Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forsvaret har bistått helsevesenet flere ganger med transport av utstyr, organer, mottaker, selv om dette ikke skjer ofte.

De fleste ville nok ønsket å heller være hos sin forelder som var så nyoperert med donororgan. Men jeg er overbevist om at bestemmelsen om at IA og SM kan dra til USA er en beslutning som også er nøye diskutert med ikke bare MM og HM, men også med kronprinsessens leger.

Forløpet etter organoperasjon kan variere enormt. Noen må ligge i uker på intensivavdeling, andre kan komme seg forbausende raskt. Det at sistnevnte kommer seg forbausende raskt, det sier gjerne noe om risikoen for komplikasjoner, men formen deres kan fremdeles være såpass redusert at de likevel bare må ta det veldig med ro. Er kronprinsessens form slik nå, så er det flott. Og det forklarer også hvorfor familien og sikkert Kongehuset også da har bestemt at det er greit at IA og SM reiste til USA. Familien viser nå at de prioriterer det som er deres oppgaver, selv når de står i så enormt belastende situasjoner, situasjoer som kunne knekt mange andre. Men det viste også at de tok hensyn til familien og prioriterte den slik de gjorde før operasjon - det er jeg også glad for å se, for det vil styrke dem i den jobben de skal gjøre i årene fremover.

Personlig vil jeg heller ha en kongefamilie som virkelig har kjent på motgang, som har forståelse for slike tøffe situasjoner. For det vil gjøre dem bedre egnet til å møte folk på ulike nivåer i samfunnet, i ulike livssituasjoner. Langt heller noen som har opplevd slikt og kommet seg gjennom det, enn en kongefamilie som aldri hadde fått slike opplevelser og dermed livsinnsikt.

Både i denne tråden og ellers i samfunnet kunne man unngått enormt mange unødvendige spekulasjoner hvis bare folk tok seg tid til å forsøke å lese seg opp og lære om hva organdonasjon og det å være organmottaker faktisk innebærer. Utallige falske påstander og spekulasjoner kunne vært unngått, med bare ørliten innsats for å forstå faktiske forhold og fakta om organdonasjoner. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (8 minutter siden):

Jada, det er greit nok det, jeg får bare helt _kløe_ av at to intetsigende, helt ordinære unge mennesker skal bukkes og neies for, følges høytidelig av alvorlige dresskledde menn med radiosamband og blankpolerte biler, skride nedover røde løpere på vei til «jobb», hvor de «representerer» ved å være til stede på Norges landslagskamper i fotball-VM. 

Men, jeg skjønner at jeg er i mindretall, at at majoriteten av befolkningen synes det er såå fint og flott atte, og kroer seg av pur glede over pressemeldingen om at kronprinsessen er så glad over at prinsen og prinsessen er på jobben sin. 

Nettopp, de er helt vanlige to unge som ingen kjenner overhodet. Dette VIP opplegget er uforståelig og ligner mest på å forsøke å skyve de to foran som en avledningsmanøver fra de to voksne som er omgitt av skandaler.

Dette PR stuntet blir bare meningsløst - det er ikke noe innhold som folk kan relatere til - et narrativ hvor Epstein og MBh saken dundrer med sin tilstedeværelse i kulissene. 

Endret av Eufemia-
et - tilstedeværelse
  • Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (4 minutter siden):

De fleste ville nok ønsket å heller være hos sin forelder som var så nyoperert med donororgan. Men jeg er overbevist om at bestemmelsen om at IA og SM kan dra til USA er en beslutning som også er nøye diskutert med ikke bare MM og HM, men også med kronprinsessens leger.

Ja, det kan jo faktisk hende at de selv også føler at de som familie har tatt seg mye fri, og at de tenker at dette oppdraget er noe de yngste kan gjøre for å hjelpe til med å jobbe seg litt inn igjen og avlaste foreldrene sine.

Endret av lurker
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Frisk Frosk skrev (3 minutter siden):

Forsvaret har bistått helsevesenet flere ganger med transport av utstyr, organer, mottaker, selv om dette ikke skjer ofte.

Forløpet etter organoperasjon kan variere enormt. Noen må ligge i uker på intensivavdeling, andre kan komme seg forbausende raskt. Det at sistnevnte kommer seg forbausende raskt, det sier gjerne noe om risikoen for komplikasjoner, men formen deres kan fremdeles være såpass redusert at de likevel bare må ta det veldig med ro. Er kronprinsessens form slik nå, så er det flott. Og det forklarer også hvorfor familien og sikkert Kongehuset også da har bestemt at det er greit at IA og SM reiste til USA. Familien viser nå at de prioriterer det som er deres oppgaver, selv når de står i så enormt belastende situasjoner, situasjoer som kunne knekt mange andre. Men det viste også at de tok hensyn til familien og prioriterte den slik de gjorde før operasjon - det er jeg også glad for å se, for det vil styrke dem i den jobben de skal gjøre i årene fremover.

