Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
keops skrev (20 timer siden):

Alle andre straffedømtes familie skal ikke være regenter i Norge, det forventes eller etterspørres da naturlig nok ikke de samme reaksjoner fra disse andre.

Om vi ikke skal erkjenne at det er forskjell på kongefamilien og de andre familiene i landet så blir det jo en meget spesiell debatt.

Hva så. Han er fortsatt ikke en kongelig, og bare en jørgen hattemaker, som må svare ikke svare for seg selv , som alle andre jørgen hattemakere som er voksne

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at etterbruk hele satt i kø meldte maaaange seg som organdonor - så her ble det  «kort» venteliste og mange flere organ tilgjengelige.

MM blir ikke forfordelt noe i denne saken. 

for hva vi vet opererer de lunger inn i en annen på ventelisten akkurat nå - men det får ikke vi vite noe om.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
FruR skrev (5 minutter siden):

Hvordan . De må jo dø først før de er donor ? Hvor mange av de disse nye donorene har død siste uka ? Bra med alle som melder seg som organdonor altså er det selv men de må dø først… 

Folk dør jo med omtrent samme frekvens så jo flere som står på lista, jo større er sannsynligheten for at noen som dør er en match med noen som venter. Mette fant en match på ikke mindre enn to uker. Logisk sett vil da ventetiden gå ned for samtlige som venter. De fleste organdonorer har ikke definert at de kun vil donere lunger eller kun donere høyre nyre etc. (går jeg ut i fra, da), så eksplosjon i donorer betyr høyere sannsynlighet for at et dødsfall vil føre til mange nye transplantasjoner, med tilhørende reduksjon i ventelistene. 

Midt oppe i alt dette, er det tross alt en fin ting at fokuset på donasjon i forbindelse med MMs helsesituasjon bidrar til å korte ned ventetiden for mange alvorlig syke mennesker i Norge. Jeg er kritisk til mye som foregår rundt kongefamilien, men selv jeg kan sette pris på de positive ringvirkningene dette får for mange familier som lever med livstruende sykdommer. 

Samtidig vil jeg også få si at det er ingen motsetning mellom å være kritisk til prosesser, atferd og handlinger og det å føle empati med mennesker i utfordrende situasjoner. Antar at de aller fleste tenker på kronprinsessen og familien hennes, ønsker henne god bedring, og håper hun snart føler seg bedre. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
tante_grusom skrev (2 minutter siden):

Husk at etterbruk hele satt i kø meldte maaaange seg som organdonor - så her ble det  «kort» venteliste og mange flere organ tilgjengelige.

for hva vi vet opererer de lunger inn i en annen på ventelisten akkurat nå - men det får ikke vi vite noe om.

Forfordelt betyr det motsatte. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Mrs Robinson skrev (24 minutter siden):

Det har jeg aldri sagt? 

Er selv organdonor, og synes det er helt topp at man kan redde liv. 

Men du tror oppriktig at legene har navnet til Mette-Marit på blokka, og prioriterer fortsatt Magda? 

Det får vi aldri vite uansett mengde spekulasjoner.

Det stod vel 8 personer i kø. Det skal godt gjøres at samtlige har samme blodtype, størrelse og klin like kriterier. Kan to stykk ha like? Jo. 

Folk tar selvmord hele tiden, ca 700 stykker årlig alene kun der. 

Sjansen for at alle på lista får donor er veldig høy. Det er hva vi vet. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
tante_grusom skrev (6 minutter siden):

"Skummelt" ord å bruke.

• Liker 5
Skrevet (endret)
Rastebenk skrev (10 minutter siden):

Poenget er at monarker kan gjøre nøyaktig som de vil. 

Når det fremtidige kongeparet tilrettelegger for at kronprinsessens sønn skal få sone på kongeparets luksuriøse eiendommer fremfor i fengsel, og når arveprinsessen drikker alkohol sammen med sin rusmisbruker-bror på offentlig plass så ja, da har kongefamilien sauset seg godt inn i suppa helt på egenhånd.

