Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke det i Norge...🙃

Er det ikkje sånn at ein anten treng 2/3-fleirtal i to Stortingsperiodar eller 3/4-fleirtal i ein for å endra grunnlova?

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Miominoen skrev (4 timer siden):

Så kan vi snu saken tvert om. Utrolig fascinerende å lese at folk som er så kritisk til monarkiet og titler som går i arv, ukritisk støtter "ekstra makt" ervervet gjennom ekteskap.

Tenker du på meg nå? Jeg er ikke så veldig sterkt i mot monarki generelt, jeg er veldig sterkt i mot den norske kongefamilien.

Prinsipielt liker jeg ikke at posisjon og makt går i arv, og ville uansett stemt for å legge med monarkiet om det ble folkeavstemning, men hadde  vi hatt verdige, anstendige mennesker i stedet for de som nå er i kongefamilien hadde det ikke vært så viktig for meg. 

Og ellers tror jeg ikke at Mary fikk ekstra makt kun fordi hun er gift med kongen, men fordi hun som er gift med kongen, over tid har vist seg verdig. Jeg tror ikke Margrethe ville gitt dronningen av Danmark denne makten om sønnen hennes var gift med en Mette-Marit.

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Skrevet
keops skrev (14 minutter siden):

Jeg greier ikke å se den helt store problemløsningen ved at det nå er vedtatt at et menneske som ikke greier å administrere sin egen Instagram-konto uten å gjøre seg bort skal kunne lede statsråd.

Dette utbruddet var, i forhold til det vi må forvente, såpass kleint og umodent at jeg virkelig er bekymret for om det er noen voksne hjemme igjen på selveste Slottet. I motsetning til andre europeiske monarkier det er naturlig å sammenligne oss med, der det gis tydelige beskjeder om hva som er greit og ugreit, med tilhørende konsekvenser, ser det ut til at verken kongen eller kronprinsparet har noen som helst kritisk sans igjen, her er det bare å samle flokken og håpe på det beste! 

(Kuttet litt av innlegget ditt for "korthets" skyld, selv om det du skriver alltid er spot on.)

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
blvck skrev (3 timer siden):

Jeg og flere tolket det nok dit hen, og det var mye skriverier om at er forståelig at de ikke kommentarer når det er en pågående sak. Da øker nok også forventingene om at det skal komme en kommentar når dommen er endelig. 

Jeg tror også de vil tjene på det, hvis det blir gjort riktig. 

Enig i at de vil tjene på det og bør gjøre det hvis det blir gjort riktig, derimot tviler eg på at de vil klare det da de ikke har gjort noe riktig frem til nå.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Er det ikkje sånn at ein anten treng 2/3-fleirtal i to Stortingsperiodar eller 3/4-fleirtal i ein for å endra grunnlova?

Jo, det er derfor jeg tok den her: 🙃

Det er som du sier, egentlig svært strengt å endre grunnloven i Norge. 

For å endre Norges Grunnlov må et forslag endres på et Storting og deretter vedtas på det neste Stortinget etter at det har vært avholdt valg i mellom. Grunnlovsendringer krever som du sier at 2/3 av repr stemmer for, og at minst 2/3 av Stortinget er tilstede. 

Den formelle prosessen og reglene følger egentlig en streng struktur:

https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_Grunnlov_§_121

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (27 minutter siden):

Dette kunne fungert helt ok, det. Om hun ikke lystrer hvert pip fra foreldrene. 

Det er der rablet og uttalelser på apper kommer fra. 

Hun bør skoleres av bestefar, ,kong H.

Jeg er enig i at her er det mye dårlig innflytelse ute og går. Og at bedre innflytelser bør introduseres pronto.

velociraptor skrev (27 minutter siden):

Jeg har mistet troen på prinsessen som drikker øl med sin runsavhengige utagerende bror, besøker han i fengsel og som raser over at media og almuen våger seg til å kritisere at boren hennes slår, spytter og voldtar, og at moren hennes flørter med pedofile og lyver om det.

Det er dessverre mer her jeg er, også.

I tillegg, og dette er subjektivt, var det noen intervjuer og programmer med henne rett før alt brøt løs. Og noen offisielle opptredener akkurat i tiden det brøt løs. Inntrykket jeg satt igjen med var av . . . et menneske som ikke var overvettes sympatisk.

Jeg prøvde å overbevise meg selv om at jeg var urettferdig og tok feil, men . . .

Endret av Huldra27
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Kålrota skrev (18 minutter siden):

Hun er ung og må lære, erfaring kommer som kjent ikke bare ramlende. Gi henne nå en reell sjanse for å lykkes. 
(jeg gir blaffen i hele monarkiet, men det er jo mennesker oppe i dette. Blir så provosert av at de skal behandles som maskiner). 

For å lære må man delta i et læringsmiljø.

