Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

https://www.nettavisen.no/kjendis/stortinget-sier-ja-til-at-ingrid-alexandra-kan-lede-statsrad/s/5-95-3097262

«Et enstemmig storting vil endre Grunnloven slik at prinsesse Ingrid Alexandra kan fungere som regent i kongens og kronprinsens fravær.» 

Slik blir den nye regelen

Helt konkret er det Grunnlovens paragraf 41 som endres, med et nytt avsnitt om at tronfølgerens barn, som er neste i arverekken, leder regjeringen i statsråd når både kongen og tronfølgeren er forhindret.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at MM har fått nye lunger, og så raskt! 

Det var såpass raskt at organdonasjon-organisasjonen er overrasket også.https://www.aftenposten.no/norge/i/bO7pn5/lungespesialist-det-har-gaatt-fort

Sitat

– Men det er nok en tanke bak det. Det er ikke slik det pleier å være. Det var tidlig. På den annen side er det grunn til å tro at dette er eneste måten å gjøre det på.

Uansett: veldig bra at det KAN gå så fort, så får vi håpe at det gjør det i mange flere tilfeller også :) Nå håper jeg hun blir rask frisk, og at hun ikke får masse komplikasjoner. 

Eneste jeg stusser på er at de går ut med det så kort tid etter. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å hemmeligholde, men vi vet alle at hun er alvorlig syk. Når vi vet at det har skjedd i tiden mellom nå og 5. juni så er det jo begrenset med hvor mange menensker det kan gjelde. Trodde de ville ha et større tidsrom å operere i, feks "fikk nye lunger i løpet av sommeren" eller lignende. Men, får satse på at det ikke sitter noen der ute å lurer på, eller tror, atl ungene til deres pårørende nå er hos akkurat MM. For sånn skal det jo ikke være. Det er ment å være anonymt. 

Jeg syns Alstadheim skriver bra om det, og at det at de går ut med det nå, selv om det er tidlig, kanskje også er en måte å ta kontroll med det hele på https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/e7djyl/de-kunne-mistet-kontrollen 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (2 minutter siden):

Det var såpass raskt at organdonasjon-organisasjonen er overrasket også.https://www.aftenposten.no/norge/i/bO7pn5/lungespesialist-det-har-gaatt-fort

Uansett: veldig bra at det KAN gå så fort, så får vi håpe at det gjør det i mange flere tilfeller også :) Nå håper jeg hun blir rask frisk, og at hun ikke får masse komplikasjoner. 

Eneste jeg stusser på er at de går ut med det så kort tid etter. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å hemmeligholde, men vi vet alle at hun er alvorlig syk. Når vi vet at det har skjedd i tiden mellom nå og 5. juni så er det jo begrenset med hvor mange menensker det kan gjelde. Trodde de ville ha et større tidsrom å operere i, feks "fikk nye lunger i løpet av sommeren" eller lignende. Men, får satse på at det ikke sitter noen der ute å lurer på, eller tror, atl ungene til deres pårørende nå er hos akkurat MM. For sånn skal det jo ikke være. Det er ment å være anonymt. 

Jeg syns Alstadheim skriver bra om det, og at det at de går ut med det nå, selv om det er tidlig, kanskje også er en måte å ta kontroll med det hele på https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/e7djyl/de-kunne-mistet-kontrollen 

Det viser seg jo at Se&Hør har ligget i buskene og fotografert både MBH, IA og HM på besøk på Riksen de siste dagene(!) Se også i MBH-tråden. Det kan jo ha vært med på å tvinge fram en altfor tidlig offentliggjøring. Det er helt vilt at Se&Hør i tillegg nå bidrar til å snevre inn tidsvinduet ytterligere ved å publisere det de har! De viser null respekt for det overlegen sa på pressekonferansen i juni!

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (13 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/stortinget-sier-ja-til-at-ingrid-alexandra-kan-lede-statsrad/s/5-95-3097262

«Et enstemmig storting vil endre Grunnloven slik at prinsesse Ingrid Alexandra kan fungere som regent i kongens og kronprinsens fravær.» 

Slik blir den nye regelen

Helt konkret er det Grunnlovens paragraf 41 som endres, med et nytt avsnitt om at tronfølgerens barn, som er neste i arverekken, leder regjeringen i statsråd når både kongen og tronfølgeren er forhindret.

Nå har jeg lenket flere ganger til informasjon som viser at det kun er en innstilling, og at selve avstemmingen ikke har skjedd, men er planlagt til 3. november.

Hvis du mener det er feil, så ber jeg deg lenke til informasjonen om at stortinget allerede har stemt over det, med informasjon om stemmetall og hvor mange representanter som var tilstede da de stemte.

Jeg har lett og lett etter informasjonen som flere her insisterer på under henvisning til artikler i nettavisen og dagbladet som begge gir innbyrdes motstridende opplysninger, men alt jeg finner er at det er en innstilling som ikke har vært til avstemming ennå.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er bra at slottet har vært så raske med å informere om transplantasjonen, da det tar brodden av MBH sine forsøk på å slippe ut med argumentasjonen om morens helse. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg lenket flere ganger til informasjon som viser at det kun er en innstilling, og at selve avstemmingen ikke har skjedd, men er planlagt til 3. november.

Hvis du mener det er feil, så ber jeg deg lenke til informasjonen om at stortinget allerede har stemt over det, med informasjon om stemmetall og hvor mange representanter som var tilstede da de stemte.

