Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (13 minutter siden):

Det vil dessverre alltid være folk som forsvarer dette og synes det er så fint, flott og vel anvente penger. 

Ja, mellom 60 og 70 % av folket. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Ja, mellom 60 og 70 % av folket. 

At voksne nordmenn fortsetter å forsvare dette sirkuset vil alltid stå for meg som et stort spørsmål. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

At voksne nordmenn fortsetter å forsvare dette sirkuset vil alltid stå for meg som et stort spørsmål. 

Du får leve med det. De fleste synes nok ikke det er et sirkus. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (8 minutter siden):

14 millioner i året på deling til 3 medlemmer som representerer bør være mer enn nok. Det blir uansett mindre representasjon fremover for HM også. Og ikke minst så slipper de å forsørge et ikke-medlem av kongefamilien som kommer til å bli forsørget av det offentlige en stund fremover. Praksisen hittil har vel vært at apanasjen har forsørget 5 personer.  

Enig. I tillegg så  ber man ikke om lønnsforhøyelse når det egentlig burde være snakk om avskjed.   Det ville vært pussig om Mona Juul i februar begynte å snakke om at hun burde få høyere lønn.

Endret av SVK
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Sirkus er nykkelordet her. Eg forsvarte det før sirkuset starta, men nå vil det jo ingen ende ta😣😏🥲

• Liker 18
  • Hjerte 2
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde markert det jeg ønsket du ville dokumentere og det var følgende: 

Hva mener du en eventuell president ville kostet skattebetalerne?

jeg vil tippe rundt det samme som kongehuset i vide kostnader. Alt det svenskene har gravd frem. All reising i landet , representasjon og så videre er jo fortsat oppgaver. 

Jeg er usikker på om drift av Skaugum går via apanasje eller som egen kostnad av hoffet, og jeg er usikker på om boligen på Slottet vil fungere som presidentbolig. Men hvis vi aksepter dette, så vil man spare noe på at Slottet ville være presidentbolig, og at det kun er drift av slottet og de andre statlige eide kongelige eiendommene. 

Så da er vi nede i at vi vil ha en President godgjørelse som tilsvarer apanasjen for kongeparet, ingen andre. 

Hvis vi sier vi oppgraderer Stortingspresidenten til President, vil han få noe i overkant av oppgaver, men det er en deligerings oppgave, der hoffet i mye større grad enn i dag, vil fungere som ett embedsverk for presidentrollen. Umiddelbart vil vi se noen ekstra stillinger, men ikke veldig omfattende. 

Totalbildet vil nok være noe som er nærme det kongefamilien representerer i dag, men med litt avgrenset kapasitet. 

Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (6 minutter siden):

Sirkus er nykkelordet her. Eg forsvarte det før sirkuset starta, men nå vil det jo ingen ende ta😣😏🥲

Nøyaktig hva sikter du til med «nå vil det ingen ende ta»? Skjedd noe nylig som du mener er sirkus? 

• Liker 11
Skrevet
SVK skrev (7 minutter siden):

Enig. I tillegg så  ber man ikke om lønnsforhøyelse når det egentlig burde være snakk om avskjed.   Det ville vært pussig om Mona Juul i februar begynte å snakke om at hun burde få høyere lønn.

Hvorfor skal det være snakk om avskjed? 🧐

• Liker 11
Skrevet
Druid skrev (1 minutt siden):

jeg vil tippe rundt det samme som kongehuset i vide kostnader. Alt det svenskene har gravd frem. All reising i landet , representasjon og så videre er jo fortsat oppgaver. 

Jeg er usikker på om drift av Skaugum går via apanasje eller som egen kostnad av hoffet, og jeg er usikker på om boligen på Slottet vil fungere som presidentbolig. Men hvis vi aksepter dette, så vil man spare noe på at Slottet ville være presidentbolig, og at det kun er drift av slottet og de andre statlige eide kongelige eiendommene. 

Så da er vi nede i at vi vil ha en President godgjørelse som tilsvarer apanasjen for kongeparet, ingen andre. 

