Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (3 timer siden):

Mener kronprinsen bør holde avstand fremover:

"– Du må distansere deg fra Marius. Ikke som en mor eller en bonusfar, det forholdet forblir sterkt og vitalt. I sin offentlige rolle må kongefamilien skape en tydeligere distanse fra Marius."

https://www.nettavisen.no/kjendis/utlandet-ber-kronprins-haakon-ta-avstand-til-marius-borg-hoiby/s/5-95-3093727

Åpenbart. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Isild skrev (På 12.6.2026 den 18.10):

Godt innlegg! Mye å reflektere over. Stoppet opp ved at `verdien av kongehuset var at de var en rolle, ikke mennesker` - det har du rett i, ikke tenkt på det på den måten før. Jeg er vokst opp med Kong Olav og er like gammel som barnebarna. Det var det iscenesatte og oppstilte jeg antagelig litt ubevisst tenker på som "det var bedre før". Ikke nødvendigvis, vi SÅ dem mindre, og vi så bare det de ønsket at vi skulle se - det  var nok det som var annerledes. 

World Wide Web har rasert enhver mulighet til å styre hva som kommer ut. 

Skrullete prinsesser og kriminelle ste-prinser ville muligens ties helt vekk før, nå er jo det umulig.  

Det er en annen tid. I dag har vi internett

• Liker 3
Skrevet

Helt uavhengig av medlemmene i dagens kongehus; for meg er det underlig at så mange er så for å ha et monarki. 
Nøyaktig hva er det som er så himla bra?

Hvor sunt er det for en 22 år gammel, fullstendig gjennomsnittlig jente, å skulle være kongelig høyhet, prinsesse, og bukkes og nikkes og neies for? Hun blir jo helt forstyrra når mora får massiv, dypt velfortjent kritikk, for ellers er det vinking og jubling og flagg fra folket og hæææ er det ikke sånn at alt folket elsker oss altså? Den norske befolkning har liksom «bestemt» at fordi hun er født så skal hun ha et liv uten frihet, uten mulighet til å ytre meninger, skrive en bok, ta en utdanning som nøyaktig det hun føler for helt selv, og hennes valg av partnere er noe hele Norge skal ha lov til å ha en mening om.

Dette er jo egnet til å ødelegge liv. 

Så HVORFOR skal vi drive med dette tåpelige opplegget? Er det fordi det er så kooooselig? Vil det norske næringslivet gå nedenom og hjem uten monarki?Ryker lakseeksporten til Asia hvis det ikke kommer en prinsesse og kongelige høyheter og sier noen innøvde og brifa selvfølgeligheter?

Finnes det noen som kan svare adekvat på dette?

• Liker 20
  • Hjerte 4
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (6 timer siden):

Helt uavhengig av medlemmene i dagens kongehus; for meg er det underlig at så mange er så for å ha et monarki. 
Nøyaktig hva er det som er så himla bra?

Hvor sunt er det for en 22 år gammel, fullstendig gjennomsnittlig jente, å skulle være kongelig høyhet, prinsesse, og bukkes og nikkes og neies for? Hun blir jo helt forstyrra når mora får massiv, dypt velfortjent kritikk, for ellers er det vinking og jubling og flagg fra folket og hæææ er det ikke sånn at alt folket elsker oss altså? Den norske befolkning har liksom «bestemt» at fordi hun er født så skal hun ha et liv uten frihet, uten mulighet til å ytre meninger, skrive en bok, ta en utdanning som nøyaktig det hun føler for helt selv, og hennes valg av partnere er noe hele Norge skal ha lov til å ha en mening om.

Dette er jo egnet til å ødelegge liv. 

Så HVORFOR skal vi drive med dette tåpelige opplegget? Er det fordi det er så kooooselig? Vil det norske næringslivet gå nedenom og hjem uten monarki?Ryker lakseeksporten til Asia hvis det ikke kommer en prinsesse og kongelige høyheter og sier noen innøvde og brifa selvfølgeligheter?

Finnes det noen som kan svare adekvat på dette?

Jeg er helt enig i at monarki er fullstendig utdatert - folk fødes inn i gullbur og lever livene på utstilling. Riktignok svært privilligerte liv, men på utstilling hele tiden, og som du sier - tronarvingen kan ikke velge verken å brenne for noe og bli aktivist, å skrive en bok, å stemme ved stortingsvalg, å lire av seg noe dumt i some, uten å bli utsatt for kritikk av folk hun ikke kjenner, både til hverdag og fest. Eller å prøve og feile et par ganger før hun finner den hun vil dele livet med. 

Jeg har vært imot monarkiet lenge før alle greiene rundt kongehuset eksploderte, og er det ikke mindre nå. Slipp dem fri, tenker jeg.

