Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Det høres utrolig kjeeedelig ut. Tenk å skulle sitte der og høre på utrolig kjedelige ting og likevel si noe vettugt etterpå. " Det var veldig fint og veldig veldig hyggelig" som MM pleide å si, før hun fikk høre at hun måtte begynne å variere hvordan hun utrykte seg.  Ja hvis man klarer å interessere seg for alt mulig er det sikkert en fin jobb.

Jeg er glad i mennesker og liker å reise, og kan interessere meg for en gråstein så ville nok passet godt for meg :)

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (37 minutter siden):

Hvorfor er det selvfølgelig? De skriver det jo ikke opp på kongehusets offisielle program hvis han ikke skal dit? Er greit at folk synes det er teit at de skal dit, men det er nu en gang sånn monarkiet funker, og alltid har funket. De representerer bl.a ved idrettsarrangementer. Det burde ikke overraske noen.

Jo faktisk så overrasker det meg at ikke bare en, men faktisk to reiser. Mette har fått nye lunger, Ingrid flyttet fra Australia til Norge fordi mette fikk nye lunger? Nei altså, dette skjønner jeg faktisk ikke, så hun flyttet hjem, men begge barna drar til USA kort tid etter transplantasjonen? Jaja

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
42. skrev (Akkurat nå):

Jo faktisk så overrasker det meg at ikke bare en, men faktisk to reiser. Mette har fått nye lunger, Ingrid flyttet fra Australia til Norge fordi mette fikk nye lunger? Nei altså, dette skjønner jeg faktisk ikke, så hun flyttet hjem, men begge barna drar til USA kort tid etter transplantasjonen? Jaja

Jeg tipper at de, som har oversikt over situasjonen til MM, fint kan avgjøre hvilke reiser de skal og ikke skal på. Og så er det forskjell på å reise en liten tur til USA, og på å bo på andre siden av jorda. Og at de er to, er vel ikke så rart? HM hadde jo hatt med SM hvis han skulle også. Det er kun IA som stepper inn for faren her, ellers går det jo etter planen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
42. skrev (3 minutter siden):

Du må huske på at de er veldig bemidlet og kan dra fort hjem dersom situasjonen til moren forverrer seg. Det er ikke som oss andre dødelige som får en ekstra utgift med å skulle booke om flybiletter. De har full flex og folk som hjelper dem med komme kjapt hjem om det så skulle stå om døden ( da får de privatfly)

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
Pipaluk skrev (16 minutter siden):

Du må huske på at de er veldig bemidlet og kan dra fort hjem dersom situasjonen til moren forverrer seg. Det er ikke som oss andre dødelige som får en ekstra utgift med å skulle booke om flybiletter. De har full flex og folk som hjelper dem med komme kjapt hjem om det så skulle stå om døden ( da får de privatfly)

Ja, men uansett så tar det jo mange timer å komme seg fra USA til Norge, mye kan skje på den tiden 

• Liker 14
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Skulle gjerne ha diskutert kongehuset i kun generelle vendinger, men så er dessverre hele konseptet bygget opp på enkeltindivider sin utøvelse av rollen og hvordan de utfører den  jobben de skal gjøre. Noe de får millioner av kroner for. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
42. skrev (6 minutter siden):

Ja, men uansett så tar det jo mange timer å komme seg fra USA til Norge, mye kan skje på den tiden 

ja det er en risiko de må ta. De har ikke sagt noe om hvor lenge de skal oppholde seg i USA. Men siden de drar må jeg regne med at de kompetente legene på Riksen har gitt gode råd om hvorvidt det er lurt å reise langt eller ikke. MM er åpenbart ikke på noen intensivavdeling nå, hun er nok flyttet til sengepost.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
velociraptor skrev (22 minutter siden):

Det er mest når noen i familien vil ut av fengsel eller ikke vil ta eksamen, eller kanskje har en ekkel dag i Japan der man må møte pressen og risikerer Epstein-spørsmål, at det er så viktig å være hjemme og holde Mette i hånda.

Helt utrolig merkelige prioriteringer i den familien.

Ja, flokken. Og så er jo monarkiet et 'prosjekt' for mette og Håkon. Et prosjekt er jo noe man kan legge fra seg, så sånn sett ser det jo ut for at de jobber med 'prosjektet' når det har litt dødtid. Ingrid og Sverre har tatt litt i prosjektet, men er opptatt med andre ting som vi betaler for 

• Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

ja det er en risiko de må ta. De har ikke sagt noe om hvor lenge de skal oppholde seg i USA. Men siden de drar må jeg regne med at de kompetente legene på Riksen har gitt gode råd om hvorvidt det er lurt å reise langt eller ikke. MM er åpenbart ikke på noen intensivavdeling nå, hun er nok flyttet til sengepost.

Jeg tenker det samme som deg, det er en risiko de må ta. MM selv sier at hun er glad for at det er mulig for dem å reise. MM er selvsagt i gode hender mens IA og SM er utenlands, og vi får bare håpe på at det går fint mens de er der. Og sannsynligvis gjør det det.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Uansett veldig rart at de reiser, jeg har aldri fått noen 'alt for norge' vibber av den familien, føles mest ut som alt hva vi føler for å gjøre. Selv om hun ikke er på intensiv så hadde jeg iallefall ikke reist så langt vekk hvis jeg kunne velge. Men nå tilhører jeg ikke en flokk, men en familie

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker det samme som deg, det er en risiko de må ta. MM selv sier at hun er glad for at det er mulig for dem å reise. MM er selvsagt i gode hender mens IA og SM er utenlands, og vi får bare håpe på at det går fint mens de er der. Og sannsynligvis gjør det det.