Hvis vi sier vi oppgraderer Stortingspresidenten til President, vil han få noe i overkant av oppgaver, men det er en deligerings oppgave, der hoffet i mye større grad enn i dag, vil fungere som ett embedsverk for presidentrollen. Umiddelbart vil vi se noen ekstra stillinger, men ikke veldig omfattende. 

Totalbildet vil nok være noe som er nærme det kongefamilien representerer i dag, men med litt avgrenset kapasitet. 

Problemet er at ingen på Stortinget foreslår at det skal settes opp alternativer til monarkiet og gi oss et overslag på hva de forskjellige alternativene vil koste. Ville vi i det hele tatt hatt behov for en president? 

Vi må i såfall se til Island og Finland som er land vi kan sammenligne oss med. 
En eventuell president ville forresten selvsagt ikke lagt beslag på et helt slott.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Huldra27 skrev (7 minutter siden):

Jeg vil hevde at måten de informerte om det på med forkorting av et svært viktig besøk var utenfor normen. Det er det som er problemet. At alt de foretar seg er utenfor normen.

Siden MMs helsesituasjon var godt kjent da IA valgte studiested, og det står om noen få uker og kanskje ikke det engang til eksamen var avlagt og IA kunne dra hjem med æren i behold og tilbringe så mye tid med sin syke mor hun bare måtte ønske, tillater jeg meg selv å mistenke en litt alternativ forklaring, ja. 

Helsetilstanden har forverret seg betydelig siste halvår, så det du hevder er feil. 

På lungefunksjons-undersøkelser ser vi at hun har falt betraktelig bare de siste tre månedene. Dette er farlig, sier Holm.

https://www.nrk.no/nyheter/overlege_-_-kronprinsessen-er-blitt-verre_-det-er-farlig-1.17909773

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Huldra27 skrev (9 minutter siden):

Jeg vil hevde at måten de informerte om det på med forkorting av et svært viktig besøk var utenfor normen. Det er det som er problemet. At alt de foretar seg er utenfor normen.

Siden MMs helsesituasjon var godt kjent da IA valgte studiested, og det står om noen få uker og kanskje ikke det engang til eksamen var avlagt og IA kunne dra hjem med æren i behold og tilbringe så mye tid med sin syke mor hun bare måtte ønske, tillater jeg meg selv å mistenke en litt alternativ forklaring, ja. 

At det Mærta og Durek foretar seg er langt utenfor norm, er jeg enig i. 

At HM korter ned statsbesøk med 1 dag synes jeg ikke er kritikkverdig. Han dro jo til andre siden av jorda når hun var hjemme svært syk, det synes jeg var pliktoppfyllende.

IA søkte på universitetet i Australia tidlig vår 2025. Moren var slett ikke så syk da. Så det kan du nesten ikke holde mot henne. Hun har bare gjort om på sine studieplaner, hun har æren i behold. 

«Bare noen få uker» er lang tid når moren må ha bag pakket til enhver tid og må holde seg i byen fordi telefon med innkalling kan komme når som helst. Jeg forstår veldig godt at hun vil følge sin mor gjennom dette.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Druid skrev (18 minutter siden):

Enig. Men inntektssiden derimot vil nok være mindre.

• Liker 5
Skrevet
Huldra27 skrev (35 minutter siden):

Neida. Fornærme et land han var ment å skulle reklamere oss for og få alle avisene til å skrive om MMs sykdom i stedet for norsk laks. Ingenting spesielt i det hele tatt. 

Dessverre begynner oppførsel som det skissert ovenfor å ikke bli noe utenom det vanlige fra Haakons flokk. Det er derfor mange roper 'Varsku her' og innbarkede monarkister flokker til denne tråden for å dele sine bekymringer.

Riktig. Det gikk så fint atte!

• Liker 6
Skrevet (endret)
Gilja skrev (5 minutter siden):

At HM korter ned statsbesøk med 1 dag synes jeg ikke er kritikkverdig. Han dro jo til andre siden av jorda når hun var hjemme svært syk, det synes jeg var pliktoppfyllende.

