Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste du ikke hvorfor IA ikke får med kampen mot Frankrike? Jeg kan være behjelpelig med den opplysningen.-

Torsdag 25. juni får 420 barn på Oslo kommunes feriekoloni Hudøy besøk av prinsesse Ingrid Alexandra. Hun skal møte noen av årets deltagere og skal lære om hverdagslivet på øya, opplyser kongehuset og Kirkens Bymisjon i en pressemelding.

Det betyr altså at prinsessen reiser hjem fra USA før Norges siste gruppespillskamp mot Frankrike fredag 26. juni.

https://www.vg.no/sport/i/xremGp/prinsesse-ingrid-alexandra-og-prins-sverre-magnus-paa-fotballskole-i-new-york

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Era Vulgaris skrev (2 timer siden):

Det er nok ingenting målt mot det de norske supporterne oppnår av Norgesreklame i utlandet. Det er de som går viralt med roingen og entusiasmen sin. 

Det er jo helt fantastisk hvordan supporterne setter Norge på kartet. Og for en enorm støtte til laget, en av spillerne uttalte at det var nesten som å spille hjemme på Ullevål 🥰

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg tenker at når noen hevder at hun burde vært nektet å reise til USA for å representere fordi hun skrev den Insta-posten, så  synes jeg det vitner om krisestemning og alarmberedskap - og en heftig overdrivelse. 

Ja, det var umodent og impulsivt på en måte som er svært uheldig for en i hennes posisjon. Men jeg tenker at det kan skrives av på kontoen for å stå i et heftig press over svært lang tid, og at hun er veldig ung. LItt singringsmonn bør hun også innrømmes. Og det slingringsmonnet bør ikke begrenses av andre familiemedlemmers idiotiske valg.

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg kan legge til en ting.

For meg personlig er det noe jeg virkelig har troa på så er det 

Noblesse oblige.

Det er ett verdisyn som er så dypt forankret i meg at jeg dermed reagerer sterkt når jeg ser noe som tydelig bryter med dette.

Det oppstår for meg en verdikonflikt.

Når jeg sier at jeg synes det utelukkende er positivt å se I.A og S.M smile og le på tilskuerbenken så er det fordi jeg genuint mener det, jeg engasjerer meg i dem og vil veldig gjerne like dem.

Akkurat slik jeg følte for Mette og Haakon for ganske mange år siden, da de valgte hverandre og kjærligheten. 
Jeg har alltid heiet på dem.

Men så er det dette med at 

Noblesse oblige.

Adel forplikter.

Det er ett moralsk verdisyn hvor de med makt, rikdom, innflytelse og status er pålagt ett moralsk ansvar til felleskapet, de skal ikke bare sitte i posisjon for egen vinning eller maksimere utbyttet av egen luksus. 

Når man observerer kongehuset etter Haakon og Mette sin generasjon ser dette ut til å forvitre, og det blir så ekstremt tydelig når man ser Marius sin hemningsløse, kriminelle og umoralske livsstil fasilitert nettopp av knytninger til kongehuset. 

I.A ble omtalt av en eller annen i en eller annen kronikk som modig for Instagram posten sin..

- Det er virkelig ingenting mindre modig enn å følge sin egen flokk som en sau. 

Hun gjør nettopp det som forventes av henne og hennes post er ett ekko av mor Mette sitt åpne angrep på pressen for å sikre at sønnen kunne fortsette sin umoralske og forkastelige livsstil i dagslys uten motstand. 
Det hjelper ikke å klippe røde snorer foran kvinnehus når man selv er villig til å huse en dømt voldtektsmann på samme sted som voldtekten tok sted; når hjemmet ditt er blitt en voldtektsarena. Når man ukritisk gnir rygg med en dømt pedofil. Osv osv.

