Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Er det poenget altså? 

Det hadde jeg faktisk ikke gjettet etter å ha fulgt med i 300 sider.

Det sier jo seg selv da den ene er medlem av kongehuset, og den andre er medlem av kongefamilien 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skulle gjerne ha diskutert kongehuset i kun generelle vendinger, men så er dessverre hele konseptet bygget opp på enkeltindivider sin utøvelse av rollen og hvordan de utfører den  jobben de skal gjøre. Noe de får millioner av kroner for. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
42. skrev (6 minutter siden):

Ja, men uansett så tar det jo mange timer å komme seg fra USA til Norge, mye kan skje på den tiden 

ja det er en risiko de må ta. De har ikke sagt noe om hvor lenge de skal oppholde seg i USA. Men siden de drar må jeg regne med at de kompetente legene på Riksen har gitt gode råd om hvorvidt det er lurt å reise langt eller ikke. MM er åpenbart ikke på noen intensivavdeling nå, hun er nok flyttet til sengepost.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (22 minutter siden):

Det er mest når noen i familien vil ut av fengsel eller ikke vil ta eksamen, eller kanskje har en ekkel dag i Japan der man må møte pressen og risikerer Epstein-spørsmål, at det er så viktig å være hjemme og holde Mette i hånda.

Helt utrolig merkelige prioriteringer i den familien.

Ja, flokken. Og så er jo monarkiet et 'prosjekt' for mette og Håkon. Et prosjekt er jo noe man kan legge fra seg, så sånn sett ser det jo ut for at de jobber med 'prosjektet' når det har litt dødtid. Ingrid og Sverre har tatt litt i prosjektet, men er opptatt med andre ting som vi betaler for 

• Liker 14
  • Hjerte 3
Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

ja det er en risiko de må ta. De har ikke sagt noe om hvor lenge de skal oppholde seg i USA. Men siden de drar må jeg regne med at de kompetente legene på Riksen har gitt gode råd om hvorvidt det er lurt å reise langt eller ikke. MM er åpenbart ikke på noen intensivavdeling nå, hun er nok flyttet til sengepost.

Jeg tenker det samme som deg, det er en risiko de må ta. MM selv sier at hun er glad for at det er mulig for dem å reise. MM er selvsagt i gode hender mens IA og SM er utenlands, og vi får bare håpe på at det går fint mens de er der. Og sannsynligvis gjør det det.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Uansett veldig rart at de reiser, jeg har aldri fått noen 'alt for norge' vibber av den familien, føles mest ut som alt hva vi føler for å gjøre. Selv om hun ikke er på intensiv så hadde jeg iallefall ikke reist så langt vekk hvis jeg kunne velge. Men nå tilhører jeg ikke en flokk, men en familie

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker det samme som deg, det er en risiko de må ta. MM selv sier at hun er glad for at det er mulig for dem å reise. MM er selvsagt i gode hender mens IA og SM er utenlands, og vi får bare håpe på at det går fint mens de er der. Og sannsynligvis gjør det det.

At de reiser nå kan også være fordi kongefamilien ikke ønsker at media skal filme og fotografere barna hver gang de besøker Rikshospitalet. De vil ha et annet fokus.

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

At de reiser nå kan også være fordi kongefamilien ikke ønsker at media skal filme og fotografere barna hver gang de besøker Rikshospitalet. De vil ha et annet fokus.

Denne VM-representasjonen har jo ligget i kortene lenge, kongen snakket om det for flere uker siden, og HM svarte noe ala "vi må se på det" da han ble spurt i Japan. Så at det har vært planlagt en tur synes jeg virker trolig. Om de samtidig slipper å få bilder av IA og SM på besøk på Rikshospitalet, er det vel bare en bonus. 

• Liker 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (9 timer siden):

Så fint. Det tyder jo på at MM er over den verste kneika, og fint at de kan avlaste kronprinsen, og fint at de kan representere på egen hånd, og fint at kongefamilien kan være stede under kamper som er historiske for Norge.

Hvorfor er kampene historiske for Norge?

• Liker 6
Skrevet
42. skrev (16 minutter siden):

Uansett veldig rart at de reiser, jeg har aldri fått noen 'alt for norge' vibber av den familien, føles mest ut som alt hva vi føler for å gjøre. Selv om hun ikke er på intensiv så hadde jeg iallefall ikke reist så langt vekk hvis jeg kunne velge. Men nå tilhører jeg ikke en flokk, men en familie

Jeg tror forskjellen på oss vanlige og kongelige, er at de alltid er omringet av folk, enten det er sivile, journalister, rådgivere av alle typer pluss livleger. Med at de alltid har det de trenger så føler de kanskje ikke så sterkt for flokken? De har kompetente folk rundt seg som fikser problemer uansett hva det er . De har aldri sittet i kø på legevakta, aldri hatt en stressa fastlege som ikke har tatt seg tid til å lytte til symptomene. De har sannsynligvis aldri kjent på en sterk usikkerhet som andre vil oppleve i helsesektoren, fordi de vet at de alltid kommer til den mest kompetente personen som tar seg god tid. 

Så da føler de seg sikkert tryggere enn hva andre i samme situasjon ville følt. Bare noen tanker.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (8 timer siden):

I rusbehandling får beboere hjelp fra sosionomer til å rydde opp i egen økonomi og inngå nedbetalingsordninger. Trodde kanskje det var noe lignende i fengsel og? 

