Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
keops skrev (16 minutter siden):

Nei, tilliten må jo bygges opp over tid. Da er det lov å lure på når de har tenkt å starte den prosessen.

Selvfølgelig er det normalen at kongefamilien er representert under store idrettsarrangementer, men som du sier så er det jo veldig få dager siden det var av kritisk nødvendighet at flokken var samlet. Sånn at absolutt alt av plikter måtte vike.

Svinger ekstremt fort dette, det tror jeg selv de mest iherdige rojalister må innrømme.

Jeg synes det blir litt merkelig å legge til grunn at behovet må være identisk dag for dag.

Det at familien ønsket å være samlet rundt en alvorlig operasjon, betyr ikke at alle aktiviteter må settes på vent i ukene etterpå eller at enkelte planlagte representasjonsoppdrag gjennomføres når den mest kritiske fasen er over.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Holger Pan skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det blir litt merkelig å legge til grunn at behovet må være identisk dag for dag.

Det at familien ønsket å være samlet rundt en alvorlig operasjon, betyr ikke at alle aktiviteter må settes på vent i ukene etterpå eller at enkelte planlagte representasjonsoppdrag gjennomføres når den mest kritiske fasen er over.

Nei, ingen mener vel at behovet skal være identisk dag for dag.

Men her drar altså vår tronarving til et annet kontinent før i det hele tatt eksamensperiode og studier som måtte vike har startet😀

Og ikke visste jeg at den kritiske fasen var så uhyre kortvarig, da lærte jeg noe i dag .

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet
Enda en tulling skrev (7 minutter siden):

😀 Nei, prosedyren er nok uttrykt i mer generelle vendinger i så fall... Men ser en bruker omtaler lungene som "medlemmer av kongehuset" så da faller de sikkert under noe slikt :)

Men er jo ellers enig i at det virker litt overdrevet, da.

De er jo en ganske kritisk del av et medlem av kongehuset 🤷🏻‍♀️

• Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

De er jo en ganske kritisk del av et medlem av kongehuset 🤷🏻‍♀️

Ikke kanskje det jeg ville ansett dem som på flygende tidspunkt, men hver sin lyst eller hva det nå heter...

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Holger Pan skrev (8 minutter siden):

Dette viser jo at de regrupperer og prioriterer jobben over flokken når den mest akutte kritiske fasen er over.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

De får jo kritikk her uansett hva de gjør. Syns det er flott at prinsessen og prinsen får tatt noen dager på jobb, og representerer det norske kongehuset. Og det betyr nok at formen til MM er stabil. Dette er kun positivt. Selvfølgelig har de diplomatpass, og går forbi alle køer. De tilhører kongehuset.

• Liker 14
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
keops skrev (31 minutter siden):

Nei, ingen mener vel at behovet skal være identisk dag for dag.

Men her drar altså vår tronarving til et annet kontinent før i det hele tatt eksamensperiode og studier som måtte vike har startet😀

Og ikke visste jeg at den kritiske fasen var så uhyre kortvarig, da lærte jeg noe i dag .

Jeg har ikke skrevet hvor lenge den kritiske fasen varer. Verken du eller jeg vet hva legene har sagt om tilstanden etter operasjonen, eller hvilke vurderinger familien har gjort.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Og ikke minst - kongehuset stopper ikke helt opp selv om flere alvorlige hendelser skjer samtidig. 

De har vel ikke for vane å stoppe opp. Prinsesse Astrid studerte ved Oxford i England mens kronprinsesse Märtha var alvorlig syk. Studentlivet gikk sin gang allikevel. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Krimskrans skrev (40 minutter siden):

Det visst vi vel på forhånd kom til å skje. Hva skal de der når mor enda er i en livstruende tilstand? 

Jeg tenker kronprinsparet fint klarer å vurdere dette selv, tror ikke du? Vi kan jo også ta med MM syn på saken

– Kronprinsessen er glad for at det er mulig for Prinsessen og Prinsen å representere Kongehuset ved denne store anledningen, melder Slottet.

Gulline skrev (10 minutter siden):

Er det noen som har kritisert at "ingen representerer". Det har jeg ikke fått med meg. Støre er tilstede på tribunen - det holder vel det. Men at de ønsker å være tilstede for sin egen del - det forstår jeg godt. Det er jo bare en fantastisk stemning der borte. 

Og med diplomatpass så slipper de nok de lange køene ved ankomst slik andre må forholde seg til. 

Jeg antar du vet at det er vanlig at de kongelige er tilstede ved store idrettsarrangementer i inn og utland? De er ikke bare tilskuere, de representerer også.

"Prinsesse og prinsen skal også besøke TINEs fotballskole i New York i løpet av oppholdet.

De kongelige er ofte på plass på tribunen når norske utøvere kjemper om medaljer og seirer. Om kort tid står USA for tur for søskenparet".

Hvorfor ikke bare glede seg med dem over at MM er i så god form at de kan dra til USA? Fremfor å komme med syrlige usakligheter om diplomatpass. Jeg unner dem virkelig opplevelsen.

