Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Justlooking skrev (1 minutt siden):

Så fint. Det tyder jo på at MM er over den verste kneika, og fint at de kan avlaste kronprinsen, og fint at de kan representere på egen hånd, og fint at kongefamilien kan være stede under kamper som er historiske for Norge.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natttåke skrev (4 minutter siden):

Jeg håper heller ikke dette stemmer, jeg bare påpeker at mediet som melder dette er svært seriøst. 

Ja, jeg tror vel ikke en svensk avis hadde skrevet dette hvis det ikke stemmer, så vi må vel gå ut i fra at det stemmer. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Unødvendig oppdrag? Seriøst?

Når jagerfly følger et annet fly med transplantasjonsorganer er det for at organer skal få forrang i luften blant flygelederne - nettopp fordi det haster.

Det er en dullion fly i lufta samtidig, men et fly med organer kan ikke vente på sin tur i flygerutene - de må skjære gjennom.

Nemlig. Leste et sted forleden at fly med organer til transplantasjon alltid har første prioritet både på bakken og i lufta.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Når jagerfly følger et annet fly med transplantasjonsorganer er det for at organer skal få forrang i luften blant flygelederne - nettopp fordi det haster.

Det er en dullion fly i lufta samtidig, men et fly med organer kan ikke vente på sin tur i flygerutene - de må skjære gjennom.

Så lenge jagerfly ikke eskorterer andre organtransporter mener jeg dette er unødvendig ja. 

Det er ett tilfelle fra 1981 hvor organene ble fløyet fra Bodø til Riksen med jagerfly fordi det hastet. Ikke ekskortet slik som her. 

Endret av blvck
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tror vel ikke en svensk avis hadde skrevet dette hvis det ikke stemmer, så vi må vel gå ut i fra at det stemmer. 

Svensk Damtidning er mer et Ukeblad, de bruker anonyme kilder, osv. Så dem kan vi ikke stole på. Imidlertid burde Expressen sjekke kildene sine bedre. Og historisk har de meg bekjent gjort det.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Holger Pan skrev (3 minutter siden):

Her, derimot, har vi et eksempel på et unødvendig eskorteoppdrag:

Forsvarets F-16 eskorterte Bodø/Glimt hjem til Bodø for å motta hyllesten etter seriegull – NRK Nordland

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Så lenge jagerfly ikke eskorterer andre organtransporter mener jeg dette er unødvendig ja. 

Det er ett tilfelle fra 1981 hvor organene ble fløyet fra Bodø til Riksen med jagerfly fordi det hastet. Ikke ekskortet slik som her. 

Hva tenker du om at jagerfly eskorterte Bodøglimt hjem?

Forsvarets F-16 eskorterte Bodø/Glimt hjem til Bodø for å motta hyllesten etter seriegull – NRK Nordland

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (28 minutter siden):

Nemlig. Leste et sted forleden at fly med organer til transplantasjon alltid har første prioritet både på bakken og i lufta.

Ja. Men flygeledelsen kan gi et fly prioritet uten militær eskorte. Hvis et fly frakter et transplantasjonsorgan, kan det håndteres gjennom lufttrafikktjenesten og få prioritet i rute, innflygning og landing uten at det krever jagerfly, men ingen av de involverte bekrefter hvorfor eskorten ble gjort på denne måten.

Det er tydeligvis en beslutning tatt av forsvaret.

Endret av Holger Pan
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Ja. Men flygeledelsen kan gi et fly prioritet uten militær eskorte. Hvis et fly frakter et transplantasjonsorgan, kan det håndteres gjennom lufttrafikktjenesten og få prioritet i rute, innflygning og landing uten at det krever jagerfly, men ingen av de involverte bekrefter hvorfor eskorten ble gjort på denne måten.

Ja, det er nok slik de vanligvis gjør det. Jeg kan forsåvidt godt se for meg at det har blitt gjort på en annerledes måte i akkurat dette tilfellet, ut fra en eller annen retningslinje forsvaret har for militæreskorte av kongehuset.

De har jo alltid eskorte, så jeg ser ikke helt det store overraskelsesmomentet over at lungene deres får det når det haster kritisk.

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Nøyaktig dette tenker jeg også. Det er altfor mange instanser og mennesker involvert her til at noe annet enn en rettferdig prosess gir mening i dette tilfellet. Hva kongehuset ellers har tilgang på, kan man jo selvsagt diskutere, være uenig i eller kritisk til. Og så er det jo ikke akkurat hemmelog at de har tilgang på livsleger eller øyeblikkelig hjelp selv i utlandet. Men jeg orker faktisk heller ikke å mistro Riksen på akkurat dette her. Spesielt når legene på Riksen har uttalt at dette går på match, og at det ikke er et køsystem. Og ikke bare Riksens rykte står på spill, men også samarbeidslandene og deres leger også. Det blir alt for risikofyllt å skulle tukle med regelverket når det er så mange parter involvert her. 

