Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Millimani skrev (5 timer siden):

Vi har også hatt en eksplosjon av folk som har meldt seg som donorer de siste to ukene, noe som også kan ha medført at det ble lettere å få donor til henne.

Tja, personen skal vel helst være nesten død også før organene gis bort, så sannsynligheten for at det har skjedd en passende hendelse for noen av disse i løpet av to uker er vel heller liten.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Det er sånn jeg også tenker. Vi burde velge det på nytt. Jeg er ganske sikker på at flertallet ønsker monarkiet, men jeg tror også at dersom det hadde blitt lagt opp til en folkeavstemming - så ville alternativene til monarki blitt tatt opp til debatt og mange hadde kanskje for aller første gang vurdert det. Nå "gidder vi ikke" å ta stilling til det pga mangel på informasjon og interesse, og kongehuset "fungerer jo". 

Men det ville vært lurt etter allt som har vært de siste årene å ha en ny folkeavstemming etter Harald, så VET vi iallefal at flertallet ønsker monarkiet videre som du sier - også etter å ha fått mer kompetanse om alternativer. 

Nettopp. Hva med å sette opp de forskjellige alternativene med tilhørende regnestykker, så kan vi få stemme på den løsningen hver og en av oss ønsker? 

Det er liksom ingen politikere som "tør" ta den ballen. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (5 minutter siden):

Ikke nødvendigvis.
Spørs hvor mye det skal til for at det klaffer med donor og mottaker.
Om alle de 50 trenger ulike donorer f.eks så trenger jo sannsynligvis de 8 det også og da er ventetiden for hver enkelt uansett lik.

🤔

Neppe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (7 minutter siden):

Her er det som skjer hvis det blir en folkeavstemning: Det blir flertall for monarkiet. Det vet vi fordi alle meningsmålinger peker i den retning med god margin ift feilmarginer.

Det som da skjer er at de som ønsker seg republikk ikke lenger kan henvise til at monarkiet et udemokratisk og at ingen som lever i dag fikk stemme i 1905, mens de som stemmer for monarkiet kan bruke de neste 200 årene til å peke på denne nye folkeavstemningen som gir monarkiet og kongehuset en helt ny og folkeforankret legitimitet.

Be careful what you wish for!

Hvorfor det? Hvis flertallet av Norges befolkning virkelig ønsker å beholde denne utdaterte anakronismen  av et kongesirkus, må man respektere det selvfølgelig, alt annet ville jo være like udemokratisk som monarki som styreform.....

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Hva med å sette opp de forskjellige alternativene med tilhørende regnestykker, så kan vi få stemme på den løsningen hver og en av oss ønsker? 

Det er liksom ingen politikere som "tør" ta den ballen. 

Nok en gang: Jo, det blir foreslått og det blir stemt over i hver bidige nye stortingsperiode.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Nok en gang: Jo, det blir foreslått og det blir stemt over i hver bidige nye stortingsperiode.

Du forstår ikke at de Stortingsrepresentantene som stemmer over dette er bundet av sine partiprogrammer, slik at en folkeavstemning etter Harald er det eneste rette for å få et korrekt svar? 

Endret av mammamia1
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
mammamia1 skrev (Akkurat nå):

Du forstår ikke at de som stemmer er bundet av sine partiprogrammer, slik at en folkeavstemning etter Harald er det eneste rette for å få et korrekt svar? 

Jeg forstår at det vet velgerne når de stemmer på personer som er bundet av partiprogammet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (4 minutter siden):

Aldri snakk om å la alle stemmeberettigede blant det norske folk si sin mening, nei. Ei heller har det vært snakk om å sette opp alternativer til monarkiet - både de forskjellige alternativene og hva de forskjellige i realiteten vil koste. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (3 minutter siden):

Nei, men hvorfor skal vi ha en folkeavstemning om noe som ikke er viktig for folk?

Hvis det var viktig, ville vi jo sett utslag ved stortingsvalget.

Uansett påpeker jeg bare at en folkeavstemning neppe vil være en fordel for republikkspørsmålet. Jeg tar ikke stilling.

Forøvrig vil jeg ha meg frabedt å bli omtalt som en "beundrer av kongesirkuset".

Det er alltid viktig å lytte til folket. Og det bidrar ikke til økt støtte for monarkiet om man neglisjerer folks meninger - tvert imot. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Det sitter et monarkivennlig storting som skal «stemme» på noe som åpenbart er oppe og avgjort. 

