Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
CeXNS skrev (På 20.4.2026 den 13.41):

Jeg synes det er svært trist at kronikkforfatteren drar en parallell mellom det som skjer i skolegården og det som handler om MM. Det er faktisk en himmelvid forskjell mellom et barn eller en ungdom som blir utestengt og som blir stående igjen alene. 

1. MM er en voksen kvinne, valgene hun har tatt har hun tatt som voksen. Og hun har gjort kritikkverdige ting.
Hun er medlem av Norges mest priveligerte familie, hun har et team rundt seg, og en arbeidsplass der hun leder folk rundt seg. Hun har stort nettverk. Den ensomheten som kronikkforfatteren prøver å tegne, den eksisterer ikke.

2. Det er ikke sant at hun får kritikk utelukkende for å ha kjent ham. Hun får minst like mye kritikk for hvordan hun har håndtert saken i etterkant. 2019 uttalelsene og intervjuet i særdeleshet. 

3. Det er heller ikke riktig at «man har laget en fortelling». Vi har fått den servert, i full offentlighet. Handlinger, og beskrivelser gjort av en kvinne over lang tid. Ikke et barn som blir løyet om og hvisket om, uten at det skjønner hva som skjer. 

Jeg tenker det er på grensen til stygt å dra denne parallellen. 

Er så enig med deg! Mange gode argumenter du trekker fram her! 👏

Endret av Ti.09
  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (41 minutter siden):

Jeg synes det er svært trist at kronikkforfatteren drar en parallell mellom det som skjer i skolegården og det som handler om MM. Det er faktisk en himmelvid forskjell mellom et barn eller en ungdom som blir utestengt og som blir stående igjen alene. 

1. MM er en voksen kvinne, valgene hun har tatt har hun tatt som voksen. Og hun har gjort kritikkverdige ting.
Hun er medlem av Norges mest priveligerte familie, hun har et team rundt seg, og en arbeidsplass der hun leder folk rundt seg. Hun har stort nettverk. Den ensomheten som kronikkforfatteren prøver å tegne, den eksisterer ikke.

2. Det er ikke sant at hun får kritikk utelukkende for å ha kjent ham. Hun får minst like mye kritikk for hvordan hun har håndtert saken i etterkant. 2019 uttalelsene og intervjuet i særdeleshet. 

3. Det er heller ikke riktig at «man har laget en fortelling». Vi har fått den servert, i full offentlighet. Handlinger, og beskrivelser gjort av en kvinne over lang tid. Ikke et barn som blir løyet om og hvisket om, uten at det skjønner hva som skjer. 

Jeg tenker det er på grensen til stygt å dra denne parallellen. 

Enig - det er et hån mot alle de barna som faktisk blir utsatt for mobbing hver dag. 

• Liker 30
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Du har ikke grunnlag for å hevde at det var en "promiskuøs relasjon". Det er en grov, og udokumentert påstand, som står i direkte motstrid til at hun positivt avkreftet det i intervjuet.

Når MM skriver til Epstein: "Paris is good for adultery", så er det forståelig at mange får assosiasjoner til ordet promiskuøs. 

• Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
iliah skrev (9 minutter siden):

Når MM skriver til Epstein: "Paris is good for adultery", så er det forståelig at mange får assosiasjoner til ordet promiskuøs. 

Absolutt. Hun flørter på en måte som gir den slags assosiasjoner. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Donatello skrev (25 minutter siden):

Typisk? For 35 år siden da... 

Du kan jo prøve selv og se hvor enkelt det er å søke på bilder av hoffdamer som bærer dronningens blomster. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Hun lager ikke likhetstrekk mellom dem hun omtaler som ofre og seg selv som ble manipulert. 

Men det er viktig for meg å presisere at det ikke er noe synd på meg i denne situasjonen. Det er jo alle de ofrene som er blitt utsatt for de grove overgrepene som fortjener rettferdighet.

• Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet

https://www.bt.dk/royale/bts-underholdningsredaktoer-epstein-sagen-er-fortsat-et-gigantisk-problem-for-det-norske-kongehus

Sitat;»De norske medier spørger både ind til, om kronprins Haakon kendte til de e-mails, hans kone udvekslede med Epstein, og om han kendte til beskyldningerne mod Epstein, der allerede var fremme, da Mette-Marit havde kontakt med ham. Det sidste vælger han ikke at svare på, og det ser virkelig ikke godt ud,« lyder det fra Fie West mens hun tilføjer:  »De her nye svar fra kronprins Haakon rejser igen flere nye spørgsmål, og det understreger i den grad, at Epstein-sagen fortsat er et gigantisk problem for det norske kongehus.«

At kronprins Haakon ikke vil svare på spørsmål vil reise flere spørsmål om hva og hvor mye han visste. Han beskrives som nonchalant og fjollet i avisen. Det kan bli et stort problem for det norske kongehuset, skriver den danske avisen. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet

Tråden er midlertidig stengt for rydding. Minner om at dette er en tråd for diskusjon om Kongehuset, deres medlemmer og hva de foretar seg, samt diskusjon rundt dette.

Dette er ikke tråden for avsporinger om hva ord betyr, hva som er lov å diskutere og ikke, hvordan andre velger å tolke ting osv. det vil bli ryddet som avsporinger. Man skal diskutere det brukere ytrer seg om i forbindelse med kongefamilien, andre temaer er avsporinger og vil bli ryddet som dette.

Og som en ekstra påminnelse så er avsporinger regelbrudd og er med i grunnlaget for varsel/advarsel, så om man ønsker å ikke bryte regler og risikere varsel/advarsel/utestengelse så burde man unngå å være en del av disse samtalene og/eller kommentere at dette er avsporinger. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (8 timer siden):

«I skolen prøver vi å lære barn noe grunnleggende: At mennesker kan holdes ansvarlige for handlinger – uten at vi slutter å se dem som mennesker.»

Eg har ingen problem med å forstå mennesket MM og leva meg inn i korleis det er å ha eit intenst behov for å ha nokon å vera nær trass i raude varsellampar.

Det er ikkje mennesket MM eg er kritisk til, men kronprinsesse Mette-Marit. Kronprinsessa er del av ein institusjon, og med den rolla fylgjer det eit eige ansvar. 

Det var ikkje mennesket Einar Gerhardsen som blei kritisert for Kings Bay-ulukka, men statsminister Einar Gerhardsen. Difor måtte regjeringa hans gå av.

Medlemmer av kongefamilien har me ikkje sedvane for å kasta ut av rollene sine om dei ikkje skjøttar dei vel, og utan den tryggleiksventilen blir det desto viktigare at dei lover å «skjerpa seg» om dei gjer feil.

Som eit minste minimum meiner eg at MM burde ha innrømma at ho treng profesjonell hjelp i framtida til å vurdera kven ho kan vera i lag med privat sidan me ikkje kan stola på dømekrafta hennar. Ho kunne ha framheva at ho har flinke tilsette rundt seg som kan hjelpa henne med dette i framtida, og at ho lover å lytta til dei og ta til seg gode råd. 

Det er denne mangelen på lovnad om betring/endring som gneg mest på meg. Hadde ein politikar oppført seg slik, ville me ha forlangt at vedkommande måtte gå av, men det er ikkje realistisk med kongehusordninga me har nå der det i realiteten er kronprinsen som vel.

Dette var særdeles godt skrevet. 

Det er noe jeg mener kronikkforfatteren hvisker ut, og det er skillet mellom å sparke oppover og det å sparke nedover. Ett forsvarsløst barn er helt avhengig av at de som setter reglene på skolen griper inn om disse ikke følges. Barnet er ikke i en maktposisjon. Og med det sagt så er det faktisk også sånn at til og med barn som opplever høy grad av konflikt og utenforskap så kan lærere finne på å komme med korrigerende og veiledende tilbakemeldinger til mobbeofferet. Det er ikke sånn at lærere bare aksepterer den ene sannheten og deretter går ut i skolegården og kaster ut barna som mobber. 

