Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Det sitter et monarkivennlig storting som skal «stemme» på noe som åpenbart er oppe og avgjort. 

Ja, dessverre.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NedOpp skrev (12 minutter siden):

Det viser seg jo at Se&Hør har ligget i buskene og fotografert både MBH, IA og HM på besøk på Riksen de siste dagene(!) Se også i MBH-tråden. Det kan jo ha vært med på å tvinge fram en altfor tidlig offentliggjøring. Det er helt vilt at Se&Hør i tillegg nå bidrar til å snevre inn tidsvinduet ytterligere ved å publisere det de har! De viser null respekt for det overlegen sa på pressekonferansen i juni!

Enig med deg i at de ikke bør publisere bilder som snevnrer inn tidsvinduet ytterligere.. 

• Liker 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (20 minutter siden):

Det sitter et monarkivennlig storting som skal «stemme» på noe som åpenbart er oppe og avgjort. 

Vi har et storting som er demokratisk valgt. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
keops skrev (46 minutter siden):

De er ikke bare "pårørende til en innsatt", de skal angivelig bli monarker. Da blir de jo pent nødt til å forholde seg til folket.

Folket trenger svar på hvordan vi skal forholde oss til et kongehus med nærstående som er fengslet for alvorlig kriminalitet. Dette har jo tidligere aldri skjedd, en utenkelig situasjon vi er i.

Så her er det plenty de bør svare på.

Vi skal forholde oss til kongehuset, ikke deres nærstående.  Dvs at vi leser om dem i Se og Hør o.l.  Dessuten, hvor mye påvirker kongehuset ditt dagligliv? Jeg forholder meg ikke direkte til dem, da jeg hverken omgås dem eller kjenner dem. 

• Liker 6
Skrevet

Nå må folk også huske at det kan være en donor fra utlandet. Norge samarbeider med andre land i forhold til organer

• Liker 6
Skrevet

Er ikke bare MM som skal skjermes, men også en donors familie. Håper pressen kan være litt etiske her. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
RedFox81 skrev (14 minutter siden):

Jeg avlører nok ikke for mye, og jeg er ikke annerledes enn resten av Asker, men vi er sikkert mange som la merke til to store ambulansehelikoptere som fløy til og fra Skaugum for noen dager siden. Marius ba nok om løslattelse bare for å kunne se sin mor en siste gang før operasjon, dette er fordi dette er svært alvorlig operasjon, og ingen kunne med sikkerhet garantere at det ville gått bra. Det er fult forståelig, det forklarer også hvorfor han ble såpass medtatt da han fikk nei. Jeg ville ikke kalt det å være korrupt? Jeg tror han ville oppriktig se sin mor, ikke at han ville bruke det som en unnskylding. 

En annen ting, er at 2-3 av 10 overlever ikke første 5 år etter en slik operasjon, og etter 10 år lever 5 av 10. Dette er veldig seriøse tall, dette er en veldig krevende operasjon og livet etter er også veldig utfordrende for mange. Lungetransplantasjoner regnes generelt som mer kompliserte og risikofylte enn hjertetransplantasjoner. Det er høy risiko for infeksjoner, så Mette Marit vil nok ikke lengre være med på så mange ofisielle reiser og møter osv. 

NRK skrev i dag en veldig fin artikkel med mange detaljer - https://www.nrk.no/norge/pa-innsiden-av-rikshospitalet_-her-utfores-lungetransplantasjonene-i-norge-1.17911204 

Dette bør man strengt talt ikke røpe. Med tidslinjene på lungetransplantering kan noen finne frem til hvem som var donor.

• Liker 6
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (16 minutter siden):

Vi har et storting som er demokratisk valgt. 

Det gjør vi. Men det er ingen (iallefall ikke jeg) som velger parti utifra om de støtter monarkiet eller ikke - det er så vesentlig  mye og viktigere politikk og styring man ser på. Jeg personlig ønsker å avskaffe monarkiet da jeg ikke synd det fungerer i dagens samfunnsstrukturer, men partiene jeg  evt måtte stemt frem for å få det frem interesserer meg overhodet ikke, langt i fra og tvert imot. Dette gjelder nok for mange. 

Når det gjelder akkurat dette med monarki syns jeg det burde være en folkeavstemming etter Harald, eller iallefall etter Haakon - som er helt uavhengig av Stortinget. 

