Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Eg var tilfeldigvis innom Rikshospitalet i forgårs, men la ikkje merke til noko uvanleg i form av folkemengder, uvedkommande eller fotografar. Men så skal det seiast at eg verken var på utkikk eller tenkte på det heller.

Problemet er jo at vi alle nå er potensielle fotografer, med kamera permanent nærmest usynlig tilstede i lommen, eller til og med permanent i hånden.

Så lenge bildet er tatt av en privatperson er det jo sannsynligvis tatt nettopp med mobil, fordi noen som av uviss grunn befant seg der tilfeldigvis plutselig hadde fri sikt til kronprinsessen innlagt på sykehus. Det er vanskelig å verne seg mot slikt.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Millimani skrev (1 minutt siden):

Stortinget har tenkt over det mange ganger, tidligst for noen måneder siden. Det blir nedstemt i stortinget, og dermed ikke aktuelt med folkeavstemning på en stund. 

Bør Norge bli republikk? - Stortinget undervisning

Jeg vet, og de har tar vel den vurderingne hvert 4 år mener jeg. Så får vi se neste periode om det har endret seg da. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Dagbladet VG skriver at MM hadde oksygenutstyr da intervjuet ble gjort 19. mars, men at det ble fjernet rett før filmingen for å unngå spekulasjoner om at det var for å sanke sympati:

https://www.vg.no/nyheter/i/M7jO3m/mette-marit-kan-faa-et-nytt-liv-naa-er-det-tid-for-ro

Endret av SusieDerkins
skrev feil avis, men lenken er riktig
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (18 timer siden):

Jeg diskuterer mer enn gjerne hvorfor jeg synes monarki er arkaisk. Jeg svarte på det for noen innlegg siden også. 

men å diskutere utfra familietilhørighet og stamtavler (!) og ut fra personlige antipatier, blir merkelig og jeg mener det ikke har noen prinsipiell verdi - utover at man jo faktisk må ta det man får i et monarki. 

Jeg tenker  også at når meningsmålingen aldri har vist under 60 % oppslutning for monarkiet, er det virkelig  ikke en sjanse for at folkeopinionen egentlig er imot monarki. 

Men de nåværende arvingene fungerer jo som en tydelig illustrasjon av hvorfor monarki er en dårlig ide.

Jeg har alltid, eller rettere sagt så lenge jeg har hatt noen mening om saken, ment at monarki er prinsipielt feil i et demokrati, men siden både Olav og Harald så ut til å gjøre en ok jobb og være komfortable i rollen, har jeg ikke sett noen grunn til å mase så mye med det. 

Slik er det ikke lenger nå som den neste generasjonen venter på stafettpinnen. Nå vil jeg ha monarkiet avviklet og helst i går.  Jeg mistenker at en god del andre ser på det på samme måte.

Om det mot formodning skulle bli en folkeavstemming om styeformen håper jeg det blir en offentlig debatt i forkant der problemene med monarki blir belyst. Mange som ikke følger særlig med på de kongelige og tenker det er greit som det er siden det "alltid" har vært slik. Samt at alternativet/-ene også beskrives slik at ikke halvparten tror at alternativet er Donald Trump.
Da er det jo ikke sikkert at oppslutningen forblir på 60%.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet

Kronikken var utrolig dårlig og totalt uten innhold. Her burde de heller løftet frem NH sin kronikk, som dessverre har et brutalt ærlig innhold. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Natttåke skrev (1 time siden):

Når det kommer til Ingrid Alexandra ville det vært nå hun burde få vite at hun skal slippe være dronning. Hun er ung og kan bygge et annet og friere liv da.

Slippe å være dronning? Hun er det fødte dronning-emne :) Hvis kronprins Haakon lever like lenge som kong Harald og dronning Sonja, vil ikke Ingrid Alexandra bli dronning før hun er i 50-årene, forutsatt at ikke kronprins Haakon abdiserer. 

• Liker 4
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (15 timer siden):

Han burde tatt permisjon, men det er enklere sagt enn gjort så lenge hans mor og far står på så inn i hampen som de gjør i en alder av snart 90 år. 

Nå har han et eldre og sykt, men ved godt mot foreldre å ta vare på, en ny-operert kone som har fått transplantasjon og er risikosonen i en del uker ennå, en stesønn i fengsel som har anket, masse presse og oppslag verden over, en datter som er kommet hjem og installerer seg her hjemme igjen og en sønn som skal overlappe der det er mulig. Han har mye å tenke på den karen, det er det ingen tvil om. Så han burde ha hatt et par uker helt fri, men føler vel ikke at han kan det pga presset som blir lagt på faren sikkert. 

