Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hanne67 skrev (5 timer siden):

Såklart de ville være hos henne i forbindelse med transplantasjonen, både før og etter. Hun var veldig syk før, og operasjonen var risikofylt. Selv om hun fortsatt er i en kritisk fase, så vurderte nok legene det dithen at det kom til å gå bra å reise. 

Dessuten skal jo IA besøke Hudøy feriekoloni imorgen, så det ble en kort visitt i USA.

Både før og etter. Hva snakker du om her da? 

Den mest kritiske fasen er under operasjonen og ukene etter. Speselt mtp frastøtning og lavt immundforsvar. 

SM var på forskjellig et par uker etter operasjonen, og tre uker etterpå var de begge to (IA og SM) over dammen i USA og representerte kongehuset under FIFA World Cup på New Jersey/NY. Men, om det er så kritisk som dere sier, hvorfor er de da ikke hjemme, slik som kronprinsen? Det er ikke akkurat en "sykkeltur" eller shuttle med sikkerhetsfolkene og bil til Riksen om det skulle skje noe. Ikke ville de fått pri i luften fra NY heller. En tur til Hudøy er noe helt annet enn dager i USA: Det er prioriteringen det reageres på, ikke det at de representerer, for det er flott å se og lærerikt for de begge, samt at kongehuset trenger de fremover slik ståa er pt. 

Jeg tenker og håper det går bra med MM etter operasjonen og at dette er grunnen til at de har tatt en beslutning om å sende ungene. Samt at de får en smooth oppstart med representeringen, selv om IA har vært med på flere oppdrag enn SM, men det av naturlige årsaker siden hun også er tronarvingen etter kronrprinsen. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ryddet for brukerangrep, for lang sitering og svar/sitering til det.

Forumassistent

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (8 timer siden):

Kan vel også legge til at moren ER veldig syk, og i en kritisk fase akkurat nå. Den farligste fasen er etter operasjon..da lunger kan bli frastøtt. Og det betyr stort sett en ting.

Nettopp!  Men, da ble det prioritert en USA-tur for de yngste til å representere Norge under FIFA WC. Jeg hadde aldri trodd at de ville reise så langt unna, spesielt siden kronprinsen også utsatte et oppdrag etter at ungene hadde reist, eller tar jeg feil nå. Han deltok i siste Kongen i statsråd, men kansellerte noe annet. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (5 timer siden):

Er dette dokumentasjon på at hun har droppet ut?

Det snakkes om skattepenger og at det koster 600K i skolepenger pr år (inkl sikkerhet og vaktbytter m fly og overnatting i AU). Det var sløseri med skattepenger.

Hun kan like gjerne ta utdanning ved UiO i stedet for og anerkjenne det norske studiesystemet. Men, det normalen har blitt til at disse utenlandske studiene skal være en periode hvor de kongelige "får være seg selv", så lenge de er utenlands og ingen på campus etc kjenner de.  

Edit: legger til linken her og: 

https://www.nettavisen.no/kjendis/sa-mye-koster-ingrid-alexandras-australia-opphold-skattebetalerne/s/5-95-2982095

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (19 minutter siden):

Det snakkes om skattepenger og at det koster 600K i skolepenger pr år + alt annet (sikkerhet, bo-ordninger for de og "vaktbytte" mellom vaktene i Australia. Det var sløseri med skattepenger.

Hun kan like gjerne ta utdanning ved UiO i stedet for og anerkjenne det norske studiesystemet. Men, det normalen har blitt til at disse utenlandske studiene skal være en periode hvor de kongelige "får være seg selv", så lenge de er utenlands og ingen på campus etc kjenner de.  

Hva mener du konkret er formålet med utdanningen til et fremtidig statsoverhode, og hvorfor mener du at dette formålet nødvendigvis ivaretas bedre ved UiO enn ved et utenlandsk universitet?

Hvilken del av dette mener du er sløseri? Selve utdanningen, utenlandsoppholdet eller sikkerheten som følger rollen hun har?

