Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
JustAsking skrev (7 minutter siden):

Kan du ikke sette deg litt inn i ting før du gnager videre? 

Det er ikke spesielt rart dersom Slottet tåkelegger tidslinjer, de må jo forholde seg til så mye lavpannete og virkelighetsfjerne spekulasjoner at det er helt uvirkelig. Vi må snart begynne å dele ut foliehatter. 

I akkurat dette spørsmålet håper jeg faktisk de juger så det renner når de må. Personvern og helse må komme først, også for donorens familie, og det hjernelammede nivået i kommentarfelt rundt omkring nå er egnet til å skremme fanden på flatmark. 
Fakta er blitt skikkelig umoderne.

Kanskje du skal sette deg litt inn i fakta før du ber meg tre på en foliehatt? I Norge så får man organer fra Norge og via Scandiatransplant, dvs en avtale mellom landa i Skandianavia.  Mao de henter ikke organer fra andre land i Europa. Gi meg gjerne dokumentasjon på at dette er feil, at de leiter etter organer i andre land i Europa til alle så skal jeg gi meg på det. 

Endret av Lileep
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (16 minutter siden):

Hvordan funker det hvis lungene har så kort «levetid» å transportere over lange landegrenser osv?

Rikshospitalet har eget fly som henter og leverer organer.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/rampelys/i/pBGwQX/lungeekspert-ingen-grunn-til-aa-tro-at-noen-har-sneket-i-koeen 

og så denne artikkelen på nrk med dette:https://www.nrk.no/norge/lhl-om-kronprinsessen_-_-rimelig-a-si-at-hun-var-heldig-1.17924662

– Det er rimelig å si at hun var heldig i den forstand at passende donorlunger ble tilgjengelige raskt.

Det sier Marthe Gundersen, helsefaglig rådgiver i LHL til NRK. Hun legger til:

– Samtidig handler ikke dette om flaks. Det må finnes et organ som passer medisinsk, og transplantasjonsteamet må vurdere at tidspunktet er riktig. Når alle disse faktorene faller på plass, kan det gå fort, sier hun.

Endret av elisabeth30
  • Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (21 minutter siden):

Hvilken av begjæringene var dette? I lagmannsretten? 

I tingretten, 8. juni. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Pipaluk skrev (1 minutt siden):

Rikshospitalet har eget fly som henter og leverer organer.

Kan man hente selve donoren også, hvis vedkommende har en sjelden match langt unna?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Pipaluk skrev (16 minutter siden):

Det blir jo veldig snau tid om de skal høste lunger utenfor Skandinavia. De kan bare være utenfor kroppen i seks timer. Vil de rekke å hente islandske lunger?

Det tar to og en halv time med fly fra Keflavik til Gardermoen. Sykehus i Reykjavik og sykehus i Oslo er ikke all verdens langt unna. Så det går helt fint!

Lileep skrev (2 minutter siden):

Kanskje du skal sette deg litt inn i fakta før du ber meg tre på en foliehatt? I Norge så får man organer fra Norge og via Scandiatransplant, dvs en avtale mellom landa i Skandianavia.  Mao de henter ikke organer fra andre land i Europa. Gi meg gjerne dokumentasjon på at dette er feil, at de leiter etter organer i andre land i Europa til alle så skal jeg gi meg på det. 

Estland er også med i avtalen. Så joda, det er et land til, i tillegg til Skandinavia. 

Home | Scandiatransplant

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og brukergruppedebatt og svar til dette.

Tråden blir ryddet hyppig gjennom dagen pga stort trykk, og det kan bli noe lengre mellom ryddemeldingene. Men de kommer.

Forumassistent

• Liker 5
Skrevet
Lileep skrev (18 minutter siden):

Nei, men noen pårørende vil ikke gi opp håpet, og venter i det lengste med å få deres kjære erklært hjernedød. Jeg mente ikke at de har venta så lenge med å erklæres fordi det skulle passe med MM. Men at de har visst om disse og sjekka om det har vært match, og når vedkommende ble erklært så fikk hun disse. Bare et eksempel på at i noen  tilfelle kan man "vente" på spesifikke organer når man ser at pasienten ikke vil overleve, men pårørende må godkjenne å erklære de hjernedød. 

Det er  legene som erklærer personen hjernedød, pårørende kan ikke utsette dette. Men det er godt mulig at de kan drøye organdonasjon en stund. Jeg vet ikke hvor lenge.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Millimani skrev (1 minutt siden):

Det tar to og en halv time med fly fra Keflavik til Gardermoen. Sykehus i Reykjavik og sykehus i Oslo er ikke all verdens langt unna. Så det går helt fint!

