Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Johan uten land skrev (23 timer siden):

Det er vel knapt mulig å skåre bedre enn dette: Kong Harald oppnår en snittkarakter på hele 9,2 av 10 på en skala fra 1–10 over hvor god representant han er for Norge.

Ja kongen ja, etter han går det jo bare nedover

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (53 minutter siden):

Enig.

Tror det må endringer til, slik som i Storbritannia og i Danmark. 

I Storbritannia skal kongefamilien åpne sin økonomi, og i Danmark har de shrinket utgiftene til de kongelige; det er også noe av årsaken til at prinser/prinsesser ble omgjort til grever/grevinner. 

Hvordan påvirket tittelendringene kostnadsnivået?

• Liker 4
Skrevet
42. skrev (Akkurat nå):

Ja kongen ja, etter han går det jo bare nedover

Og han har jo oppdratt barna, og sagt ja til jaja. Nesten så jeg lurer på at han ikke har en stemme i den familien

• Liker 23
  • Hjerte 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (31 minutter siden):

Det er tidligere lagt til flere linker om regelverket ved uni IA studerer ved i Australia, og samarbeid med flere uni. Jeg anbefaler at du leser deg opp på disse linkene. 

@Eufemia- har også lagt til en del nyttige linker, samt flere. Blir som å bla seg tilbake i ei bok, men siden du etterlyser det kan du bla tilbake og lese. 

Det er da ingen som har dokumentert noe om regelverket for refusjon av skolepenger tidligere i tråden. Du kan ikke bare henvise til at noen har postet noe om noe. Du må jo vite at det er postet noe om det samme spørsmålet.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (53 minutter siden):

Det er tidligere lagt til flere linker om regelverket ved uni IA studerer ved i Australia, og samarbeid med flere uni. Jeg anbefaler at du leser deg opp på disse linkene. 

@Eufemia- har også lagt til en del nyttige linker, samt flere. Blir som å bla seg tilbake i ei bok, men siden du etterlyser det kan du bla tilbake og lese. 

Jeg spurte om du kjenner de konkrete reglene eller om du antar. Henvisning til at det finnes lenker i tråden besvarer ikke det spørsmålet.

Det sier meg ingenting om du faktisk kjenner reglene du bygger argumentet på eller ikke.

• Liker 6
Skrevet
keops skrev (1 time siden):

En fremtidig dronning er jo et av de tyngste symboler et land kan ha. Vedkommende skal selvfølgelig utdannes som er ledd i å bli et menneske med normal, helst god, allmendannelse. Men det er jo også av symbolsk betydning, en grad i et eller annet samfunnsrettet og historisk vil passe. Egne interesser har jo disse folkene ganske rikelig med fritid å avse til.

Kongehuset sender svært uheldige signaler utad om de agerer som om økonomiske hensyn og lover og regler ikke gjelder for dem. Og nei, vi trenger absolutt ikke enda en uskolert Høiby i norsk samfunnsliv.

Hvis utdanningsvalg først og fremst skal være symbolhandling, risikerer man også å redusere personlig og faglig utvikling til noe underordnet.

Hvor mener du grensen går mellom personen Ingrid Alexandra som ikke har Høiby til etternavn og rollen hun en dag skal fylle?

• Liker 6
Skrevet
Holger Pan skrev (1 time siden):

Hvis utdanningsvalg først og fremst skal være symbolhandling, risikerer man også å redusere personlig og faglig utvikling til noe underordnet.

Hvor mener du grensen går mellom personen Ingrid Alexandra som ikke har Høiby til etternavn og rollen hun en dag skal fylle?

Faglig utvikling er vel underordnet om man tenker å fylle rollen som dronning.

Hvis personlig ønske for karriere, kanskje ha et fagbrev i noe , er viktig, da bør man ikke blir dronning da. Det hadde vært noe det.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
keops skrev (20 minutter siden):

Faglig utvikling er vel underordnet om man tenker å fylle rollen som dronning.

Hvis personlig ønske for karriere, kanskje ha et fagbrev i noe , er viktig, da bør man ikke blir dronning da. Det hadde vært noe det.