Jeg tenker også at de ikke trenger å uttale seg. Alle kan se at dette er en svært hardt prøvet og broket flokk som desperat prøver å komme seg opp i knestående uten å lykkes. To 90-åringer med svært svekket helse som tvinges til å representere videre, mens både sønn og svigerdatter fremstår nede for telling. Det kan dessverre også bli langt verre i tiden fremover pga 3 alvorlig syke i kongefamilien samt en voldelig, utagerende rusmisbruker-sønn i fengsel. En svært hardt prøvet Kronprins HM er nærmeste pårørende til dem alle, og Norge står dermed faktisk i reell fare for å ikke ha noen til å representere kongehuset i en periode fremover. IA? Ja hva skal man si. Hun kjenner vi knapt, hun har fremdeles til gode å utmerke seg i noe som helst, og når man inkluderer det usaklige følelsesutbruddet hennes på IG så kan jeg definitivt styre meg.

Ja dette slo meg når jeg hørte podcasten om Marie Antoinette i NRK Radio-appen om historiske personer. Der snakker de om den franske revolusjonen i 1789-1799, hvor hele den arkaiske idèen om at makt skal gå i arv, og at noen er mer verdt enn andre, ble felt allerede da. 

Helt enig. 
Og et samlet Storting stemte for å endre Grunnloven slik at hun kan fungere som monark og lede statsråd  - hvilket gjør meg i tvil om jeg kommer til å stemme ved neste valg - og det er i tilfelle første gang siden jeg ble gammel nok til å stemme. 

Norge har ingen politikere som tør ta tak i spørsmålet om republikk og det er skremmende. 

Endret av Gulline
  • Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Kålrota skrev (1 time siden):

Hele poenget med en transplantasjonsliste er jo at det ikke er en kø. Ingen står øverst eller nederst, det er mottakeren som vurderes å ha best nytte av de tilgjengelige organene som får dem. Dette vet du vel hvis du har hatt familie på lista. 

Det er selvfølgelig like fullt en type kø.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Istapp skrev (6 minutter siden):

Den terskelen ligger svært høyt, så tvilsomt at 2dgr innleggelse kan forklares på verken psykisk helse eller brist i en arm.

Hvis han truer med å skade seg selv, er jo terskelen allerede nådd. Han har truet før også, og nå hadde han jo faktisk skadet seg selv. Så jeg ser ikke på det som usannsynlig at de ville ha ham på observasjon nettopp fordi han skadet seg nå. 

Endret av -Pusheen-
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun har nok stått mye lengre på venteliste enn hva offentligheten har visst. Hun har vært syk i minst 2 år lengre enn det som er vanlig med den sykdommen, før vi fikk vite at hun var i kø for transplantasjon. At hennes barn, både innsatte og på skole i andre enden av verden, ville hjem, er helt og fullt forståelig. Deres mor kunne lett ha dødd både før, under og etter transplantasjon. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge det er en skjønnsmesssig vurdering hvem som først får egnet lunge, vil jo man kunne si at en snev av dette skjønnet, bevisst eller ubevisst, vil kunne komme en kongelig til gode. Derfor gir et naturlgvis rom for spekluasjoner.

Men av respekt for alle - donor, leger, kongefamilien og alle andre bør man la slike spekluasjoner og gjøre det eneste rette: Ønske Mette Marit og kongefamilien lykke til ! 

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (54 minutter siden):

Helt enig. 
Og et samlet Storting stemte for å endre Grunnloven slik at hun kan fungere som monark og lede statsråd  - hvilket gjør meg i tvil om jeg kommer til å stemme ved neste valg - og det er i tilfelle første gang siden jeg ble gammel nok til å stemme. 

Norge har ingen politikere som tør ta tak i spørsmålet om republikk og det er skremmende. 

Et samlet storting har ikke stemt for det, nei, De skal stemme 3. november. Foreløpig er det bare en innstilling fra en komite.

Forøvrig blir forslaget om republikk foreslått og stemt over i hver bidige stortingsperiode, så den påstanden om at de ikke tar i det er jo bare tull.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Jesper Magnusson er medisinsk ansvarlig for lungetransplantasjon ved Sahlgrenska sykehus i Sverige. Tidligere i juni sa han til Aftenposten at ingen i køen blir prioritert fremfor andre ut fra hva slags stilling eller offentlig rolle de har.