I.A er modig den dagen hun klarer å tre ut av den påvirkning hun utsettes for innad i egen familie og se kritisk på flokken sin, tenke: kunne vi gjort noe annerledes og bedre? Og velger å stole på at ofre og rettssystem mest sannsynlig er bedre kilder til sannhet enn den kriminelle halvbroren hun beundrer så mye.

Noblesse Oblige.

Dette skulle disse barna ha fått inn med morsmelka. Det er det minste jeg forventer fra de kongelige. Og her mener jeg de har sviktet fullstendig. Dessverre. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 21
Skrevet

Ideologisk sett har jeg problemer med «Noblesse Oblige». Hele tanken om at de privilegerte og mektige har et ansvar for å hjelpe de mindre heldige, anerkjenner samtidig et klasseskille i samfunnet.  Jeg er klar over at vi har en del mennesker i Norge som tilhører en slik gruppe, feks rike arvinger av store konsern. I Norge har vi et samfunn som er tuftet på et gjensidig ansvar for hverandre, uavhengig av status og andre privilegier. Dette innebærer også at vi bør unngå monarki fremover, den styreformen innebærer ikke bare privilegier, men også medfødte arbeidsoppgaver og null valg mht offentlig omtale. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Keaton skrev (18 minutter siden):

Ideologisk sett har jeg problemer med «Noblesse Oblige». Hele tanken om at de privilegerte og mektige har et ansvar for å hjelpe de mindre heldige, anerkjenner samtidig et klasseskille i samfunnet.  Jeg er klar over at vi har en del mennesker i Norge som tilhører en slik gruppe, feks rike arvinger av store konsern. I Norge har vi et samfunn som er tuftet på et gjensidig ansvar for hverandre, uavhengig av status og andre privilegier. Dette innebærer også at vi bør unngå monarki fremover, den styreformen innebærer ikke bare privilegier, men også medfødte arbeidsoppgaver og null valg mht offentlig omtale. 

Det finnes ingen samfunn meg bekjent uten noen som besitter mer rikdom enn andre. I så fall bikker du farlig nære kommunisme, det er ikke ønskelig.

I ett samfunn hvor vi har forskjell på fattig og rik (slik det også er i Norge) er det for meg helt åpenlyst at de i posisjon, innflytelse med rikdom og makt har ett større moralsk og etisk ansvar. Prinsippet går helt tilbake til antikken, det er også å finne lignende filosofier fra bibelen: den som har fått mye skal det forventes mye av. 

Dette er en livsfilosofi for min del, jeg mener også at alle mennesker er stort sett grunnleggende gode, vi fødes ikke inn til denne verden som utelukkende egoistiske og selvsentrerte, for vi har empati og omsorg, og med større ressurser, jo mer kan og skal dette vises.

Det er bærekraftig for samfunnet og jeg mener det også gagner den som faktisk står i makt og posisjon, for det gir mening med livet. Jeg kan dra en direkte parallell til Marius selv som viser til manglende selvfølelse nettopp fordi han ikke har noe å bidra med. Hadde han hatt det; noblesse oblige, hadde han levd etter dette og det var rettesnor for hans handlinger, hans moralske kompass, hadde han neppe vært der han er i dag. 

Om de ikke har lært dette til fordel for å heller bli lært at de er privatpersoner som skal fokusere på egen utvikling og dyrke seg selv, mener jeg det har skadet mer enn hjulpet. For: Til syvende og sist så er de overklassemennesker på alle plan. Også med det ansvaret det medfører. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (10 timer siden):

Det finnes ingen samfunn meg bekjent uten noen som besitter mer rikdom enn andre. I så fall bikker du farlig nære kommunisme, det er ikke ønskelig.

I ett samfunn hvor vi har forskjell på fattig og rik (slik det også er i Norge) er det for meg helt åpenlyst at de i posisjon, innflytelse med rikdom og makt har ett større moralsk og etisk ansvar. Prinsippet går helt tilbake til antikken, det er også å finne lignende filosofier fra bibelen: den som har fått mye skal det forventes mye av. 