• Liker 5
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (57 minutter siden):

Hva mener du konkret er formålet med utdanningen til et fremtidig statsoverhode, og hvorfor mener du at dette formålet nødvendigvis ivaretas bedre ved UiO enn ved et utenlandsk universitet?

Hvilken del av dette mener du er sløseri? Selve utdanningen, utenlandsoppholdet eller sikkerheten som følger rollen hun har?

Hun hadde ikke trengt å reise til AU. Hun kunne fint studert ved et av de flotte universitetene i Norge og de ville vært fantastisk stolt over å ha henne som student. Samtidig er det også en flott reklame for både uni og resten av akademika i Norge. 

Det koster norske skattebetalere over 600K i året å ha henne i AU. kun fordi hun skal "finne sæ sjæl" og leve litt privat i noen år. Dette er en av landets mest privilegerte familier med flerfoldige millioner i apanasjeuniversiteter. Kunne de ikke tatt regningen selv? 

Hvis det er slik at det absloutt MÅ studeres i utlandet så bør de stå for ALLE utgifter selv. Ikke vi normale skattebetalere som har mer enn nok å betale på selv. I tillegg skal vi liksom ikke ha lov til å ha meninger eller uttale oss heller, for det er "kongefamilien" vi snakker om. Ja, en av våre mest privilegerte familier med millarder i formue, som fortsatt skal suge ut av statskassen samtidig som apanasjen økes? 

Nei, studer hjemme og vær stolt av norske universitet som norsk kongelig. Og det er helt gratis, bortsett fra sikkerheten, og andre kostnader som andre norske studenter også har, men de må betale selv, eksamensavgift, boutgifter osv. Nei, studer hjemme og vær stolt av norsk akademika og det norske studiesystemet vi har her. Hun kan ta både bachelor og master om hun vil, samtidig som hun representerer. To fluer i en smekk! 

De aller fleste i dag jobber opp til 100% stillinger mens de studerer fordi det er så dyrt og medbringer så store kostnader, samtidig er det noen studenter som river seg i håret fordi de jobber så mye at de overstiger grensen og mister deler av stipendet pga jobbingen, men de er avhengige av pengene for å kunne bo i de største byene. 

Studèr hjemme IA og vis stolthet over norsk akademika og la universitetet være stolt av å ha en kongelig student. Bra reklame for landet samtidig som hun kan ta repr.oppdrag for kongehuset samtidig og avlaste litt nå fremover. For det trengs.  

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
velociraptor skrev (3 timer siden):

Det er en bagatell sammenlignet med IA sine 500 000 pluss mange millioner i sikkerhet pluss ørten flyreiser siden hun knapt har vært i Australia men flydd frem og tilbake i skytteltrafikk og spydd ut miljøgasser (fint at familien skryter sånn av at de spiser lite kjøtt) og garantert slept med seg dyre livvakter som også må ha dyre flybilletter, hver gang.

Hvilke av disse kostnadene er kjent, og hvilke er anslag?

Australia ligger riktignok et stykke unna. Det ville vært interessant å se et kostnadsoverslag for alternativ transport.

• Liker 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (21 minutter siden):

Hun hadde ikke trengt å reise til AU. Hun kunne fint studert ved et av de flotte universitetene i Norge og de ville vært fantastisk stolt over å ha henne som student. Samtidig er det også en flott reklame for både uni og resten av akademika i Norge. 

Det koster norske skattebetalere over 600K i året å ha henne i AU. kun fordi hun skal "finne sæ sjæl" og leve litt privat i noen år. Dette er en av landets mest privilegerte familier med flerfoldige millioner i apanasje og tillegg. Kunne de ikke tatt regningen selv? 

Hvis det er slik at det absloutt MÅ studeres i utlandet så bør de stå for ALLE utgifter selv. Ikke vi normale skattebetalere som har mer enn nok å betale på selv. I tillegg skal vi liksom ikke ha lov til å ha meninger eller uttale oss heller, for det er "kongefamilien" vi snakker om. Ja, en av våre mest privilegerte familier med millarder i formue, som fortsatt skal suge ut av statskassen samtidig som apanasjen økes? 

