Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Nei, det er noe med det da - det er for mange instanser involvert i en så stor prosess, - men, hva om to pasienter matcher med samme donor? 

Da er det den sykeste som får lungene. Det er nok ikke et utenkelig scenario uansett, og sikkert noe de har måtte forholde seg til tidligere også (om det er tilfelle her). Og vi vet ikke om noen har fått lunger før MM heller mens hun har stått på lista. Det bare antas at MM går foran alt og alle, men for alt vi vet kan det ha gått andre veien også, fordi noen har vært sykere enn henne. 

• Liker 4
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Nøyaktig dette tenker jeg også. Det er altfor mange instanser og mennesker involvert her til at noe annet enn en rettferdig prosess gir mening i dette tilfellet. Hva kongehuset ellers har tilgang på, kan man jo selvsagt diskutere, være uenig i eller kritisk til. Og så er det jo ikke akkurat hemmelog at de har tilgang på livsleger eller øyeblikkelig hjelp selv i utlandet. Men jeg orker faktisk heller ikke å mistro Riksen på akkurat dette her. Spesielt når legene på Riksen har uttalt at dette går på match, og at det ikke er et køsystem. Og ikke bare Riksens rykte står på spill, men også samarbeidslandene og deres leger også. Det blir alt for risikofyllt å skulle tukle med regelverket når det er så mange parter involvert her. 

Helt enig. Og la meg føye til at det ville jo vært helt idiotisk å tukle med regelverket i den mest flombelyste saken i manns minne, der hver minste detalj ettergås nitid av pressen, som helt sikkert kommer til å kreve innsyn i det de kan.  

Og hvorfor skulle kongehuset selv være interessert i en snarvei? En ny skandale er virkelig det siste de trenger. 

Det sto bare 8 personer på listen, og det kommer inn lunger flere ganger i måneden så hun ville jo med stor sannsynlighet fått lunger i løpet av et par måneder uansett.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Og la meg føye til at det ville jo vært helt idiotisk å tukle med regelverket i den mest flombelyste saken i manns minne, der hver minste detalj ettergås nitid av pressen, som helt sikkert kommer til å kreve innsyn i det de kan.  

Og hvorfor skulle kongehuset selv være interessert i en snarvei? En ny skandale er virkelig det siste de trenger. 

Det sto bare 8 personer på listen, og det kommer inn lunger flere ganger i måneden så hun ville jo med stor sannsynlighet fått lunger i løpet av et par måneder uansett.

100% dette.

• Liker 6
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (6 minutter siden):

Nei, det er noe med det da - det er for mange instanser involvert i en så stor prosess, - men, hva om to pasienter matcher med samme donor? 

Da velger de den som det haster mest for, og det er jo og en avgjørelse som blir gjort av et stort team, som selvfølgelig har plikt til å dokumentere sine vurderinger.

• Liker 9
Skrevet
Holger Pan skrev (18 timer siden):

Alle nyopererte må opp og stå så snart de er istand til det. Trodde dette var vanlig folkekunnskap?Kroppen er rett og slett ikke laget for å ligge stille lenge uten konsekvenser og et samlet tiltak mot blodpropp, lungekomplikasjoner, treg tarm og generell funksjonssvikt er altså å stå opp så raskt som mulig.

Dette er helt riktig. Med mindre man MÅ ligge, så vil de ha alle pasienter opp uansett hva de har vært igjennom- for å få igang sirkulasjon osv. 

Uverdig om noen spekulerer i alvorlighetsgrad av operasjonen/situasjonen. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Svarer meg selv, siden jeg fant en informativ lenke med god forklaring. I tilfelle det er flere pasienter som matcher en donor.

Viser til Indremedisineren: "Hvem skal få", og her ligger mye av svarene vedr lungetransplatasjon:

https://indremedisineren.no/2015/06/fordeling-av-lunger-til-organtransplantasjon-hvem-skal-fa/

Det er hastegrad, alder, fremtidsutsikter og andre viktige hensyn som tas. Jeg siterer ikke fra linken da det er mye og veldig informativ informasjon.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (12 minutter siden):

Svarer meg selv, siden jeg fant en informativ lenke med god forklaring. I tilfelle det er flere pasienter som matcher en donor.

Viser til Indremedisineren: "Hvem skal få", og her ligger mye av svarene vedr lungetransplatasjon:

https://indremedisineren.no/2015/06/fordeling-av-lunger-til-organtransplantasjon-hvem-skal-fa/

Det er hastegrad, alder, fremtidsutsikter og andre viktige hensyn som tas. Jeg siterer ikke fra linken da det er mye og veldig informativ informasjon.