Dette er en livsfilosofi for min del, jeg mener også at alle mennesker er stort sett grunnleggende gode, vi fødes ikke inn til denne verden som utelukkende egoistiske og selvsentrerte, for vi har empati og omsorg, og med større ressurser, jo mer kan og skal dette vises.

Det er bærekraftig for samfunnet og jeg mener det også gagner den som faktisk står i makt og posisjon, for det gir mening med livet. Jeg kan dra en direkte parallell til Marius selv som viser til manglende selvfølelse nettopp fordi han ikke har noe å bidra med. Hadde han hatt det; noblesse oblige, hadde han levd etter dette og det var rettesnor for hans handlinger, hans moralske kompass, hadde han neppe vært der han er i dag. 

Om de ikke har lært dette til fordel for å heller bli lært at de er privatpersoner som skal fokusere på egen utvikling og dyrke seg selv, mener jeg det har skadet mer enn hjulpet. For: Til syvende og sist så er de overklassemennesker på alle plan. Også med det ansvaret det medfører. 

Dette her er jeg faktisk utrolig enig i.

Det er nesten noe hjerteskjærende ved den mangelen på mening i et liv.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet
pøbelsara skrev (14 timer siden):

Jeg ble for eksempel veldig glad for å se at to unge mennesker som har hatt en skikkelig tøff og vanskelig tid, viste ekte glede sammen med titusenvis av andre. Det unner jeg dem - de har faktisk ikke  noe skyld i noe av alt det fæle familien har stått i i det siste. De har ingen skyld og  ikke noe ansvar for valg andre i familien deres har gjort. I tillegg har moren dere vært svært alvorlig syk, og hun har fortsatt langt igjen før hun er utenfor umiddelbar fare.

Kan vel også legge til at moren ER veldig syk, og i en kritisk fase akkurat nå. Den farligste fasen er etter operasjon..da lunger kan bli frastøtt. Og det betyr stort sett en ting.

• Liker 5
Skrevet
Krokenguri skrev (52 minutter siden):

Kan vel også legge til at moren ER veldig syk, og i en kritisk fase akkurat nå. Den farligste fasen er etter operasjon..da lunger kan bli frastøtt. Og det betyr stort sett en ting.

IA avbrøt studie i Australia sto over eksamen pga sin syke mor skulle få nye lunger. MM er forsatt I en kritisk fase, men nå var det greit å dra til USA?

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvor miljøbevisst er det egentlig å reise på denne «lynvisitten» til USA?

Vår svært miljøbevisste kronprinsfamilien snakker til stadighet om hvor lite kjøtt de spiser for å bevare miljøet.  IA ble jo tom. brukt som reklame for Noah da hun uttalte seg om dette i 18-årsdagintervjuet på NRK.

Kunne ønske meg noen kritiske spørsmål rundt dette «upolitiske» miljøengasjementet også…

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
zemer skrev (54 minutter siden):

IA avbrøt studie i Australia sto over eksamen pga sin syke mor skulle få nye lunger. MM er forsatt I en kritisk fase, men nå var det greit å dra til USA?

Ja det syntes jeg. Når vi var i lignende situasjon, annen type donering men like farlig. Så fikk vi beskjed om at det tryggeste er  å gjøre ting mest normalt og vanlig og gjøre hyggelige ting, på veien. Vi fikk dette midt inn mot jul, og ville ikke vite ca resultatet før et par dager før julaften. Så vi dro på juleshopping, juleverksted, forestillinger etc. Samtidig som vi tilpasset livet slik det var akkurat da. Jeg ville iht våre råd, ikke valgt å bli i australia i ia sin situasjon.

Et par dager over dammen , med gode resultater for norge i samme slengen, gjør det nok litt lettere. Hun evnt de to skal ta over mer og mer, så da tenker jeg det også er viktig iht den jobben at de får føle på den norske folkesjela på det beste, så de får et perspektiv på hva som er deres oppgave å ta vare på. Og det er viktig for det norske folk at de er med, ekstra betyr det også, mtp situasjonen de er i. 