Nei, studer hjemme og vær stolt av norske universitet som norsk kongelig. Og det er helt gratis, bortsett fra sikkerheten og andre kostnader som andre norske studenter også har, men de må betale selv, eksamensavgift, boutgifter osv. Nei, studer hjemme og vær stolt av det norsk akademika og studeiesystemet vi har her. Hun kan ta både bachelor og master om hun vil, samtidig som hun representerer. To fluer i en smekk! 

De aller fleste i dag jobber opp til heltidsstillinger mens de studerer fordi det er så dyrt. 

Skal en fremtidig dronning som IA er velge utdanning som symbolhandling, eller som personlig og faglig utvikling?

Hvis jeg forstår deg riktig, er innvendingen din først og fremst ikke utdanningen eller Australia i seg selv, men hvem som skal betale for den. Da er vi vel egentlig over i en diskusjon om apanasje og offentlig finansiering av kongehuset, snarere enn om IA burde studere i utlandet.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Australia ligger riktignok et stykke unna. Det ville vært interessant å se et kostnadsoverslag for alternativ transport.

https://www.nettavisen.no/kjendis/sa-mye-koster-ingrid-alexandras-australia-opphold-skattebetalerne/s/5-95-2982095

500 000 står det her, mens jeg har lest i en annen artikkel at det var opp i mot 600 000 NOK.

Alternativ transport når vaktene reiser/bytter hver 4.uke. Bare sikkerheten koster nesten halvparten av beløpet. 

Selve tuition fee er ikke verdens høyeste avgift på universitetet i AU, så det er ikke det dyreste uni hun ble immatrikulert på. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Miominoen skrev (22 timer siden):

Hvorfor ikke forholde seg til fakta i forhold til Helene Spilling og bøttehattene? Absolutt et flott tiltak å gi inntektene fra oppskriften til Barnekreftforeningen. Men poenget her er at det er frivillig for dem så laster ned oppskriften å gi et beløp til Barnekreftforeningen. Så din påstand holder ikke mål. Her kan folk fint laste ned oppskriften kostnadsfritt.

Hun oppfordrer de som laster ned oppskriftene til å gi en valgfri sum til Barnekreftforeningen som «betaling».

Barnekreftforeningen forteller at de setter stor pris på initiativet. Leder for kommunikasjon og PR, Stine Nevjar. Hun bekrefter at de har mottatt flere gaver knyttet til Spillings oppfordring, men siden mye kommer inn via Vipps vet de ikke eksakt beløp knyttet direkte til hekleoppskriftene.

https://www.minmote.no/strikk/diy/a/3pRMlA/spillings-heklehatt-tar-av-veldig-goey

Når det kommer til IA og SM startet kveldens Dagsrevyen med et innslag med dem på en fotballskole for barn i New York.  Det ble også nevnt at bildene av dem på tribunen under gårdagens fotballkamp har gått verden rundt. Så da kan vi kanskje anta at interessen for dem ikke er fraværende?

Det er i hvert fall ikke frivilig å bidra til skatteseddelen når det gjelder apanasjen. 

Flott at IA og SM representerer under FIFA WC, jeg skulle gjerne sett mye mer av det, men jeg stusser over at faren til moren er over allerede såpass tidlig at de kunne flys over dammen til USA? For om det skulle skje noe, slik som i situasjonen hvor IA hastet hjem like før eksamen fra AU til Norge, ville jeg tenkt at alle barna var hjemme til den verste faren hadde lagt seg. Hun skulle være innlagt minst en måned sto det i en avis, før hun ville ha muligheten til å flyttes hjem. 

Når det er så stor fare for avstøting og immunforsvaret er på sitt laveste, så er risikioen størst, under operasjonen og de første ukene etterpå. 

