Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

Jo, du kan faktisk donere organer mens du selv er i live. Ikke alle donorer er døde. Det beror på hvilket organ som doneres. Det er mye her som ikke er nevnt og det er et enormt apparat som gjør research og sitter på masse informasjon på forhånd. Lenge før en evt transplatasjon skjer. 

Og som du nevner, en hjernedød f eks, kan ligge i koma lenge, samtidig som alle dens organer mm er kartlagt om vedkommende er satt opp på donorlisten.

Jeg tviler ikke på at det du skriver her kan ha skjedd, men i praksis er dette veldig risikabelt å holde en hjernedød persons organer levende i lenger tid. Her snakker jeg om avdød donor, levende donor er noe annet. 

Jo lenger organer er i en person som er hjernedød jo dårligere odds blir det for mottaker. Derfor vil de høste organer så fort som mulig.  Nyre fra levende person har bedre kvalitet og levetid enn fra avdød person

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
tante_grusom skrev (6 timer siden):

Husk at etterbruk hele satt i kø meldte maaaange seg som organdonor - så her ble det  «kort» venteliste og mange flere organ tilgjengelige.

MM blir ikke forfordelt noe i denne saken. 

for hva vi vet opererer de lunger inn i en annen på ventelisten akkurat nå - men det får ikke vi vite noe om.

Jeg har lest at selv om en avdød donerer organer så er det bare i en tredel av tilfellene at lungene kan doneres. Det skal visst en del til for at de skal være brukbare. Det blir ikke som nyrer som kan oppbevares opp til 24 timer før den tas i bruk.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 timer siden):

Med teskje:

Vi vet at det er flertall for monarkiet idag. Folkets mening er ikke neglisjert.

En folkeavstemning før tiden er moden for republikk,  vil gi monarkiet en helt ny, tung, folkeforankret legitimitet, mer enn det har i dag og har hatt til nå, og spørsmålet om republikk vil være steindødt i hundre år etterpå.

Det vet vi alldeles ikke, og bare en folkeavstemning kan gi et klart svar, med teskje.......

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Tror ikke monarkiet går noen vei om man venter med akkurat denne diskusjonen til i morgen. Det har med takt og tone å gjøre også. 

MM sin helse har ikke noe med monarkiet å gjøre egentlig. Hvorfor skal man ikke kunne diskutere monarkiets rolle i dagens samfunn og som styresform selv om hun nylig har blitt opperert? Hvorfor er det feil med tanke på takt og tone? Jeg skjønner at hvis det var slik at Konge lå for døden (samtidig blir det ekstra relevant med en diskusjon om monarkiet akkurat da), men MM har jo strengt talt ikke noen formell rolle i arverekkefølgen. 

Dessuten er det vel bare gode nyheter i dag. Hun har fått nye lunger, er på bedringens vei og alt ser fint ut. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet
Gulline skrev (32 minutter siden):

Kanskje lese hva folk skriver før du kaster deg over tastaturet? 

Jeg snakker om politikerne og deres manglende vilje til å la folk få si hva de mener ved en folkeavstemming. Og da selvsagt at de kommer opp med de alternativene det er og hva de forskjellige alternativene koster. 

👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg diskuterer mer enn gjerne hvorfor jeg synes monarki er arkaisk. Jeg svarte på det for noen innlegg siden også. 

men å diskutere utfra familietilhørighet og stamtavler (!) og ut fra personlige antipatier, blir merkelig og jeg mener det ikke har noen prinsipiell verdi - utover at man jo faktisk må ta det man får i et monarki. 

Jeg tenker  også at når meningsmålingen aldri har vist under 60 % oppslutning for monarkiet, er det virkelig  ikke en sjanse for at folkeopinionen egentlig er imot monarki. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Hunter7 skrev (42 minutter siden):

Her kan du si akkurat hva du mener:

https://www.nrk.no/norge/send-din-hilsen-til-kronprinsesse-mette-marit-1.17909556

All den tid det klages opp og ned i mente om hvor forferdelig uegnet MM ((og HM, IA, SM osv.) er - her er vitterlig den muligheten til å endelig få satt skapet på plass med fynd og klem og fandens oldemor. 

Hilsningene blir sjekket av moderator før den blir lagt ut. Tviler på at noen Epstein-kommentaren eller lignende som ikke er godhjertede hilsninger blir lagt ut

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
blvck skrev (9 minutter siden):

MM sin helse har ikke noe med monarkiet å gjøre egentlig. Hvorfor skal man ikke kunne diskutere monarkiets rolle i dagens samfunn og som styresform selv om hun nylig har blitt opperert? Hvorfor er det feil med tanke på takt og tone? Jeg skjønner at hvis det var slik at Konge lå for døden (samtidig blir det ekstra relevant med en diskusjon om monarkiet akkurat da), men MM har jo strengt talt ikke noen formell rolle i arverekkefølgen. 