IA søkte på universitetet i Australia tidlig vår 2025. Moren var slett ikke så syk da. Så det kan du nesten ikke holde mot henne. Hun har bare gjort om på sine studieplaner, hun har æren i behold. 

«Bare noen få uker» er lang tid når moren må ha bag pakket til enhver tid og må holde seg i byen fordi telefon med innkalling kan komme når som helst. Jeg forstår veldig godt at hun vil følge sin mor gjennom dette.

Måten de gjorde dette på står til stryk. Og nå leker de fornærmet over slemme pressen som er så interessert etter at de gjorde alt de kunne for å lage medieoppstuss og slamrer demonstrativt igjen en dør de selv åpnet på vidt gap så hardt de kunne.

Etter min mening stoppet æren i kongefamilien med HM og MM.

Endret av Huldra27
  • Liker 19
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Skrevet

Problemet er at ingen på Stortinget foreslår at det skal settes opp alternativer til monarkiet og gi oss et overslag på hva de forskjellige alternativene vil koste. Ville vi i det hele tatt hatt behov for en president? 

Vi må i såfall se til Island og Finland som er land vi kan sammenligne oss med. 
En eventuell president ville forresten selvsagt ikke lagt beslag på et helt slott.

Vel, selvfølgelig kan vi rive slottet og bygge boliger, og lage en liten president avdeling i regjeringskvartaltet, men kostnaden av Slottet er ikke bygget som slott, men slottet som kulturbygg for Norge, på samme måte som stortinget og stavkirker, og på samme måte har det en kulturell vedlikeholdskost. 

Hoffet, er bare en administrasjon under kongens oppgaver, og den er relativt tynn allerede. Skal vi gjøre oppgavene,  trengs administrasjonen, selv om den nå vil ha andre titler under en president. 

Slik vi er rigget politisk trenger vi en motpart til Statsminister, men som sagt kan det handle om å omdefinere Stortingspresidenten. Utfordringen er at han typisk ikke har ubegrenset arbeidskapasitet. I motsetning til hva mange tror, er ikke norsk politisk struktur basert på arbeidssky døgenikter.

Island er litt avgrenset å sammenligne oss med, siden den pleier å være på etternavn med alle innbyggerene, men vi kan sikkert se på Finnland sin situasjon. 

På slutten av dagen tror jeg uansett det er feil strategi å se på kostnaden av kongefamilien, og at vi heller skal se på verdien av de ulike løsningene og hvordan valget gjør noe bedre. 

Av alle ankepunkter jeg har mot kongefamilien og deres virke, kommer ikke kosten av det  opp på ti på topp listen engang.  

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Riktig. Det gikk så fint atte!

Da er det bare å glede seg til fortsettelsen. Hvor dypt kan et kongehus synke? Look to Norway.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Gilja skrev (7 minutter siden):

Enig. Ingen oppslag i media, heller ikke i utlandet,  handler om at noen som helst er fornærmet i Japan. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Enig. Ingen oppslag i media, heller ikke i utlandet,  handler om at noen som helst er fornærmet i Japan. 

OK, bare så det er sagt : det er absolutt INGEN sjangs for at en eventuell følelse av å bli fornærmet ville kommet ut. 

I det hele tatt TANKEN på at noe slikt skulle bli offentliggjort... mot en kongelig, er ikke noe en japaner ville klart å forstå å uttrykke. 

Det betyr ikke at han ikke ville ha FØLT det.... og tatt konsekvensen.

(shit... jeg har jobbet med alt for mange kulturer...)

Endret av Druid
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Kollontaj skrev (34 minutter siden):

Nøyaktig hva sikter du til med «nå vil det ingen ende ta»? Skjedd noe nylig som du mener er sirkus? 

Ja🙄😔

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Justlooking skrev (7 minutter siden):

Hvem er det som klarer å følge med på dødsfall i alle de fem landene. Jeg tviler sterkt. Kun Norge kanskje men fem land, nei. 

De som er pårørende vil kunne følge med hvis pressen skriver om transplantasjonen med en gang. Og det er jo kjernen i problemet.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...