– Det er et grunnleggende prinsipp for hele systemet. Prioriteringen er basert på medisinsk behov, hvor syk du er, hvor presserende situasjonen er og hvor godt et tilgjengelig organ er egnet. Medisinske vurderinger styrer prioriteringen, understreker Magnusson.

Kronprinsesse Mette-Marit har fått nye lunger

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet
Gulline skrev (På 16.6.2026 den 11.22):

Kronprins Christian er først i rekken som regent ved kong Fredriks fravær:

https://www.vg.no/rampelys/i/lngoBL/naa-styrer-kronprinsen-landet

Hvorfor er det verre at man hun har fått denne rollen pga sine kvaliteter? At dronning Mary kan fungere som regent vitner om at hennes kvaliteter er observert og er blitt satt pris på. Hun er profesjonell til fingerspissene, intelligent, utdannet, arbeidssom, alltid elegant og danskene har all grunn til å være stolt av henne.

Ja, man kan jo ikke ha en regent som ikke er elegant...

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Har pårørende noe de skulle sagt her uansett? Hvis man er på donorlista, er det jo allerede "avtalt" at organebe skal doneres vekk? Og pårørende får vel ikke vite hvem lungene skal til?

Det er pårørende som faktisk må samtykke ja. Donorkortet er jo «bare» et klart uttrykk for personens eget ønske, pårørende kan fortsatt nekte.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
enkefru skrev (2 minutter siden):

Jesper Magnusson er medisinsk ansvarlig for lungetransplantasjon ved Sahlgrenska sykehus i Sverige. Tidligere i juni sa han til Aftenposten at ingen i køen blir prioritert fremfor andre ut fra hva slags stilling eller offentlig rolle de har.

– Det er et grunnleggende prinsipp for hele systemet. Prioriteringen er basert på medisinsk behov, hvor syk du er, hvor presserende situasjonen er og hvor godt et tilgjengelig organ er egnet. Medisinske vurderinger styrer prioriteringen, understreker Magnusson.

Kronprinsesse Mette-Marit har fått nye lunger

Og politiet ville nok sagt at man ikke varsler foreldre til kriminelle som skal pågripes også, men den gang ei.

https://www.vg.no/rampelys/i/8qOn3Q/det-kongelig-hoff-varslet-mette-marit-om-mulig-paagripelse

Sitat

Det kongelige hoff ble varslet av politiet om mulig pågripelse av Marius Borg Høiby (27). Deretter varslet de kronprinsparet.

https://www.nettavisen.no/kjendis/nrk-oslo-politiet-og-pod-avviser-at-de-varslet-slottet-om-marius-pagripelse/s/5-95-2109283

Sitat

Ifølge VGs opplysninger skal kronprinsesse Mette-Marit ha ringt Høiby kort tid før samtalen hans med politiet.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Hva så. Han er fortsatt ikke en kongelig, og bare en jørgen hattemaker, som må svare ikke svare for seg selv , som alle andre jørgen hattemakere som er voksne

Og de kongelige må også svare for seg, etter mitt syn. 

Jeg deler ikke oppfatningen om at Jørgen Hattemaker skal stå skolerett, mens våre problemutsatte kongelige skal kunne gjøre som de vil.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
NedOpp skrev (1 minutt siden):

Det er pårørende som faktisk må samtykke ja. Donorkortet er jo «bare» et klart uttrykk for personens eget ønske, pårørende kan fortsatt nekte.

Så da spiller det ingen rolle at jeg står på lista, så lenge mine pårørende sier nei? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Så da spiller det ingen rolle at jeg står på lista, så lenge mine pårørende sier nei? 

Pårørende kan ikke si nei. Kun hvis du er under 16. Men så lenge du er registrert donor er det din vilje som gjelder. 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/donasjon-av-organer-celler-og-vev-fra-dod-donor/samtykke-fra-avdode-og-naermeste-parorende

Endret av Rufs
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Donorkort er juridisk bindende. Dine pårørende kan forsøke, men det ender som regel ikke i noe.

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...