Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (7 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-og-resten-av-kongefamiliens-hemmelig-arbeid-toppen-av-isfjellet/s/5-95-3087491

https://www.kongehuset.no/nyheter?prod_archive_no[page]=5&prod_archive_no[refinementList][royalPeople.slug.current][0]=kronprins-haakon&prod_archive_no[refinementList][dateObject.year][0]=2025

Om arbeidsmengden. Legger det inn fordi det har vært mye kritikk her av den arbeidssky kronprinsen. Hørte også på nyhetene i sted (NRK kl 14.15 cirka, radio) der Noren Isaksen fortalte at kronprinsen hadde over 200 offisielle oppdrag i 2025 (han skryter av han).  I tillegg kommer da alt annet som omtales i den øverste artikkelen her. Vi kan fastslå at vi har gode kilder på arbeidsmengden til Kronprinsen. 

Takk, nyttig korrigerende faktaopplysninger!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hulderen skrev (3 timer siden):

Ja, hadde jeg fått et sånt spørsmål før en operasjon, så ville jeg blitt livredd! En slik stress/fryktreaksjon er neppe bra for kroppen under et stort inngrep, så det høres fullstendig uforsvarlig ut! Jeg håper inderlig at det ikke skjer.

.

Endret av Fantorangen-Oslo
Skrevet (endret)

Ja, hadde jeg fått et sånt spørsmål før en operasjon, så ville jeg blitt livredd! En slik stress/fryktreaksjon er neppe bra for kroppen under et stort inngrep, så det høres fullstendig uforsvarlig ut! Jeg håper inderlig at det ikke skjer.

.

Endret av Fantorangen-Oslo
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (3 minutter siden):

Det skjer. Ikke mange månedene siden jeg selv donerte og forespørselen kom faktisk samme dag som operasjonen, da jeg hadde fått på meg "kjortelen" og var inne til forberedelse på vei inn til operasjonsstuen. Så lenge jeg kunne hjelpe andre, som faktisk kan bruke en del av kroppen min, synes jeg det er fantastisk - sett i ettertid. Har tenkt på dette mange ganger etter jeg ble ferdig. Men at de hadde papirene klare, så raskt, det var jeg ikke klar over. Det gikk fort og jeg brukte ca 10-15 minutter på å signere, før jeg hadde fått svar på alle spm jeg hadde pga dette. 

Så har du familiemedlemmer eller venner som donerer nyrer hvis det er match. I dag er de kommet veldig langt hva det gjelder donering og forskning, det er helt utrolig mye som kan brukes i en kropp, foruten hjerte, lunger og nyrer faktisk. 

Men snakker vi da om f.eks beinmarg/stamceller?

• Liker 1
Skrevet
NedOpp skrev (1 minutt siden):

Men snakker vi da om f.eks beinmarg/stamceller?

Nyrer og bein. Forskjellige bein i kroppen som kan brukes i en annen kropp i mitt tilfelle, men et familiemedlem donerte en nyre for noen år tilbake. 

Skrevet
42. skrev (4 timer siden):

Mener du at så lenge en maktpersoner som så absolutt har gjort noe høyst kritikkverdig blir alvorlig syk, og i dette tilfellet en av Norges kongehusmedlemmer, så tilgir folk nesten hva som helst og minner om at de jo står i en alvorlig krise? Ja det har du veldig rett i. 

Nå er det ikke alle som ser mettemarit som høyst kritikk verdig. 

At hun i noen tilfeller har gjort noe dumt , vært ubetenksom etc.  Er normalt. Å forvente at et menneske skal være 100% feilfritt er for meg kritikk verdig. 

Hun har ikke for alle gjort ting som setter henne i posisjon at hun ikke kan tilgis. Eller at det definerer hvem hun er.

Så for min del er hun tilgitt uavhengig av sykdommen. Men syntes hun på grunnlag av sykdommen bør nå få fred fra kritikk og spekulasjoner intil videre.

Alt til sin tid. Nå trenger hun primært å overleve, å komme seg på beina igjen. Det burde ikke koste folk så mye å gi henne akkurat det

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
pøbelsara skrev (43 minutter siden):

Alle meningsmålinger viser jo veldig stor oppslutning om monarkiet - og jeg tenker at hvis man ønsker å si sin mening, så kan man det - skriv kronikker, delta i politisk arbeid som retter seg direkte mot styringsformen. Du kan uttale deg og si meningen din, og du er helt fri til å forsøke å påvirke. Det er en rekke måter å gjøre det på - vi lever i ett av verdens aller frieste land.

Men du kan selvsagt ikke diktere hva andre synes og mener om dette. 

At du er lei av å høre at folk er uenige med deg, er leit, da. Men det er ikke noe annet å gjøre med det, enn å bruke de kanalene som finnes for å påvirke opinionen.  Man kan håpe at folk skifter mening, og så kan man lytte til anders argumenter for å forsøke å forstå hvorfor alle ikke er enige med en selv. 

Og igjen - ALLE voksne nordmenn får si sin mening om en hel rekke politiske spørsmål hver gang det er valg. Noen av oss velger også å stille til valg, og da kan man jobbe politisk men ting man synes er viktig også mellom valgene. At folk ikke synes  at hvilken styreform vi har, er viktig nok til at de velger parti ut fra det, må du nesten bare forholde deg til som fakta.

Hvor har jeg gjort det? Fint om du begrunne påstandene dine. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er litt "drama" inne på tråden innimellom, at vi har en tendens til å dramatisere ting eller hausse opp noe, noe som faktisk ikke er så veldig uvanlig. 

Nå er en lungetransplantasjon svært alvorlig inngrep og tiden etterpå er risikofylt og farlig, fordi det er et fremmedlegeme som er tranplantert i en ny kropp og skal tilpasse seg og pasienten er på sterkt immundempende meds. Men ikke alle inngrep som f eks å donere noe fra en annen kropp) eller operasjoner er like alvorlige.

Mye høres ut som det er langt verre enn det er. De tar ikke "sjanser" på sykehus i Norge om de ikke har samtaler med pasienten lenge på forhånd og vurderer risikoer, diskuterer statistikk for/mot/risiko og forbereder både pasient og pårørende. De er godt forberedt og vet hva de holder på med. 

Skrevet

Nettet har visst hengt seg mens jeg la inn en kommentar så den kom opp flere ganger :( Beklager så mye!

Skrevet (endret)
Gulline skrev (9 minutter siden):

Hvor har jeg gjort det? Fint om du begrunne påstandene dine. 

Jeg har ikke sagt at du har gjort det. Jeg har sagt at du ikke kan gjøre det.  Stor forskjell der.

Endret av pøbelsara

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...