Men det er vel ikke så mange arrangementer som står og faller med kongelig tilstedeværelse? Kan de ikke bare melde avbud til alt det andre da? Er vel en ordfører eller noe som kan ta seg av snorklippingen i deres fravær.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Viki6 skrev (54 minutter siden):

Kan ikke tro at det er lov å fotografere pasienter på sykehus, og offentliggjøre det uten tillatelse.  Det er vel et slags personvern på sykehus? Alle skal være trygge på at innleggelse på sykehus er en privatsak. Uansett er dette et overtramp av presseetikk.

Apropos det, jeg hørte rykter om dette for mange dager siden, inkludert hvem donor var, og det kom fra en ansatt på Rikshospitalet (jeg vet ikke hvem, det kom via-via). Så det er ikke alle som tar etikken like alvorlig, tydeligvis. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (33 minutter siden):

VG skriver også at MM trenger ro, temmelig dobbeltmoralsk å produsere artikler på artikler om MM hvis hun skal få «ro». Litt sånn typisk dobbelt standard som  utvises her. 

Eh, javel?

Som jeg sa: 

Dagbladet VG skriver at MM hadde oksygenutstyr da intervjuet ble gjort 19. mars, men at det ble fjernet rett før filmingen for å unngå spekulasjoner om at det var for å sanke sympati:

https://www.vg.no/nyheter/i/M7jO3m/mette-marit-kan-faa-et-nytt-liv-naa-er-det-tid-for-ro

Endret av SusieDerkins
  • Liker 4
Skrevet
Millimani skrev (5 minutter siden):

Usmakelig og respektløst spør du meg

Enig med du. Det finnes ikke et godt argument på hvorfor de har gjort et slikt overtramp. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Eh, javel?

Som jeg sa: 

Dagbladet skriver at MM hadde oksygenutstyr da intervjuet ble gjort 19. mars, men at det ble fjernet rett før filmingen for å unngå spekulasjoner om at det var for å sanke sympati:

Nei. Dagbladet skriver ikke det. Hvor i den kronikken, fra vg, skrevet av Meland, står det det?

Endret av Ellie42
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Eh, javel?

Som jeg sa: 

Dagbladet skriver at MM hadde oksygenutstyr da intervjuet ble gjort 19. mars, men at det ble fjernet rett før filmingen for å unngå spekulasjoner om at det var for å sanke sympati:

VG henviser til Dagbladet? Som skriver at MM trenger ro? Latterlig og pinlig. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
¤flicka¤ skrev (3 minutter siden):

Apropos det, jeg hørte rykter om dette for mange dager siden, inkludert hvem donor var, og det kom fra en ansatt på Rikshospitalet (jeg vet ikke hvem, det kom via-via). Så det er ikke alle som tar etikken like alvorlig, tydeligvis. 

Man må bare anta at dette ikke stemmer, at noen har et så slapt forhold til taushetsplikten er ikke ok. Og ikke minst er det ulovlig. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Eh, javel?

Som jeg sa: 

Så VG skriver at MM trenger ro? Men synser om både det ene og det andre i samme åndedrag? Ikke overrasket. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Enda en tulling skrev (59 minutter siden):

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev før du svarte??

Ja det gjorde jeg. Og deler ikke tanken om at han er noe mer enn andre.  Kommer fra en rikere familie. Utover det er han tittel løs, pengelens, og fortiden i fengsel der andre jørgen hattemakere sitter for å ikke oppføre seg pent. 

Ikke en celle i kroppen klarer å forhøye han til noe mer enn han er. Moren hans har status. Stefar også. Ikke en status han eier. Kunne ha smitta litt på han også. Det har han valgt å skusle bort

Å være avhengig av andres rikdom for å leve, gjør deg ikke til em ridder på hvit hest, eller til noe mer enn jørgem hattemaker, avhengig av almisser

Endret av Krokenguri
  • Liker 7
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Så VG skriver at MM trenger ro? Men synser om både det ene og det andre i samme åndedrag? Ikke overrasket. 

Som jeg sa, så var poenget med mitt innlegg å peke på informasjonen om at hun hadde oksygenutstyret allerede 19. mars, men valgte å ikke bruke det.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Men det er vel ikke så mange arrangementer som står og faller med kongelig tilstedeværelse? Kan de ikke bare melde avbud til alt det andre da? Er vel en ordfører eller noe som kan ta seg av snorklippingen i deres fravær.

Jo, helt enig.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...