Å ikke lære seg å ordne opp selv er å gjøre dem en bjørnetjeneste. 

Med hvilke penger? 

å sone er jo en del av å lære seg å måtte gjøre opp for seg på et vis, med når det gjelder økonomi og nedbetaling blir det jo å være best mulig rustet når man kommer ut. Som ved at at man har en utdannelse , så kan man få hjelp til å få jobb og hjelp til å få bolig. Så kommer evt nedbetalingsordning og å lære seg å sette opp budsjett osv. 

Skrevet
42. skrev (10 minutter siden):

Bare slutt. Det reageres jo på veldig kortreist oppdrag som blir avlyst, kontra veldig lange reiser for to. Og nå er jeg litt frekk, men kan det se ut for at de helst velger å representere når det er galla eller VM? Sykehjem og innerst i Billefjord er meh? 

https://www.vg.no/rampelys/i/ln1R23/kronprinsfamilien-paa-sitt-foerste-julebesoek-sammen

https://www.nettavisen.no/kjendis/prinsesse-ingrid-alexandra-i-vill-natur-overnattet-i-bitende-kulde/s/5-95-2844300

Ikke akkurat Billefjord men finnmark fylke. Karasjok og Kirkenes. Er det godkjent?

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
42. skrev (43 minutter siden):

Ja, flokken. Og så er jo monarkiet et 'prosjekt' for mette og Håkon. Et prosjekt er jo noe man kan legge fra seg, så sånn sett ser det jo ut for at de jobber med 'prosjektet' når det har litt dødtid. Ingrid og Sverre har tatt litt i prosjektet, men er opptatt med andre ting som vi betaler for 

Du har sikkert hørt prosjekt bli benyttet om f.eks ekteskap? At ekteskapet er et felles prosjekt som innebærer langvarig forpliktelse og investering. Det er altså ikke noe du legger bort og som er midlertidig i den snevre betydningen. På samme måte er monarkiet i denne sammenheng et slikt prosjekt.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Krimskrans skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig, men er kronprinsessen utenfor livsfare? Fem minutter siden alle kansellerte alle avtaler og kom hjem fordi hun var livstruende syk. Slik jeg forstår det har hun gjennomført en svært krevende operasjon som det vil ta svært lang tid før vi vet om hun faktisk overlever. Hvor nødvendig er da et par fotballkamper på andre sida av jorda?

Får vondt i hodet av at folk her kaller det at Norge er i vm - og gjør det bra så langt- for et par fotballkamper. Det virker som dette er en parallell verden , for resten av Norge er ikke dette et par fotballkamper med en stor begivenhet. Nå selges billetter til neste kamp for 200 k. Bare en fotballkamp.  Samtidig så får de, prinsen og prinsessen , kjeft  for at de representerer for lite , og nå kjeft fordi de skal på jobb.  Kronprinsen avlyser for å være hjemme med sin syke kone, og barna stiller opp i steden. Fy skam alle sammen… 

du vet jo at situasjonen er litt annerledes enn for noen uker siden, men at kronprinsen fortsatt kansellerer er jo likt? Så Ingrid skal  studere i Oslo neste år for å være nærmere moren sin gjennom året , og kanskje jobbe litt i fars fravær ? 

nei, kronprinsessen er ikke utenfor livsfare , hun vil vel aldri bli det heller om jeg har skjønt riktig. Operasjon var vellykket, det er vel status? Så da puster de vel litt lettere enn for en uke siden , og har sikkert bestemt sammen at noen i familien skal på jobb. 
på noe som for noen få er et par fotballkamper, og for de fleste er en stor greie hvor det egentlig er en selvfølge med kongehuset representert. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Kvittre skrev (8 minutter siden):

Med hvilke penger? 

å sone er jo en del av å lære seg å måtte gjøre opp for seg på et vis, med når det gjelder økonomi og nedbetaling blir det jo å være best mulig rustet når man kommer ut. Som ved at at man har en utdannelse , så kan man få hjelp til å få jobb og hjelp til å få bolig. Så kommer evt nedbetalingsordning og å lære seg å sette opp budsjett osv. 

Han sier jo selv at han får penger av foreldrene hver måned. 

Så får vi håpe at fengselsoppholdet gir motivasjon til å klare seg selv økonomisk ved å enten få seg en jobb eller ta turen til NAV. Han har jo tydeligvis ikke hatt godt av å få alt i hendene uten å yte noe selv. Hvilke 30-åringer lever et sånt liv?

I en ideell verden skulle han måtte lære seg å gjøre opp for seg selv. Få ordnet betalingsavtaler slik at han får betalt tilbake til staten de pengene staten nå må betale ofrene for hans grusomme handlinger. 

Krysser fingrene for at ikke mormor betaler ham ut denne gangen og. Det er i såfall ikke hjelp til selvhjelp, det er å gjøre ham en bjørnetjeneste. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Enig med deg. Det er meget spesielt. Tror ikke man finner det andre steder i et demokratisk samfunn. 

Jeg håper noen dyktige journalister eller studenter kan studere dette fenomenet mer nøye..

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Tråden stenges for helgen, den er ikke ferdig moderert. 

Forumassistent

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...