Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er noe jeg har lurt på. Jeg vil gjerne diskutere monarkiets relevans og monarki versus republikk. Det har vært mange fine tråder om det, men de blir alltid slettet. Nå søkte jeg etter tråder ned republikk i tittelen, og det fins ingen. Niks, null og nada.

Skriver man innlegg her der man er kritisk til monarki eller de kongelige, så blir de gjerne slettet. Denne tråden er ekstra passet på med nattestengt og helgestengt. Det er så annerledes enn i tråder som omhandler andre institusjoner og mennesker.

Hvorfor er det sånn?

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har jo forøvrig hatt en diskusjon gående om hvorvidt man alltid kan stole på de uttalelser som Slottet kommer med. Gitt det vi nå vet så har vi i alle fall fått klare beviser på at Slottets kommunikasjon tilpasses behovet for hemmelighold, hvis de ser det hensiktsmessig. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Pipaluk skrev (4 minutter siden):

De er jo utsatt for infeksjoner i hvertfall den første tiden.  For hjertetransplanterte er det ingen slik regel om at de ikke får reise ut. 

Jeg prøvde å søke på det, og da stod minst seks måneder. Han jeg kjenner skrev aldri. Kanskje noen ekstra risikofaktorer eller noe. 

• Liker 2
Skrevet
Bloomer69 skrev (11 minutter siden):

Bladibladi, du vet selv hva du skrev og hva du legger opp til. Du må gjerne prøve å fremstå uangripelig. Men hvorfor tror du innlegget ditt er fjernet?

Det må du nesten spørre moderator om. Det er jo sant at Mette Marit har vært heldig.  

• Liker 4
  • Hjerte 6
Skrevet (endret)

Kokosmakrone skrev (20 minutter siden):

Antallet som venter på lungetransplantasjon har vel vært rekordlav det siste halve året. 

Jeg tenker derfor at det ikke er usannsynlig at Mette-Marit skulle få nye lunger raskt. Hun kan jo også ha stått på lista en liten stund før det ble offentlig kommunisert.

Det er fristende å tenke i konspiratoriske baner. Men jeg klarer bare ikke å tro at Rikshospitalet ville risikere sin legitimitet ved å trikse til noe her. Med såpass mange mennesker involvert i beslutning og iverksettelse vil jo sjansen for at noe skulle lekke ut være stor...

At Kongehuset selv ikke alltid har vært sannferdige er så sin sak. Når det gjelder dem blir jeg ikke overrasket over noe lenger. Men jeg klarer (eller orker) faktisk ikke å mistro Rikshospitalet. 

Nei, det er ingenting som tilsier at Rikshospitalet driver og trikser med dette.

Rikshospitalet fortalte jo at det er veldig mange personer involvert i disse beslutningene. Det er et stort team.

Og disse prosessene er helt sikkert underlagt strenge dokumentasjons- og arkiveringskrav, og kan bli gjenstand for internkontroll. Noe annet er utenkelig.

Vi har fått høre fra disse lungelegene at det foretas rundt 30 operasjoner i året, hvilket vil si at det er flere hver måned, og at ventelisten er historisk kort, med bare 8 på listen da MM ble satt opp. Så regnestykket går opp.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Pilaff skrev (40 minutter siden):

Det kan i teorien skje raskt, men ofte er det lang ventetid.

Han jeg kjenner skrev forresten noe jeg ikke visste, og som jeg ikke vet om gjelder alle lungetransplanterte? Hvis/når han får nye lunger får han ikke lov til å reise ut av Norge mer.

De får lov å reise ut av Norge, men de må passe på og være føre var, med vaksiner, medisiner, og annet i tilfelle infeksjonsfare osv. Hvor de skal og hvem de skal møte osv. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 4
Skrevet
Pilaff skrev (10 minutter siden):

Det er noe jeg har lurt på. Jeg vil gjerne diskutere monarkiets relevans og monarki versus republikk. Det har vært mange fine tråder om det, men de blir alltid slettet. Nå søkte jeg etter tråder ned republikk i tittelen, og det fins ingen. Niks, null og nada.

