Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ingen har påstått at møtet var tilfeldig.

Å, så HM planla å møte JE? Vil gjerne ha link på det. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Gjest luna1
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke du styrker argumentet om hvor forferdelig dette er ved å vise til meldinger om logistikk. Det blir som å henvise til Knausgårds handlelister for å underbygge kritikk av bøkene hans.

Knausgård-sammenligningen bommer litt – her er det jo nettopp mønsteret (mengde + tidspunkt + kontekst) som diskuteres, ikke enkeltinnhold løsrevet fra helheten.

Skrevet
Kanderehjelpe skrev (3 minutter siden):

Å, så HM planla å møte JE? Vil gjerne ha link på det. 

Nei, det gjorde han ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (15 minutter siden):

Jeg synes ikke du styrker argumentet om hvor forferdelig dette er ved å vise til meldinger om logistikk. Det blir som å henvise til Knausgårds handlelister for å underbygge kritikk av bøkene hans.

Dette er uansett ille og forferdelig.

Ikke fordi det handler om generell logistikk. Men fordi det handler om logistikk knyttet til omgang med vår tids verste seksualforbryter.

Endret av keops
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjorde han ikke.

Ikke planlagt? Så det var tilfeldig? 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (26 minutter siden):

Dette er den samme måneden hvor MM ringer hjem til kronprinsen fordi hun etter eget utsagn opplevde seg utrygg. 
Denne hjemmeldte utryggheten følges opp med 300 + e-poster til Jeffrey Epstein. Dette ser man dokumentert i VG, og det er ugjendrivelig. 

Og vi hørte dem begge kommunisere i "intervjuet" på nrk at MM forsto at "dette ikke var en person som ville henne vel".

Da må det være lov å undre seg over motivasjonen bak den enorme iveren på mailingfronten fra MM.

• Liker 26
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Hekken skrev (2 timer siden):

Dersom dette virkelig stemmer så betyr det altså i praksis at Mette-Marit sitter oppe hele natten og ringer flere ganger pr natt - til sin datter  som da er på andre siden av jordkloden - og forstyrrer henne  i skoletiden - når hun burde lese lekser !

Herremin ! FOR en familie !!

Ingen som tenker på at det med at de ringes 7 ganger om dagen, sannsynligvis bare var en talemåte…..

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (10 minutter siden):

Ikke planlagt? Så det var tilfeldig? 

MM ønsket at JE møtte HM.  De var på St. Barts samtidig, så de tekstet om å møtes på gaten på vei tilbake fra dagens utflukt. Så det var ikke tilfeldig. Men det fremstår ikke som et møte heller i den vanligste betydningen av ordet. Dvs det var ikke en avtale om å møtes og sitte ned på et sted på et klokkeslett. Det var et møte på gaten, der logistikken ser ut til å ha vært litt på sparket, og litt tilfeldig om de fikk det til. Slik jeg leser de meldingene.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Jeg forstår poenget ditt om nyanser og at offentligheten kan bli hard, men jeg synes sammenligningen med skolegård og mobbing bommer litt i denne saken.

Dette handler ikke om en «vanlig person» som blir dømt sosialt, men om en fremtidig dronning der dømmekraft og relasjoner faktisk er en del av vurderingen. Da er det ikke urimelig at offentligheten stiller spørsmål ved valg som er gjort, særlig når det gjelder kontakt med personer som Jeffrey Epstein.

Det er også viktig å skille mellom kritikk og mobbing. Å diskutere handlinger og vurderinger i en offentlig rolle er ikke det samme som å gjøre noen til syndebukk eller ignorere menneskeverd.

Jeg opplever at innlegget ditt i stor grad fokuserer på å beskytte personen, men i mindre grad tar inn over seg hva kritikken faktisk handler om. Man kan godt vise forståelse og samtidig anerkjenne at dette ikke bare er en privat sak, det handler om tillit til en institusjon og en fremtidig dronning.

• Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Fra artikkelen: "I et intervju med NRK før påske forsøkte Mette-Marit å svare på kritikken og forklare kontakten hun hadde hatt. Hun beklaget også."

Jeg synes ikke MM i særlig grad forsøkte å forklare kontakten med Epstein. Jeg synes heller ikke hun beklaget seg, hun la i større grad vekt på at hun var et manipulert offer. Jeg vet at mange er uenige med meg i dette, men også at mange er enige.  

• Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/0pB7Q2/amerikansk-stjernejournalist-om-epsteins-norske-nettverk-ekstraordinaert?utm_source=iosapp&utm_medium=share

«Epstein-filene viser blant annet et innrammet bilde av kronprinsesse Mette-Marit. En tidligere Epstein-assistent har uttalt til Aftenposten at bildene skulle brukes til å lure nye overgrepsofre.
– Han sa til disse jentene: «La meg gjøre akkurat som jeg vil, så kan dere bli akkurat som henne. Se på henne – hun ble kronprinsesse.» sier Ward.»

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

https://www.aftenposten.no/norge/i/0pB7Q2/amerikansk-stjernejournalist-om-epsteins-norske-nettverk-ekstraordinaert

Sitat;»Veggene i Epsteins eiendommer var polstret fra topp til tå med bilder av berømte og mektige mennesker.  Epstein-filene viser blant annet et innrammet bilde av kronprinsesse Mette-Marit. En tidligere Epstein-assistent har uttalt til Aftenposten at bildene skulle brukes til å lure nye overgrepsofre.  – Han sa til disse jentene: «La meg gjøre akkurat som jeg vil, så kan dere bli akkurat som henne. Se på henne – hun ble kronprinsesse.» sier Ward.» 

Hvor naiv er det mulig å være for en kronprinsesse? Det er som om hun praktiserer noe som om hun går med «her eyes wide shut». 

Sakens alvor, kronprinsesse MM sitt valg av å pleie en tett og intim relasjon til Jeffrey Epstein, kanikke underdrives. 
Tyske Der Spiegel har publisert dette bildet som en illustrasjon på skandalen. Selv kongelige er ikke unntatt konsekvenser når vi ser hen til hvordan den tidligere prins Andrew nå er strippet for all ære, titler og kastet ut av det britiske kongehuset. Det er fordi de mener at deres monarki ikke kan relateres til Epstein skandalen. 

image.thumb.png.c548118ca1105379f431ec2a79725fc3.png

• Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/0pB7Q2/amerikansk-stjernejournalist-om-epsteins-norske-nettverk-ekstraordinaert

Sitat;»Veggene i Epsteins eiendommer var polstret fra topp til tå med bilder av berømte og mektige mennesker.  Epstein-filene viser blant annet et innrammet bilde av kronprinsesse Mette-Marit. En tidligere Epstein-assistent har uttalt til Aftenposten at bildene skulle brukes til å lure nye overgrepsofre.  – Han sa til disse jentene: «La meg gjøre akkurat som jeg vil, så kan dere bli akkurat som henne. Se på henne – hun ble kronprinsesse.» sier Ward.» 

Hvor naiv er det mulig å være for en kronprinsesse? Det er som om hun praktiserer noe som om hun går med «her eyes wide shut». 

Sakens alvor, kronprinsesse MM sitt valg av å pleie en tett og intim relasjon til Jeffrey Epstein, kanikke underdrives. 
Tyske Der Spiegel har publisert dette bildet som en illustrasjon på skandalen. Selv kongelige er ikke unntatt konsekvenser når vi ser hen til hvordan den tidligere prins Andrew nå er strippet for all ære, titler og kastet ut av det britiske kongehuset. Det er fordi de mener at deres monarki ikke kan relateres til Epstein skandalen. 

image.thumb.png.c548118ca1105379f431ec2a79725fc3.png

Så pinlig. En gjeng gamle grisegubber - og så vår egen kronprinsesse.

• Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Prinsesse Ragnhild uttrykte stor bekymring for monarkiets fremtid i et intervju tilbake i 2004. Bekymringen hennes knyttet seg til kronprins Haakons valg av ektefelle. Hun mente også at de kongelige, HM og ML, hadde hatt dårlige rådgivere. 

Prinsesse Ragnhild sa rett ut, sitert; «- Jeg tenker på det, men er ikke bekymret for meg selv, men for Norge, ja. Jeg håper jeg dør før det skjer. Det håper jeg inderlig, sa prinsessen i det mye omtalte intervjuet.»

