Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hunter7 skrev (22 minutter siden):

Jeg skrev da Utlandet. Og nei, dette har da vitterlig ingenting med å bo under stein, langt mer hva som meldes i utenlandske medier. Og selvsagt hvilke medier som leses. Verken MBH eller MM er så interessant som det gjerne virker som på KG. 

50.000 artikler om MBH og at kronargumentet til forsvarerne er det store mediepresset i saken hans i inn og utland er så klart et KG fenomen. Ingen interesse å spore i det hele tatt. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 14
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
K_mb skrev (53 minutter siden):

Ja, tenkte nok det samme og derav skrev det jeg skrev. Det må være stort for en 20 og 22-åring å få oppleve dette, jobb eller ei.

Og riktignok er noen jobber kjedeligere enn andre jobber og dette er en av de gøye for kronprinsbarna. 

De fleste som stiller opp og supporter Norge i VM er mennesker som har jobbet hardt og spinket og spart for denne opplevelsen,  mennesker som betaler på kreditt, de som har en grei buffer/sparekonto av penger de har opparbeidet seg. Uansett så er det helt fantastisk å se på norske supportere i VM, og jeg håper IA og SM trår til og viser noe av det samme.

Har ikke problemer med å unne SM en god tur til USA, han har vært på fotballkamper som ikke har vært jobb også så interessen er vel genuin. Men å dra det så langt som å kalle det en «gøy jobbtur» er komisk, sett fra allmuen sitt perspektiv så oppfattes det som et «frynsegode». 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Har ikke problemer med å unne SM en god tur til USA, han har vært på fotballkamper som ikke har vært jobb også så interessen er vel genuin. Men å dra det så langt som å kalle det en «gøy jobbtur» er komisk, sett fra allmuen sitt perspektiv så oppfattes det som et «frynsegode». 

Som den "fotballidioten" jeg er og som fulgte Drillo's på 90'tallet og opplevde siste VM i 98 før jeg var myndig så er dette kjempestort og etterlengtet.  Men som så mange andre har jeg ikke mulighet til å følge de i USA fordi jeg jobber og har barn. 

Min eldste på 20 som er student og i tillegg jobber har heller ikke mulighet. Derfor skriver jeg som jeg gjør at dette bør jaggu være stort for en 20 og 22-årig! Dette er helt spesielt og en frynsegode ingen andre forunt. Jobb eller ei.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Problemet her er jo ikke at disse jagerflyene ble brukt, hvis det stemmer, men at svenske aviser ikke holdt kjeft om det av hensyn til donors anonymitet. Det er liksom en del av opplegget her, at media faktisk må avstå fra å trykke all informasjon de har av hensyn til donors pårørende.

Det er jo et problem å bruke disse jagerflyene da det er en enorm ressursbruk. Det er ikke billig å fylle drivstoff på to slike fly. Og hva var egentlig hensikten? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (17 minutter siden):

Nei, skal sverre til USA? Har ikke fått med meg det, han skal vel ikke det når  Håkon avlyser? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Nja. Omregnet fra norske tall så dør det vel et par tusen svensker i løpet av en uke? Så er det kanskje et par-tre hundre av disse som dør nordpå da. Nå vet riktignok ikke jeg andelen donorer blant disse, men det vet sannsynligvis ikke de etterlatte heller.

Men det er klart, om man har noen som sitter og ser på Flight Tracker hele dagen så kan jo tidsrommet snevres inn betydelig, så helt uproblematisk er nok ikke dette, nei.

Men så er der nok en del svensker i donorkø også. Vet ikke hvordan de organiserer dette. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Skal vi se @Hunter7

https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/08/04/8282862/marius-borg-hoiby-omtalt-i-medier-i-over-100-land?zephr_sso_ott=JKwNpA

«En opptelling fra analysebyrået Infomedia viser at Marius Borg Høiby er omtalt i 31.816 saker i mer enn 100 land siden pågripelsen i fjor»

ikke særlig interesse i andre land altså

Endret av CeXNS
La til bruker
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
42. skrev (5 minutter siden):

Nei, skal sverre til USA? Har ikke fått med meg det, han skal vel ikke det når  Håkon avlyser? 

Hvorfor ikke?

