Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stortinget har et grunnlovsforslag til behandling, som vil gjøre det mulig for IA å være regent (i praksis lede statsråd) dersom både kongen og kronprinsen er indisponert.

T. Taalesen mener de bør gå mye lengre, og ta med alle som står i arvefølgen, dvs ikke bare SM, men også ML og hennes tre døtre. Jeg kjenner den sitter litt langt inne for min del, men TT argumenterer for at personer som ikke er egnet til å lede statsråd ikke burde stå i arverekkefølgen i det hele tatt. Det kan man jo være enige i, men hun har ikke noe forslag til hvordan de skal tas ut. Det skjer neppe før hele monarkiet avvikles tenker jeg.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stortinget-vil-endre-grunnloven-feil-losning/o/5-95-3083067?fbclid=IwY2xjawSdxadleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFyQ3dvbFdJMFZqZnZJaDN0c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHoKIIDM54BZGFGem7KlXCqn4JQC1FMlnRkonznP70yI7XWmqZckTAC3nmqsh_aem_9o6nQVJMFFCHPaPUaUnn8A

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Stortinget har et grunnlovsforslag til behandling, som vil gjøre det mulig for IA å være regent (i praksis lede statsråd) dersom både kongen og kronprinsen er indisponert.

T. Taalesen mener de bør gå mye lengre, og ta med alle som står i arvefølgen, dvs ikke bare SM, men også ML og hennes tre døtre. Jeg kjenner den sitter litt langt inne for min del, men TT argumenterer for at personer som ikke er egnet til å lede statsråd ikke burde stå i arverekkefølgen i det hele tatt. Det kan man jo være enige i, men hun har ikke noe forslag til hvordan de skal tas ut. Det skjer neppe før hele monarkiet avvikles tenker jeg.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stortinget-vil-endre-grunnloven-feil-losning/o/5-95-3083067?fbclid=IwY2xjawSdxadleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFyQ3dvbFdJMFZqZnZJaDN0c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHoKIIDM54BZGFGem7KlXCqn4JQC1FMlnRkonznP70yI7XWmqZckTAC3nmqsh_aem_9o6nQVJMFFCHPaPUaUnn8A

Dette viser vanviddet med monarkiet. Å være født inn i den rette familien trosser alt. 

I Danmark er dronning Mary utnevnt til rigsforstander av dronning Margrethe og det tenker jeg er fordi hun har vist seg kapabel til det med sin utdanning og væremåte. 

https://www.vg.no/rampelys/i/rA3W80/kronprinsesse-mary-forfremmet-av-svigermor

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet (endret)
Gulline skrev (40 minutter siden):

Dette viser vanviddet med monarkiet. Å være født inn i den rette familien trosser alt. 

I Danmark er dronning Mary utnevnt til rigsforstander av dronning Margrethe og det tenker jeg er fordi hun har vist seg kapabel til det med sin utdanning og væremåte. 

Jeg synes ikke det er en bedre løsning. Mary er like random som de andre, og har i utgangspunktet ingen konstitusjonell rolle. Jeg har alltid tenkt at danskene har en merkelig ordning der. Jeg foretrekke vår nåværende ordning, med at regjeringen trer inn.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (33 minutter siden):

Jeg synes ikke det er en bedre løsning. Mary er like random som de andre, og har i utgangspunktet ingen konstitusjonell rolle. Jeg har alltid tenkt at danskene har en merkelig ordning der. Jeg foretrekke vår nåværende ordning, med at regjeringen trer inn.

Dronning Mary har en konstitusjonell reservestilling som riksforstander. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Kongehuset har satt seg i en bortimot håpløs limbo. De har knapt noen til å utføre jobbene/representasjonsoppgavene. Nå er også kronprinsen knapt å regne inn pga MM og hennes sykdom. 
Å i det hele tatt se for oss prinsesse IA som tidvis regent er vanskelig. Hun fremstår som uten grunnleggende opplæring i noe som burde ha vært en del av hele oppveksten fra ungdomsår av. Kronprinsparet har jo valgt å skjerme dem, prinsesse IA og prins SM, i disse årene. Så de har vel stort sett lekt seg oppover i årene, kan det se ut til. Vi kjenner dem ikke overhodet. 
De fleste av oss husker godt IA’s Instagram affektutbrudd «Jeg tror at jeg blir helt gæærn», og med påfølgende tekst som aldri burde vært skrevet av henne som prinsesse av Norge. Det var en barnslig og uverdig måte å opptre på, og selv ikke krisen i selve familien legitimerer et slikt utbrudd. 

Så; Prinsesse IA som regent? Prinsesse «jeg tror at jeg blir helt gæærn»  - Det er utfordrende å klare å se noe som helst troverdig, stødig og samlende i henne. Beklager, men dette er besørget av henne selv. 