Men jeg skjønner bare ikke alt dette snakket om triksing, fiksing og tukling i den forbindelse?
Hvilke lover eller retningslinjer ville vært brutt dersom MM ble prioritert?
Åpenbart har ingen gitt henne "feil" lunger siden det ville vært både skadelig og bortkastet.
Men om det fantes flere mulige mottakere f.eks?
En ting er om det er klare, objektive og målbare kriterier for hvem som får først, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det i stor grad er et skjønnsspørsmål hvem som passer best og trenger mest. Ingen passer 100% med mindre det er en enegget tvilling, så er det vel kanskje en vurderingssak hva man ellers legger mest vekt på.  Så hvem skulle overprøvd denne beslutningen i ettertid, liksom?
Dessuten er det vel slik at rundt halvparten av befolkningen ville ment at prioritering av MM ville vært ikke bare greit, men slik det burde være, selv om den andre halvparten ville ment det var urettferdig. Men ingen av disse vil jo noensinne få innsyn i kriteriene som er lagt til grunn uansett, ikke engang om de selv står på venteliste, så ingen har noe grunnlag for å klage samme hva som måtte ha skjedd.
For ordens skyld, jeg sier ikke at det faktisk har vært noen slik prioritering. Det aner jeg ingenting om. Jeg begriper bare ikke hvorfor det er så utenkelig og hvordan det ville gjort alle involverte til mer eller mindre kriminelle?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (18 minutter siden):

Ja, det er nok slik de vanligvis gjør det. Jeg kan forsåvidt godt se for meg at det har blitt gjort på en annerledes måte i akkurat dette tilfellet, ut fra en eller annen retningslinje forsvaret har for militæreskorte av kongehuset.

De har jo alltid eskorte, så jeg ser ikke helt det store overraskelsesmomentet over at lungene deres får det når det haster kritisk.

Nettopp. Dette er vel den enkle forklaringen.

Skrevet
Justlooking skrev (25 minutter siden):

Så fint. Da blir kongehuset representert under VM selvom kronprinsen måtte avlyse, og det blir sikkert gøy for dem, spesielt SM . Det tyder vel på at det går bra med MM også. Så gode nyheter! 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (23 minutter siden):

Det ble nok gjort som en fin gest, ikke fordi det var nødvendig.

Enig. På samme måte som da ishockeylandslaget fikk vannportal på Gardermoen. Det ble gjort for å vise at Norge setter pris på deres prestasjoner, ikke en slukketjeneste. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (8 minutter siden):

Men jeg skjønner bare ikke alt dette snakket om triksing, fiksing og tukling i den forbindelse?
Hvilke lover eller retningslinjer ville vært brutt dersom MM ble prioritert?
Åpenbart har ingen gitt henne "feil" lunger siden det ville vært både skadelig og bortkastet.
Men om det fantes flere mulige mottakere f.eks?
En ting er om det er klare, objektive og målbare kriterier for hvem som får først, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det i stor grad er et skjønnsspørsmål hvem som passer best og trenger mest. Ingen passer 100% med mindre det er en enegget tvilling, så er det vel kanskje en vurderingssak hva man ellers legger mest vekt på.  Så hvem skulle overprøvd denne beslutningen i ettertid, liksom?
Dessuten er det vel slik at rundt halvparten av befolkningen ville ment at prioritering av MM ville vært ikke bare greit, men slik det burde være, selv om den andre halvparten ville ment det var urettferdig. Men ingen av disse vil jo noensinne få innsyn i kriteriene som er lagt til grunn uansett, ikke engang om de selv står på venteliste, så ingen har noe grunnlag for å klage samme hva som måtte ha skjedd.
For ordens skyld, jeg sier ikke at det faktisk har vært noen slik prioritering. Det aner jeg ingenting om. Jeg begriper bare ikke hvorfor det er så utenkelig og hvordan det ville gjort alle involverte til mer eller mindre kriminelle?

Det er vel bl.a etiske og moralske hensyn som blir brutt om noen skal kunne kjøpe seg foran andre, enten med penger eller sosial makt. Eller begge. Og jeg tror legene har mer integritet enn som så. Ellers tror jeg jo at MM har vært i kontakt med andre som har samme sykdom, og derfor også ser og skjønner at hun ikke er den eneste som har behov for hjelp, om hun liksom ikke skulle skjønt det fra før. Det er derfor det for meg er utenkelig at så mange mennesker, inkludert MM og hennes familie, skulle gå med på å skyve seg foran andre med viten og vilje.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...