Dessuten er det vel bare gode nyheter i dag. Hun har fått nye lunger, er på bedringens vei og alt ser fint ut. 

En lungetransplantasjon er en stor operasjon, og mye kan fremdeles gå riktig galt, så nei - alt er slett ikke over selv om operasjonen heldigvis var vellykket.

https://www.nrk.no/norge/lhl-om-kronprinsessen_-_-rimelig-a-si-at-hun-var-heldig-1.17924662

– Det fins store riskoer for både infeksjoner og avstøtning, særlig nå, rett etter et inngrep. Det fins risikoer med hjertearytmier og andre uvanlige komplikasjoner, sier han. [...]

– Å lykkes med operasjonen er et stort steg. Men det er mange kritiske dager i nærmeste framtid. Lungene må fungere på en bra måte, man må bli fri fra åndenød og respiratorer. Man må kunne bevege seg selv, og man må kunne håndtere smertene som kommer, sier Magnusson.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (17 minutter siden):

En lungetransplantasjon er en stor operasjon, og mye kan fremdeles gå riktig galt, så nei - alt er slett ikke over selv om operasjonen heldigvis var vellykket.

https://www.nrk.no/norge/lhl-om-kronprinsessen_-_-rimelig-a-si-at-hun-var-heldig-1.17924662

– Det fins store riskoer for både infeksjoner og avstøtning, særlig nå, rett etter et inngrep. Det fins risikoer med hjertearytmier og andre uvanlige komplikasjoner, sier han. [...]

– Å lykkes med operasjonen er et stort steg. Men det er mange kritiske dager i nærmeste framtid. Lungene må fungere på en bra måte, man må bli fri fra åndenød og respiratorer. Man må kunne bevege seg selv, og man må kunne håndtere smertene som kommer, sier Magnusson.

Jeg har ikke sagt at alt er over, men det ser lovende ut - det meldes om at operasjonen har gått bra og er vellykket. Det er veldig bra! 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Nei det er han da virkelig ikke.
Spesielt ikke når han forsørges av kronprinsparet, bor hos kronprinsparet, forbryter seg hos kronprinsparet og beskyttes av kronprinsparet...
At han rent formelt ikke er kongelig, dvs ikke står på noen plass i tronarverekkefølgen, har lite å si så lenge han både på papiret og i praksis er et medlem av en kongelig familie.

Han er ikke prins, han er ikke en representant for det norske folket, han er på ingen måte en tronarving. Så jo han er en jørgen hatte maker som alle andre. Han har ikke en milimeter med offentlig makt, mer enn meg og deg.

• Liker 5
Skrevet
Gulline skrev (42 minutter siden):

Kanskje dette engasjerer veldig mange nordmenn som aldri har fått si sin mening om landets valg av styreform? Vi er mange som savner å bli hørt og er lei av å høre at monarkiet står så sterkt og at et overveldende flertall av nordmenn ønsker det skal fortsette slik. Vi vil bli hørt - rett og slett. 

Ingenting som hindrer deg i det. Skriv kronikker. Arranger en demonstrasjon. Mange muligheter. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har lenge fundert på hvordan situasjonen hadde sett ut om hun ikke var syk. 

Om noen måneder vil vi forhåpentligvis være i en situasjon hvor livstruende sykdom ikke lenger er et argument. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Hva var inspirasjonen til monarkidebatten i dag?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Pilaff skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at Märtha, Durek, Marius, Ingrid Alexandra, Mette-Marit  og Haakon på hver sin måte gjør en fantastisk jobb for å fremme republikk. Det er nesten bare å lene seg tilbake og vente. ♥️

Jeg registrerer at du liker Prins Sverre. 😊

• Liker 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 timer siden):

Jeg forstår at det vet velgerne når de stemmer på personer som er bundet av partiprogammet.

Den der var tynn. Vil tro at det er ytterst få nordmenn som anser være eller ikke være for monarkiet som en så viktig sak at det avgjør hva de putter i stemmeurnen - til det er det altfor mange andre saker som får en mer konkret innvirkningen på folks hverdagsliv. At monarkiet derimot er en sak som engasjerer mange, og som mange har en (tydelig) mening om ved konkret spørsmål om det, det tror jeg nok. Og dét ville kommet frem ved en folkeavstemming.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
CeXNS skrev (14 minutter siden):

Jeg har lenge fundert på hvordan situasjonen hadde sett ut om hun ikke var syk. 

Om noen måneder vil vi forhåpentligvis være i en situasjon hvor livstruende sykdom ikke lenger er et argument. 

Argument mot hva?

kritikk av mediahåndtering?

Kritiske spørsmål ?

For i så fall mener jeg at dette er ting som kan sameksistere med sympati og omsorg for de det gjelder (i dette tilfellet kongefamilien) 

- Eller hets og mobbing?