Det er vel nettopp fordi hun en dag skal fylle rollen som dronning at bred faglig og personlig utvikling er verdifull. Rollen blir ikke nødvendigvis styrket av at individet reduseres til et rent symbol.

Samtidig klages det stadig over at MLs døtre ikke utdanner seg, SM tilsynelatende ikke utdanner seg eller gjennomfører militærtjeneste. Men når det er snakk om IAs valg som fremtidig dronning å utdanne seg etter 15 måneder i militæret, blir det jammen feil det også.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Holger Pan skrev (12 minutter siden):

Det er vel nettopp fordi hun en dag skal fylle rollen som dronning at bred faglig og personlig utvikling er verdifull. Rollen blir ikke nødvendigvis styrket av at individet reduseres til et rent symbol.

Samtidig klages det stadig over at MLs døtre ikke utdanner seg, SM tilsynelatende ikke utdanner seg eller gjennomfører militærtjeneste. Men når det er snakk om IAs valg som fremtidig dronning å utdanne seg etter 15 måneder i militæret, blir det jammen feil det også.

Ok

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Sikkerhet må hun ha uansett hvor i verden hun befinner seg, så det har strengt tatt ingenting i det regnestykket å gjøre.

Det er selvsagt dyrere å ha norske livvakter som må betales ekstra for å bo i Australia borte fra sine familier 24/7, enn at de hjemme kun trenger å betales for timene de er på jobb. 

Holger Pan skrev (46 minutter siden):

Jeg har ikke sett at det klages over at IA tar utdannelse, men at den absolutt må tas på andre siden av jordkloden. Håper hun dropper Australia og heller studerer ferdig på UiO. Jeg blåser forresten i om hun har fått spesialbehandling ved å få plass der, det synes jeg er helt innafor når vi først må ha kongefamilien.

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Holger Pan skrev (4 timer siden):

Hvilke av disse kostnadene er kjent, og hvilke er anslag?

Australia ligger riktignok et stykke unna. Det ville vært interessant å se et kostnadsoverslag for alternativ transport.

Alternativ transport, som i luftballong, båt eller taxi tenker du?

Jeg tenkte heller at alternativet til all denne flyvingen er å gjøre som 99 % av alle andre norske studenter i Australia - å kun dra hjem til Norge en gang i året eller en gang hvert annet år. Siden hun må ha sikkerhet, ansett australske livvakter i stedet, som kun trenger vanlig lønn og ikke ekstra kompensasjon for å være borte hjemmefra 24/7.

men aller helst, la være å studere i utlandet og hold henne i gullburet sitt i Norge. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (7 minutter siden):

Det er selvsagt dyrere å ha norske livvakter som må betales ekstra for å bo i Australia borte fra sine familier 24/7, enn at de hjemme kun trenger å betales for timene de er på jobb. 

Jeg har ikke sett at det klages over at IA tar utdannelse, men at den absolutt må tas på andre siden av jordkloden. Håper hun dropper Australia og heller studerer ferdig på UiO. Jeg blåser forresten i om hun har fått spesialbehandling ved å få plass der, det synes jeg er helt innafor når vi først må ha kongefamilien.

Selvsagt er det dyrere, og alle turene frem og tilbake på business for alle sammen. Bare flybillettene, overtiden og overnatting/mat koster nok en liten formue. 

PS, de i eskorten som har vært med til usa har nok hatt det fint. VM kamp på VIP tribune, alt dekket pluss lønn er jo ikke så ille 😅

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (19 timer siden):

Hun skal være utvekslingsstudent ved UiO ett semester, før hun reiser tilbake til Australia.

Det vil være fint om du har en kilde til denne informasjonen? Jeg har ikke registrert det du hevder. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Holger Pan skrev (18 timer siden):

Det er en tolkning å lese intensjon og personlig referanse inn i teksten. Selve innlegget beskriver et generelt tankeeksperiment, og det er et sprang fra det til å konkludere med karakterdrap, intensjon og omdømmeskade.

Så igjen: Hvilken konkret skade har oppstått, hvordan har innlegget skadet institusjonen,og hvorfor skyldes skaden innlegget snarere enn medieomtalen av innlegget?