• Liker 1
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Skal vi se @Hunter7

https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/08/04/8282862/marius-borg-hoiby-omtalt-i-medier-i-over-100-land?zephr_sso_ott=JKwNpA

«En opptelling fra analysebyrået Infomedia viser at Marius Borg Høiby er omtalt i 31.816 saker i mer enn 100 land siden pågripelsen i fjor»

ikke særlig interesse i andre land altså

Ja, og jeg tror nok det var litt mer enn Frosta-legen som ble nevnt tidligere. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Nå har jeg studert de fem kategoriene med s.k. bullshit jobs, som iflg antropologen David Graeber utgjør halvparten av jobbene i samfunnet, og jeg klarer faktisk ikke å få noen av dem til å passe med det  å representere landet sitt på vegne av statsoverhodet på en internasjonal scene.

Bullshit Jobs - Wikipedia

Graebers anliggende var å avsløre nyliberalismens evne og vilje til å konstruere jobber (bullshit jobs) og prosjekter (batshit buildings) som primært tjente egeninteresser. Når det gjelder kongehuset, har det vel aldri vært behov for noen avsløring.

Endret av Caniggia
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
K_mb skrev (32 minutter siden):

Som den "fotballidioten" jeg er og som fulgte Drillo's på 90'tallet og opplevde siste VM i 98 før jeg var myndig så er dette kjempestort og etterlengtet.  Men som så mange andre har jeg ikke mulighet til å følge de i USA fordi jeg jobber og har barn. 

Min eldste på 20 som er student og i tillegg jobber har heller ikke mulighet. Derfor skriver jeg som jeg gjør at dette bør jaggu være stort for en 20 og 22-årig! Dette er helt spesielt og en frynsegode ingen andre forunt. Jobb eller ei.

Det er ikke bare jobb for Norge i den forstand, det er også  imagebygging for kongehuset. Her er det flere behov som dekkes naturlig nok. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marit-og-sverre-magnus-vakte-oppsikt-pa-tribunen-under-landslagskampen/s/5-95-2727538

«For mange vakte spesielt prins Sverre Magnus og kronprinsesse Mette-Marit oppsikt med sin deltakelse.

Sverre-Magnus, som opprinnelig bor i Milano for tiden, hadde tatt turen helt til Norge for å støtte landslaget, og kronprinsesse Mette-Marit smilte fra øre til øre, kort tid etter både rehabiliteringsopphold og pågående medietrykk.» 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (35 minutter siden):

Hva i alle dager skal disse to til fotball-VM for! En ren luksustur som oser mest av en ren privat reise betalt av norske skattebetalere. 
Hvem kjenner disse to kongelige? De er så anonyme det er mulig å være, til og med som voksne. Det er spesielt at de ikke har blitt aktivt med på oppdrag langt tidligere. Jeg avventer spent noen intervju med dem begge. 

Så, disse to bortimot ukjente kongelige skal kaste glans over det norske laget da? Hvilken glans? Noe så lettvint å bare dukke opp i offentligheten sånn mer eller mindre plutselig! En luksustur for de to. Selv om moren er nyoperert og kronprinsen angivelig våker over henne kontinuerlig. Det er fint at det går bra med henne, men når «barna» ( foreldrenes egne beskrivelser) kan reise på en så lang reise, så er hun langt på vei i restitueringen. 
Så får vi se hvor mye kronprinsen avlyser av jobb fremover, eller plutselig dukker opp, som det nå heter. Er det slik at han avlyser for å sitte på Rikshospitalet hos MM, så burde ikke disse voksne barna dra halve jorden rundt på luksusoppdrag. Det vil ikke ta seg godt ut. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Så fint å se at det enorme medietrykket Borg Høiby og hans familie har vært utsatt for det siste året, også internasjonalt, endelig blir tematisert og anerkjent av flere i debatten.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
42. skrev (28 minutter siden):

Nettopp! Det gir ikke fornuft og mening. Så lenge HM melder avbud rett som det er, så er det underlig om IA og SM drar på en så lang reise. MM må ha blitt stabil og på god vei i sin rekonvalesens, noe som selvsagt er fint. Likevel, så lenge kronprinsen velger å sitte mer eller mindre kontinuerlig på Riksen, så gir det et helt annet bilde av realitetene. 
Avlyser HM, så må I A og SM prioriteres annerledes  - og stille på jobb her i landet. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Aricia skrev (16 minutter siden):

Så fint å se at det enorme medietrykket Borg Høiby og hans familie har vært utsatt for det siste året, også internasjonalt, endelig blir tematisert og anerkjent av flere i debatten.

