Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pilaff skrev (1 minutt siden):

Han har ikke driti seg ut ennå, så han fikk slippe å være på lista. Såpass raus kan jeg være. 😄

Skal si vi har strenge krav her, det er tilstrekkelig og fabelaktig så lenge de ikke har oppført seg som idioter.

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
blvck skrev (10 timer siden):

Det er godt mulig at en folkeavstemning vil slå annerledes ut en enn meningsmåling. 

En folkeavstemning vil varsles i god tid og da vil både er for å mot jobbe for sine saker, noe som kan endre hva meningsmålingene tidligere har vist. 

Det er også en forskjell på å faktisk delta i en avstemning enn å svare på en meningsmåling. Hva man svarer på en meningsmåling fører ikke til en faktisk endring, men det kan avstemninger gjøre. 

Det er vel av samme grunner flere ønsker en ny folkeavstemning om EU, selv om meningsmålingene mener at de fleste er imot. 

Jeg tror heller ikke en meningsmåling kan si noe om hvordan en folkeavstemning ville slått ut. I forbindelse med en eventuell folkeavstemning går jeg ut ifra at det ville være i forbindelse med å få presentert alternativer slik at folk satt seg ordentlig inn i det og kanskje for første gang reflekterte over det. Det ville nok i forbindelse med en forestående folkeavstemming være en langvarig offentlig debatt som går på styreform og ikke personer. Meningsmålinger handler ofte om folks følelser rundt f.eks tillit etter Epstein, Marius,  lakenbryllup og nå operasjon og empati med en som er syk osv. 

Meningsmålinger er ikke så mye verdt annet enn å si noe om hva folk føler om en sak akkurat der og da mener nå jeg. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (44 minutter siden):

Jeg tror heller ikke en meningsmåling kan si noe om hvordan en folkeavstemning ville slått ut. I forbindelse med en eventuell folkeavstemning går jeg ut ifra at det ville være i forbindelse med å få presentert alternativer slik at folk satt seg ordentlig inn i det og kanskje for første gang reflekterte over det. Det ville nok i forbindelse med en forestående folkeavstemming være en langvarig offentlig debatt som går på styreform og ikke personer. Meningsmålinger handler ofte om folks følelser rundt f.eks tillit etter Epstein, Marius,  lakenbryllup og nå operasjon og empati med en som er syk osv. 

Meningsmålinger er ikke så mye verdt annet enn å si noe om hva folk føler om en sak akkurat der og da mener nå jeg. 

Enig! Samtidig tror jeg ikke tiden er helt inne for folkeavstemning hvis man ønsker republikk for det er for få gode organisasjoner som kan starte et slikt arbeid. Du har republikk Norge, men de er fortsatt små og slik jeg oppfatter det mer frivillighetsbasert. Tenker vi kanskje trenger noe mer profft for å starte en "bevegelse". Samtidig kan det være nok til at det får ballen til å rulle. 

Jeg håper vi får en folkeavstemning innen en ti-års periode. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
NedOpp skrev (15 timer siden):

Det er ikke standard prosedyre nei!

Jeg vet om en som er hjertetransplantert som fikk et slikt spørsmål i forkant.  Det var snakk om å bruke hjerteklaffene til hjertet som uansett skulle ut av kroppen.  Hvem hadde sagt nei til det? 

• Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for brukergruppedebatt, avsporing, personangrep og spekulasjon.

Forumassistent

• Liker 3
Skrevet
blvck skrev (25 minutter siden):

Enig! Samtidig tror jeg ikke tiden er helt inne for folkeavstemning hvis man ønsker republikk for det er for få gode organisasjoner som kan starte et slikt arbeid. Du har republikk Norge, men de er fortsatt små og slik jeg oppfatter det mer frivillighetsbasert. Tenker vi kanskje trenger noe mer profft for å starte en "bevegelse". Samtidig kan det være nok til at det får ballen til å rulle. 

Jeg håper vi får en folkeavstemning innen en ti-års periode. 