Tror ikke det er så mange som brydde seg nevneverdig over at de kongelige var på VIP-tribunen på New Jersey, Gillette Stadium. Det var vel spillerne og kampen som var mest interessant her. I hvert fall ingen jeg har snakke med som har nevnt kongebarna, bare at jeg selv vet at SM er veldig interessert i fotball. Men, veien er veldig lang og tar tid, OM det skulle skje noe mens de var der, og kronprinsen valgte selv å kansellere/avlyse oppdrag, eller? 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (5 timer siden):

Dersom IA har droppet eksamen angår det oss ettersom en stor del av disse dyrene studiene betales av oss.

Enig.

Tror det må endringer til, slik som i Storbritannia og i Danmark. 

I Storbritannia skal kongefamilien åpne sin økonomi, og i Danmark har de shrinket utgiftene til de kongelige; det er også noe av årsaken til at prinser/prinsesser ble omgjort til grever/grevinner. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (4 timer siden):

Det er en tolkning å lese intensjon og personlig referanse inn i teksten. Selve innlegget beskriver et generelt tankeeksperiment, og det er et sprang fra det til å konkludere med karakterdrap, intensjon og omdømmeskade.

Så igjen: Hvilken konkret skade har oppstått, hvordan har innlegget skadet institusjonen,og hvorfor skyldes skaden innlegget snarere enn medieomtalen av innlegget?

Klart det er, Det er hennes syn på sakskomplekset og alt som har skjedd. Jeg forstår frustrasjonen, men tyngdekraften legges på media og omtaler. Ikke på selve ugjerninger eller at sakskomplekset er så alvorlig, i tillegg til at det er et medlem fra øverste hold i  den utvidede kongefamilien. 

Min oppfatning i sin helhet, sammen med dette innlegget, men også storebror sine uttalelser til media, samt morens brev for mange år siden er at media er den store stygge ulven og har alltid vært det. De (føler de) forhåndsdømmes og det skapes en debatt som ikke er ønskelig og at dette sverter kongefamilien. 

Klart det gjør, det er det ingen tvil om. Men, man kan ikke løpe rundt som en villmann i rus, spesielt ikke om man er i den familien. for etterpå å si "det var ikke såå ille". Det er opptak i verste tonefall og ord, filmsnutter, titusenvis med meldinger og trusler mm. 

Da bør man avstå totalt fra sosiale medier. Men, jeg kan ikke annet enn å forstå et ungt vesen i en så tøff situasjon, men jeg stiller spørsmål til hva samtalene har vært ved middagsbordet - for media i alle tilfeller skal og er ikke den store, stygge ulven, de refererer til alvorlige hendelser som er av offentlig interesse. Ikke bare når det er positive eller sørgelige nyheter. Nå er det hull på ballongen og i tillegg kom det filer fra DOJ i USA. Det ble mye på en gang. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (21 timer siden):

Jeg kan legge til en ting.

For meg personlig er det noe jeg virkelig har troa på så er det 

Noblesse oblige.

Det er ett verdisyn som er så dypt forankret i meg at jeg dermed reagerer sterkt når jeg ser noe som tydelig bryter med dette.

Det oppstår for meg en verdikonflikt.

Når jeg sier at jeg synes det utelukkende er positivt å se I.A og S.M smile og le på tilskuerbenken så er det fordi jeg genuint mener det, jeg engasjerer meg i dem og vil veldig gjerne like dem.

Akkurat slik jeg følte for Mette og Haakon for ganske mange år siden, da de valgte hverandre og kjærligheten. 
Jeg har alltid heiet på dem.

Men så er det dette med at 

Noblesse oblige.

Adel forplikter.

Det er ett moralsk verdisyn hvor de med makt, rikdom, innflytelse og status er pålagt ett moralsk ansvar til felleskapet, de skal ikke bare sitte i posisjon for egen vinning eller maksimere utbyttet av egen luksus. 