Tror det er her det skorter. Virker som erfaringsbasen er av et slag som ikke er til nytte i arbeidslivet ihvertfall.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Nå trenger vel ikke kongen i statsråd noe særlig "kompetanse". Jeg tror til og med dophuet Jarle hadde greid å skrive under på det der. Det jeg også, som flere her inne, stusser over er hvor lite kongelig etikette disse yngre representantene har lært på alle disse årene. Og nei, ingen vanlige arbeidstakere kan ta seg fri fra alskens fordi kona sitter i transplantasjonskø. Greit å ta seg av flokken, men nå må man begynne å definere hva som er greit med tanke på denne "omsorgen".

Jeg stemmer for å søke etter ny kongefamilie på Finn.no. Tror vi ender opp med et mye bedre resultat enn dette, dette er knapt et resultat🤣

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Skrevet
Huldra27 skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at her er det mye dårlig innflytelse ute og går. Og at bedre innflytelser bør introduseres pronto.

Det er dessverre mer her jeg er, også.

I tillegg, og dette er subjektivt, var det noen intervjuer og programmer med henne rett før alt brøt løs. Og noen offisielle opptredener akkurat i tiden det brøt løst. Inntrykket jeg satt igjen med var av . . . et menneske som ikke var overvettes sympatisk.

Jeg prøvde å overbevise meg selv om at jeg var urettferdig og tok feil, men . . .

Enig! Dessverre så er det slik. Enten man vil eller ikke. 

"Det er lov å bruke hue". Sunn fornuft oppi alt dette her er ikke helt feil, men men. Flokken må samles og ha det bra.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Det finnes ingen andre "bevis" på at IA drakk øl med broren enn en påstand i Se & hør ledsaget av et bilde av et tomt lokale. Ingen bilder av de to sammen - ei heller av at de drakk øl-

jeg er mildt sagt forundret over at man ikke krever bedre dokumentasjon på at det har funnet sted når man samtidig synes det er så sjokkerende HVIS det har skjedd.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (7 timer siden):

Ja, det norske kongehuset har med all tydelighet vist oss at det stilles veldig lave (ingen) krav til de som skal giftes inn i kongefamilien.

Vel, det kravet som stilles er det viktigste, at de elsker hverandre.

Fantorangen-Oslo skrev (5 timer siden):

Nå er jo dette kongefamilien, og han er et "øvrig medlem" av kongefamilien. Da bør de uttale seg. Ikke bare pga rollen de har, mens også av respekt for rettssystemet, folket og ofre. 

CeXNS skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at det vil være klokt å ta avstand fra handlingene han er dømt for. De er ikke hvilken som helst familie, men mennesker med en spesiell posisjon. De har hele tiden uttalt at han er en viktig del av familien. Det gir ham legitimitet. Da må de også ta ansvar for at de ikke samtidig legitimerer handlingene hans. Skill mellom personen og handlingene. 

jeg er enig i at de bør ta avstand fra handlingene, det skulle de ha gjort helt tilbake da han skrev ett offentlig brev og selv sa seg skyldig i vold. Det hadde vært enkelt å si at som høye beskyttere av sitt og datt er det viktig for oss å ta avstand fra handlingene. Som foreldre vil vi selvsagt som alle foreldre fortsette å være glad i våre barn selv om vi tar avstand fra handlingene osv. - noe slikt kunne de glatt ha servert for, ja.. hvor lenge har dette pågått egentlig? Noen år siden..? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Det finnes ingen andre "bevis" på at IA drakk øl med broren enn en påstand i Se & hør ledsaget av et bilde av et tomt lokale. Ingen bilder av de to sammen - ei heller av at de drakk øl-

jeg er mildt sagt forundret over at man ikke krever bedre dokumentasjon på at det har funnet sted når man samtidig synes det er så sjokkerende HVIS det har skjedd.

Det passer inn i narrativet om at de er moralsk forkastelige. Jeg er helt sjokkert over hvor hardt mennesker (fordi de er det også) dømmes i denne tråden. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kløftfrid skrev (10 minutter siden):

Nå trenger vel ikke kongen i statsråd noe særlig "kompetanse". Jeg tror til og med dophuet Jarle hadde greid å skrive under på det der. Det jeg også, som flere her inne, stusser over er hvor lite kongelig etikette disse yngre representantene har lært på alle disse årene. Og nei, ingen vanlige arbeidstakere kan ta seg fri fra alskens fordi kona sitter i transplantasjonskø. Greit å ta seg av flokken, men nå må man begynne å definere hva som er greit med tanke på denne "omsorgen".

Jeg stemmer for å søke etter ny kongefamilie på Finn.no. Tror vi ender opp med et mye bedre resultat enn dette, dette er knapt et resultat🤣

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (8 minutter siden):

Så lenge at hun for ikke veldig lenge siden hevdet at han var hennes forbilde, er det vel ingen grunn til å la være å tro at hun tok en øl med bro'.

Endret av Momma
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (14 minutter siden):

Enig! Dessverre så er det slik. Enten man vil eller ikke. 

"Det er lov å bruke hue". Sunn fornuft oppi alt dette her er ikke helt feil, men men. Flokken må samles og ha det bra.

Man hadde kommet langt med vanlig folkeskikk og sunn fornuft. Dessverre later begge deler til å være fullstendig fraværende.