Personlig vil jeg heller ha en kongefamilie som virkelig har kjent på motgang, som har forståelse for slike tøffe situasjoner. For det vil gjøre dem bedre egnet til å møte folk på ulike nivåer i samfunnet, i ulike livssituasjoner. Langt heller noen som har opplevd slikt og kommet seg gjennom det, enn en kongefamilie som aldri hadde fått slike opplevelser og dermed livsinnsikt.

Både i denne tråden og ellers i samfunnet kunne man unngått enormt mange unødvendige spekulasjoner hvis bare folk tok seg tid til å forsøke å lese seg opp og lære om hva organdonasjon og det å være organmottaker faktisk innebærer. Utallige falske påstander og spekulasjoner kunne vært unngått, med bare ørliten innsats for å forstå faktiske forhold og fakta om organdonasjoner. 

Takk for gode refleksjoner, @Frisk Frosk!

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (48 minutter siden):

Hvorfor ikke?

Selvfølgelig skal han jo ikke det? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (25 minutter siden):

Nettopp! Det gir ikke fornuft og mening. Så lenge HM melder avbud rett som det er, så er det underlig om IA og SM drar på en så lang reise. MM må ha blitt stabil og på god vei i sin rekonvalesens, noe som selvsagt er fint. Likevel, så lenge kronprinsen velger å sitte mer eller mindre kontinuerlig på Riksen, så gir det et helt annet bilde av realitetene. 
Avlyser HM, så må I A og SM prioriteres annerledes  - og stille på jobb her i landet. 

Ja, helt enig selvfølgelig, veldig, veldig rart hvis de drar til USA nå, altså, huff

Endret av 42.
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Frisk Frosk skrev (11 minutter siden):

Helt enig!!! Særlig det du sier om verdien av en kongefamilie som har erfart motgang, det tror jeg kommer til å styrke dem.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
42. skrev (1 minutt siden):

Ja, helt enig selvfølgelig, veldig, veldig rart hvis de drar til USA nå, altså, huff

Jeg ville heller ikke gått glipp av fotball VM hvis jeg hadde kunnet. Fantatisk atmosfære å være en del av. VIP eller ei. Litt drøyt å kalle det jobb kanskje🤓

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
42. skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig skal han jo ikke det? 

Hvorfor er det selvfølgelig? De skriver det jo ikke opp på kongehusets offisielle program hvis han ikke skal dit? Er greit at folk synes det er teit at de skal dit, men det er nu en gang sånn monarkiet funker, og alltid har funket. De representerer bl.a ved idrettsarrangementer. Det burde ikke overraske noen.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (12 minutter siden):

Hvorfor er det selvfølgelig? De skriver det jo ikke opp på kongehusets offisielle program hvis han ikke skal dit? Er greit at folk synes det er teit at de skal dit, men det er nu en gang sånn monarkiet funker, og alltid har funket. De representerer bl.a ved idrettsarrangementer. Det burde ikke overraske noen.

Nettopp. Et pluss hvis de synes jobben er givende. Selv er jeg glad jeg har en annen jobb og slipper.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Eufemia- skrev (17 minutter siden):

Nettopp, de er helt vanlige to unge som ingen kjenner overhodet. Dette VIP opplegget er uforståelig og ligner mest på å forsøke å skyve de to foran som en avledningsmanøver fra de to voksne som er omgitt av skandaler.

Dette PR stuntet blir bare meningsløst - det er ikke noe innhold som folk kan relatere til - et narrativ hvor Epstein og MBh saken dundrer med sin tilstedeværelse i kulissene. 

Det er jo unektelig litt rart at de skulle trengs til å kaste glans, når vi har en superstjerne som Erling Braut Håland på laget. Hvis vi skulle sammenlikne, så er det nok svært mange flere som ville kjenne ham. 

At to mennesker som tilfeldigvis ble født inn i en familie og som ikke har noen bedrifter å vise til skulle kaste glans, når Erling Braut Håland får skinne på banen, så er de ikke interessante. 

VM i seg selv er også en anledning som er så stor, at de ikke har noen funksjon. Da kunne de heller brukt tiden sin på å kaste glans over organisasjoner eller veldedige saker som faktisk trenger fokus.

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet
Frisk Frosk skrev (25 minutter siden):

Hvem har nevnt noe om at ikke avgjørelsen om USA tur er nøye gjennomtenkt? Siter de gjerne. Når det gjelder motgang så virker det ikke som at motgang tidligere i livet har lært enkelte medlemmer av familien noe som helst. Mulig det snur nå, det ville vært på tide. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Et pluss hvis de synes jobben er givende. Selv er jeg glad jeg har en annen jobb og slipper.