Gulline skrev (1 time siden):

Ja, dessverre.

Det argumenteres stadig for at de kongelige jobber for lite. Når det nå skal stemmes over en lovendring som kan gi IA muligheten til å være mer deltakende, ja da er jammen det også negativt. 

Utrolig nok ble denne saken akkurat omtalt  på radioen. Det i forbindelse med endringer i HM program. Den utløsende årsaken til at lovendringen er foreslått er at statsråd måtte utsettes med en dag da kronprinsen var på reise i USA og kongen var syk. Det førte blant annet til at Ingvild Kjerkol, som ble avsatt som statsråd, ikke kunne forlate stillingen umiddelbart.

Jeg kan virkelig ikke se problemet med at IA kan tre inn som regent når hennes far og bestefar er forhindret fra å stille i statsråd.

Endret av Miominoen
Rettet skrivefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Miominoen skrev (1 minutt siden):

Det argumenteres stadig for at de kongelige jobber for lite. Når det nå skal stemmes over en lovendring som kan gi IA muligheten til å være mer deltakende, ja da er jammen det også negativt. 

Utrolig nok ble denne saken akkurat omtalt i på radioen. Det i forbindelse med endringer i HM program. Den utløsende årsaken til at lovendringen er foreslått er at statsråd måtte utsettes med en dag da kronprinsen var på reise i USA og kongen var syk. Det førte blant annet til at Ingvild Kjerkol, som ble avsatt som statsråd, ikke kunne forlate stillingen umiddelbart.

Jeg kan virkelig ikke se problemet med at IA kan tre inn som regent når hennes far og bestefar er forhindret fra å stille i statsråd.

Og det kan ikke Stortinget heller. Det er allikevel heldigvis fremdeles lov å diskutere saken her. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (16 minutter siden):

Aldri snakk om å la alle stemmeberettigede blant det norske folk si sin mening, nei. Ei heller har det vært snakk om å sette opp alternativer til monarkiet - både de forskjellige alternativene og hva de forskjellige i realiteten vil koste. 

Alle stemmeberettigede i det norske folk sier sin mening hver gang det er stortingsvalg. Det trodde jeg faktisk var kjent stoff.

Forøvrig er det feil at det ikke har vært snakk om å "sette opp alternativene" og regne på kostnader. Det er ett av de spørsmålene vårt demokratisk valgte Storting aktivt  har stemt nei til å utrede.

Det vet du vel?

Var det ikke du som anklaget meg for lav samfunnskunnskap for bare noen timer siden?

Stortingets vedtak – uke 6 - stortinget.no

"Stortinget har behandlet et forslag om å gjøre Norge til republikk, dersom et flertall av folket stemmer ja til dette i en folkeavstemning.

Det ble også fremmet et forslag om å be regjeringen utrede fordeler og ulemper ved å endre statsform samt å vurdere ulike modeller for en norsk republikk.

Begge disse forslagene ble nedstemt av stortingsflertallet."

Endret av SusieDerkins
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
keops skrev (2 timer siden):

De er ikke bare "pårørende til en innsatt", de skal angivelig bli monarker. Da blir de jo pent nødt til å forholde seg til folket.

Folket trenger svar på hvordan vi skal forholde oss til et kongehus med nærstående som er fengslet for alvorlig kriminalitet. Dette har jo tidligere aldri skjedd, en utenkelig situasjon vi er i.

Så her er det plenty de bør svare på.

Nei. Ar de er monarker, så pliktter de på ingen måte å være utleverende om en som ikke er kongelig. Litt merkelig at alt han gjør skal svares for, og skrives mer om enn tronarvinger med og uten prins og prinsesse titler. 

Han er en jørgen hattemaker, som deg og meg. Og skal ha akkurat like liten kongelig rolle som oss

• Liker 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Alle stemmeberettigede i det norske folk sier sin mening hver gang det er stortingsvalg. Det trodde jeg faktisk var kjent stoff.

Forøvrig er det feil at det ikke har vært snakk om å "sette opp alternativene" og regne på kostnader. Det er ett av de spørsmålene fårt demokratisk valgte Storting aktivt  har stemt nei til å utrede.

Det vet du vel?

Var det ikke du som anklaget meg for lav samfunnskunnskap for bare noen timer siden?

Stortingets vedtak – uke 6 - stortinget.no

"Stortinget har behandlet et forslag om å gjøre Norge til republikk, dersom et flertall av folket stemmer ja til dette i en folkeavstemning.

