 timer siden):

Dessverre frekk nok til det , ja … 

Frekk nok til å gjøre jobben sin? 

OK.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Frekk nok til å være kronisk syk offentlig.

Skulle ikke vært lov.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Aricia skrev (54 minutter siden):

Skulle ikke vært lov.

Det har nok mer med den dårlige oppslutningen hun har i store deler av det norske folk. Nesten ingen ønsker henne som fremtidig dronning - med eller uten slange i nesen. Slange i nesen eller ei spiller ingen rolle når det kommer til hennes nære forbindelser med en av vår tids største sex-forbrytere. Det er hennes elendige rolleforståelse som ligger til grunn for den elendige oppslutningen og den manglende tilliten hun har hos så mange nordmenn. 

Endret av Gulline
  • Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Det har nok mer med den dårlige oppslutningen hun har i store deler av det norske folk. Nesten ingen ønsker henne som fremtidig dronning - med eller uten slange i nesen. Slange i nesen eller ei spiller ingen rolle når det kommer til hennes nære forbindelser med en av vår tids største sex-forbrytere. Det er hennes elendige rolleforståelse som ligger til grunn for den elendige oppslutningen og manglende tilliten hun har hos så mange nordmenn. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Rjz3v5/trond-noren-isaksen-ved-aa-si-a-men-ikke-b-aapnet-kronprinsessen-for-nye-spekulasjoner?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«Det må skje endringer hvis tilliten skal gjenreises.

Folket er kongefamiliens arbeidsgivere. Uten folkets tillit overlever ikke kongehuset. Derfor måtte kronprinsessen gjennomføre medarbeidersamtalen for rullende kamera.»

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (52 minutter siden):

Frekk nok til å gjøre jobben sin? 

OK.

Aricia skrev (41 minutter siden):

Skulle ikke vært lov.

Dette er det én person som har skrevet, ergo er det ikke slik at alle kritikerne mener at MM er «frekk som gjør jobben sin eller er kronisk syk offentlig». 

Men når det er sagt; det kan være at vedkommende mener at «frekkheten» består i å ha en mann i uniform som bærer nese-brillekateret, ikke at hun er angivelig frekk for å være kronisk syk.

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet
Ellie42 skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/oEKmyR/kongehuset-med-underskudd-paa-710-000-kroner-i-2025

Driftskostnader har økt med nærmere 30% på ett år. En av tingene som har økt er utgifter til "konsulenter". Når staten gjør slikt vanker det store spørsmål, se Helse Nord. Hva får man fra slottet? Total stillhet.

Nærmer oss 100 millioner i rene driftsutgifter, altså. Jeg ville ikke vært forundret om vi er godt over milliarden når man legger alt annet ovenpå.

En institusjon som lever med et pengetre, et utømmelig sluk hvor man kan late som man har kostnader til byggelån, og så bare fortsette å få i pose og sekk.

Riksrevisjon, nå.

Så festlig å se hvordan VG sin tilnærming til budsjettet og hvordan Nettavisen velger å fronte saken. Nettavisen sin sak er meget interessant lesing. 
https://www.tv2.no/underholdning/kongehusets-toppsjefer-fikk-mye-hoyere-lonnsokning-enn-folk-flest/18772817/

«Toppene på Slottet hadde imidlertid lønnsøkninger på mellom 6,5 til 12,9 prosent. Hoffsjefen selv, Dag Olav Heian-Engdal, hadde en lønn på 1,78 millioner kroner i fjor, i tillegg til annen godtgjørelse på 195.000 kroner, i hovedsak fri bolig. 

Det er en økning på 7,8 prosent fra 2024. 

Størst økning hadde sjef for det kongelige sekretariat Gry Høeg Ulverud, som i fjor hadde lønn på 1,54 millioner kroner. Kommunikasjonssjef Guri Varpe fikk lønnsøkning på 12 prosent.» 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
rebella81 skrev (6 minutter siden):

Dette er det én person som har skrevet, ergo er det ikke slik at alle kritikerne mener at MM er «frekk som gjør jobben sin eller er kronisk syk offentlig». 

Men når det er sagt; det kan være at vedkommende mener at «frekkheten» består i å ha en mann i uniform som bærer nese-brillekateret, ikke at hun er angivelig frekk for å være kronisk syk.

Jeg tolket det som at «frekkheten» var at hun ikke har tatt ansvar for den elendige håndteringen av sakskomplekset til Marius og sitt mangeårige forhold til Epstein. 

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
rebella81 skrev (13 minutter siden):

Det er korrekt at jeg siterte et utsagn som kom fra én person. Ser ikke at jeg har hevdet noe annet, så usikker hva du protesterer på her.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (6 minutter siden):

Jeg tolket det som at «frekkheten» var at hun ikke har tatt ansvar for den elendige håndteringen av sakskomplekset til Marius og sitt mangeårige forhold til Epstein. 

Det kan godt være. Det er vel nærliggende å tro at vedkommende ikke mente at MM er frekk for sin sykdom. Det som er viktig for meg er at dette ikke blir en trådsannhet, kritikerne som mener MM er frekk fordi hun er syk. 
Vi har hatt noen trådsannheter som ikke har hengt på greip før, foråsidetsånn.

• Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Det er korrekt at jeg siterte et utsagn som kom fra én person. Ser ikke at jeg har hevdet noe annet, så usikker hva du protesterer på her.

Det var ikke ment som en protest, bare som en presisering. Det er så inderlig fort gjort at trådsannheter får eget liv, det rinner meg så vel i hu hvor mye spetakkel det ble rundt «sannheten» om «alle de som mener MM ikke kan bli dronning fordi hun snakker sørlandsk». 