Dessuten å få kongebarna til å tilbringe tid med mer normale og fornuftige mennesker. De virker jo altfor mye overlatt til hverandre. Og . . . litt usunt bundet til hverandre. Å studere i Australia, som burde ha vært et eventyr for en pike i hennes alder, har blitt forlatt igjen og igjen for å tilbringe tid sammen med flokken.*

*Jeg tenker her ikke på at hun har valgt å tilbringe neste semester hjemme, men som jeg sier, at hun har vendt nesen hjem utallige ganger på det semesteret som er gått. 

Endret av Huldra27
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (5 timer siden):

Nei. Overhodet ikke. Jeg har ingen forståelse for at foreldrene skal holdes ansvarlig i denne saken, og jeg får en sterk fornemmelse av at det er det som forventes. Det forventes at de skal ta avstand at de skal uttale seg om hva de synes om det han har gjort. Jeg tar som en selvfølge at de synes det er like forskrekkelig som alle oss andre. Hvorfor de skal måtte stå skolerett for det sønnen har gjort, forstår jeg rett og slett ikke. 

Eg tar det ikke som en selvfølge at de syns det er like forskrekkelig som alle oss andre når de ikke har vist oss noe som helst tegn på å mene det. 

Utifra deres fremtoning, tar eg det som en selvfølge at de støtter de av hans handlinger han har innrømmet med at han har utfordringer og mener han er uskyldig som han hevder i resten. 

"Mamma til en gutt som har hatt det litt vanskelig " "en vanskelig situasjon" og eg klarer ikke lengre å huske alle uttalelser som ikke henger på greip eller viser at de støtter ofrene eller avstår fra handlingene hans. 

De kunne ha avstått fra handlingene hans, også slike handlinger på generelt basis om de ikke vil tillegge han skyld før dom, de kunne ha vist støtte til ofre i slike saker på generelt basis og si mange klokere ting uten at det hadde vært å stå skolerett og ta avstand fra MBH som person/sønn/bror, både for lenge siden og nå. 

Dette har eg ment fra dag 1 men mange har nok trodd at når rettsapparatet hadde avgjort noe ville det komme noe, eg tror det aldri kommer men de har mistet min respekt for lenge siden av blandt annet nevnte grunner. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Momma skrev (4 minutter siden):

Så lenge at hun for ikke veldig lenge siden hevdet at han var hennes forbilde, er det vel ingen grunn til å la være å tro at hun tok en øl med bro'.

Det er jo bare spekulasjon.  Se og hør klarte ikke engang å hoste opp et kornete bilde av den angivelige øldrikkingen.

Og hun sa noe pent om ham i talen når hun fylte 18. Jeg synes det er ganske smålig å være så spydig om det. Han er broren hennes. Hun har lov til å være glad i ham.

Endret av pøbelsara
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Kålrota skrev (4 minutter siden):

Det passer inn i narrativet om at de er moralsk forkastelige. Jeg er helt sjokkert over hvor hardt mennesker (fordi de er det også) dømmes i denne tråden. 

Jeg velger faktisk å tro at mange av de hardeste argumentene og styggeste personkarakteristikkene, er overdrevet bare for å spre eder og galle og trolle i denne tråden. Jeg har såpass tro på menneskeheten, at denne tråden ikke gjenspeiler samfunnet generelt. Mange er mot monarki, men så fæle innlegg som skrives her, er det ingen mennesker som hadde sagt direkte til personen det gjaldt. Da hadde i alle fall vedkommende blitt anmeldt for æreskrenkelser. Litt vett i hodet og oppdragelse har de aller fleste 👍🏻

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Huldra27 skrev (6 minutter siden):

Man hadde kommet langt med vanlig folkeskikk og sunn fornuft. Dessverre later begge deler til å være fullstendig fraværende.

Dessuten å få kongebarna til å tilbringe tid med mer normale og fornuftige mennesker. De virker jo altfor mye overlatt til sin hverandre. Og . . . litt usunt bundet til hverandre. Å studere i Australia, som burde ha vært et eventyr for en pike i hennes alder, har blitt forlatt igjen og igjen for å tilbringe tid sammen med flokken.*

*Jeg tenker her ikke på at hun har valgt å tilbringe neste semester hjemme, men som jeg sier, at hun har vendt nesen hjem utallige ganger på det semesteret som gått. 

Enig.

Jeg skrev et langt innlegg om dette for noen mnd siden og lurte på hvordan dialogen har vært rundt middagsbordet hos kronprinsfamilien i oppveksten - når mor har vært hjemme også, selvsagt. 

Det virker som media er den store, stygge ulven. Selvinnsikt og ansvar mm virker totalt fraværende på Skaugum.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Det er jo bare spekulasjon. Og hun sa noe pent om ham i talen når hun fylte 18. Jeg synes det er ganske smålig å være så spydig om det. Han er broren hennes. Hun har lov til å være glad i ham.

Og jeg har lov til å si at "tha Høiby's" har ødelagt det norske monarkiet.

Endret av Momma
  • Liker 7
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...