Det ble også fremmet et forslag om å be regjeringen utrede fordeler og ulemper ved å endre statsform samt å vurdere ulike modeller for en norsk republikk.

Begge disse forslagene ble nedstemt av stortingsflertallet."

Men så er vi endel som ikke lenger har tiltro til politikerne i den saken og ønsker oss en folkeavstemming. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

mammamia1 skrev (4 minutter siden):

Som sagt, virker som DE som synes dette er fantastisk kongesirkuset er redd en folkeavstemning.

Jeg synes det virker som du ikke forstår hva jeg sier når jeg peker på at alle som ønsker seg en republikk bør frykte en folkeavstemning, fordi den vil gi monarkiet en ny legitimitet som det aldri før har hatt. 

Hvis man virkelig ønsker en republikk, bør man vente med folkeavstemningen til man vet man får flertall. Hvis man ikke gjør det, er saken ødelagt for de neste 50 år. Minst. Bare se på EU-spørsmålet.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Men så er vi endel som ikke lenger har tiltro til politikerne i den saken og ønsker oss en folkeavstemming. 

Den er grei. Men så lenge det er et mindretall for det, så taper et slikt ønske for det, på en demokratisk måte. Fordi det ee flertallet som gjelder.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Nei. Ar de er monarker, så pliktter de på ingen måte å være utleverende om en som ikke er kongelig. Litt merkelig at alt han gjør skal svares for, og skrives mer om enn tronarvinger med og uten prins og prinsesse titler. 

Han er en jørgen hattemaker, som deg og meg. Og skal ha akkurat like liten kongelig rolle som oss

Det finnes ikke merkelig at det han gjør skrives mer om enn feks barna til ML. På grunn av at han er grenseløs og fullstendig ute av kurs. Og i tillegg står svært nær kongehuset.

Det genererer selvsagt mer medieomtale at sønn av kommende dronning har voldtatt, mishandlet, ruset seg, rasert eiendom osv fremfor at datter av ML har produsert nok en søvndyssende sminkevideo.

De trenger ikke utlevere noen som helst. Men de må svare for egne vegne, og prøve å fremstå som passende i sine roller. Ingen av delene har de lyktes med så langt, og med 50 pluss år under beltet så vil de vel heller ikke endre seg noe vesentlig.

Så har du alle problematiske sider ved livet til MM. Ikke rart pressen går bananas.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg tenker at Märtha, Durek, Marius, Ingrid Alexandra, Mette-Marit  og Haakon på hver sin måte gjør en fantastisk jobb for å fremme republikk. Det er nesten bare å lene seg tilbake og vente. ♥️

Endret av Pilaff
  • Liker 23
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
SusieDerkins skrev (28 minutter siden):

Nei, men hvorfor skal vi ha en folkeavstemning om noe som ikke er viktig for folk?

Hvis det var viktig, ville vi jo sett utslag ved stortingsvalget.

Uansett påpeker jeg bare at en folkeavstemning neppe vil være en fordel for republikkspørsmålet. Jeg tar ikke stilling.

Forøvrig vil jeg ha meg frabedt å bli omtalt som en "beundrer av kongesirkuset".

Ærlig talt. At det ikke er det viktigste betyr da ikke at det overhodet ikke er viktig.
Hvor mange Høyre-republikanere tror du vil stemme Rødt bare for å få avskaffet monarkiet?

Uansett hadde vel ikke monarki-kritikken nådd toppen ved forrige stortingsvalg. Neste er kommunevalg og de valgte har ikke filla de skulle ha sagt i den forbindelse.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Kollontaj skrev (34 minutter siden):

Kvalmt at folkeavstemming om monarki eller ikke er så viktig å fremme akkurat i dag. Går an å ta en pause, vise litt menneskelighet og empati, faktisk. 

Det må da være greit å snakke om hva man tenker om monarki selv om MM har operert. Jeg kjenner ikke MM, hun er hverken familie eller en venn, så jeg trenger ikke å oppføre meg som en pårørende, så nært forhold har iallefall ikke jeg til de kongelige. MEN, det er ikke nå man skal være smålig, ufin og "hate på" noen i den familien, det er jeg enig i. Men en edruelig debatt om monarkiet kan vi fortsette syns jeg, og samtidig føle empati med det hun og de står i akkurat nå. 

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...