Næh, det er et KG fenomen. Resten av verden bryr seg mer om Frosta legen enn MBH og MM. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Og så er det mange som mener at en prins som inntil nylig har vært relativ anonym skal lønnes for de få oppdragene han gjør.

Jeg har ingeting imot at arbeidstakere lønnes.  DET SKAL DE. Men her snakker vi en mann som har gjemt seg litt vekk og med god hjelp av slottet vært anonym, hvorpå  folket ikke aner hva han bedriver. Så dukker han  opp på fotballkamper (gøy).  Skjønner ikke folk at han forsørges av skattebetalerne allerede? At han har mer enn nok for å nettopp kunne gjemme seg bort? Følge en studerende kjæreste til Italia, Trondheim og hvor som helst ellers fordi penger ikke er et problem? Han kan prøve ut hobbyer og interresser, han kan starte et enmannsforetak fordi penger ikke er et problem. Han kan dukke opp på landskamper som er gøy hvorpå det går under "oppdrag" og fylle kvoten, samtidg er billetter så dyrt at en vanlig familie knapt har råd. Nå representerer han litt fordi det kreves pga familiesituasjonen. Og da skal han lønnes... Kronprinsfamilien lider ingen nød, de har tilogmed nok til å forsørge et voksent kriminelt familiemedlem.

Det er mange 20-åringer som studerer og jobber for å få endene til å møtes, de skatter og gjør en innsats for å bli kompentente til å tjene AS Norge. Tenker kronsprinsparet får ta en Marius og å betale SM lommepenger og husly, og når SM faktisk må jobbe såpass at det krever mer enn en fotballkamp og en representasjon i ny og ne at da kan lønn diskuteres.

Endret av K_mb
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var ikke det jeg sa.

Jeg sa at det er ikke "gøy" som er grunnen til at de drar. Det utelukker selvsagt ikke at det er en "gøy" jobbtur.

Jada, det er greit nok det, jeg får bare helt _kløe_ av at to intetsigende, helt ordinære unge mennesker skal bukkes og neies for, følges høytidelig av alvorlige dresskledde menn med radiosamband og blankpolerte biler, skride nedover røde løpere på vei til «jobb», hvor de «representerer» ved å være til stede på Norges landslagskamper i fotball-VM. 

Men, jeg skjønner at jeg er i mindretall, at at majoriteten av befolkningen synes det er såå fint og flott atte, og kroer seg av pur glede over pressemeldingen om at kronprinsessen er så glad over at prinsen og prinsessen er på jobben sin. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
rebella81 skrev (1 time siden):

😂😂 «Jobb» 😂 

Så tåpelig. Å bli frakta og bringt i mørke biler, å ta en særs komfortabel flytur over til USA for så å innkvarteres i luksuriøse gemakker med tjenere og eskorten. 
Så; bli kjørt til stadion for å se kamp, vinke litt og kaste litt kongelig glans 🥹 

Men neida, de synes sikkert ikke det er «gøy» nei, åneida. De jobber og står på de 😂😂 Fy søren så dumt, tenk å få dette til og høres ut som et slit og et strev, på samme måte som ei kveldsvakt på sykehjemmet eller nattevakt på Deli deLuca, som jevnaldrende som ikke innehar den formidable egenskapen av å være født i denne brokete familien. 
Disse som bare kan drømme om å bli bært på gullstol inn på stadion for å «jobbe» med å se landskamp.

🎯 Hvilken glans? Det norske kongehuset eier ikke lenger verken opphøydhet eller glans lenger - av grunner vi kjenner. 
De to bør heller forsøke seg på å vise seg offentlig i vårt land, og gjøre representasjon der hvor kronprinsen ikke dukker opp. 
Uansett, så er det løpet kjørt. Jeg ønsker selvsagt MM godt, og at hun blir frisk. At hun blir restituert betyr ikke at Epsteinskandalen blir borte, eller at den skrekkelige saken mht sønnen forvitrer opp i luften. På ingen måte, folk glemmer ikke disse sakene. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (6 minutter siden):

Næh, det er et KG fenomen. Reiste av verden bryr seg mer om Frostad legen enn MBH og MM. 

Frosta* uten D.

Sånn fordi det konsekvent skrives feil. 

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Frosta* uten D.

Sånn fordi det konsekvent skrives feil. 

Takk for korrigering. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...