Det blir så slitsomt for oss kritikerne å måtte forsvare seg mot noe som aldri var en sannhet i utgangspunktet, derfor valgte jeg å ile til med denne presiseringen:) 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (22 minutter siden):

Så festlig å se hvordan VG sin tilnærming til budsjettet og hvordan Nettavisen velger å fronte saken. Nettavisen sin sak er meget interessant lesing. 
https://www.tv2.no/underholdning/kongehusets-toppsjefer-fikk-mye-hoyere-lonnsokning-enn-folk-flest/18772817/

«Toppene på Slottet hadde imidlertid lønnsøkninger på mellom 6,5 til 12,9 prosent. Hoffsjefen selv, Dag Olav Heian-Engdal, hadde en lønn på 1,78 millioner kroner i fjor, i tillegg til annen godtgjørelse på 195.000 kroner, i hovedsak fri bolig. 

Det er en økning på 7,8 prosent fra 2024. 

Størst økning hadde sjef for det kongelige sekretariat Gry Høeg Ulverud, som i fjor hadde lønn på 1,54 millioner kroner. Kommunikasjonssjef Guri Varpe fikk lønnsøkning på 12 prosent.» 

Hadde dette vært offentlig sektor hadde vi sett på en episode på debatten hvor lederne ble stilt til veggs.

Gry Høeg Ulverud tjener altså rett under det en minister tjener, mens Dag Olav Heian-Engdal tjener mer. 

Lurer på hvorfor de går i underskudd. Kanskje man skal kalle en spade for en spade istedenfor å skylde på vedlikehold?

Hvorfor skal det Norske folk betale så mye for en institusjon som ikke en gang klarer å svare på basale spørsmål om integritet, verdier og moraler?

Om man ser litt på hvordan dette sekretariatet har håndtert de siste par års saker, fortjener de ikke det lønnsnivået.

Endret av Ellie42
  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (6 minutter siden):

Det var ikke ment som en protest, bare som en presisering. Det er så inderlig fort gjort at trådsannheter får eget liv, det rinner meg så vel i hu hvor mye spetakkel det ble rundt «sannheten» om «alle de som mener MM ikke kan bli dronning fordi hun snakker sørlandsk». 

Det blir så slitsomt for oss kritikerne å måtte forsvare seg mot noe som aldri var en sannhet i utgangspunktet, derfor valgte jeg å ile til med denne presiseringen:) 

Paradoksalt nok er du i ferd med å gjøre det til en trådsannhet at noen mener at noen andre mener at MM ikke kan bli dronning fordi hun snakker sørlandsk.

For det var vel ikke helt sånn det var.

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Paradoksalt nok er du i ferd med å gjøre det til en trådsannhet at noen mener at noen andre mener at MM ikke kan bli dronning fordi hun snakker sørlandsk.

For det var vel ikke helt sånn det var.

Nei vel. 
Foreslår vi legger ballen død der da. Men at MM er frekk fordi hun er syk eller gjør jobben sin, det er nok en mistolkning.

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Momma skrev (2 timer siden):

Se der, ja, rene ord for penga.

Lurer på hvordan de kommer til å gjøre det med sølvbryllupet i august? Jeg er forresten enig med svensken om at det ikke tar seg særlig ut med stor stas og kongelig tjo-hei så kort tid etter papprinsens forhåpentlige fengselsdom og mammas Epstein-bravader, og sykdommen kan man jo uansett bruke som forklaring på hva de nå velger.

Jeg synes også det var en bra kritikk. Jeg var ikke klar over at de har jubileum i år og tenker det vil være lurt av dem å tone det helt ned. Det passer seg ikke nå.

Angående det han tok opp med at om det blir et tronskifte innen få år, så kunne det være lurt å la IA steppe opp som kronprinsesse ved siden av HM og la MM bli en slags kronprinsesse emeritus. Jeg ser ikke hvordan hun kan være tilliten verdig for å være dronning nå eller innen kort tid, dette her vil trenge lang tid for å repareres, om det kan repareres.

Det var noen som nevnte tidligere i tråden at om vi skulle ha folkeavstemning nå om monarkiet, så ville, om jeg tolket det rett, den nye monarken få uforholdsmessig høy kredibilitet om han ble valgt, nesten mer enn kong Haakon. Dette synes jeg var interessant og noe jeg ikke har tenkt på. Jeg hører gjerne flere refleksjoner rundt det, om noen har :)

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (På 20.4.2026 den 14.23):

Enig - det er et hån mot alle de barna som faktisk blir utsatt for mobbing hver dag. 

Man kan vel også si at det er grunn til å reagere mot alle mobberne i kommentarfeltene her, for disse mobberne lærer sine barn at mobbing er greit, og slikt forplanter seg.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Dette ser jo kjempebra ut. Host. Lurer på hvem som tjener godt på at falske konti sprer KI-genererte bilder og hyllester av Mette Marit, med det som ser ut som en spesiell gruppe Norske eldre mennesker som biter rett på i kommentarfeltet.

https://www.tv2.no/underholdning/fra-til-norsk-kongehus-hyllest-eksperter-advarer/18748933/

Flommer av KI-generert innhold som spres av Russiske bot-farmer. Er dette virkelig nivået man skal forvente seg, og ikke faktiske forklaringer?

Sitat

– Det vi ser er at sosiale medier blir misbrukt som en lekeplass for å spre feilinformasjon, desinformasjon og skadelig informasjon.

– Epistemiske angrep krever et stort volum av innlegg, troverdighet (oppnådd ved bruk av gjenkjennelige bilder, morsmål og så videre) og en strategi for klikk-forsterking (tidspunkt for publisering, emosjonelt ladet innhold, provokasjoner som skaper moralsk harme og så videre), sier hun.

Endret av Ellie42
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...