Når man observerer kongehuset etter Haakon og Mette sin generasjon ser dette ut til å forvitre, og det blir så ekstremt tydelig når man ser Marius sin hemningsløse, kriminelle og umoralske livsstil fasilitert nettopp av knytninger til kongehuset. 

I.A ble omtalt av en eller annen i en eller annen kronikk som modig for Instagram posten sin..

- Det er virkelig ingenting mindre modig enn å følge sin egen flokk som en sau. 

Hun gjør nettopp det som forventes av henne og hennes post er ett ekko av mor Mette sitt åpne angrep på pressen for å sikre at sønnen kunne fortsette sin umoralske og forkastelige livsstil i dagslys uten motstand. 
Det hjelper ikke å klippe røde snorer foran kvinnehus når man selv er villig til å huse en dømt voldtektsmann på samme sted som voldtekten tok sted; når hjemmet ditt er blitt en voldtektsarena. Når man ukritisk gnir rygg med en dømt pedofil. Osv osv.

I.A er modig den dagen hun klarer å tre ut av den påvirkning hun utsettes for innad i egen familie og se kritisk på flokken sin, tenke: kunne vi gjort noe annerledes og bedre? Og velger å stole på at ofre og rettssystem mest sannsynlig er bedre kilder til sannhet enn den kriminelle halvbroren hun beundrer så mye.

Noblesse Oblige.

Dette skulle disse barna ha fått inn med morsmelka. Det er det minste jeg forventer fra de kongelige. Og her mener jeg de har sviktet fullstendig. Dessverre. 

Takk for et velskrevet og nyttig innlegg! SPOT ON!

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 timer siden):

Da må man også regne med at flere leser den og analyserer den slik at den gjelder også dem (hennes ord) og den er da så nære brorens livssituasjon at det er umulig å ikke se den i sammenheng med det. At hun sier først det ikke gjelder han for å si men det gjelder også dem også dikte opp ett tankeeksperiment som er påfallende likt situasjonen broren står i, men i hennes historie er altså den anklagede falsk anklaget, er umulig å ikke trekke parallell med. Det blir som når ungene spør om vi har godteri i hus men de bare spør altså ikke fordi de har lyst på 🥴 teksten hennes er ett stort tramp i klaveret. Omdømmemessig katastrofe. Også her er det ingen synlige tegn til læring: ups, jeg burde kanskje ha skjønt at sånn i underkant av tusen mennesker på sosiale media ikke er min nærmeste lille vennegjeng, og ups: jeg valgte ett eksempel som er hypotetisk likt min bror og ser at det kanskje kan oppfattes som at det er hva jeg sikter til og dermed undergraver jeg både ofrene hans og rettssystemet. Men nei, dette gil aldri skje fordi de har ALDRI FEIL, de gjør ALDRI FEIL. De blir bare MISFORSTÅTT også er alle andre slemme og dumme. 

Dette er den dyreste prisen disse barna betaler fordi de vil alltid ende opp med å føle seg ensomme med dette verdensbildet. 

Godt sagt! 🎯

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (53 minutter siden):

Kjenner du til de konkrete reglene ved universitetet IA går på, eller bare antar du?

Det er tidligere lagt til flere linker om regelverket ved uni IA studerer ved i Australia, og samarbeid med flere uni. Jeg anbefaler at du leser deg opp på disse linkene. 

@Eufemia- har også lagt til en del nyttige linker, samt flere. Blir som å bla seg tilbake i ei bok, men siden du etterlyser det kan du bla tilbake og lese. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

Nettopp!  Men, da ble det prioritert en USA-tur for de yngste til å representere Norge under FIFA WC. Jeg hadde aldri trodd at de ville reise så langt unna, spesielt siden kronprinsen også utsatte et oppdrag etter at ungene hadde reist, eller tar jeg feil nå. Han deltok i siste Kongen i statsråd, men kansellerte noe annet. 