Det var en god lenke. Ser den er skrevet av Holm og Fiane som hadde pressekonferansen.

Interessant å lese at de tidligere gikk etter ventetid, altså et køsystem, som de har gått bort fra.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (34 minutter siden):

Bra link, interessant. 

• Liker 4
Skrevet
edlit skrev (2 minutter siden):

https://samfunnogpolitikk.no/no/samfunn/rikshospitalet-senket-aldersgrensen-for-lungetransplantasjon

"I oktober i fjor ble den omtrentlige øvre aldersgrensen for lungetransplantasjon senket fra 65 til 60 år. Samtidig falt antall pasienter på ventelisten brått", skriver Samfunn og politikk den 8. juni 2026.

Jeg skulle ønske det kom en forklaring på hvorfor øvre aldersgrense ble senket.

Det med betydningen av alder er ganske godt forklart i den lenken @Fantorangen-Oslopostet lenger oppe. Antar den belsutningen er bygget på samme  type vurderinger

• Nyttig 2
Skrevet
edlit skrev (9 minutter siden):

https://samfunnogpolitikk.no/no/samfunn/rikshospitalet-senket-aldersgrensen-for-lungetransplantasjon

"I oktober i fjor ble den omtrentlige øvre aldersgrensen for lungetransplantasjon senket fra 65 til 60 år. Samtidig falt antall pasienter på ventelisten brått", skriver Samfunn og politikk den 8. juni 2026.

Jeg skulle ønske det kom en forklaring på hvorfor øvre aldersgrense ble senket.

Takk! Jeg er nysgjerrig selv. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Da er det den sykeste som får lungene. Det er nok ikke et utenkelig scenario uansett, og sikkert noe de har måtte forholde seg til tidligere også (om det er tilfelle her). Og vi vet ikke om noen har fått lunger før MM heller mens hun har stått på lista. Det bare antas at MM går foran alt og alle, men for alt vi vet kan det ha gått andre veien også, fordi noen har vært sykere enn henne. 

Jeg tror ingenting på at MM har blitt satt foran noen andre. Jeg tror dette følger helt faste rutiner og veldig etiske linjer på sykehuset. 

Men det jeg kanskje tror,  er at kongehuset har valgt å ikke involvere media/folket mer enn de absolutt må - for å få ro rundt situasjonen i den grad det var mulig. For alt vi vet har MM stått på listen lenger enn de har gått ut med. 

Spiller ingen rolle uansett. Det skal mye til for at det er match, og jeg tenker at MM var veldig heldig. 

Det er mye å stille spørsmål ved ift kongehuset og kronprinsparet, men ikke dette. Veldig vemmelig at det spekuleres rundt "sniking". 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ingenting på at MM har blitt satt foran noen andre. Jeg tror dette følger helt faste rutiner og veldig etiske linjer på sykehuset. 

Men det jeg kanskje tror,  er at kongehuset har valgt å ikke involvere media/folket mer enn de absolutt må - for å få ro rundt situasjonen i den grad det var mulig. For alt vi vet har MM stått på listen lenger enn de har gått ut med. 

Spiller ingen rolle uansett. Det skal mye til for at det er match, og jeg tenker at MM var veldig heldig. 

Det er mye å stille spørsmål ved ift kongehuset og kronprinsparet, men ikke dette. Veldig vemmelig at det spekuleres rundt "sniking". 

100% enig med deg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror også dette er gjort på en ryddig og skikkelig måte for å understreke det.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

100 prosent enig.

• Liker 6
Skrevet
Natttåke skrev (2 minutter siden):

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/organtransport-med-svensk--pilot-fick-militareskort/

Dette melder Expressen. Den er blant de største svenske dagsavisene og er meg bekjent seriøs, men den er også dessverre noe  tabloid. Likevel kjent for svært grundig journalistikk, selv om den også er gravende. 

Jeg håper ikke det stemmer. 

Hvor mye koster det å engasjere to jagerfly for et totalt unødvendig oppdrag? 

Og hvem i alle dager tenker at dette er en god idé? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Jeg håper heller ikke dette stemmer, jeg bare påpeker at mediet som melder dette er svært seriøst. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
blvck skrev (24 minutter siden):

Unødvendig oppdrag? Seriøst?

Når jagerfly følger et annet fly med transplantasjonsorganer er det for at organer skal få forrang i luften blant flygelederne - nettopp fordi det haster. 

Det er en dullion fly i lufta samtidig, men et fly med organer kan ikke vente på sin tur i flygerutene - de må skjære gjennom.

Endret av Holger Pan
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...