Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
blvck skrev (8 minutter siden):

Skjønner at det selger, for det er virkelig utrolig, men ikke så bra reklame for Norge akkurat. 

Nei, det er på ingen måte en god reklame for Norge. Det viser at de alvorlige skandalene tar større rom/plass fordi de er så graverende. The Guardian er en seriøs aktør, og er høyt respektert for dens journalistikk. 
Derfor blir de lest verden rundt. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Det vil være fint om du har en kilde til denne informasjonen? Jeg har ikke registrert det du hevder. 

Hvorfor diskuteres ia sin skole gang uten å lese om den. Dette står da i alle norske aviser at ut nå er utvekslings student fra australia. Selv jeg som ikke har giddet å sette meg så nøye inn i det har da fått med meg såpass.

https://www.bt.no/innenriks/i/QJjl6J/prinsesse-ingrid-alexandra-fortsetter-studiene-i-oslo-til-hoesten

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (8 minutter siden):

For å ikke glemme at han også brukte et halvår på å reise. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/prins-sverre-magnus-dette-skal-han-gjore-na/s/5-95-2286058

Husker ikke om det var før eller etter Italia. 

Var det ikke først noe han gjorde/arbeidet med i Trondheim? Det ble ikke konkretisert noe fra kongehuset om dette, selv på spørsmål til kronprinsen. Jeg erindrer at hans daværende kjæreste jobbet i samme by på dette tidspunktet. Etter nyttår, på vårparten, dro han på en slags reise - dette ble heller ikke utdypet fra kongehuset. Osv. 

Nå er vi opplyst om studier i utlandet, men ikke noe ytterligere informasjon. Det er et forunderlig hemmelighold som naturlig nok vil reise spørsmål om hva han faktisk gjør. Naturlige spørsmål, til presisering. 

Endret av Eufemia-
et
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Eufemia- skrev (Akkurat nå):

Var det ikke først noe han gjorde/arbeidet med i Trondheim? Det ble ikke konkretisert noe fra kongehuset om dette, selv på spørsmål til kronprinsen. Jeg erindrer at hans daværende kjæreste jobbet i samme by på dette tidspunktet. Etter nyttår, på vårparten, dro han på en slags reise - dette ble heller ikke utdypet fra kongehuset. Osv. 

Nå er vi opplyst om studier i utlandet, men ikke noe ytterligere informasjon. Det er en forunderlig hemmelighold som naturlig nok vil reise spørsmål om hva han faktisk gjør. Naturlige spørsmål, til presisering. 

Beklager at jeg detter av lasset når det gjelder kongefamiliens utallige reiser. Det har ikke vært så rent lite for noen som liksom er så opptatt av miljøet. 

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg tenker at SM får ikke apanasje, per nå er han ikke tiltenkt en offentlig rolle, og han er veldig ung. Derfor tenker jeg at han  - som alle andre unge mennesker, bør få mulighet til å finne sin vei i livet, helt juten at indignerte folk skal sitte å kritisere det de TROR han gjør og ikke gjør.

Jeg mener at SM skal få lov til å finne ut av dette, og at han også skal ha et minstemål av privatliv. Han har tatt på seg representasjonsoppgaver i det siste som sikkert har vært til hjelp for familien, og det har tydelig vært til glede for folk han har møtt. Jeg synes han skal få kred for det, ikke smålig kritikk.  Han har virkelig ikke gjort noe galt annet enn å være en del av familien.

Endret av pøbelsara
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker at SM får ikke apanasje, per nå er han ikke tiltenkt en offentlig rolle, og han er veldig ung. Derfor tenker jeg at han  - som alle andre unge mennesker, bør få mulighet til å finne sin vei i livet, helt juten at indignerte folk skal sitte å kritisere det er TROR han gjør og ikke gjør.

Jeg mener at SM skal få lov til å finne ut av dette, og at han også skal ha et minstemål av privatliv. Han har tatt på seg representasjonsoppgaver i det siste som sikkert har vært til hjelp for familien, og det har tydelig vært til glede for folk han har møtt. Jeg synes han skal få kred for det, ikke smålig kritikk. 

Helt enig.

Og så tenker jeg at hvis vi skal ha et kongehus, der vi ønsker at SM er med, så må han bli tilbudt skikkelige forhold rundt det.

Og det har ikke stortinget tilbudt ham, så jeg skjønner godt at det ikke er enkelt for ham å navigere i krav og forventninger og egne ønsker for fremtiden.

Det er lett å kritisere kongefamilien for å ha planlagt for hans utenforskap i dette, men så lenge stortinget ikke tilbyr ham en egen apanasje så er det jo det som er de faktiske forhold de må forholde seg til i sine planer.