Btw. Støre er dratt hjem til gamlelandet. Han holdt pressekonferanse med oppsummering av det siste halvåret i dag.

https://www.vg.no/rampelys/i/5pbAJ1/prinsesse-ingrid-alexandra-og-prins-sverre-magnus-drar-til-fotball-vm-i-usa

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (28 minutter siden):

Fint å høre at IA og SM reiser og får med seg litt av VM. Det håper jeg blir en fin og morsom pause fra alt det jævlige de har stått i nå. Broren fikk dommen på Mandag, og moren hadde en svært alvorlig operasjon på Onsdag. Det er ganske heftig! 

Absolutt. Og enig med deg, selv om det ikke er en pause fra jobb, er det forhåpentligvis en pause fra den vanskelige situasjonen de har måttet leve med den siste tiden.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
keops skrev (23 minutter siden):

Nei, vi vet jo bare det som blir presentert av dem.

Og det gir rom for undring.

Nei. Lungelege og kirurg på Rikshospitalet har vært svært tydelige.

https://www.tv2.no/underholdning/legene-hylles-etter-pressekonferansen-det-er-ingen-tvil/18914923/

https://www.tv2.no/nyheter/fikk-nye-lunger-alle-ribbeinene-brekkes-opp/18955782/

Endret av Holger Pan
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (14 minutter siden):

Men hvis du leste artikkelen - noe du sikkert gjorde - så ser du at den baserte seg på opplysninger fra Expressen. 
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/organtransport-med-svensk--pilot-fick-militareskort/

Men det er klart, man kan jo ikke stole på utlendinger….

Det finnes ingen god grunn for at ett organ må ha militær eskorte. Uansett hvilket fly dette organet kommer med så har det pri1 i hele luftrommet. Flyveledere staker ut rett kurs og alt legges til rette for at flyet får ta av og lande før alle andre. Om så Kongen skulle ta av eller lande, så må de vente.

Det «ryddes» i luftrommet så kursen er 100% klar. Derfor stiller jeg meg svært tvilende til at det er brukt 2 militære fly som eskorte. Det totalt unødvendig.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Nei. Lungelege og kirurg på Rikshospitalet har vært svært tydelige.

https://www.tv2.no/underholdning/legene-hylles-etter-pressekonferansen-det-er-ingen-tvil/18914923/

Legene her har det vel aldri vært grunn til å undres over. Alltid fint å høre fra profesjonelle aktører.

Men nå er vel inngrepet over, så dette temaet må gjerne få hvile for min del.

• Liker 2
Skrevet
Johan uten land skrev (4 minutter siden):

Det er ikke fornøyelser - det er jobb - og de alle fleste

Jobbreise for en ny betydning..........

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
anonym 4545 skrev (4 minutter siden):

Nei - ikke for de kongelige. De representerer Norge og er på jobb for Norge. Det er jobben deres. Så er det sikkert en ganske kjekk del av jobben - som det er for mange av oss andre som av og til reiser i jobben. Noen jobbturer er slitsomme, noe er veldig hyggelige. 

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Kilde på at eksamen ikke er gjennomført? 

Kilde på at de er gjennomført? Eksamensperioden er nå og fremover en periode i tid i Australia.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (10 minutter siden):

Kilde på at eksamen ikke er gjennomført? 

Og uansett om de ikke er gjennomført enda, det kan også være at hun er satt opp til eksamen før neste semester starter, altså ila sommeren, (noe som slettest ikke er uvanlig for de som f.eks må konte eller utsette pga andre ting), og at det derfor ikke er noe i veien for at hun er vikar for sin far under VM først. Dato for utsatt eksamen ved UiO er i august.

Uio

Datoene under gjelder kun for utsatte eksamener for våren 2026 . Utsatt eksamen foregår i uke 33 (11. til 14. august 2026).

Endret av -Pusheen-
Korrigering
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Og ikke minst - kongehuset stopper ikke helt opp selv om flere alvorlige hendelser skjer samtidig. 

Dette er bare positivt syns jeg. Leste at kronprins Haakon har vært med i statsråd i dag også. Akkurat nå syns jeg de viser at de virkelig prøver å også være på jobb i alt dette. De må være utslitt etter de siste ukene, så dette vitner om at de ønsker å være tilstede.

Nå håper jeg å få se IA og SM ro og heie i USA sammen med laget og folket. De trenger og fortjener en break. 

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Istapp skrev (1 time siden):

IA burde dersom det var mulig, som det nå viser seg at det er, reise Down Under  og avlegge eksamner istedenfor å reise Over There for fornøyelser (VM i fotball-representasjon). Hvordan i h..... er det de prioriterer? Hva slags rollemodeller er disse såkalte konglige høyhetene? De sluntrer unna viktige ting og deltar på festivites, ka hvem har lært dem å prioritere slik? For en flokk!

Hvis du tenker deg litt om, så skjønner du kanskje at eksamensperioden er forbi, og hun gikk glipp av den og det har ingen hensikt å reise til Australia for å ta en eksamen som ikke finnes der akkurat nå. Derimot kan hun sikkert ta den senere i sommer, når de har en ny runde for dem som hadde lovlig forfall, som det ble dokumentert lenger oppe i tråden da hun kom hjem.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
anonym 4545 skrev (52 minutter siden):

Det er jobb selv om det er gøy. De ville kanskje helst vært hjemme nå. Det vet vi ikke.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...