Gulline skrev (1 time siden):

Helt enig med deg. Mary er forbilledlig i sin rolle, og hun er en fantastisk dronning som arbeider hardt for landet. 

SusieDerkins skrev (1 time siden):

Med de pågående, horrible skandalene som vårt kongehus nå står i, så er det mildt sagt utfordrende å se en fortsettelse av den nåværende styreform. 

• Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 13
Skrevet
blvck skrev (13 timer siden):

For mange er der åpenbart, men jeg tviler på at det er åpenbart for Kongehuset. De har ikke til nå gjort noe for å ta avstand, og har snare tvert i mot stilt Skaugum til rådighet så han kan sone der med fotlenke. 

🎯

De har virkelig stått på for å støtte ham på flere måter. Til og med med et stående tilbud om egen bolig på Skaugum til potensiell soning med fotlenke! Det skal ikke være mulig, tenker mange om alt dette. 
Hvor er rådgiverne når det synes som om dem selv går i ring? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (13 timer siden):

Omkvedet fra Haakon og Mette Marit har jo vært at de ikke vil uttale seg fordi saken er i rettsvesenet. 

Nå foreligger dom i flere saker og en del av dem vil bli rettskraftige når ankefristen går ut. 

Da bør det vel komme en uttalelse?

Neppe. Jeg tror ikke engang at de evner å si noe om at ofrene er blitt hørt. Det er fullt mulig å gi en balansert uttalelse som gir mening for de involverte. Likevel tenker jeg at det ikke vil skje fordi så langt er støtten deres vektet skjevt, med ref. til stesønn/sønn/halvbror. 

Endret av Eufemia-
Er
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Dronning Mary har en konstitusjonell reservestilling som riksforstander. 

Det er jeg klar over. Det jeg mente med at hun ikke har en konstitusjonell rolle i utgangspunktet, er at hun er ikke en regjerende dronning, og kommer aldri til å bli det fordi hun ikke står i arverekkefølgen. Jeg synes danskene har valgt en merkelig løsning ved å legge den rollen til en person som ikke står i arverekkefølgen. Jeg forstår ikke hvorfor de legger slike funksjoner til en ektefelle, uansett hvor kapabel denne personen er, fordi det ikke er det som er monarkiets system.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Det er jeg klar over. Det jeg mente med at hun ikke har en konstitusjonell rolle i utgangspunktet, er at hun er ikke en regjerende dronning, og kommer aldri til å bli det fordi hun ikke står i arverekkefølgen. Jeg synes danskene har valgt en merkelig løsning ved å legge den rollen til en person som ikke står i arverekkefølgen. Jeg forstår ikke hvorfor de legger slike funksjoner til en ektefelle, uansett hvor kapabel denne personen er.

Danskene har vist at kvalitet trosser arv. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
CeXNS skrev (14 timer siden):

Omkvedet fra Haakon og Mette Marit har jo vært at de ikke vil uttale seg fordi saken er i rettsvesenet. 

Nå foreligger dom i flere saker og en del av dem vil bli rettskraftige når ankefristen går ut. 

Da bør det vel komme en uttalelse?

Mm har vel nok med å prøve å puste og overleve. 

Ingen rettskraftig dom heller når han har anket. Han er ikke en kongelig, så ser ikke hvorfor de skulle uttale seg på hans vegne uansett

• Liker 7
Skrevet (endret)
Gulline skrev (8 minutter siden):

???

En ting er å arve en rolle. Det er ille nok. Men å gifte seg til en arvet rolle er da virkelig enda verre.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

???

En ting er å arve en rolle. Men å gifte seg til en arvet rolle er da virkelig enda verre.

Kronprins Christian er først i rekken som regent ved kong Fredriks fravær:

https://www.vg.no/rampelys/i/lngoBL/naa-styrer-kronprinsen-landet

Hvorfor er det verre at man hun har fått denne rollen pga sine kvaliteter? At dronning Mary kan fungere som regent vitner om at hennes kvaliteter er observert og er blitt satt pris på. Hun er profesjonell til fingerspissene, intelligent, utdannet, arbeidssom, alltid elegant og danskene har all grunn til å være stolt av henne.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
SusieDerkins skrev (33 minutter siden):

???

En ting er å arve en rolle. Det er ille nok. Men å gifte seg til en arvet rolle er da virkelig enda verre.

Hun har giftet seg inn i kongehuset i DAnmark ja, men den rollen har hun fått fordi hun er godt utdannet, kompetent og kan klare jobben. Som enhver annen jobb man må søke på. Og MYE bedre enn direkte arv til døgenikter.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Gulline skrev (46 minutter siden):

Nja, bare at ekteskap hjelper på kanskje? Når det passer sånn?

Hvis kvalitet skulle avgjøre burde jo stillingen i ytterste konsekvens lyses ut og konkurreres om - ikke bare gis til den første og beste arveprinsen tilfeldigvis bestemte seg for å gifte seg med.