Jeg har lett og lett etter informasjonen som flere her insisterer på, under henvisning til artikler i nettavisen og dagbladet som begge gir innbyrdes motstridende opplysninger, men alt jeg finner er at det er en innstilling som ikke har vært til avstemming ennå.

Nei sier du det. Totalt uinteressant med tanke på at avstemningen er en formalitet som @Gulline også  henviser til. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Jeg har lett og lett etter informasjonen som flere her insisterer på, under henvisning til artikler i nettavisen og dagbladet som begge gir innbyrdes motstridende opplysninger, men alt jeg finner er at det er en innstilling som ikke har vært til avstemming ennå.

Det er fordi det kreves en slik formell avstemming. Vent og se til etter den 3. november. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Det er fordi det kreves en slik formell avstemming. Vent og se til etter den 3. november. 

Det sitter et monarkivennlig storting som skal «stemme» på noe som åpenbart er oppe og avgjort. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 minutter siden):

Det sitter et monarkivennlig storting som skal «stemme» på noe som åpenbart er oppe og avgjort. 

Ja, dessverre.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
NedOpp skrev (12 minutter siden):

Det viser seg jo at Se&Hør har ligget i buskene og fotografert både MBH, IA og HM på besøk på Riksen de siste dagene(!) Se også i MBH-tråden. Det kan jo ha vært med på å tvinge fram en altfor tidlig offentliggjøring. Det er helt vilt at Se&Hør i tillegg nå bidrar til å snevre inn tidsvinduet ytterligere ved å publisere det de har! De viser null respekt for det overlegen sa på pressekonferansen i juni!

Enig med deg i at de ikke bør publisere bilder som snevnrer inn tidsvinduet ytterligere.. 

• Liker 7
Skrevet
Hebbe-lille skrev (20 minutter siden):

Vi har et storting som er demokratisk valgt. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå må folk også huske at det kan være en donor fra utlandet. Norge samarbeider med andre land i forhold til organer

• Liker 7
Skrevet

Er ikke bare MM som skal skjermes, men også en donors familie. Håper pressen kan være litt etiske her. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (16 minutter siden):

Vi har et storting som er demokratisk valgt. 

Det gjør vi. Men det er ingen (iallefall ikke jeg) som velger parti utifra om de støtter monarkiet eller ikke - det er så vesentlig  mye og viktigere politikk og styring man ser på. Jeg personlig ønsker å avskaffe monarkiet da jeg ikke synd det fungerer i dagens samfunnsstrukturer, men partiene jeg  evt måtte stemt frem for å få det frem interesserer meg overhodet ikke, langt i fra og tvert imot. Dette gjelder nok for mange. 

Når det gjelder akkurat dette med monarki syns jeg det burde være en folkeavstemming etter Harald, eller iallefall etter Haakon - som er helt uavhengig av Stortinget. 

Endret av Isild
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Isild skrev (29 minutter siden):

Det gjør vi. Men det er ingen (iallefall ikke jeg) som velger parti utifra om de støtter monarkiet eller ikke - det er så vesentlig  mye og viktigere politikk og styring man ser på. Jeg personlig ønsker å avskaffe monarkiet da jeg ikke synd det fungerer i dagens samfunnsstrukturer, men partiene jeg  evt måtte stemt frem for å få det frem interesserer meg overhodet ikke, langt i fra og tvert imot. Dette gjelder nok for mange. 

Når det gjelder akkurat dette med monarki syns jeg det burde være en folkeavstemming etter Harald, eller iallefall etter Haakon - som er helt uavhengig av Stortinget. 

100% enig!, folkeavstemning er det eneste rette, at de på Stortinget stemmer i tråd med sitt partiprogram forteller ikke noe som helst om folkemeningen!

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
mammamia1 skrev (6 minutter siden):

100% enig!, folkeavstemning er det eneste rette, at de på Stortinget stemmer i tråd med sitt partiprogram forteller ikke noe som helst om folkemeningen!

Her er det som skjer hvis det blir en folkeavstemning: Det blir flertall for monarkiet. Det vet vi fordi alle meningsmålinger peker i den retning med god margin ift feilmarginer.

Det som da skjer er at de som ønsker seg republikk ikke lenger kan henvise til at monarkiet et udemokratisk og at ingen som lever i dag fikk stemme i 1905, mens de som stemmer for monarkiet kan bruke de neste 200 årene til å peke på denne nye folkeavstemningen som gir monarkiet og kongehuset en helt ny og folkeforankret legitimitet.

Be careful what you wish for!

Endret av SusieDerkins
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Her er det som skjer hvis det blir en folkeavstemning: Det blir flertall for monarkiet. Det vet vi fordi alle meningsmålinger peker i den retning med god margin ift feilmarginer.

Det som da skjer er at de som ønsker seg republikk ikke lenger kan henvise til at monarkiet et udemokratisk og at ingen som lever i dag fikk stemme i 1905, mens de som stemmer for monarkiet kan bruke de neste 200 årene til å peke på denne nye folkeavstemningen som monarkiet og kongehuset en helt ny og folkeforankret legitimitet.

Be careful what you wish for!

Kanskje, men da VET vi i hvert fall at flertallet ønsker monarki.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (1 time siden):

Det som menes med raskt i artikkelen her, var vel ikke selve transplantasjonen, men akkurat det med offentliggjøring av den etter at den hadde funnet sted.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
mammamia1 skrev (7 minutter siden):

Nettopp 🎯

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...