Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ryddet for spekulasjoner, personangrep, brukerdebatt, brukergruppedebatt og siteringer/svar til dette. 

(Ryddes fremdeles, legger inn ryddemelding fordi det er en stund siden siste).

Forumassistent

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Istapp skrev (1 time siden):

Studieåret koster de norske skattebetalerne en halv million og du mener at det er viktigere å delta på fotball VM enn å ta eksamner? Jøss! Jeg vet hva jeg hadde gitt uttrykk for til mine barn om de skulle tatt samme prioritering. Men her har Flokken vist hvordan de har prioritert i mange ulike situasjoner som er langt unna mine. Men dersom du må betale tilbake stipend og studielån selv ville man nok måttet prioritere annerledes enn det Flokken gjør. De er ukritiske til hvordan de sløser rundt seg med midler som de altfor lett får og ikke må stå så mye ansvarlig for i bruken. Det vises tydelig.  

Det forutsetter vel at du vet både eksamensplanene deres og hvilke avtaler som er gjort med studiestedene. Det gjør ikke jeg.

Jeg synes det er et ganske stort sprang fra et representasjonsoppdrag til konklusjonen om at de er ukritiske til pengebruk og ikke tar ansvar.

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Isild skrev (16 minutter siden):

Dette er bare positivt syns jeg. Leste at kronprins Haakon har vært med i statsråd i dag også. Akkurat nå syns jeg de viser at de virkelig prøver å også være på jobb i alt dette. De må være utslitt etter de siste ukene, så dette vitner om at de ønsker å være tilstede.

Nå håper jeg å få se IA og SM ro og heie i USA sammen med laget og folket. De trenger og fortjener en break. 

Enig. Ser kun positivt på dette. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (56 minutter siden):

Og uansett om de ikke er gjennomført enda, det kan også være at hun er satt opp til eksamen før neste semester starter, altså ila sommeren, (noe som slettest ikke er uvanlig for de som f.eks må konte eller utsette pga andre ting), og at det derfor ikke er noe i veien for at hun er vikar for sin far under VM først. Dato for utsatt eksamen ved UiO er i august.

Uio

Datoene under gjelder kun for utsatte eksamener for våren 2026 . Utsatt eksamen foregår i uke 33 (11. til 14. august 2026).

IA tar ikke eksamener ved UiO dette semesteret, så datoer for utsatt eksamen i uke 33 er uten betydning. Hun får ikke tatt en eksamen ved U of Sydney ved UiO. 

For øvrig er det ganske sjokkerende og fullstendig unødvendig med militæreskorte til et fly som frakter organer. Det fører også til at det kan være enklere å identifisere donor. Hvor mange potensielle donorer var det som døde i nordre Sverige i forrige uke? Sannsynligvis kun 1.

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Gulline skrev (2 timer siden):

De har vel ikke for vane å stoppe opp. Prinsesse Astrid studerte ved Oxford i England mens kronprinsesse Märtha var alvorlig syk. Studentlivet gikk sin gang allikevel. 

Det blir en litt for enkel sammenligning. Studier og representasjonsoppdrag er ikke satt opp på samme måte i dag som for flere tiår siden, og det forutsetter også at alle situasjoner er like. Akkurat dette tviler jeg på.

Det blir bare dumt å bruke enkeltstående historiske eksempler som norm for hvordan dette håndteres i dag, siden både studier og kongehusets oppgaver er organisert annerledes nå enn for 70 år siden.

Endret av Holger Pan
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Mmmwhatever skrev (11 minutter siden):

IA tar ikke eksamener ved UiO dette semesteret, så datoer for utsatt eksamen i uke 33 er uten betydning. Hun får ikke tatt en eksamen ved U of Sydney ved UiO. 

For øvrig er det ganske sjokkerende og fullstendig unødvendig med militæreskorte til et fly som frakter organer. Det fører også til at det kan være enklere å identifisere donor. Hvor mange potensielle donorer var det som døde i nordre Sverige i forrige uke? Sannsynligvis kun 1.