Derfor er jeg helt enig med de som har foreslått at stortinget bør tilby ham en jobb som fulltidsprins med egen apanasje som han kan leve av. 

Så kan han takke ja eller nei.

Hvis ikke stortinget ønsker å gå den veien, så bør de sende et veldig tydelig signal om det, slik at han kan planlegge livet sitt deretter. 

Men den mellomtingen vi har operert med i Norge, der nummer 2 enten må gifte seg til rikdom (Astrid, Ragnhild) eller finne jobb i et arbeidsmarked med store begrensninger pga tilknytningen til kongehuset (ML), den fungerer ikke. 

Endret av SusieDerkins
  • Liker 8
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (46 minutter siden):

Jeg tenker at SM får ikke apanasje, per nå er han ikke tiltenkt en offentlig rolle, og han er veldig ung. Derfor tenker jeg at han  - som alle andre unge mennesker, bør få mulighet til å finne sin vei i livet, helt juten at indignerte folk skal sitte å kritisere det de TROR han gjør og ikke gjør.

Jeg mener at SM skal få lov til å finne ut av dette, og at han også skal ha et minstemål av privatliv. Han har tatt på seg representasjonsoppgaver i det siste som sikkert har vært til hjelp for familien, og det har tydelig vært til glede for folk han har møtt. Jeg synes han skal få kred for det, ikke smålig kritikk.  Han har virkelig ikke gjort noe galt annet enn å være en del av familien.

Jeg mener også han skal få gjøre hva han vil, og har ikke sett noen som har hevdet noe annet? Hvis det er det kan du ikke sitere de, så blir det litt lettere enn å komme med generelle antakelser om debatten. Edit: jeg har heller ikke sett noen skrive at han gjort noe galt? .

Det som har blitt diskutert fra min side er om han kunne tjenestegjort og fått en rolle i forsvaret hvis han selv ville. Ikke at han må. 

Endret av blvck
  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (18 timer siden):

Nettopp!  Men, da ble det prioritert en USA-tur for de yngste til å representere Norge under FIFA WC. Jeg hadde aldri trodd at de ville reise så langt unna, spesielt siden kronprinsen også utsatte et oppdrag etter at ungene hadde reist, eller tar jeg feil nå. Han deltok i siste Kongen i statsråd, men kansellerte noe annet. 

Her tar du feil. Kronprinsen deltok ikke i et statsråd og avlyste/ utsatte en audiens. Dette var før IA og SM dro til USA. 

Jeg skjønner forøvrig ikke denne massive kritikken av turen til USA. For det første er jeg overbevist om at kronprinsparet i samråd med leger har kontroll på hennes helsetilstand. Hadde det vært kritisk ville ikke IA og SM reist.

For det andre, dette var ikke "lyst tur" til VM, det var representasjon. Ja, de hadde det utvilsomt morsomt på kamp oog fikk en fantastisk opplevelse med i bagasjen hjem. Men like fullt jobb for dem. Heldigvis er det ikke forbud mot å ha det moro på jobb.

Ellers er det noe spesielt at dette søskenparet får kritikk for å representere for lite. Når de så representerer, ja da er det jammen meg galt det også.

Fantorangen-Oslo skrev (17 timer siden):

Enig.

Tror det må endringer til, slik som i Storbritannia og i Danmark. 

I Storbritannia skal kongefamilien åpne sin økonomi, og i Danmark har de shrinket utgiftene til de kongelige; det er også noe av årsaken til at prinser/prinsesser ble omgjort til grever/grevinner. 

Er dette noe du tenker er imponerende og et eksempel til etterfølgelse for det Norske Kongehus?

Da kan jeg glede deg med at i vårt kongehus er det ikke vanlig med grever og grevinner. Tittelen prins/prinsesse tildeles kun barna til tronarvingen.

Som du sikkert vet har ikke barna til prinsessene Astrid, avdøde Ragnhild og Martha Louise titler. Om vi da tar vi en oversikt har vi i Norge de nevnte prinsessene Astrid og Martha Louise. Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus. Så da har kanskje danskene sett til Norge da?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (17 timer siden):

Sikkerhet må hun ha uansett hvor i verden hun befinner seg, så det har strengt tatt ingenting i det regnestykket å gjøre.

Det handler ikke mest om sikkerhet, for ja, det må de kongelige ha, men at de på død og liv MÅ studere utenlands. Synes de heller skal studere og ta utdanning i hjemlandet, allikevel om jeg forstår at de synes det er spennende og være ute, fri og mer anonym. Men, sett nå heller pris på de norske utdanningsinstitusjonene og la dem skinne ved å studere her. Å ha en kongelig student i Norge må være stas for de uni de velger også. Det har blitt en greie at alle unge kongelige på død og liv må utenlands for å finne seg selv, være anonyme og teste ut det "normale" livet. Det blir aldri helt ordinært og på grasrotnivå uansett hvordan man vrir og vender på det.