Endret av Isild
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Huldra27 skrev (1 time siden):

Jeg er dessverre helt enig. Dessverre fordi jeg syns at det er fryktelig trist. Tenk å få det privilegiet i fødselsgave, at man har en slik posisjon, en slik mulighet til å gjøre noe godt. Den arven som Kong Haakon VII og Kong Olav overlot til dem.

Og så misbruke det på denne måten.

Finne seg et menneske som ikke kunne ha blitt verre, og la den slekten ødelegge hele kongehuset, til det blir en parodi, noe å le av, vemmes ved. 

Enig i at det er trist. Jeg tenker at prinsesse Ragnhild fikk rett i at det ikke kom til å gå bra med hverken Marius eller monarkiet ved HM og ML sine valg av partnere. Kong Harald kunne jo uansett ikke si noe - det var han som fikk sin far Kong Olav til å åpne for at kongelige giftet seg med borgerlige. Det kan han ikke gå tilbake på senere. 

Nå er jeg helt enig i at man i 2026 skal få gifte seg med akkurat hvem man vil, noe annet er middelardersk/tilhører religiøse overgrep. Men det igjen betyr at monarki ikke fungerer, for jeg tror det kun kan fungere å ha kongelige som har blitt oppdratt til dette fra de er små. 

Dilemma. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (29 minutter siden):

Det gjør vi. Men det er ingen (iallefall ikke jeg) som velger parti utifra om de støtter monarkiet eller ikke - det er så vesentlig  mye og viktigere politikk og styring man ser på. Jeg personlig ønsker å avskaffe monarkiet da jeg ikke synd det fungerer i dagens samfunnsstrukturer, men partiene jeg  evt måtte stemt frem for å få det frem interesserer meg overhodet ikke, langt i fra og tvert imot. Dette gjelder nok for mange. 

Når det gjelder akkurat dette med monarki syns jeg det burde være en folkeavstemming etter Harald, eller iallefall etter Haakon - som er helt uavhengig av Stortinget. 

100% enig!, folkeavstemning er det eneste rette, at de på Stortinget stemmer i tråd med sitt partiprogram forteller ikke noe som helst om folkemeningen!

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Ovi skrev (35 minutter siden):

Vi skal forholde oss til kongehuset, ikke deres nærstående.  Dvs at vi leser om dem i Se og Hør o.l.  Dessuten, hvor mye påvirker kongehuset ditt dagligliv? Jeg forholder meg ikke direkte til dem, da jeg hverken omgås dem eller kjenner dem. 

Jeg vil si at min rettsfølelse blir kraftig påvirket av at en familie med store utfordringer med rus reiser rundt med diplomatpass. Er vel kort tid siden MBH ble strippet for sitt. 

Videre så er det jo av stor betydning meg hvordan vi innretter oss med styresett osv. Veldig rart at dette skulle være uinteressant for noen, men men.

Videre så synes jeg ikke noe om at noen har luksusen å ikke bli sett i kortene når det kommer til eiendommer og andre økonomiske forhold. Så lenge folk har alt på stell og er ærlige i sin rapportering så er jo dette et mindre problem. Men vi har stor grunn til å anta at dette ikke gjelder for kronprinsfamilien. Dette sender svært dårlige signaler, og er med på å svekke moralen i befolkningen.

Du verken omgås eller kjenner de i kongehuset, nei vel. Jeg omgås dem heller ikke, men kan ikke si at jeg på grunn av dette slår meg til ro med å ikke ha fått vite særlig mye av hva både MM og HM har hatt fore sammen med sine bekjente og kontakter i Epstein-nettverket. 

Kunne skrevet langt og lenger enn langt om hvordan kongehus og organiserte kriminelle påvirker meg, men dette får holde for nå.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
mammamia1 skrev (6 minutter siden):

100% enig!, folkeavstemning er det eneste rette, at de på Stortinget stemmer i tråd med sitt partiprogram forteller ikke noe som helst om folkemeningen!

Her er det som skjer hvis det blir en folkeavstemning: Det blir flertall for monarkiet. Det vet vi fordi alle meningsmålinger peker i den retning med god margin ift feilmarginer.