Det var kun et eksempel for at hun kan være satt opp til eksamen senere og at utsatte eksamener som regel har fastsatte datoer som ikke nødvendigvis kræsjer med VM. Og man kan dessuten ta eksamener online. Flere av mine skriftlige eksamener var online og gjennomført hjemme. Gjelder de samme kriteriene for henne, er det jo ingen problem. Da kan hun fint ta en utsatt eksamen og levere den til Sydney uten å fysisk være der.

Her er link fra Sydney, der dato for utsatt eksamen er 7-10.juli. IA skal til USA når Norge møter Senegal 26.juni. Så det går jo opp-i-opp hvis hun skal ta den hjemme i Norge. Og hun kunne også dratt til Australia for å ta den hvis det er dato for hennes eksamen, og de krever at hun er der.

Endret av -Pusheen-
Link
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Johan uten land skrev (1 time siden):

Nei - selvsagt er det langt bedre at tronarvingen i en slik situasjon stepper inn og gjør jobben til far og bestefar, når moren er alvorlig syk og kronprisen ikke kan reise selv. 

Det er ikke fornøyelser - det er jobb - og de alle fleste, helt sikkert inkludert det norske fotballaget, setter helt sikkert stor pris på støtte fra den svært idrettsinteresserte kongelige familien. 

PS  - jeg skjønner overholdet ikke hva som er årsaken til denne hele tiden surmagede kritikken mot alt mulig. Det er greit å være mot monarkiet, men man må også akseptere at man har et monarki og at det for de som er i den rollen har mange hensyn å ta. 

Bare for ordens skyld: Det er Haakon som er tronarving, ikke IA.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (16 minutter siden):

Bare for ordens skyld: Det er Haakon som er tronarving, ikke IA.

Åja. Så IA skal ikke arve tronen etter sin far, altså.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Det får vi inderlig håpe at hun ikke skal.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Holger Pan skrev (Akkurat nå):

Forhåpentligvis ikke nei, vi må vel kunne ha godt håp om at vi får avviklet dette arkaiske opplegget før HM dør. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Helt enig. Bodø Glimt har prestert fantastisk bra og virkelig vært med på å sette Norge på verdenskartet blant alle fotballinteresserte. 

Positiv reklame for landet vårt.

Men vet du hva som virkelig ikke er god reklame for Norge? Frosta-saken som diskuteres i gyn-ob-kontorer og -avdelinger i Utlandet fordi saken er et grusomt eksempel på grov utnyttelse av tillitsforholdet mellom lege og pasient ++. MM ønskes god bedring og MBHs dom møtes med et uforståelig blikk (hvem er det liksom?) og et «bra han ble dømt da» ved forklaring. 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Holger Pan skrev (25 minutter siden):

Tronarving er betegnelsen på den neste i arverekken. Når Harald dør så bli IA tronarving.

https://snl.no/tronarving

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Hunter7 skrev (22 minutter siden):

Men vet du hva som virkelig ikke er god reklame for Norge? Frosta-saken som diskuteres i gyn-ob-kontorer og -avdelinger i Utlandet fordi saken er et grusomt eksempel på grov utnyttelse av tillitsforholdet mellom lege og pasient ++. MM ønskes god bedring og MBHs dom møtes med et uforståelig blikk (hvem er det liksom?) og et «bra han ble dømt da» ved forklaring. 

Så du har ikke fått med deg hvor mye Marius er omtalt i utenlandsk media? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Holger Pan skrev (4 timer siden):

Unødvendig oppdrag? Seriøst?

Når jagerfly følger et annet fly med transplantasjonsorganer er det for at organer skal få forrang i luften blant flygelederne - nettopp fordi det haster. 

Det er en dullion fly i lufta samtidig, men et fly med organer kan ikke vente på sin tur i flygerutene - de må skjære gjennom.

Påstår du at samtlige privatfly som frakter donorteam og tx-organer får militær støtte av jagerfly? At det ikke er mulig for luftfartøy å markeres som prioritert på flyplasser uten å ha reell våpenstøtte?

SusieDerkins skrev (4 timer siden):

Nemlig. Leste et sted forleden at fly med organer til transplantasjon alltid har første prioritet både på bakken og i lufta.

Det har ingen verdens ting med militær støtte å gjøre at privatfly med donorteam og tx-organer har prioritet. 

Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Vel, jeg svarer altså på en påstand om at jagerflyene sørger for prioritet i luftrommet, så jeg vet ikke hvor du vil med denne kommentaren.

Ingen fly med donorteam og tx-organer får militær støtte. Bortsett fra dette ene flyet som svenske medier skriver om altså, og som dessverre derfor vil være langt enklere å identifisere for spesielt interesserte.

keops skrev (2 timer siden):

Nei, ingen mener vel at behovet skal være identisk dag for dag.

Men her drar altså vår tronarving til et annet kontinent før i det hele tatt eksamensperiode og studier som måtte vike har startet😀

Og ikke visste jeg at den kritiske fasen var så uhyre kortvarig, da lærte jeg noe i dag .

Hadde jo vært kjekt med en bekreftelse på at de statsfinansierte studiene er i rute før hun drar på sin luksuriøse drømmereise til fotball-VM. Men det er sikkert privat. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Fint å høre at IA og SM reiser og får med seg litt av VM. Det håper jeg blir en fin og morsom pause fra alt det jævlige de har stått i nå. Broren fikk dommen på Mandag, og moren hadde en svært alvorlig operasjon på Onsdag. Det er ganske heftig! 

Enig , fint de får dratt og fint de får en pause fra alt det tunge 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 timer siden):

Gøy?

Det står på det offisielle programmet. Det er jobb. Det er helt vanlig at kongehusene er tilstede på slike mesterskap.

Selvfølgelig er det gøy! 

Tenk å være 20 og 22 år og å få representere kongehuset Norge i et fotball-VM herresiden ikke har deltatt i siden 1998! Klart det er gøy, og helt sikkert et godt og behøvelig avbrekk fra alt som skjer i og rundt familien. 

Håper de trår til og ror i takt med resten av de fantastiske supporterne som har tatt hele veien over dammen.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Orly skrev (1 minutt siden):

Enig , fint de får dratt og fint de får en pause fra alt det tunge 

Ja, nå begynner det å bli noen måneder siden de var på ferie til Japan. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Mmmwhatever skrev (53 minutter siden):

Nja. Omregnet fra norske tall så dør det vel et par tusen svensker i løpet av en uke? Så er det kanskje et par-tre hundre av disse som dør nordpå da. Nå vet riktignok ikke jeg andelen donorer blant disse, men det vet sannsynligvis ikke de etterlatte heller.

Men det er klart, om man har noen som sitter og ser på Flight Tracker hele dagen så kan jo tidsrommet snevres inn betydelig, så helt uproblematisk er nok ikke dette, nei.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
K_mb skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig er det gøy! 

Tenk å være 20 og 22 år og å få representere kongehuset Norge i et fotball-VM herresiden ikke har deltatt i siden 1998! Klart det er gøy, og helt sikkert et godt og behøvelig avbrekk fra alt som skjer i og rundt familien. 

Håper de trår til og ror i takt med resten av de fantastiske supporterne som har tatt hele veien over dammen.

Jeg sa ikke at det ikke er gøy. Men det er ikke gøy som er grunnen til at de reiser. De skal på jobb, og som en annen påpekte så er selvsagt noen jobbturer gøyere enn andre, og jeg tipper dette er en slik. Jeg håper og at de får en flott opplevelse og at de ror i takt med de andre supporterne.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Enda en tulling skrev (8 minutter siden):

Nja. Omregnet fra norske tall så dør det vel et par tusen svensker i løpet av en uke? Så er det kanskje et par-tre hundre av disse som dør nordpå da. Nå vet riktignok ikke jeg andelen donorer blant disse, men det vet sannsynligvis ikke de etterlatte heller.

Men det er klart, om man har noen som sitter og ser på Flight Tracker hele dagen så kan jo tidsrommet snevres inn betydelig, så helt uproblematisk er nok ikke dette, nei.

Problemet her er jo ikke at disse jagerflyene ble brukt, hvis det stemmer, men at svenske aviser ikke holdt kjeft om det av hensyn til donors anonymitet. Det er liksom en del av opplegget her, at media faktisk må avstå fra å trykke all informasjon de har av hensyn til donors pårørende.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...