Dessuten er mor så syk og eldre besteforeldre med skrantende helse på snart 90 år, så de trengs her.

Kongeparet var friske og raske den gang ML og Håkon reiste og kong Olav levde og representerte for fullt. Det er stor forskjell på situasjonen nå, så de trengs vel en god stund til. Ellers er apanasjen såpass høy og begge bor fortsatt på Skaugum så jeg ser ingen grunn til at Det kongelige hoff ikke kan lønne IA og SM av inneværende budsjetter. Eller mener dere at det skal fylles på med ytterligere millioner for at to unge, spreke student/"frilans" skal delta på VIP-tribunen under et VM, OL eller annet arrangement eller besøke en barnehage eller innom Camp Hudøy på vakre Nøtterøy? De kaster mest glans uansett og besøker i regi av kongehuset. Ellers er det mange ferdigskrevne taler og research som gjøres på forhånd og de kan sette sitt eget personlige preg slik at det ikke blir for formelt og upersonlig. Det kan hende de finner de fleste oppdragene både morsomme og givende. Jeg vil tro at de siste oppdragene i hvert fall har vært det. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Reportasje om IAs besøk på feriekolonien, med bilde av prinsessen som holder en stor krabbe, er ute i en bitteliten gummibåt og fisker strandkrabber med barna.

Prinsesse Ingrid Alexandra på sommerleir på Hudøy

Dette er ganske langt fra tradisjonelle prinsesse-på-oppdrag-bilder, med kjole og hatt og blomsterbukett og musikkorps, og det må jeg si jeg synes er forfriskende.

Jeg synes den utskjelte staben på slottet har vært skikkelig flinke til å sende prinsen og prinsessen på aldersadekvate oppdrag, som er litt løsere i snippen enn vi vanligvis ser fra de kongelige, og som har en retning og en rød tråd gjennom idrett, friluftsliv, frivilligheten, og barn og ungdom. Det gir større troverdighet enn om IA skulle gå rundt med hatt og hvite hansker og klippe snoren på en ny bro.

Endret av SusieDerkins
glemte lenken
  • Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Miominoen skrev (1 time siden):

Her tar du feil. Kronprinsen deltok ikke i et statsråd og avlyste/ utsatte en audiens. Dette var før IA og SM dro til USA. 

Jeg skjønner forøvrig ikke denne massive kritikken av turen til USA. For det første er jeg overbevist om at kronprinsparet i samråd med leger har kontroll på hennes helsetilstand. Hadde det vært kritisk ville ikke IA og SM reist.

For det andre, dette var ikke "lyst tur" til VM, det var representasjon. Ja, de hadde det utvilsomt morsomt på kamp oog fikk en fantastisk opplevelse med i bagasjen hjem. Men like fullt jobb for dem. Heldigvis er det ikke forbud mot å ha det moro på jobb.

Ellers er det noe spesielt at dette søskenparet får kritikk for å representere for lite. Når de så representerer, ja da er det jammen meg galt det også.

Er dette noe du tenker er imponerende og et eksempel til etterfølgelse for det Norske Kongehus?

Da kan jeg glede deg med at i vårt kongehus er det ikke vanlig med grever og grevinner. Tittelen prins/prinsesse tildeles kun barna til tronarvingen.

Som du sikkert vet har ikke barna til prinsessene Astrid, avdøde Ragnhild og Martha Louise titler. Om vi da tar vi en oversikt har vi i Norge de nevnte prinsessene Astrid og Martha Louise. Prinsesse Ingrid Alexandra og prins Sverre Magnus. Så da har kanskje danskene sett til Norge da?

Det kan de jo ikke ha gjort. For det norske kongehusets kostnader er jo betydelig høyere i forhold til det danske kongehuset, nesten dobbelt så høyt faktisk.  

