Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Isild skrev (19 minutter siden):

Det må da være greit å snakke om hva man tenker om monarki selv om MM har operert. Jeg kjenner ikke MM, hun er hverken familie eller en venn, så jeg trenger ikke å oppføre meg som en pårørende, så nært forhold har iallefall ikke jeg til de kongelige. MEN, det er ikke nå man skal være smålig, ufin og "hate på" noen i den familien, det er jeg enig i. Men en edruelig debatt om monarkiet kan vi fortsette syns jeg, og samtidig føle empati med det hun og de står i akkurat nå. 

Tror ikke monarkiet går noen vei om man venter med akkurat denne diskusjonen til i morgen. Det har med takt og tone å gjøre også. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 timer siden):

Jeg har både fysisk kort, og elektronisk. Har vært på lista så lenge at man kun fikk fysisk kort da jeg registrerte meg.  Er glad det er blitt større fokus på dette nå!

Man kan også få spørsmål like før en operasjon og signerer da et papir før man legges i narkose. Mens man fortsatt er ved sine full fem. Man kan også få spørsmål mens man er innlagt, før en evt operasjon, om man vil være donor av et eller annet slag. 

• Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Man kan også få spørsmål like før en operasjon og signerer da et papir før man legges i narkose. Mens man fortsatt er ved sine full fem. Man kan også få spørsmål mens man er innlagt, før en evt operasjon, om man vil være donor av et eller annet slag. 

Yikes, det har jeg heldigvis ikke fått spørsmål om før operasjon, ser for meg at det må være en rimelig risikofylt operasjon hvis noe sånt spørres om i forkant 😵

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Yikes, det har jeg heldigvis ikke fått spørsmål om før operasjon, ser for meg at det må være en rimelig risikofylt operasjon hvis noe sånt spørres om i forkant 😵

Ja, hadde jeg fått et sånt spørsmål før en operasjon, så ville jeg blitt livredd! En slik stress/fryktreaksjon er neppe bra for kroppen under et stort inngrep, så det høres fullstendig uforsvarlig ut! Jeg håper inderlig at det ikke skjer.

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Ja, hadde jeg fått et sånt spørsmål før en operasjon, så ville jeg blitt livredd! En slik stress/fryktreaksjon er neppe bra for kroppen under et stort inngrep, så det høres fullstendig uforsvarlig ut! Jeg håper inderlig at det ikke skjer.

Det er ikke standard prosedyre nei!

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Her er det som skjer hvis det blir en folkeavstemning: Det blir flertall for monarkiet. Det vet vi fordi alle meningsmålinger peker i den retning med god margin ift feilmarginer.

Det som da skjer er at de som ønsker seg republikk ikke lenger kan henvise til at monarkiet et udemokratisk og at ingen som lever i dag fikk stemme i 1905, mens de som stemmer for monarkiet kan bruke de neste 200 årene til å peke på denne nye folkeavstemningen som gir monarkiet og kongehuset en helt ny og folkeforankret legitimitet.

Be careful what you wish for!

Blir det en folkeavstemning så må det jo ikke bli ja eller nei. Da må det bli hva har de gjort for Norge?  Finansiell gjennomgang, kan kongehuset være et privat AS på siden og tjene penger, for så å bruke penger nasjonen Norge har gitt de, til å drifte sitt private foretak. Håper det blir ja nei på dette, altså

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (31 minutter siden):

Tror ikke monarkiet går noen vei om man venter med akkurat denne diskusjonen til i morgen. Det har med takt og tone å gjøre også. 

Ser poenget. Jeg legger vekk diskusjonen litt - det er ikke akkura noe som brenner. Mest av alt ønsker jeg MM og familien alt det beste akkurat nå. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Hulderen skrev (5 minutter siden):

Det spørs hvilket organ eller del som doneres bort og om man kan bruke det selv eller ikke. 

Familiemedlemmer donerer også nyrer til hverandre om det er match så det er ikke uvanlig. Det er mange forskjellige måter man kan donere et organ på. 

• Liker 1
Skrevet
Hulderen skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt to operasjoner alt i år, og skal om ikke lenge ha enda en. Ikke fått noe sånt i forkant, heldigvis 😅 Da hadde jeg snudd i døra... Tipper som sagt det må være noen risikofylte operasjoner om man skulle få sånne spørsmål i forkant. Grøss!! Tipper at mitt donorkort er mer enn nok om det skulle skje noe. *bank i bordet*

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Det spørs hvilket organ eller del som doneres bort og om man kan bruke det selv eller ikke. 

Familiemedlemmer donerer også nyrer til hverandre om det er match så det er ikke uvanlig. Det er mange forskjellige måter man kan donere et organ på. 

Men da må det jo være snakk om en planlagt organdonor-operasjon? Og ikke bare en hvilken-som-helst-operasjon? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (14 minutter siden):

Men, det skjer og det blir mer og mer av det. Det spørs om man har noe som en annen kan bruke, som din egen kropp av en eller annen grunn ikke kan bruke lenger eller du vil donere til en person du matcher. 

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Men da må det jo være snakk om en planlagt organdonor-operasjon? Og ikke bare en hvilken-som-helst-operasjon? 

Du skulle visst hvor mye research og kartlegging som gjøres og hvor mye informasjon som legges i slike systemer. Hvis det er match og en person har en eller flere deler/organer som kan brukes så spør man pasienten først, om vedkommende er i stand til å samtykke, eller man spør pårørende. Det kan gjøres i lang tid i forkant, eller det skjer samme dag operasjonen er satt opp. 