At de reiser nå kan også være fordi kongefamilien ikke ønsker at media skal filme og fotografere barna hver gang de besøker Rikshospitalet. De vil ha et annet fokus.

Endret av Pipaluk
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Pipaluk skrev (2 minutter siden):

At de reiser nå kan også være fordi kongefamilien ikke ønsker at media skal filme og fotografere barna hver gang de besøker Rikshospitalet. De vil ha et annet fokus.

Denne VM-representasjonen har jo ligget i kortene lenge, kongen snakket om det for flere uker siden, og HM svarte noe ala "vi må se på det" da han ble spurt i Japan. Så at det har vært planlagt en tur synes jeg virker trolig. Om de samtidig slipper å få bilder av IA og SM på besøk på Rikshospitalet, er det vel bare en bonus. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (9 timer siden):

Så fint. Det tyder jo på at MM er over den verste kneika, og fint at de kan avlaste kronprinsen, og fint at de kan representere på egen hånd, og fint at kongefamilien kan være stede under kamper som er historiske for Norge.

Hvorfor er kampene historiske for Norge?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
42. skrev (43 minutter siden):

Ja, flokken. Og så er jo monarkiet et 'prosjekt' for mette og Håkon. Et prosjekt er jo noe man kan legge fra seg, så sånn sett ser det jo ut for at de jobber med 'prosjektet' når det har litt dødtid. Ingrid og Sverre har tatt litt i prosjektet, men er opptatt med andre ting som vi betaler for 

Du har sikkert hørt prosjekt bli benyttet om f.eks ekteskap? At ekteskapet er et felles prosjekt som innebærer langvarig forpliktelse og investering. Det er altså ikke noe du legger bort og som er midlertidig i den snevre betydningen. På samme måte er monarkiet i denne sammenheng et slikt prosjekt.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Krimskrans skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig, men er kronprinsessen utenfor livsfare? Fem minutter siden alle kansellerte alle avtaler og kom hjem fordi hun var livstruende syk. Slik jeg forstår det har hun gjennomført en svært krevende operasjon som det vil ta svært lang tid før vi vet om hun faktisk overlever. Hvor nødvendig er da et par fotballkamper på andre sida av jorda?

Får vondt i hodet av at folk her kaller det at Norge er i vm - og gjør det bra så langt- for et par fotballkamper. Det virker som dette er en parallell verden , for resten av Norge er ikke dette et par fotballkamper med en stor begivenhet. Nå selges billetter til neste kamp for 200 k. Bare en fotballkamp.  Samtidig så får de, prinsen og prinsessen , kjeft  for at de representerer for lite , og nå kjeft fordi de skal på jobb.  Kronprinsen avlyser for å være hjemme med sin syke kone, og barna stiller opp i steden. Fy skam alle sammen… 

du vet jo at situasjonen er litt annerledes enn for noen uker siden, men at kronprinsen fortsatt kansellerer er jo likt? Så Ingrid skal  studere i Oslo neste år for å være nærmere moren sin gjennom året , og kanskje jobbe litt i fars fravær ? 

nei, kronprinsessen er ikke utenfor livsfare , hun vil vel aldri bli det heller om jeg har skjønt riktig. Operasjon var vellykket, det er vel status? Så da puster de vel litt lettere enn for en uke siden , og har sikkert bestemt sammen at noen i familien skal på jobb. 
på noe som for noen få er et par fotballkamper, og for de fleste er en stor greie hvor det egentlig er en selvfølge med kongehuset representert. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Enig med deg. Det er meget spesielt. Tror ikke man finner det andre steder i et demokratisk samfunn. 

Jeg håper noen dyktige journalister eller studenter kan studere dette fenomenet mer nøye..

• Liker 10
  • Hjerte 4
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukergruppeangrep/diskusjon, personangrep, spekulasjoner og svar til dette. Noe avsporinger har fått stå, så lenge det raskt kommer tilbake til trådens tema.

Forumassistent

Endret av Forumassistent
Endret fra helgestenge-melding til ryddemelding
  • Liker 3
Skrevet

Det var en eller annen her inne som etterlyste tråder der man kan diskutere monarki/republikk på et mer prinsipielt nivå. Her er det en sånn tråd: 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Miominoen skrev (16 minutter siden):

Legger inn dette informative debattinnlegget. Det kan forhåpentligvis ta brodden av spekulasjoner og antydninger.

https://www.vg.no/nyheter/i/wrnEg5/lungetransplantasjon-er-ikke-en-koe?utm_source=androidapp&utm_medium=share&utm_source=androidapp&utm_medium=share

Det var veldig informativt. Takk for at du deler.

Jeg la spesielt merke til at det er så mye som 100 mennesker involvert i en transplantasjon, for jeg leste i forrige uke at det var et stort team, så det var nyttig å se det tallet. Det gjør jo påstanden om juks enda mer absurd.

De er jo også veldig tydelige på en lunge som ikke passer ikke er en fordel, men en unødvendig dødsrisiko, i tillegg til at de peker på at en så kort venteliste som det er nå gjør det usannsynlig at det er flere på listen som passer samme lunger.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...