Endret av pøbelsara
  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (39 minutter siden):

Jeg er helt enig i at monarki er fullstendig utdatert - folk fødes inn i gullbur og lever livene på utstilling. Riktignok svært privilligerte liv, men på utstilling hele tiden, og som du sier - tronarvingen kan ikke velge verken å brenne for noe og bli aktivist, å skrive en bok, å stemme ved stortingsvalg, å lire av seg noe dumt i some, og bli utsatt for kritikk både til hverdag og fest. Eller å prøve og feile et par ganger før hun finner den hun vil dele livet med. 

Jeg har vært imot monarkiet lenge før alle greiene rundt kongehuset eksponerte, og er det ikke mindre nå. Slipp dem fri, tenker jeg.

Enig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner, personangrep, brukerangrep og brukerdebatt, samt svar til dette.

Forumassistent

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Omkvedet fra Haakon og Mette Marit har jo vært at de ikke vil uttale seg fordi saken er i rettsvesenet. 

Nå foreligger dom i flere saker og en del av dem vil bli rettskraftige når ankefristen går ut. 

Da bør det vel komme en uttalelse?

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (3 minutter siden):

Omkvedet fra Haakon og Mette Marit har jo vært at de ikke vil uttale seg fordi saken er i rettsvesenet. 

Nå foreligger dom i flere saker og en del av dem vil bli rettskraftige når ankefristen går ut. 

Tipper på nok en utsettelse av noen uttalelse fra den kanten. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (7 timer siden):

Åpenbart. 

For mange er der åpenbart, men jeg tviler på at det er åpenbart for Kongehuset. De har ikke til nå gjort noe for å ta avstand, og har snare tvert i mot stilt Skaugum til rådighet så han kan sone der med fotlenke. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
pøbelsara skrev (6 timer siden):

Jeg er helt enig i at monarki er fullstendig utdatert - folk fødes inn i gullbur og lever livene på utstilling. Riktignok svært privilligerte liv, men på utstilling hele tiden, og som du sier - tronarvingen kan ikke velge verken å brenne for noe og bli aktivist, å skrive en bok, å stemme ved stortingsvalg, å lire av seg noe dumt i some, uten å bli utsatt for kritikk av folk hun ikke kjenner, både til hverdag og fest. Eller å prøve og feile et par ganger før hun finner den hun vil dele livet med. 

Jeg har vært imot monarkiet lenge før alle greiene rundt kongehuset eksploderte, og er det ikke mindre nå. Slipp dem fri, tenker jeg.

Både MM og HM har ‘brent’ for ting. WEF f.eks.

Hvor smart det har vært kan man jo nå se. Ellers enig.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (6 timer siden):

Kunne ikke vært mer enig 🙏

• Nyttig 2
Skrevet

Stortinget har et grunnlovsforslag til behandling, som vil gjøre det mulig for IA å være regent (i praksis lede statsråd) dersom både kongen og kronprinsen er indisponert.

T. Taalesen mener de bør gå mye lengre, og ta med alle som står i arvefølgen, dvs ikke bare SM, men også ML og hennes tre døtre. Jeg kjenner den sitter litt langt inne for min del, men TT argumenterer for at personer som ikke er egnet til å lede statsråd ikke burde stå i arverekkefølgen i det hele tatt. Det kan man jo være enige i, men hun har ikke noe forslag til hvordan de skal tas ut. Det skjer neppe før hele monarkiet avvikles tenker jeg.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stortinget-vil-endre-grunnloven-feil-losning/o/5-95-3083067?fbclid=IwY2xjawSdxadleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFyQ3dvbFdJMFZqZnZJaDN0c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHoKIIDM54BZGFGem7KlXCqn4JQC1FMlnRkonznP70yI7XWmqZckTAC3nmqsh_aem_9o6nQVJMFFCHPaPUaUnn8A

Skrevet
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Stortinget har et grunnlovsforslag til behandling, som vil gjøre det mulig for IA å være regent (i praksis lede statsråd) dersom både kongen og kronprinsen er indisponert.

T. Taalesen mener de bør gå mye lengre, og ta med alle som står i arvefølgen, dvs ikke bare SM, men også ML og hennes tre døtre. Jeg kjenner den sitter litt langt inne for min del, men TT argumenterer for at personer som ikke er egnet til å lede statsråd ikke burde stå i arverekkefølgen i det hele tatt. Det kan man jo være enige i, men hun har ikke noe forslag til hvordan de skal tas ut. Det skjer neppe før hele monarkiet avvikles tenker jeg.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stortinget-vil-endre-grunnloven-feil-losning/o/5-95-3083067?fbclid=IwY2xjawSdxadleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFyQ3dvbFdJMFZqZnZJaDN0c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHoKIIDM54BZGFGem7KlXCqn4JQC1FMlnRkonznP70yI7XWmqZckTAC3nmqsh_aem_9o6nQVJMFFCHPaPUaUnn8A

Dette viser vanviddet med monarkiet. Å være født inn i den rette familien trosser alt. 