Skriver man innlegg her der man er kritisk til monarki eller de kongelige, så blir de gjerne slettet. Denne tråden er ekstra passet på med nattestengt og helgestengt. Det er så annerledes enn i tråder som omhandler andre institusjoner og mennesker.

Hvorfor er det sånn?

Tidvis orker eg ikke å skrive noe her for det blir jo slettet uansett. Noe forstår eg at blir slettet, noen ganger kan en være uheldig med hvem en har sitert eller den som siterte deg igjen selv om mitt svar nødvendigvis ikke var "ulovlig" men noen ganger forstår eg virkelig ikke hva eg skrev som ble ulovlig, spekulasjon eller hva enn grunnen var og når du bruker tid på å skrive noe og prøver å formulere deg rett mister en litt piffen til slutt. Dette skal vell egentlig taes i ris og ros eller noe med det orker eg ikke å "klage på" en sletting som allerede har skjedd. Og dette og din melding blir sikkert slettet det og for dette er feil kanal🤷‍♀️

• Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Pipaluk skrev (16 minutter siden):

De er jo utsatt for infeksjoner i hvertfall den første tiden.  For hjertetransplanterte er det ingen slik regel om at de ikke får reise ut. 

Det er nok ikke en "regel", men en del forholdsregler som må tas, og problemstillinger i forhold til vaksiner. Fant litt informasjon: Ut på tur

• Liker 3
Skrevet
Pilaff skrev (16 minutter siden):

Hvorfor er det sånn?

Jeg mener jeg har spurt moderatorene om det kan opprettes en generell monarki/rebublikk tråd for diskusjon på feks aktuelt forumet, og slik jeg husker svaret var det ikke noe i veien for det. Kongehusets medlemmer hører vel til denne tråden, og det er kanskje der det blir krøll siden de fleste diskusjoner om monarkiet Vs rebublikk også vil ta for seg nå-situasjonen med de medlemmene av Kongehuset vi har i dag. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Pilaff skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det sånn?

Jeg tror det er fordi søket på KG bare går et år tilbake. Jeg har vært med i tråder om det temaet, som fremdeles eksisterer, men de er eldre enn et år, så man finner dem ikke i søk.

Men det er jo bare å opprette en ny tråd selv.

• Liker 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (3 timer siden):

Hvorfor drone? Er det noe som tilsier at de ikke kan ha vært på bakkeplan?

Avdelingen er i 4. etasje. Jeg ser ingen grunn til at de skulle oppholde seg på bakkeplan for å bli observert og fotografert av alle. 

Bildet kan like gjerne være tatt av en besøkende eller fra et tidligere opphold på riksen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (På 17.6.2026 den 19.33):

Jeg har lenge fundert på hvordan situasjonen hadde sett ut om hun ikke var syk. 

Om noen måneder vil vi forhåpentligvis være i en situasjon hvor livstruende sykdom ikke lenger er et argument. 

Fundert på samme selv! Ikke i forhold til at sykdommen og nå transplantasjonen ikke er veldig alvorlig og reel. Men det har likevel føltes som om nyheter rundt sykdom har sluppet når det passer de? At det kan føles som ett argument selv om det er reell og eg har medfølelse for sykdommen i seg selv. 

Likevel har eg etterhvert funnet ut at eg tror de hadde tatt like dårlige uttalelser og valg uavhengig av sykdom. For eks var hun jo ikke like akutt syk når MBH saken sprakk, og under påfølgende fylkestur, eller i årene før det sprakk og valgene de har tatt eller rundt Epstein tiden. 

Men sånn eg har fortsatt det vil ting fortsette som før, hun vil alltid i større grad avlyse, ha begrensinger med tanke på immundempende medisiner og andre risikoer. Hun vil aldri bli å ha full arbeidskapasitet igjen. Så er redd det vil være ett argument til alt i all fremtid selv om hun forhåpentligvis får en bedre helse og livskvalitet med nye lunger. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...