Kritikken mot MM handler først og fremst om (manglende) rolleforståelse, og hpndtering av mediekatastrofer. Personlig er jeg nå egentlig misfornøyd med hele kongehuset. Tilliten er borte til alle og enhver av dem, også kongen og dronningen dessverre. Alt ifra Martha som driver kommersiell bruk av prinsesse og øgletitler, salg av juggel for å kurere alvorlig sykdom, påstander om at kongen egentlig er litt rasist og skjønte det sjøl når Øgla kunne fortelle han det, MBH som liksom-kjører ned gardister (!!) det sier så mye om respekten for folket de skal representere. Når kongefamilien i internasjonal presse nevnes i samme åndedrag som voldtekt, rus og pedofili, så er det flaut og pinlig ! At kronprinsen oppfører seg som om dette er gammelt nytt når journalister spør: det er enda pinligere! Bare les hvordan internasjonal presse omtaler dem. Er det også mobbing, kanskje? Hele verden skal være ukritisk til hva som foregår i det norske kongehus? Hva er da vitsen med å ha dem der hvis folket får beskjed om at de skal slutte å bry seg. For det er jo egentlig det som oppleves som det klare budskapet her: ti stille og se den andre vei. 

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Mere grums kommer frem. Dette synes jeg er så trist og skammelig at jeg finner ikke ord. 

Samhold, inkludering, kjærligheten vi har for hverandre, tillit, ta vare på hverandre osv. Alle disse fantastiske talene kongen har talt er ikke verdt papiret de er skrevet på når jeg leser alt som kommer frem. Det er mer og mer som finner lyset for hver måned som går nå. Hvordan de behandlet Aris familie sier bare sitt. Mer trengs ikke for meg. 

https://www.seher.no/kongelig/ny-utvikling-om-begravelsen/84518266

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 10
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (9 minutter siden):

Mere grums kommer frem. Dette synes jeg er så trist og skammelig at jeg ikke finner ord. 

Samhold, inkludering, kjærligheten vi har for hverandre, tillit, ta vare på hverandre osv. Alle disse fantastiske talene kongen har talt er ikke verdt papiret de er skrevet på når jeg leser alt som kommer frem. Det er mer og mer som finner lyset for hver måned som går nå. Hvordan de behandlet Aris familie sier bare sitt. Mer trengs ikke for meg. 

https://www.seher.no/kongelig/ny-utvikling-om-begravelsen/84518266

Stiller ikke opp, og kritiserer de som stiller opp. *slow clap*, ML.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

At kronprins Haakon ikke vil svare på spørsmål vil reise flere spørsmål om hva og hvor mye han visste. Han beskrives som nonchalant og fjollet i avisen. Det kan bli et stort problem for det norske kongehuset, skriver den danske avisen. 

(Jeg har klippet ut fra innlegget ditt og kommenterer på dette.)

Jeg synes kronprinsen virker sur og stresset, kanskje ikke så rart med tanke på de siste begivenheter, men kanskje også ikke minst med tanke på de resterende Epstein-filene som spøker i bakgrunnen? 

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Yterligere kostnader på 20 millioner. Ikke småpenger. Dette er utenom apanasjen, selvsagt.

Det er det vi som skal betale, via skatteseddelen. Deres borgere. Men ellers ønsker de å være private mesteparten av tiden. Pytt pytt, sakse noen silkebånd i året og ta et par for laget på Slottet via et par taler, så er vi i mål, folkes.  

https://www.vg.no/rampelys/i/gkd0z9/kongeparets-sarkofag-holdes-hemmelig

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Den danske sarkofagen, kun til dronningen, kostet 45 millioner. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Den danske sarkofagen, kun til dronningen, kostet 45 millioner. 

Men allikevel er det norske kongehus det dyreste i hele Skandinavia og betydelig dyrere enn både det svenske og det danske kongehus. 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Kostet uansett dobbelt så mye i Danmark. 🤭

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Kostet uansett dobbelt så mye i Danmark. 🤭

Fire ganger så mye hvis du fordeler kostnadene per individ

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (24 minutter siden):

Yterligere kostnader på 20 millioner. Ikke småpenger. Dette er utenom apanasjen, selvsagt.

Det er det vi som skal betale, via skatteseddelen. Deres borgere. Men ellers ønsker de å være private mesteparten av tiden. Pytt pytt, sakse noen silkebånd i året og ta et par for laget på Slottet via et par taler, så er vi i mål, folkes.  

https://www.vg.no/rampelys/i/gkd0z9/kongeparets-sarkofag-holdes-hemmelig

Jeg unner kongeparet er råflott sarkofag, men skulle gjerne sett at anskaffelsprossen var åpen. 

Jeg håper også dette blir den siste kongelige sarkofragen. 

• Liker 16
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...