Sånn sett er jeg enig med @SusieDerkins i at det norske systemet er mer prinsipielt konsekvent. Har man monarki og arverekkefølge så er det det man har.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Nja, bare at ekteskap hjelper på kanskje? Når det passer sånn?

Hvis kvalitet skulle avgjøre burde jo stillingen i ytterste konsekvens lyses ut og konkurreres om - ikke bare gis til den første og beste arveprinsen tilfeldigvis bestemte seg for å gifte seg med.

Sånn sett er jeg enig med @SusieDerkins i at det norske systemet er mer prinsipielt konsekvent. Har man monarki og arverekkefølge så er det det man har.

Ja, det norske kongehuset har med all tydelighet vist oss at det stilles veldig lave (ingen) krav til de som skal giftes inn i kongefamilien.

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Gulline skrev (35 minutter siden):

Kronprins Christian er først i rekken som regent ved kong Fredriks fravær:

https://www.vg.no/rampelys/i/lngoBL/naa-styrer-kronprinsen-landet

Hvorfor er det verre at man hun har fått denne rollen pga sine kvaliteter? At dronning Mary kan fungere som regent vitner om at hennes kvaliteter er observert og er blitt satt pris på. Hun er profesjonell til fingerspissene, intelligent, utdannet, arbeidssom, alltid elegant og danskene har all grunn til å være stolt av henne.

Det har jeg vel sagt to ganger allerede, men vi kan ta det en gang til: Det er ikke monarkiets system å gi en rolle til en inngiftet person som ikke står i arverekken.

Man kan like eller mislike monarkiet og arverekken, men det er nå i det minste en del av statsformen som demokratiet har valgt.

Det å gi en sånn regentrolle til en person utenfor det systemet leser jeg som grunnleggende udemokratisk.

I Norge er det regjeringen som trer inn, og de er i det minste folkevalgt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Det har jeg vel sagt to ganger allerede, men vi kan ta det en gang til: Det er ikke monarkiets system å gi en rolle til en inngiftet person som ikke står i arverekken.

Man kan like eller mislike monarkiet og arverekken, men det er nå i det minste en del av statsformen som demokratiet har valgt.

Det å gi en sånn regentrolle til en person utenfor det systemet leser jeg som grunnleggende udemokratisk.

I Norge er det regjeringen som trer inn, og de er i det minste folkevalgt.

Det får du ta med dronning Margrethe ... så får Norge fylle opp arverekken sin med influensere 😅 De er jo tross alt født inn i den rette familien

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Gulline skrev (3 timer siden):

Jeg kan ikke se det står noe begrunnelse for denne utnevnelsen. Men jeg antar du kan vise til hvor Dronningen uttrykker at Mary har " vist seg kapabel med sin utdanning og væremåte"?

Må ellers si jeg ikke kan se hvordan det er bedre å gifte seg til en rolle fremfor og være født til den. Tvert om vil nå jeg si.

Gulline skrev (10 minutter siden):

Det får du ta med dronning Margrethe ... så får Norge fylle opp arverekken sin med influensere 😅 De er jo tross alt født inn i den rette familien

Hvilke influensere er det du viser til? MA som er kunstner og forfatter? Eller er det LI som startet som influenser, men nå har flere be(h)n å stå på som modell og eget vegansk kosmetikkmerke? Den yngste i søskenflokken driver som kjent med sprangridning. Kan ikke si jeg har sett hun har markedsført dette på noe vis.

Btw, sønnen til danske Prins Joachim jobber som modell. Negativt eller?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Miominoen skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke se det står noe begrunnelse for denne utnevnelsen. Men jeg antar du kan vise til hvor Dronningen uttrykker at Mary har " vist seg kapabel med sin utdanning og væremåte"?

Må ellers si jeg ikke kan se hvordan det er bedre å gifte seg til en rolle fremfor og være født til den. Tvert om vil nå jeg si.

Hvilke influensere er det du viser til? MA som er kunstner og forfatter? Eller er det LI som startet som influenser, men nå har flere be(h)n å stå på som modell og eget vegansk kosmetikkmerke? Den yngste i søskenflokken driver som kjent med sprangridning. Kan ikke si jeg har sett hun har markedsført dette på noe vis.

Btw, sønnen til danske Prins Joachim jobber som modell. Negativt eller?

Nei, det står ingen begrunnelse, men de fleste forstår at dronning Margrethe gjorde dette fordi hun stolte på Mary og hadde stor tillit til henne:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/kronprinsesse-mary-bliver-rigsforstander

Sønnen til prins Joachim jobber ikke bare som modell. Han har gjennomført 5 år ved Copenhagen Business School :

https://avisendanmark.dk/kultur/fejret-af-mor-nu-har-grev-nikolai-faaet-sin-uddannelse

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...