Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker henne god bedring og håper hun slipper komplikasjoner. 

Var åpenbart en transplantasjon på ferde, Marius "avslørte" det jo da han sa han var redd for at det var siste gang han så mamma i forbindelse med begjæring om løslatelse. Og selvsagt at IA kom hjem og valgte å fortsette studiene her dette semesteret. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg regnet med at de ville sagt det flere måneder etter selve transplantasjonen. Ikke så raskt som dette. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Millimani skrev (21 minutter siden):

At hun har stått på liste handler ikke om prioritering! For å kunne bli transplantert må organene passe perfekt, og blodtypen må stemme. Det er med andre ord ingen garanti for å finne nye organer så raskt! Det finnes pasienter som venter i årevis, - og som dør i køen sin. Kronprinsessen vår var veldig heldig, men nå sitter en familie et sted og lurer på om det er Mette-Marit som har overtatt lungene til deres kjære som nå er død under tragiske omstendigheter. Det er strengt forbudt i Norge å få vite hvem som har donert organer til hvem, men nå kan en familie spekulere, fordi det ble lekket til pressen at hun var på liste. 

Vi har også hatt en eksplosjon av folk som har meldt seg som donorer de siste to ukene, noe som også kan ha medført at det ble lettere å få donor til henne.

At flere har meldt seg som donorer, gir sannsynligvis ikke noen rask merkbar økning i tilgjengelige donororganer.

Ellers vil organmottakere med

- en vanlig blodtype (særlig A eller O),

- få eller ingen HLA-antistoffer,

-  normal kroppsstørrelse (verken svært liten eller svært stor),

-  uten spesielle anatomiske forhold,

ha tilgang til en relativt stor andel av de donorlungene som blir tilgjengelige.

Endret av Caniggia
  • Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

https://www.vg.no/rampelys/i/pBGwQX/lungeekspert-ingen-grunn-til-aa-tro-at-noen-har-sneket-i-koeen 

og så denne artikkelen på nrk med dette:https://www.nrk.no/norge/lhl-om-kronprinsessen_-_-rimelig-a-si-at-hun-var-heldig-1.17924662

– Det er rimelig å si at hun var heldig i den forstand at passende donorlunger ble tilgjengelige raskt.

Det sier Marthe Gundersen, helsefaglig rådgiver i LHL til NRK. Hun legger til:

– Samtidig handler ikke dette om flaks. Det må finnes et organ som passer medisinsk, og transplantasjonsteamet må vurdere at tidspunktet er riktig. Når alle disse faktorene faller på plass, kan det gå fort, sier hun.

Endret av elisabeth30
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og brukergruppedebatt og svar til dette.

Tråden blir ryddet hyppig gjennom dagen pga stort trykk, og det kan bli noe lengre mellom ryddemeldingene. Men de kommer.

Forumassistent

• Liker 5
Skrevet

Jeg ønsker Mette-Marit god bedring, og håper alt går bra gjennom rekonvalesens og rehabilitering!

• Liker 9
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Sverre Magnus var på VG-lista i helgen, så jeg tipper mor var "utenfor fare" innen det: 

https://www.nettavisen.no/kjendis/prins-sverre-magnus-pa-vg-lista-situasjonen-er-under-kontroll-hjemme/s/5-95-3096059

I følge denne er det de tre første døgnene som er de mest kritiske: 

https://www.vg.no/rampelys/i/n1vqjm/lungetransplantasjon-hva-skjer-etter-operasjonen?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Endret av Korpsnerden
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest tante_grusom
Skrevet

Husk at etterbruk hele satt i kø meldte maaaange seg som organdonor - så her ble det  «kort» venteliste og mange flere organ tilgjengelige.

MM blir ikke forfordelt noe i denne saken. 

for hva vi vet opererer de lunger inn i en annen på ventelisten akkurat nå - men det får ikke vi vite noe om.

Skrevet
tante_grusom skrev (2 minutter siden):

Husk at etterbruk hele satt i kø meldte maaaange seg som organdonor - så her ble det  «kort» venteliste og mange flere organ tilgjengelige.

MM blir ikke forfordelt noe i denne saken. 

for hva vi vet opererer de lunger inn i en annen på ventelisten akkurat nå - men det får ikke vi vite noe om.

Forfordelt betyr det motsatte. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge det er en skjønnsmesssig vurdering hvem som først får egnet lunge, vil jo man kunne si at en snev av dette skjønnet, bevisst eller ubevisst, vil kunne komme en kongelig til gode. Derfor gir et naturlgvis rom for spekluasjoner.

Men av respekt for alle - donor, leger, kongefamilien og alle andre bør man la slike spekluasjoner og gjøre det eneste rette: Ønske Mette Marit og kongefamilien lykke til ! 

• Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jesper Magnusson er medisinsk ansvarlig for lungetransplantasjon ved Sahlgrenska sykehus i Sverige. Tidligere i juni sa han til Aftenposten at ingen i køen blir prioritert fremfor andre ut fra hva slags stilling eller offentlig rolle de har.

– Det er et grunnleggende prinsipp for hele systemet. Prioriteringen er basert på medisinsk behov, hvor syk du er, hvor presserende situasjonen er og hvor godt et tilgjengelig organ er egnet. Medisinske vurderinger styrer prioriteringen, understreker Magnusson.