Jeg er kke fotball interesert. Men det rører også meg at de er der.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Hvis innlegget til IA handlet om generell netthets og ikke hennes familie, ja da har hun hatt sånn uflaks med  timingen at det er vanskelig å se for seg hvordan et slikt sammentreff kan oppstå utilsiktet.

Jeg synes det er flaut at en person over myndighetsalder, som i tillegg har all verdens tenkelige ressurser i ryggen, kan forfatte og poste et så fjortis-aktig innlegg. Preget av dårlig selvinnsikt og manglende forståelse av alvorligheten av situasjonen hele kongehuset står i. 

Og dette er altså det vi får når vi lar mennesker fødes inn i dette opplegget. I en befolkning med ellers høyt utdanningsnivå og flust med lyse hoder, så er det altså familien Høiby som skal være vårt ansikt utad. Jeg gremmes.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Krokenguri skrev (30 minutter siden):

Ja det syntes jeg. Når vi var i lignende situasjon, annen type donering men like farlig. Så fikk vi beskjed om at det tryggeste er  å gjøre ting mest normalt og vanlig og gjøre hyggelige ting, på veien. Vi fikk dette midt inn mot jul, og ville ikke vite ca resultatet før et par dager før julaften. Så vi dro på juleshopping, juleverksted, forestillinger etc. Samtidig som vi tilpasset livet slik det var akkurat da. Jeg ville iht våre råd, ikke valgt å bli i australia i ia sin situasjon.

Et par dager over dammen , med gode resultater for norge i samme slengen, gjør det nok litt lettere. Hun evnt de to skal ta over mer og mer, så da tenker jeg det også er viktig iht den jobben at de får føle på den norske folkesjela på det beste, så de får et perspektiv på hva som er deres oppgave å ta vare på. Og det er viktig for det norske folk at de er med, ekstra betyr det også, mtp situasjonen de er i. 

Jeg er kke fotball interesert. Men det rører også meg at de er der.

Ja så da kan jo kronprinsen ta oppdrag i Norge også!

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
zemer skrev (1 time siden):

Såklart de ville være hos henne i forbindelse med transplantasjonen, både før og etter. Hun var veldig syk før, og operasjonen var risikofylt. Selv om hun fortsatt er i en kritisk fase, så vurderte nok legene det dithen at det kom til å gå bra å reise. 

Dessuten skal jo IA besøke Hudøy feriekoloni imorgen, så det ble en kort visitt i USA.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
zemer skrev (38 minutter siden):

Ja så da kan jo kronprinsen ta oppdrag i Norge også!

Det tenker jeg de har kontroll på selv. Har ikke sett at hans opprag er avlyst heller utover en da tidligere hjem fra japan.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom IA har droppet eksamen angår det oss ettersom en stor del av disse dyrene studiene betales av oss.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det som gjør instagram-innlegget problematisk er at:

Hun angriper demokratiets vaktbikkje. Når en person i den rollen hun vil få stempler dette som personangrep, undergraver hun en av de viktigste bærebjelkene i en åpen rettsstat.

Kongefamilien sitter på enorme privilegier, skattefinansierte goder og en unik samfunnsmakt. Med den makten følger det en plikt til å tåle et ekstremt hardt, kritisk lys. Å kreve "fred" og definere seg selv som et offer når offentligheten krever svar på alvorlige skandaler, viser at hun setter familiens komfort foran samfunnsansvaret.

I rollen hun vil få, er pressens kritiske søkelys ikke noe man kan velge bort eller rase mot når det blir ubehagelig – det er selve forutsetningen for at folket skal kunne ha tillit til institusjonen.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Dersom IA har droppet eksamen angår det oss ettersom en stor del av disse dyrene studiene betales av oss.

Det gjør de vel ikke.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...