IA kan ikke etter grunnloven delta i statsråd, før hun er kronprinsesse. Da må du skylde på grunnloven og ikke henne og kongehuset for at hun ikke var der istedenfor

• Liker 4
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

IA kan ikke etter grunnloven delta i statsråd, før hun er kronprinsesse. Da må du skylde på grunnloven og ikke henne og kongehuset for at hun ikke var der istedenfor

Har jeg nevnt IA og Kongen i Statsråd i dag? Jeg skrev REPR.OPPDRAG I USA mens moren fortsatt er innlagt på sykehus og at situasjonen fortsatt var kritisk. Kronprinsen til og med avlyste et oppdrag her hjemme. Så alvoret har langt fra lagt seg. 

Men IA og Kongen i statsråd har ikke jeg nevnt så da blander du innlegg eller roter. Anbefaler at du leser innleggene først - det handlet om USA-reisen like etter den kritiske og alvorlige operasjonen til moren. Det er mest kritisk under og etter, så det falt liksom ikke naturlig at de reiste så langt.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Har jeg nevnt IA og Kongen i Statsråd i dag? Jeg skrev REPR.OPPDRAG I USA mens moren fortsatt er innlagt på sykehus og at situasjonen fortsatt var kritisk. Kronprinsen til og med avlyste et oppdrag her hjemme. Så alvoret har langt fra lagt seg. 

Men IA og Kongen i statsråd har ikke jeg nenvt så da blander du innlegg eller roter. 

Jeg oppfattet at hun burde være hjemme å ta over for faren.

Hun og broren har vært i usa på represtansjons oppdrag, og bla besøkt barnehage der borte. Veldig viktig at de er der og viser seg, i disse urolige tider. 

Hvorvidt de personlig velger å dra nå eller ikke , er helt og holdent opp til dem, da de vurderer dette på ikke ofisielt grunnlag. 

Nå har jeg lest side opp og ned om at de svikter folket og prioriterer familien sin først. Nå skal det vel side opp og ned, kritiseres at de er på jobb når mm er syk. Helst de samme som kritiserer begge deler. 

Man kan ikke gjøre alle til lags, og da velger man det som fungerer best i sin gruppe.

Jeg syntes det er respekt at de viser stor støtte til noen i gruppa som virkelig trenger det nå. Enda større respekt at de mestrer å ballansere også rollen sin samtidig. En kronorins, som ikke er der for sin kone i så alvorlig situasjon er ikke noe å se opp til. Også høyner han det hele med en liten finger på  roret. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Holger Pan skrev (1 time siden):

Jeg husker det ble presentert noen regnestykker for noen måneder siden, bl.a. fra Nettavisen såvidt jeg husker, som ble plukket fra hverandre. Står mye om det i den gamle tråden.

Bl.a. ble sikkerhetsutgifter problematisert fullstendig uten å ta høyde for at de ville påløpt uansett hvor hun befinner seg. Det andre var anslaget på flykostnader, der man la til grunn at både hun selv og livvaktene alltid flyr business eller første klasse, hvilket det finnes null dokumentasjon på at de faktisk gjør. Det sannsynlige er at eskorten, som offentlig ansatte, følger statens reiseregulativ og velger billigste billett, i hvertfall når de reiser alene.

Det siste som det overhodet ikke tas hensyn til at er en norsk studieplass, selv om det ikke betales skolepenger, selvsagt ikke er gratis for staten.

Så de der regnestykkene over hvor dyrt det er at hun studerer i Australia skal vi ta med en stor klype salt.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

500 000 står det her, mens jeg har lest i en annen artikkel at det var opp i mot 600 000 NOK.

Alternativ transport når vaktene reiser/bytter hver 4.uke. Bare sikkerheten koster nesten halvparten av beløpet. 

Selve tuition fee er ikke verdens høyeste avgift på universitetet i AU, så det er ikke det dyreste uni hun ble immatrikulert på. 

Sikkerhet må hun ha uansett hvor i verden hun befinner seg, så det har strengt tatt ingenting i det regnestykket å gjøre.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...