• Liker 1
Skrevet
Splittbinders skrev (2 timer siden):

Det som menes med raskt i artikkelen her, var vel ikke selve transplantasjonen, men akkurat det med offentliggjøring av den etter at den hadde funnet sted.

I den siste, skrevet av Alstadheim, ja, ikke den første jeg lenket til. 

• Liker 2
Skrevet
O Rakel skrev (49 minutter siden):

Hva er galt med prinsesse Ragnhilds forutsetninger, mener du? Hun hadde jo selv erfart hvor sentralt valg av ektefelle var for sin egen del og innsikt i hva rollen krever. Og gamle mennesker har sett mange forhold og historier gjennom livet, de blir klokere på folk. Og at MM har noen trekk som ikke egner seg for en rolle tynget av ansvar og plikt, eller bent frem mangler noen egenskaper som er kritisk viktige, kunne man forutse. Alle mine «gamle» kolleger den gang, sa det samme, og fikk rett. 

En av forutsetningene for at hun fikk gifte seg borgerlig var at de skulle flytte til utlandet. Hun uttalte selv at hun følte seg tvunget i eksil. Hva var forskjellen på skepsisen til hennes valg kontra Haakons?

Lorentzen var i flere kontroverser pga samarbeid det brasilianske militærdiktaturet og urbefolkningen i Brasil. 

Han betalte også millioner i bidrag for et barn som viste seg å ikke var hans, etter at han hadde vært utro  

From the top of my head. 

Så ja, jeg syns det er spesielt at akkurat hun var mest kritisk til MM. 

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Isild skrev (1 time siden):

Det må da være greit å snakke om hva man tenker om monarki selv om MM har operert. Jeg kjenner ikke MM, hun er hverken familie eller en venn, så jeg trenger ikke å oppføre meg som en pårørende, så nært forhold har iallefall ikke jeg til de kongelige. MEN, det er ikke nå man skal være smålig, ufin og "hate på" noen i den familien, det er jeg enig i. Men en edruelig debatt om monarkiet kan vi fortsette syns jeg, og samtidig føle empati med det hun og de står i akkurat nå. 

Enig, de bør behandles som de er regjeringsmedlemmer. Det er ingen som  sier at politiske diskusjoner skal vente til statsråden blir frisk.  Det er ikke sånn at det er slemt  eller upassende å ta diskusjonen om monarkiet nå.    Dessuten så kan Haakon få svare på alle spørsmålene. Han vet svarene på alt som er relevant.  Harald kan få svare han også.  Han er tross alt kongen. 

Tor Mikkel Wara opplevde at kona ble etterforsket. Da fikk han to uker lønnet permisjon.   Så fikk han velge mellom å gå av eller å prøve å  kjempe for å beholde vervet.  Om det problematiske kun var at han var justisminister så kunne  regjeringen foretatt en rokering. 

Endret av SVK
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
tante_grusom skrev (6 timer siden):

Husk at etterbruk hele satt i kø meldte maaaange seg som organdonor - så her ble det  «kort» venteliste og mange flere organ tilgjengelige.

MM blir ikke forfordelt noe i denne saken. 

for hva vi vet opererer de lunger inn i en annen på ventelisten akkurat nå - men det får ikke vi vite noe om.

Jeg har lest at selv om en avdød donerer organer så er det bare i en tredel av tilfellene at lungene kan doneres. Det skal visst en del til for at de skal være brukbare. Det blir ikke som nyrer som kan oppbevares opp til 24 timer før den tas i bruk.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Med teskje:

Vi vet at det er flertall for monarkiet idag. Folkets mening er ikke neglisjert.

En folkeavstemning før tiden er moden for republikk,  vil gi monarkiet en helt ny, tung, folkeforankret legitimitet, mer enn det har i dag og har hatt til nå, og spørsmålet om republikk vil være steindødt i hundre år etterpå.

Det vet vi alldeles ikke, og bare en folkeavstemning kan gi et klart svar, med teskje.......

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

MM sin helse har ikke noe med monarkiet å gjøre egentlig. Hvorfor skal man ikke kunne diskutere monarkiets rolle i dagens samfunn og som styresform selv om hun nylig har blitt opperert? Hvorfor er det feil med tanke på takt og tone? Jeg skjønner at hvis det var slik at Konge lå for døden (samtidig blir det ekstra relevant med en diskusjon om monarkiet akkurat da), men MM har jo strengt talt ikke noen formell rolle i arverekkefølgen. 

Dessuten er det vel bare gode nyheter i dag. Hun har fått nye lunger, er på bedringens vei og alt ser fint ut. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Skrevet

Jeg diskuterer mer enn gjerne hvorfor jeg synes monarki er arkaisk. Jeg svarte på det for noen innlegg siden også. 

men å diskutere utfra familietilhørighet og stamtavler (!) og ut fra personlige antipatier, blir merkelig og jeg mener det ikke har noen prinsipiell verdi - utover at man jo faktisk må ta det man får i et monarki. 

Jeg tenker  også at når meningsmålingen aldri har vist under 60 % oppslutning for monarkiet, er det virkelig  ikke en sjanse for at folkeopinionen egentlig er imot monarki. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Hunter7 skrev (42 minutter siden):

Her kan du si akkurat hva du mener:

https://www.nrk.no/norge/send-din-hilsen-til-kronprinsesse-mette-marit-1.17909556

All den tid det klages opp og ned i mente om hvor forferdelig uegnet MM ((og HM, IA, SM osv.) er - her er vitterlig den muligheten til å endelig få satt skapet på plass med fynd og klem og fandens oldemor. 

Hilsningene blir sjekket av moderator før den blir lagt ut. Tviler på at noen Epstein-kommentaren eller lignende som ikke er godhjertede hilsninger blir lagt ut

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...