I Danmark er dronning Mary utnevnt til rigsforstander av dronning Margrethe og det tenker jeg er fordi hun har vist seg kapabel til det med sin utdanning og væremåte. 

https://www.vg.no/rampelys/i/rA3W80/kronprinsesse-mary-forfremmet-av-svigermor

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Gulline skrev (40 minutter siden):

Dette viser vanviddet med monarkiet. Å være født inn i den rette familien trosser alt. 

I Danmark er dronning Mary utnevnt til rigsforstander av dronning Margrethe og det tenker jeg er fordi hun har vist seg kapabel til det med sin utdanning og væremåte. 

Jeg synes ikke det er en bedre løsning. Mary er like random som de andre, og har i utgangspunktet ingen konstitusjonell rolle. Jeg har alltid tenkt at danskene har en merkelig ordning der. Jeg foretrekke vår nåværende ordning, med at regjeringen trer inn.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (33 minutter siden):

Jeg synes ikke det er en bedre løsning. Mary er like random som de andre, og har i utgangspunktet ingen konstitusjonell rolle. Jeg har alltid tenkt at danskene har en merkelig ordning der. Jeg foretrekke vår nåværende ordning, med at regjeringen trer inn.

Dronning Mary har en konstitusjonell reservestilling som riksforstander. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Kongehuset har satt seg i en bortimot håpløs limbo. De har knapt noen til å utføre jobbene/representasjonsoppgavene. Nå er også kronprinsen knapt å regne inn pga MM og hennes sykdom. 
Å i det hele tatt se for oss prinsesse IA som tidvis regent er vanskelig. Hun fremstår som uten grunnleggende opplæring i noe som burde ha vært en del av hele oppveksten fra ungdomsår av. Kronprinsparet har jo valgt å skjerme dem, prinsesse IA og prins SM, i disse årene. Så de har vel stort sett lekt seg oppover i årene, kan det se ut til. Vi kjenner dem ikke overhodet. 
De fleste av oss husker godt IA’s Instagram affektutbrudd «Jeg tror at jeg blir helt gæærn», og med påfølgende tekst som aldri burde vært skrevet av henne som prinsesse av Norge. Det var en barnslig og uverdig måte å opptre på, og selv ikke krisen i selve familien legitimerer et slikt utbrudd. 

Så; Prinsesse IA som regent? Prinsesse «jeg tror at jeg blir helt gæærn»  - Det er utfordrende å klare å se noe som helst troverdig, stødig og samlende i henne. Beklager, men dette er besørget av henne selv. 

Gulline skrev (1 time siden):

Helt enig med deg. Mary er forbilledlig i sin rolle, og hun er en fantastisk dronning som arbeider hardt for landet. 

SusieDerkins skrev (1 time siden):

Med de pågående, horrible skandalene som vårt kongehus nå står i, så er det mildt sagt utfordrende å se en fortsettelse av den nåværende styreform. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (13 timer siden):

For mange er der åpenbart, men jeg tviler på at det er åpenbart for Kongehuset. De har ikke til nå gjort noe for å ta avstand, og har snare tvert i mot stilt Skaugum til rådighet så han kan sone der med fotlenke. 

🎯

De har virkelig stått på for å støtte ham på flere måter. Til og med med et stående tilbud om egen bolig på Skaugum til potensiell soning med fotlenke! Det skal ikke være mulig, tenker mange om alt dette. 
Hvor er rådgiverne når det synes som om dem selv går i ring? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (13 timer siden):

Neppe. Jeg tror ikke engang at de evner å si noe om at ofrene er blitt hørt. Det er fullt mulig å gi en balansert uttalelse som gir mening for de involverte. Likevel tenker jeg at det ikke vil skje fordi så langt er støtten deres vektet skjevt, med ref. til stesønn/sønn/halvbror. 

Endret av Eufemia-
Er
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Dronning Mary har en konstitusjonell reservestilling som riksforstander. 

Det er jeg klar over. Det jeg mente med at hun ikke har en konstitusjonell rolle i utgangspunktet, er at hun er ikke en regjerende dronning, og kommer aldri til å bli det fordi hun ikke står i arverekkefølgen. Jeg synes danskene har valgt en merkelig løsning ved å legge den rollen til en person som ikke står i arverekkefølgen. Jeg forstår ikke hvorfor de legger slike funksjoner til en ektefelle, uansett hvor kapabel denne personen er, fordi det ikke er det som er monarkiets system.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...