Tenker som deg. Det ligger nok frem i tid om det evt skulle bli en folkeavstemning. Har ikke hørt et eneste ord om at det er tenkt på noen agenda, annet enn at folk prater seg imellom om det etter alt som har vært de siste årene. Det må jo "startes opp" et sted eller flere først. 

Dagens ungdom og unge voksne er ikke spesiellt interessert i monarki, så jeg tror det vil bli aktuellt i Haakons tid på tronen å diskutere en folkeavstemning (håper det) - det er jo på tide etter 120 år egentlig. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Solstråle1 skrev (16 timer siden):

En av forutsetningene for at hun fikk gifte seg borgerlig var at de skulle flytte til utlandet. Hun uttalte selv at hun følte seg tvunget i eksil. Hva var forskjellen på skepsisen til hennes valg kontra Haakons?

Lorentzen var i flere kontroverser pga samarbeid det brasilianske militærdiktaturet og urbefolkningen i Brasil. 

Han betalte også millioner i bidrag for et barn som viste seg å ikke var hans, etter at han hadde vært utro  

From the top of my head. 

Så ja, jeg syns det er spesielt at akkurat hun var mest kritisk til MM. 

Dette er jo totalt ulogisk. At hun hadde et vanskelig ekteskap, gjør henne ikke mindre klok, tvert i mot.
Den gang og nå er to veldig forskjellige verdener. Hun hadde lang mer begrensede valgmuligheter, hun "måtte" gifte seg velstående (ingen apanasje, dette har ML kommentert før var slik man gjorde det for prinsesser, som jo ikke kunne arve tronen), og skandalene knyttet til Lorentzen og hans moral og tilbøyeligheter måtte hun ta konsekvensene av. Og så ser hun HM gjøre en liknende feilvurdering, bare kalibrert til vår tid. Så hennes egen erfaring gjør henne enda bedre i stand til å vurdere situasjonen, ikke dårligere. Og at man hadde for snever krets å velge fra før, betyr ikke at man ikke skal ha noen som helst krav. 

Bottom line; hun fikk rett.

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Isild skrev (22 minutter siden):

Tenker som deg. Det ligger nok frem i tid om det evt skulle bli en folkeavstemning. Har ikke hørt et eneste ord om at det er tenkt på noen agenda, annet enn at folk prater seg imellom om det etter alt som har vært de siste årene. Det må jo "startes opp" et sted eller flere først. 

Dagens ungdom og unge voksne er ikke spesiellt interessert i monarki, så jeg tror det vil bli aktuellt i Haakons tid på tronen å diskutere en folkeavstemning (håper det) - det er jo på tide etter 120 år egentlig. 

Ja, noe før Haakon blir konge rekker vi ikke, men jeg tenker at om det blir en større bevissthet i de ulike partiene også om styresform vil det blir mer aktuelt.  

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Da dukket det første snikfotografiet av MM opp i Instagram-feeden min. Tatt inne på sykehuset. En svensk avis, tror jeg det var. Elendig kvalitet. Hun sitter i rullestol.

Syns det er skikkelig dårlig gjort at noen fotograferer og offentliggjør bilde av en pasient inne på et sykehus 😡

• Liker 25
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Det er nå uansett langt opp og frem til en folkesavtemning. Alt styret rundt Kongehuset har ikke svekket det i vesentlig grad, viser målinger. Folkeavstemninger pleier å være ganske splittende. Det er også ganske vanskelig å formulere gode alternativer. Hva betyr det i praksis å si nei - skal man endre stasform over natten - det kan man jo ikke - det vil ta lang tid å følge riktig prosess i Stortinget, flere år.... 

..det er f.eks. mange som tror at det ble stilt spørsmål i 1905 om vi skulle ha republik eller monarki, men det folk stemte over var konkret: Velgerne ble bedt om å ta stilling til Stortingets vedtak om å oppfordre prins Carl av Danmark til å bli Norges konge. I realiteten var dette en kamp mellom monarki og republikk.