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Betegnelser på kongehus som har for få representanter er nå herved «Wegovy kongehus.» Det norske kongehuset vises til som et skrekkens eksempel i så måte. Det artikkelen ikke adresserer er hva med kongehus som ikke har blitt slanket frivillig? Man blir født inn i rollen som kongelig, og noen giftet inn i rollen. Statistikk sett så er det normalt å få to barn i Norge, skal man pålegge kongehus å føde 4 barn for å sikre at de godt nok bemannet? Eller er hele konseptet utdatert og klar for å skrotes? Det hjelpe ikke stort at IA får mulighet til å delta i kongen i statsråd, når de fortsatt på sikt blir bare to aktivt utøvende medlemmer av kongehuset. Våre folkevalgte og kongehuset med stab har hatt 8 år på seg til å komme frem til en god løsning, og det er dette de hoster opp? Hva er det de faktisk har brukt tiden på?

https://www.aftenposten.no/verden/i/GxwMml/avisen-berlingske-advarer-mot-aa-gjoere-kongehusene-for-smaa-de-bruker-det-norske-kongehuset-som-eksempel

«Berlingske mener at det er blitt mote å slanke kongehus. Men de mener at det ikke nødvendigvis er så klokt. 

– Når man ser på den triste utviklingen i Norge, står det klart at et tynt bemannet kongehus er særdeles skjørt, fortsetter lederskribenten.» 

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Pussig å sjikanere kongehuset med sammenlikning med et slankemiddel, er det vanlig å gå rundt og kjenne til slike produktnavn altså? 

Nytt for meg i hvert fall, men det er godt vi er forskjellige eller hvordan det nå var igjen.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 timer siden):

Helt enig.

Og så tenker jeg at hvis vi skal ha et kongehus, der vi ønsker at SM er med, så må han bli tilbudt skikkelige forhold rundt det.

Og det har ikke stortinget tilbudt ham, så jeg skjønner godt at det ikke er enkelt for ham å navigere i krav og forventninger og egne ønsker for fremtiden.

Det er lett å kritisere kongefamilien for å ha planlagt for hans utenforskap i dette, men så lenge stortinget ikke tilbyr ham en egen apanasje så er det jo det som er de faktiske forhold de må forholde seg til i sine planer.

Derfor er jeg helt enig med de som har foreslått at stortinget bør tilby ham en jobb som fulltidsprins med egen apanasje som han kan leve av. 

Så kan han takke ja eller nei.

Hvis ikke stortinget ønsker å gå den veien, så bør de sende et veldig tydelig signal om det, slik at han kan planlegge livet sitt deretter. 

Men den mellomtingen vi har operert med i Norge, der nummer 2 enten må gifte seg til rikdom (Astrid, Ragnhild) eller finne jobb i et arbeidsmarked med store begrensninger pga tilknytningen til kongehuset (ML), den fungerer ikke. 

Det å leve et helt liv "på reservebenken" er sikkert ikke bestandig like lett, se bare på Harry i England.  Sverre Magnus er kongelig, men ikke like mye - og ikke like viktig - som sin søster.  Han står på en måte friere enn henne, men vil bli fulgt med argusøyne av media likevel.  Han er ikke forberedt på å jobbe fulltid som prins, men man hadde ikke sett for seg at Mette Marit ville bli så syk i såpass ung alder, samt at Märtha Louise så til de grader har spilt seg selv ut over sidelinjen, så det kan hende familien blir nødt til å tenke litt nytt rundt ham.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Sissy33 skrev (7 minutter siden):

Det å leve et helt liv "på reservebenken" er sikkert ikke bestandig like lett, se bare på Harry i England.  Sverre Magnus er kongelig, men ikke like mye - og ikke like viktig - som sin søster.  Han står på en måte friere enn henne, men vil bli fulgt med argusøyne av media likevel.  Han er ikke forberedt på å jobbe fulltid som prins, men man hadde ikke sett for seg at Mette Marit ville bli så syk i såpass ung alder, samt at Märtha Louise så til de grader har spilt seg selv ut over sidelinjen, så det kan hende familien blir nødt til å tenke litt nytt rundt ham.

Ja, det må de nok. Og da er det kjempeviktig at han blir tilbudt klare rammer og en lønn han kan leve av.

• Liker 9
Skrevet
Hebbe-lille skrev (44 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/verden/i/GxwMml/avisen-berlingske-advarer-mot-aa-gjoere-kongehusene-for-smaa-de-bruker-det-norske-kongehuset-som-eksempel

«Berlingske mener at det er blitt mote å slanke kongehus. Men de mener at det ikke nødvendigvis er så klokt. 

– Når man ser på den triste utviklingen i Norge, står det klart at et tynt bemannet kongehus er særdeles skjørt, fortsetter lederskribenten.» 

I et intervju i forbindelse med 50-års dagen sin i 2023 uttalte kronprinsen at SM ikke var tiltenkt en rolle som arbeidende kongelig, men måtte finne sin egen vei: 

Sitat

– Magnus kommer sikkert til å være med på noe, men jeg tror nok ikke at han skal ha en offisiell rolle som en fulltidsstilling. Det er ikke planen. Så han må finne noe han har lyst til å drive med i livet, sa kronprinsen.