Det som da skjer er at de som ønsker seg republikk ikke lenger kan henvise til at monarkiet et udemokratisk og at ingen som lever i dag fikk stemme i 1905, mens de som stemmer for monarkiet kan bruke de neste 200 årene til å peke på denne nye folkeavstemningen som gir monarkiet og kongehuset en helt ny og folkeforankret legitimitet.

Be careful what you wish for!

Endret av SusieDerkins
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Her er det som skjer hvis det blir en folkeavstemning: Det blir flertall for monarkiet. Det vet vi fordi alle meningsmålinger peker i den retning med god margin ift feilmarginer.

Det som da skjer er at de som ønsker seg republikk ikke lenger kan henvise til at monarkiet et udemokratisk og at ingen som lever i dag fikk stemme i 1905, mens de som stemmer for monarkiet kan bruke de neste 200 årene til å peke på denne nye folkeavstemningen som monarkiet og kongehuset en helt ny og folkeforankret legitimitet.

Be careful what you wish for!

Kanskje, men da VET vi i hvert fall at flertallet ønsker monarki.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (1 time siden):

Så bra at MM har fått nye lunger, og så raskt! 

Det var såpass raskt at organdonasjon-organisasjonen er overrasket også.https://www.aftenposten.no/norge/i/bO7pn5/lungespesialist-det-har-gaatt-fort

Uansett: veldig bra at det KAN gå så fort, så får vi håpe at det gjør det i mange flere tilfeller også :) Nå håper jeg hun blir rask frisk, og at hun ikke får masse komplikasjoner. 

Eneste jeg stusser på er at de går ut med det så kort tid etter. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å hemmeligholde, men vi vet alle at hun er alvorlig syk. Når vi vet at det har skjedd i tiden mellom nå og 5. juni så er det jo begrenset med hvor mange menensker det kan gjelde. Trodde de ville ha et større tidsrom å operere i, feks "fikk nye lunger i løpet av sommeren" eller lignende. Men, får satse på at det ikke sitter noen der ute å lurer på, eller tror, atl ungene til deres pårørende nå er hos akkurat MM. For sånn skal det jo ikke være. Det er ment å være anonymt. 

Jeg syns Alstadheim skriver bra om det, og at det at de går ut med det nå, selv om det er tidlig, kanskje også er en måte å ta kontroll med det hele på https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/e7djyl/de-kunne-mistet-kontrollen 

Det som menes med raskt i artikkelen her, var vel ikke selve transplantasjonen, men akkurat det med offentliggjøring av den etter at den hadde funnet sted.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
mammamia1 skrev (7 minutter siden):

Nettopp 🎯

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Pås skrev (1 minutt siden):

Det vet vi jo allerede 🤷‍♀️

Vi ser det både på regelmessige meningsmålinger og ved stortigsvalg.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 timer siden):

Nei, men det gjør at listen som pleide å ha 50+ i kø nå i juni hadde 8. Du skjønner vel at det gjør noe med ventetiden?

Ikke nødvendigvis.
Spørs hvor mye det skal til for at det klaffer med donor og mottaker.
Om alle de 50 trenger ulike donorer f.eks så trenger jo sannsynligvis de 8 det også og da er ventetiden for hver enkelt uansett lik.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Pås skrev (1 minutt siden):

Det er sånn jeg også tenker. Vi burde velge det på nytt. Jeg er ganske sikker på at flertallet ønsker monarkiet, men jeg tror også at dersom det hadde blitt lagt opp til en folkeavstemming - så ville alternativene til monarki blitt tatt opp til debatt og mange hadde kanskje for aller første gang vurdert det. Nå "gidder vi ikke" å ta stilling til det pga mangel på informasjon og interesse, og kongehuset "fungerer jo". 

Men det ville vært lurt etter allt som har vært de siste årene å ha en ny folkeavstemming etter Harald, så VET vi iallefal at flertallet ønsker monarkiet videre som du sier - også etter å ha fått mer kompetanse om alternativer. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Må si jeg lurer veldig på hvorfor det ikke foreligger restriksjoner for den vanlige mann i gata som får organer transplantert. Har aldri fått beskjed om å ikke snakke om operasjon pga fare for å identifisere donor. 

du kan få lov å snakke, ikke misforstå regelverket. Det er presse, media får ikke lov å skrive om tidspunktet.  

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...