Ikke sant. Kunne godt tenkt meg å dratt på privat tur, men ikke på representasjonsoppdrag. Men så lenge de synes det er kjekt, er det jo ikke noe som er bedre enn det, siden de først skal dit. Vi får håpe det blir seier, sånn at det blir gøy for alle som møter opp, oppdrag eller ei!

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Ikke sant. Kunne godt tenkt meg å dratt på privat tur, men ikke på representasjonsoppdrag. Men så lenge de synes det er kjekt, er det jo ikke noe som er bedre enn det, siden de først skal dit. Vi får håpe det blir seier, sånn at det blir gøy for alle som møter opp, oppdrag eller ei!

Enig med du. 

• Hjerte 1
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Det er jo unektelig litt rart at de skulle trengs til å kaste glans, når vi har en superstjerne som Erling Braut Håland på laget. Hvis vi skulle sammenlikne, så er det nok svært mange flere som ville kjenne ham. 

At to mennesker som tilfeldigvis ble født inn i en familie og som ikke har noen bedrifter å vise til skulle kaste glans, når Erling Braut Håland får skinne på banen, så er de ikke interessante. 

VM i seg selv er også en anledning som er så stor, at de ikke har noen funksjon. Da kunne de heller brukt tiden sin på å kaste glans over organisasjoner eller veldedige saker som faktisk trenger fokus.

Svært gode poenger!🎯

Kongehuset er knapt i nærheten av noen ideelles organisasjoner lenger, og det skal ikke mye tankevirksomhet for å forstå det. 
Det er muligens noe IA og SM kunne forsøke å bygge opp igjen da det ikke hefter noe ved de to som diskvalifiserer. Dette er saker som eier stor verdi for folk, men hvor kongehuset er nede for telling på, og vi kjenner bakgrunnen. 

Men, det kan se ut til at det ikke legges noen masterplaner for å bygge opp igjen etter alle pågående skandaler. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (4 minutter siden):

Svært gode poenger!🎯

Kongehuset er knapt i nærheten av noen ideelles organisasjoner lenger, og det skal ikke mye tankevirksomhet for å forstå det. 
Det er muligens noe IA og SM kunne forsøke å bygge opp igjen da det ikke hefter noe ved de to som diskvalifiserer. Dette er saker som eier stor verdi for folk, men hvor kongehuset er nede for telling på, og vi kjenner bakgrunnen. 

Men, det kan se ut til at det ikke legges noen masterplaner for å bygge opp igjen etter alle pågående skandaler. 

Du mener har stor verdi for folk? Fotball har også stor verdi for mange. Veldig mange.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
CeXNS skrev (14 minutter siden):

Enig - Haaland er så populær i USA (og verden for øvrig) at det var loddtrekning for å få være tilstede på en åpen trening de hadde en av dagene nå. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (19 minutter siden):

Jeg skulle gjerne hatt den jobben!

Jeg er ikke noe fotball fan, men å reise rundt, representere, møte masse spennende mennesker, ha mange givende samtaler, ha muligheten til å feks opprette stiftelser med masse penger. Inkludert de oppdragene som ikke bare er gøy, sånn som fotball ville vært for meg. 

Jeg skulle gjerne hatt det som jobb. 

Men jeg ville gjerne kunne velge det selv da. Ikke bli født inn i det uten noe reellt valg. 

Endret av blvck
  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Du mener har stor verdi for folk? Fotball har også stor verdi for mange. Veldig mange.

Det er det som er poenget kongehusekspertene trekker frem når de forklarer hvorfor kongefamilien bør være tilstede - at de viser interesse for noe som betyr svært mye for svært mange. Før idag var det en bruker som sa at det er jo ingen "over there" som er interessert i våre kongelige, men det er jo en misforståelse av oppdraget. Dette oppdraget et jo for å stå sammen med de norske supporterne og landslaget.

Kronprinsfamilien har jo i mange år invitert landslagsspillere til å spille i den fotballkampen de har på Skaugum hvert år, så de kjenner jo mange av spillerne, og jeg la merke til at landslagspillerne var noen av de første som ønsket MM god bedring og lykke på veien da nyheten om ventelisten kom.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle gjerne hatt den jobben!

Jeg er ikke noe fotball fan, men å reise rundt, representere, møte masse spennende mennesker, ha mange givende samtaler, ha muligheten til å feks opprette stiftelser med masse penger. 

Jeg skulle gjerne hatt det som jobb. 

Men jeg ville gjerne kunne velge det selv da. Ikke bli født inn i det uten noe reellt valg. 

Det høres utrolig kjeeedelig ut. Tenk å skulle sitte der og høre på utrolig kjedelige ting og likevel si noe vettugt etterpå. " Det var veldig fint og veldig veldig hyggelig" som MM pleide å si, før hun fikk høre at hun måtte begynne å variere hvordan hun utrykte seg.  Ja hvis man klarer å interessere seg for alt mulig er det sikkert en fin jobb.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...