Estland er også med i avtalen. Så joda, det er et land til, i tillegg til Skandinavia. 

Home | Scandiatransplant

Finland er heller ikke skandinavia. Navnet kom fra når dette var kun de skandinaviske landene, så utvidet de det til Finland\Island og senest Estland.

Burde vel byttet navn til Nordictransplant.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Kan man hente selve donoren også, hvis vedkommende har en sjelden match langt unna?

Det har jeg aldri hørt om. Det er vanlig at sykehuset drar til sykehuset selv for å hente organene. Det er ikke bare lunger som skal transplanteres. Om de henter donoren selv må de andre organene vente. 

Dessuten tror jeg de ikke de ønsker å hente en donor som ligger hjernedød koblet til masse utstyr opp i et fly. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Det har jeg aldri hørt om. Det er vanlig at sykehuset drar til sykehuset selv for å hente organene. Det er ikke bare lunger som skal transplanteres. Om de henter donoren selv må de andre organene vente. 

Dessuten tror jeg de ikke de ønsker å hente en donor som ligger hjernedød koblet til masse utstyr opp i et fly. 

Nei, det er sant. 

Skrevet
Lileep skrev (9 minutter siden):

Finland, Island og Estland er land utenfor Skandinavia, som er med i Scanditransplant.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Jeg ønsker Mette-Marit god bedring, og håper alt går bra gjennom rekonvalesens og rehabilitering!

• Liker 9
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Mrs Robinson skrev (1 minutt siden):

Det har jeg aldri sagt? 

Er selv organdonor, og synes det er helt topp at man kan redde liv. 

Men du tror oppriktig at legene har navnet til Mette-Marit på blokka, og prioriterer fortsatt Magda? 

Ja. Den med best match og størst sjanse for overlevelse får organene. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Ellie42 skrev (3 minutter siden):

Finland er heller ikke skandinavia. Navnet kom fra når dette var kun de skandinaviske landene, så utvidet de det til Finland\Island og senest Estland.

Burde vel byttet navn til Nordictransplant.

Sånt tenker man ikke på. Utenfor oss i det faktiske Skandinavia brukes nemlig Skandinavia gjerne om hele Norden.

• Nyttig 1
Skrevet
Sukkerogkanel skrev (17 minutter siden):

Hvordan funker det hvis lungene har så kort «levetid» å transportere over lange landegrenser osv?

Disse flyene har prioritet 1 både på bakken og i lufta. Alt av helsepersonell og transport er på plass og innkjørsel til flydøra er klarert FØR organet tas ut. Det er ambulanser/politi som frakter de til og fra flyplasser. Det er også helsepersonell ombord som passer organet hele veien. Flytiden fra f.eks. Keflavik/Island tar ca 3 timer + ca 30 min til Oslo med full utrykning. For alt vi vet kan det jo ha stått helikopter klart om MM fikk lunger fra utlandet. 

Så at organet kan komme fra andre land er mulig da tiden det tar regnes fra organet er tatt ut til det er hos mottaker.

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Sverre Magnus var på VG-lista i helgen, så jeg tipper mor var "utenfor fare" innen det: 

https://www.nettavisen.no/kjendis/prins-sverre-magnus-pa-vg-lista-situasjonen-er-under-kontroll-hjemme/s/5-95-3096059

I følge denne er det de tre første døgnene som er de mest kritiske: 

https://www.vg.no/rampelys/i/n1vqjm/lungetransplantasjon-hva-skjer-etter-operasjonen?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Endret av Korpsnerden
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Dlure skrev (2 minutter siden):

Ja. Den med best match og størst sjanse for overlevelse får organene. 

Den sykeste som har best match med aktuelle lunger

• Liker 5
Skrevet
Millimani skrev (3 minutter siden):

Den sykeste som har best match med aktuelle lunger

Det holder ikke å være sykest, personen må også tåle transplantasjonen og opptreningen. Så de må være syk nok men samtidig ikke så syk at de ikke overlever transplantasjonen.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Det holder ikke å være sykest, personen må også tåle transplantasjonen og opptreningen. Så de må være syk nok men samtidig ikke så syk at de ikke overlever transplantasjonen.

Ja, men da står de vel ikke på lista i det hele tatt. Tror poenget her var at hvis det er to på lista som kan passe de samme lungene, så velger de den som er sykest eller som det haster mest for da, for å si det  på en annen måte.

• Liker 9
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...