Jeg reagerte på det den gangen, for jeg hadde en forventning om at IA og SM skulle trappe opp arbeidet med representasjon og avlaste den eldre garde (kongeparet og prinsesse Astrid) etter at de ble myndige.  MM hadde jo allerede redusert arbeidsmengde pga lungefibrosen (diagnosen ble vel kjent i 2018?) og året før ble det bestemt at ML ikke skulle representere kongehuset lenger. Da stod vi igjen med det aldrende kongeparet og prinsesse Astrid. Og HM.

Tre år senere er helsa til MM mye dårligere og det er uvisst når/om hun kommer til å representere igjen (og evt. hvor mye hun vil makte om hun blir frisk nok). Utfallet av lungetransplantasjonen er jo foreløpig uavklart, utover at selve operasjonen gikk bra og siden IA og SM reiste til USA er hun forhåpentligvis over den verste kneika.

Kongeparet og prinsesse Astrid har blitt betydelig skrøpeligere de siste årene, mye faller på HM, men det er jo begrenset hva han klarer på egenhånd. Så jeg tror nok de blir tvunget til å bruke både IA og SM mer fremover. Og de blir nok nødt til å tenke nytt rundt SMs rolle, for kongehuset trenger arbeidskraften hans. Så jeg håper de sørger for at han får ordnede forhold og rammer han kan leve med, så man ikke ender i samme suppa som med tante ML.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (32 minutter siden):

Ja, det må de nok. Og da er det kjempeviktig at han blir tilbudt klare rammer og en lønn han kan leve av.

Ja, hva mener du er en respektabel lønn for ham?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror også man bør gå noen runder og tenke nytt når det gjelder prins Sverre Magnus og hans innsats som kongelig representant. Hans arbeidskraft trengs, og foreløpig har han ikke gjort noen store blemmer. Hans likhet med  bestefaren taler til hans fordel, tror jeg. Han skal begynne på et studium et sted i Europa, altså antakelig lett å komme hjem hvis nødvendig. Skal han tilbys noen form for apanasje må det bli slik at den apanasjen foreldrene får omfordeles. Foreldrene fikk i sin tid økt apanasje til barnepass, for ikke å snakke om til et byggelån. 13,5 millioner bør være mulig å omfordele mellom fire personer. Samtidig behøver ikke apanasjen øke slik den har gjort. Prinsen bør velge en yrkesvei som faktisk kan kombineres med representasjonsoppgaver. Han er interessert i film/fotografering. Jeg kan ikke se at det ikke kan la seg kombinere med representasjonsoppgaver. Jeg håper det hentes inn veiledere som kan hjelpe med valgene når det gjelder framtidig yrke. Noen som ser utenfra. Ja, jeg er skeptisk til foreldrenes veiledningskompetanse. 

Prinsesse Ingrid Aleksandra synes jeg også skal holde seg i Europa. Jeg forstår at København eller Berlin ikke er like spenstig som Sydney, men det er nærmere Norge. Det er gode grunner til at eksamen (kanskje) ikke ble avlagt nå i juni, men hun kan ikke fortsette å gå gjennom utdanning uten å avlegge eksamener. Det regner jeg  ikke med er planen, heller. 

Må si at de Sydney-planene var litt lite gjennomtenkte. Mette var syk da Ingrid Aleksandra begynte på utdanningen i Sydney. At en lungetransplantasjon kunne bli aktuelt lå i kortene også den gangen, for ett år siden. Jeg kan forstå ønsket om å være en student sammen med andre studenter, mest mulig anonym. Det kan godt være det er like god mulighet for det på et europeisk universitet som i Sydney. 

Jeg tror også man bør se på hva et kongehus skal være hvis man skal beholde det. Jeg tror det er enklere å gjøre enn å gå over til republikk. (Som jeg egentlig ønsker). Vi kan begynne med å se på økonomi. Ikke bare apanasjen, men alle kostnader. Selvsagt skal også kongefamilien betale skatt. Og det skal være et visst innsyn. Ikke for å vurdere alt kronprinsen bruker penger på, men folket bør ha innsyn i evt investeringer, gaver av en viss verdi som er gitt, gaver som er fått. Formue. 

Så kan vi se på representasjon, beskytterskap, hvilken makt konge/dronning skal ha. Det med beskytterskap har jeg i grunnen aldri helt forstått. Idet man velger noen få å være beskytter for så velges mange andre bort. Må det være en slik ordning med beskytterskap? Kongelige kan bes til arrangementer i hvert enkelt tilfelle, så får det vurderes om de kan stille. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...