Dette viser at spørsmål kan utformes på ulik måte, som også kan virke inn på hvordan folk svarer. 

Personlig ville jeg stemt for monarki og for at Kong Haakon skal fortsette som konge (jeg antar at en folkeavstemning ikke vil komme før Kong Harald er borte, uansett). 

Men personlig ser jeg for meg at man stemmer for noe som er mer langsiktig - enten at monarkiet erstattes av republik når Kong Haakon dør, eller det først skjer etter at Ingrid Alexandra dør. Ettersom IA allerede er oppdratt og har belastningen med å være tiltekt tronfølger, mener jeg det blir feil å frata henne muligheten. Hun kanskje lyst og føler seg forpliktet - da mener jeg vi, som samfunn, har lagt denne belastningen på henne hele livet, og det blir feil å frata henne muligehten. Samtidig slipper da hennes (eventuelle) barn det samme. 

Endret av Johan uten land
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Viki6 skrev (2 minutter siden):

Da dukket det første snikfotografiet av MM opp i Instagram-feeden min. Tatt inne på sykehuset. En svensk avis, tror jeg det var. Elendig kvalitet. Hun sitter i rullestol.

Syns det er skikkelig dårlig gjort at noen fotograferer og offentliggjør bilde av en pasient inne på et sykehus 😡

Hva feiler det disse folka? Det er vel også på grensen til straffbart å fotografere pasienter inne på sykehus??? 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Johan uten land skrev (4 minutter siden):

Hva feiler det disse folka? Det er vel også på grensen til straffbart å fotografere pasienter inne på sykehus??? 

Ja, det må det da være! Var en avis eller media som hadde navn som sluttet på et 4-tall. Dumt at jeg ikke noterte det ned. Bildet var tydeligvis tatt gjennom et vindu 😞

• Liker 6
Skrevet

Därför publicerar TV4 Nyheterna bilden på Mette-Marit

Jeg kan ikke se at begrunnelsen berettiger fotograferingen. Nå får vi enda mer info om når transplantasjonen kan ha skjedd, noe som kan gå ut over donors anonymitet. 

Eier de ikke skam? Hun er en offentlig person, men dette er virkelig lavmål!

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet
Pipaluk skrev (5 minutter siden):

Jeg kan ikke se at begrunnelsen berettiger fotograferingen. Nå får vi enda mer info om når transplantasjonen kan ha skjedd, noe som kan gå ut over donors anonymitet. 

Skam eier de ikke - og ei heller anstendighet. Håper dette får konsekvenser for TV4 i Sverige. Dette må være et grovt overtramp.

Etter norsk lov er det, slik jeg forstår, faktisk ulovolig bare det å prøve å koble informasjon om donor og mottaker - så selv spekulasjoner rundt dette kan være straffbart. Det er grunner til at det er slik, og det må man forholde seg til. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Viki6 skrev (35 minutter siden):

Huff. Det er et grovt overtramp.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Pipaluk skrev (13 minutter siden):

Helt enig. Hele begrunnelsen er bare bullshit.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Johan uten land skrev (21 minutter siden):

Skam eier de ikke - og ei heller anstendighet. Håper dette får konsekvenser for TV4 i Sverige. Dette må være et grovt overtramp.

Etter norsk lov er det, slik jeg forstår, faktisk ulovolig bare det å prøve å koble informasjon om donor og mottaker - så selv spekulasjoner rundt dette kan være straffbart. Det er grunner til at det er slik, og det må man forholde seg til. 

Observerer at bildets fotograf er oppgitt til: "Privat."

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Viki6 skrev (46 minutter siden):

Er det mulig. Nå må det da være nok.

Her må media ikke bare i norge men også utlandet ta seg sammen. Å plage syke folk på den måten, går det an å synke lavere. Er da også andre pasienter å ta hensyn til, som trenger ro og trygghet. Og hensyn til smitte

• Liker 12
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...