Det er ikke akkurat positivt og fremmende for verken henne selv eller kongehuset. Enkelt beskrevet. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

Selv om Ingrid Alexandra har fullført verneplikten, mangler det en klar strategi for de yngre totalt sett. I Sverige og Danmark sluses arvingene tidlig inn i definerte, statlige utdanningsløp og forsvarshøgskoler. De tas også med på systematisk representasjon fra barndommen av.

I Norge er rammene langt løsere. Her skal de unge heller "utforske muligheter" på egen hånd. Resultatet er en prinsesse som startet på en ordinær bachelor i utlandet, mens Sverre Magnus har en svært løs rolle der offentligheten vet minimalt om hva han gjør eller skal studere til høsten. Når de faste samfunnspliktene velges bort til fordel for egne løp, mister institusjonen retning og folkelig forankring, tenker jeg.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Glrmn skrev (3 minutter siden):

Selv om Ingrid Alexandra har fullført verneplikten, mangler det en klar strategi for de yngre totalt sett. I Sverige og Danmark sluses arvingene tidlig inn i definerte, statlige utdanningsløp og forsvarshøgskoler. De tas også med på systematisk representasjon fra barndommen av.

I Norge er rammene langt løsere. Her skal de unge heller "utforske muligheter" på egen hånd. Resultatet er en prinsesse som startet på en ordinær bachelor i utlandet, mens Sverre Magnus har en svært løs rolle der offentligheten vet minimalt om hva han gjør eller skal studere til høsten. Når de faste samfunnspliktene velges bort til fordel for egne løp, mister institusjonen retning og folkelig forankring, tenker jeg.

Dette er jo bare overdrevet for å skape en verre situasjon enn det er. IA studerer rett etter en forlenget førstegangstjeneste. SM skal studere, da er det jo kun han som har gjort noe annet etter vgs dvs holdt på med fotografering og det blir feil å overdrive det til «her i Norge skal de utforske muligheter på egen hånd» når det gjelder kun 1 person. En person som ikke er i kongehuset dvs har en noe friere rolle mht utdanningsløp. 

• Liker 10
Skrevet
Eufemia- skrev (15 minutter siden):

Britiske The Guardian fokuserer på krisen i det norske kongehuset, og at støtten og tilliten i folket er sterkt svekket. 
Vi vet jo hvorfor. Avisen omtaler de alvorlige sakene som selvpåførte. 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2026/jun/18/norway-monarchy-royals-crown-princess-mette-marit-jeffrey-epstein

Skjønner at det selger, for det er virkelig utrolig, men ikke så bra reklame for Norge akkurat. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Keaton skrev (8 minutter siden):

Dette er jo bare overdrevet for å skape en verre situasjon enn det er. IA studerer rett etter en forlenget førstegangstjeneste. SM skal studere, da er det jo kun han som har gjort noe annet etter vgs dvs holdt på med fotografering og det blir feil å overdrive det til «her i Norge skal de utforske muligheter på egen hånd» når det gjelder kun 1 person. En person som ikke er i kongehuset dvs har en noe friere rolle mht utdanningsløp. 

Realiteten er slik at Sverre Magnus er prins av Norge. Det betyr at det er helt normalt at det er en offentlig interesse for hva han gjør, og i dette tilfellet handler det om hva han skal gjøre i utlandet. Det er et legitimt spørsmål, og etter min oppfatning er det noe underlig at ikke Slottet gir informasjon utover «å utforske muligheter på egen hånd» ( … noe luftig og svevende beskrivelse. 
Hvorfor velges det å ikke være konkrete på hva prinsen skal utforske på egen hånd? Er ikke det positivt da?

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Keaton skrev (14 minutter siden):

Takk for presiseringen, men jeg mener du bommer litt på det prinsipielle poenget mitt.

Ja, Ingrid Alexandra har tatt verneplikten og studerer nå, men poenget mitt er at de institusjonelle rammene rundt de norske arvingene likevel er langt mer åpne og mindre statlig definerte enn hos våre naboer i Sverige og Danmark.

Det handler ikke om å kritisere dem personlig, men å peke på en svakere overordnet strategi for selve monarkiet i Norge sammenlignet med nabolandene.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...