For det skal jo i utgangspunktet ikke forekomme uansett, frisk eller syk.

Jeg tror alle er enig i dette. Men man definerer hva som er hva unikt også må man erkjenne at nå består diskusjonen av en salig blanding.

Jeg ønsker genuint at det går henne vel, og jeg tror absolutt ingen, heller ikke de største kritikerne av kongehuset, ønsker noe annet. Og samtidig som jeg ønsker henne vel er jeg fortatt misfornøyd med mediahåndtering og generelle valg de har tatt fra det første brevet til pressen på vegne av Marius.

Jeg har tenkt litt på hvorfor Mette og Håkon får mer pes enn Jagland, B.B og Rød Larsen i sosiale media, og jeg mener det koker ned til samfunnet sitt behov for å praktisere straff. 

Straff er ett fy-fy ord i Norge fordi her liker vi helst å snakke om rehabilitering og det å gi noen en ny sjanse, som er idealistisk nok det, men straff er også ett viktig element i absolutt alle samfunn, til og med dyr har ulike former for straff i sine flokker, og det er blant annet straff som bidrar til å korrigere lover og regler, rett og galt; skillet mellom anarki og ett sosialisert samfunn.

De overnevnte politikerne har fått og får sine respektive straffer via stripping av titler og funksjoner, de granskes av offentlige instanser.

Kongefamilien har hatt over lengre tid en adferd som enten i seg selv bryter med både normer og verdier men faktisk også regler og lover, og/eller valgt å omgås mennesker hvor dette gjelder. 
Når dette blir kjent for allmuen som samtidig opplever at det ikke får noen konsekvenser, der er fravær av straff, oppleves det som urett, kaotisk, overklasse anarki, og folket reagerer. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Kanskje dette engasjerer veldig mange nordmenn som aldri har fått si sin mening om landets valg av styreform? Vi er mange som savner å bli hørt og er lei av å høre at monarkiet står så sterkt og at et overveldende flertall av nordmenn ønsker det skal fortsette slik. Vi vil bli hørt - rett og slett. 

Alle meningsmålinger viser jo veldig stor oppslutning om monarkiet - og jeg tenker at hvis man ønsker å si sin mening, så kan man det - skriv kronikker, delta i politisk arbeid som retter seg direkte mot styringsformen. Du kan uttale deg og si meningen din, og du er helt fri til å forsøke å påvirke. Det er en rekke måter å gjøre det på - vi lever i ett av verdens aller frieste land.

Men du kan selvsagt ikke diktere hva andre synes og mener om dette. 

At du er lei av å høre at folk er uenige med deg, er leit, da. Men det er ikke noe annet å gjøre med det, enn å bruke de kanalene som finnes for å påvirke opinionen.  Man kan håpe at folk skifter mening, og så kan man lytte til anders argumenter for å forsøke å forstå hvorfor alle ikke er enige med en selv. 

Og igjen - ALLE voksne nordmenn får si sin mening om en hel rekke politiske spørsmål hver gang det er valg. Noen av oss velger også å stille til valg, og da kan man jobbe politisk men ting man synes er viktig også mellom valgene. At folk ikke synes  at hvilken styreform vi har, er viktig nok til at de velger parti ut fra det, må du nesten bare forholde deg til som fakta.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Tråden er (gjennom dagen) ryddet for spekluasjoner, brukerdebatt, brukerangrep, avsporinger, krenkende utsagn og svar/siteringer til dette.

Forumassistent

• Liker 4
Skrevet (endret)

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-og-resten-av-kongefamiliens-hemmelig-arbeid-toppen-av-isfjellet/s/5-95-3087491

https://www.kongehuset.no/nyheter?prod_archive_no[page]=5&prod_archive_no[refinementList][royalPeople.slug.current][0]=kronprins-haakon&prod_archive_no[refinementList][dateObject.year][0]=2025

Om arbeidsmengden. Legger det inn fordi det har vært mye kritikk her av den arbeidssky kronprinsen. Hørte også på nyhetene i sted (NRK kl 14.15 cirka, radio) der Noren Isaksen fortalte at kronprinsen hadde over 200 offisielle oppdrag i 2025 (han skryter av han).  I tillegg kommer da alt annet som omtales i den øverste artikkelen her. Vi kan fastslå at vi har gode kilder på arbeidsmengden til Kronprinsen. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Morgenbladet har en artikkel om Epstein og «gavenes gift» 

https://www.morgenbladet.no/ideer/gavens-gift/10381271

«Korrupsjon og vennetjenester preger kanskje land som Colombia og Nigeria, men ikke oss, liker vi å tenke.

Men avsløringene om nettopp korrupsjon og vennetjenester i de tre sentrale institusjonene i det norske godhetsregimet – Nobelinstituttet, kongehuset og utenriksdiplomatiet – minner om hvor falskt dette narrativet alltid har vært»

Endret av CeXNS
Språk
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...