Kronprinsesse Mette-Marit har fått nye lunger

• Liker 8
  • Nyttig 12
Skrevet
Gulline skrev (På 16.6.2026 den 11.22):

Kronprins Christian er først i rekken som regent ved kong Fredriks fravær:

https://www.vg.no/rampelys/i/lngoBL/naa-styrer-kronprinsen-landet

Hvorfor er det verre at man hun har fått denne rollen pga sine kvaliteter? At dronning Mary kan fungere som regent vitner om at hennes kvaliteter er observert og er blitt satt pris på. Hun er profesjonell til fingerspissene, intelligent, utdannet, arbeidssom, alltid elegant og danskene har all grunn til å være stolt av henne.

Ja, man kan jo ikke ha en regent som ikke er elegant...

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Har pårørende noe de skulle sagt her uansett? Hvis man er på donorlista, er det jo allerede "avtalt" at organebe skal doneres vekk? Og pårørende får vel ikke vite hvem lungene skal til?

Det er pårørende som faktisk må samtykke ja. Donorkortet er jo «bare» et klart uttrykk for personens eget ønske, pårørende kan fortsatt nekte.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
enkefru skrev (2 minutter siden):

Jesper Magnusson er medisinsk ansvarlig for lungetransplantasjon ved Sahlgrenska sykehus i Sverige. Tidligere i juni sa han til Aftenposten at ingen i køen blir prioritert fremfor andre ut fra hva slags stilling eller offentlig rolle de har.

– Det er et grunnleggende prinsipp for hele systemet. Prioriteringen er basert på medisinsk behov, hvor syk du er, hvor presserende situasjonen er og hvor godt et tilgjengelig organ er egnet. Medisinske vurderinger styrer prioriteringen, understreker Magnusson.

Kronprinsesse Mette-Marit har fått nye lunger

Og politiet ville nok sagt at man ikke varsler foreldre til kriminelle som skal pågripes også, men den gang ei.

https://www.vg.no/rampelys/i/8qOn3Q/det-kongelig-hoff-varslet-mette-marit-om-mulig-paagripelse

Sitat

Det kongelige hoff ble varslet av politiet om mulig pågripelse av Marius Borg Høiby (27). Deretter varslet de kronprinsparet.

https://www.nettavisen.no/kjendis/nrk-oslo-politiet-og-pod-avviser-at-de-varslet-slottet-om-marius-pagripelse/s/5-95-2109283

Sitat

Ifølge VGs opplysninger skal kronprinsesse Mette-Marit ha ringt Høiby kort tid før samtalen hans med politiet.

Endret av Ellie42
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
NedOpp skrev (1 minutt siden):

Det er pårørende som faktisk må samtykke ja. Donorkortet er jo «bare» et klart uttrykk for personens eget ønske, pårørende kan fortsatt nekte.

Så da spiller det ingen rolle at jeg står på lista, så lenge mine pårørende sier nei? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Så da spiller det ingen rolle at jeg står på lista, så lenge mine pårørende sier nei? 

Pårørende kan ikke si nei. Kun hvis du er under 16. Men så lenge du er registrert donor er det din vilje som gjelder. 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/donasjon-av-organer-celler-og-vev-fra-dod-donor/samtykke-fra-avdode-og-naermeste-parorende

Endret av Rufs
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Donorkort er juridisk bindende. Dine pårørende kan forsøke, men det ender som regel ikke i noe.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Rufs skrev (2 minutter siden):

Pårørende kan ikke si nei. Kun hvis du er under 16. Men så lenge du er registrert donor er det din vilje som gjelder. 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/donasjon-av-organer-celler-og-vev-fra-dod-donor/samtykke-fra-avdode-og-naermeste-parorende

Ellie42 skrev (1 minutt siden):

Donorkort er juridisk bindende. Dine pårørende kan forsøke, men det ender som regel ikke i noe.

Det var dette jeg også hadde inntrykk av. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Jeg skrev veldig unøyaktig, legger meg flat.

Donorkort på Helsenorge eller klart dokumentert ønske i journal=pårørende kan ikke nekte

Ellers:

Viser hvorfor man bør opprette donorkort hvis man virkelig ønsker å være donor. Husk at ordningen med elektronisk donorkort ikke har eksistert i så mange år. Før kunne man ha et fysisk kort i lommeboka, men var avhengig av at noen visste om det eller ble funnet, hvis ikke bestemt familien. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
NedOpp skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev veldig unøyaktig, legger meg flat.

Donorkort på Helsenorge eller klart dokumentert ønske i journal=pårørende kan ikke nekte

Ellers:

Viser hvorfor man bør opprette donorkort hvis man virkelig ønsker å være donor. Husk at ordningen med elektronisk donorkort ikke har eksistert i så mange år. Før kunne man ha et fysisk kort i lommeboka, men var avhengig av at noen visste om det eller ble funnet, hvis ikke bestemt familien. 

Jeg har både fysisk kort, og elektronisk. Har vært på lista så lenge at man kun fikk fysisk kort da jeg registrerte meg.  Er glad det er blitt større fokus på dette nå!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...