Som en kongelig prinsesse bar hun også bekymring i ord for det faktum at MM hadde en sønn fra et annet forhold og at dette kunne skape problemer for dem (alle) på et senere tidspunkt. Det fikk hun rett i, selv om vi ikke er gjort kjent med problemenes opphav. 

https://www.seher.no/kongelig/angret-aldri-utbruddet/84499933

Endret av Eufemia-
  • Liker 27
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (47 minutter siden):

Jeg forstår poenget ditt om nyanser og at offentligheten kan bli hard, men jeg synes sammenligningen med skolegård og mobbing bommer litt i denne saken.

Dette handler ikke om en «vanlig person» som blir dømt sosialt, men om en fremtidig dronning der dømmekraft og relasjoner faktisk er en del av vurderingen. Da er det ikke urimelig at offentligheten stiller spørsmål ved valg som er gjort, særlig når det gjelder kontakt med personer som Jeffrey Epstein.

Det er også viktig å skille mellom kritikk og mobbing. Å diskutere handlinger og vurderinger i en offentlig rolle er ikke det samme som å gjøre noen til syndebukk eller ignorere menneskeverd.

Jeg opplever at innlegget ditt i stor grad fokuserer på å beskytte personen, men i mindre grad tar inn over seg hva kritikken faktisk handler om. Man kan godt vise forståelse og samtidig anerkjenne at dette ikke bare er en privat sak, det handler om tillit til en institusjon og en fremtidig dronning.

Innvendingene dine er allerede adressert av forfatteren:

"Kritikken mot Mette-Marit handler om kontakten hun hadde med Jeffrey Epstein, en mann dømt for grove overgrep. Det er legitimt å diskutere dømmekraft. Offentlige personer må tåle kritiske spørsmål. Men det som skjer nå, er noe mer enn kritikk."

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Ella-2 skrev (På 17.4.2026 den 22.56):

Ingen som tenker på at det med at de ringes 7 ganger om dagen, sannsynligvis bare var en talemåte…..

Det trur eg og, men eg tykkjer likevel at fleire gonger om dagen tyder på at ho ikkje får/har slått seg til ro der nede. Det er noko med det å kutta navlestrengen og gå heilt inn i det nye tilveret. Men for all del, eg har lese fleire stader at den nye generasjonen unge er tettare knytta til foreldra enn det vi var, så ho er sikkert ikkje den einaste som har det sånn.

• Liker 5
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke den var hverken fin eller relevant. 
«Når selv en offentlig beklagelse ikke er tilstrekkelig, er det verdt å stille et spørsmål: Hva er det egentlig som forventes nå?

Når en person både kritiseres for å tie – og for å svare – begynner det å ligne mindre på kritikk og mer på en offentlig gapestokk.»

Først kan jeg svare på «Hva er det egentlig som forventes nå?», og det er at hun går av, at hun fratrer tittel og privilegier, og at hun ikke blir dronning og påfører Norge mer skam og ydmykelse.

Videre oppfatter jeg ikke at hun egentlig har bedt om unnskyldning, eller forklart seg, hun har derimot sutret over at hun har det vanskelig, at hun ble manipulert, sønnen har det vanskelig, og ellers husker hun ikke eller vil ikke svare fordi det er personlig.

Jeg blir kvalm av at hun potensielt slipper unna alt og fortsatt skal bli dronning fordi mobbekortet dras. 

Endret av velociraptor
  • Liker 29
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
Eufemia- skrev (21 minutter siden):

Prinsesse Ragnhild uttrykte stor bekymring for monarkiets fremtid i et intervju tilbake i 2004. Bekymringen hennes knyttet seg til kronprins Haakons valg av ektefelle. Hun mente også at de kongelige, HM og ML, hadde hatt dårlige rådgivere. 

Prinsesse Ragnhild sa rett ut, sitert; «- Jeg tenker på det, men er ikke bekymret for meg selv, men for Norge, ja. Jeg håper jeg dør før det skjer. Det håper jeg inderlig, sa prinsessen i det mye omtalte intervjuet.»

Som en kongelig prinsesse bar hun også bekymring i ord for det faktum at MM hadde en sønn fra et annet forhold og at dette kunne skape problemer for dem (alle) på et senere tidspunkt. Det fikk hun rett i, selv om vi ikke er gjort kjent med problemenes opphav. 

https://www.seher.no/kongelig/angret-aldri-utbruddet/84499933

Ja, og det ble jo nærmest latterliggjort denne gangen, men all prinsessens uro samt mer har skjedd. Så dette er nok ganske presist tenkt den gangen.

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...