Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pipaluk skrev (34 minutter siden):

Men om hun ikke hadde fått studieplass på UIO hadde ikke det vært noen krise. Hun er vel bemidlet og får ikke økonomiske vansker av å utsette studiet et år. Hadde hun ikke fått plass på UIO kunne hun tatt studier på et annet universitet eller bare tatt et friår. Det er mye å gjøre som tronarving i MM,s fravær.

Men jeg skal i hvert fall dra Ingrid Alexandra-kortet hvis jeg er sent ut med å søke og UIO er vrange. " jeg har jo lest at dere er kjent for å være fleksible. I A søkte etter fristen, hvorfor blir jeg avvist?"

Ja, er nettopp det jeg sier....

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pipaluk skrev (37 minutter siden):

Men om hun ikke hadde fått studieplass på UIO hadde ikke det vært noen krise. Hun er vel bemidlet og får ikke økonomiske vansker av å utsette studiet et år. Hadde hun ikke fått plass på UIO kunne hun tatt studier på et annet universitet eller bare tatt et friår. Det er mye å gjøre som tronarving i MM,s fravær.

Men jeg skal i hvert fall dra Ingrid Alexandra-kortet hvis jeg er sent ut med å søke og UIO er vrange. " jeg har jo lest at dere er kjent for å være fleksible. I A søkte etter fristen, hvorfor blir jeg avvist?"

Vet du at hun fikk særbehandling?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Solstråle1 skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg ingenting om. Det er jo klart at hvis de fortsatt hadde ledige plasser på utveksling så kunne de få inn en til.  Men utsagnet om at de er fleksible forplikter. Hvis søknadsfristen er absolutt kan jo folk stå frem  og fortelle om at de har blitt avvist av UIO fordi de søkte for sent. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (På 9.6.2026 den 18.07):

Noen kan, og noen kan ikke, rokke om på planene når foreldre er syke. Jeg hører om begge deler, tro det eller ei. Det er ikke bare IA som har denne muligheten, selv om ikke alle kan. Dette er ikke noe unikt bare medlemmer av kongefamilien får til.

Jo, vil si det er unikt og forventet at medlemmer av kongehuset ikke trenger å forholde seg til frister, de er jo kongelige. Kan ikke sammenlignes med andre. At andre får til noe som kan sammenlignes med tillatelser kongehuset og familien får, så ligger det gjerne mye jobb bak

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Det vet jeg ingenting om. Det er jo klart at hvis de fortsatt hadde ledige plasser på utveksling så kunne de få inn en til.  Men utsagnet om at de er fleksible forplikter. Hvis søknadsfristen er absolutt kan jo folk stå frem  og fortelle om at de har blitt avvist av UIO fordi de søkte for sent. 

Hvis og om og dersom altså. 

• Liker 8
Skrevet
Solstråle1 skrev (19 minutter siden):

Nei, men poenget er at de er fleksible på søknadsfristen, sier de, og så lures det på om hvor fleksibel de er med alle andre, og hva som må til for å få plass etter søknadsfristen

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Solstråle1 skrev (17 minutter siden):

Hvis og om og dersom altså. 

Ja selvfølgelig, hva lurer du på? 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Pipaluk skrev (20 minutter siden):

Nå gjaldt den uttalelsen om fleksibilitet kun utvekslingsprogrammet, fordi ulike universiteter i ulike land har ulike tidsløp og ofte gjør feil, og for det andre så var det ikke full flex, men en periode på et par uker etter fristen der det var noe rom for praktiske løsninger. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Nå gjaldt den uttalelsen om fleksibilitet kun utvekslingsprogrammet, fordi ulike universiteter i ulike land har ulike tidsløp og ofte gjør feil, og for det andre så var det ikke full flex, men en periode på et par uker etter fristen der det var noe rom for praktiske løsninger. 

jeg husker en sak fra UIO for noen år siden. Da hadde UIO glemt noen søknadsfrister for de som skulle på utveksling. Det var grunnet sykemeldt ansatt og ingen som tok over personens ansvarsoppgaver. Der var det ingen kjære mor. Skolen i utlandet kunne ikke gjøre unntak og ta inn noen elever etter fristen uten å gjøre unntak for alle. Og det var umulig. Så det var jo veldig kjedelig for de som hadde sagt opp leiligheten fordi de trodde de skulle på utveksling.  Siden sjette semester på studiet var siste mulighet for å dra på utveksling, måtte de bytte om på semesterene for at det skulle klaffe. 

Jeg tror ikke dette ville skjedd IA rett og slett fordi hun er en såpass profilert student. Hun ville hatt en del kontakter rundt omkring som ville pushet på UIO om at de måte overholde søknadsfristen. De hadde ikke glemt henne. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Solstråle1 skrev (4 timer siden):

"De representerer Norge med verdighet, både hjemme og ute."

Eeeeh what??? 

"Vi må spørre oss selv: Ville vi akseptert dette dersom det gjaldt vår egen familie?"

Hvordan i all verden er det relevant? De har valgt og velger å fortsette å være en offentlig familie, med de ekstreme privilegiene det medfører. Når noen koster samfunnet en milliard i året får de tåle dette ja.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
Pipaluk skrev (1 time siden):

Jeg vil tro de vil svare med «Hun er overført basert på vår utvekslingsavtale med universitet i Sidney og hun har derfor allerede en studieplass…»

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (26 minutter siden):

Eeeeh what??? 

"Vi må spørre oss selv: Ville vi akseptert dette dersom det gjaldt vår egen familie?"

Hvordan i all verden er det relevant? De har valgt og velger å fortsette å være en offentlig familie, med de ekstreme privilegiene det medfører. Når noen koster samfunnet en milliard i året får de tåle dette ja.

Lagt merke til alle reportasjene i nyhetene om siste kommunebesøket til kongeparet? Bare lovord og hilsener til kronprinsessen også.

https://www.nrk.no/nordland/her-blir-kongen-sitt-monogram-avduket-1.17913763

https://www.tv2.no/underholdning/kongeparet-svarer-om-kronprinsesse-mette-marit-alvorlig/18925033/

https://www.tv2.no/nyheter/har-bygd-kongebenk-pa-to-tonn/18921708/

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/q6kvqO/kongeparet-besoekte-siste-kommune-i-nord-norge-hyllet-langs-veien

Når ble det forresten 1 milliard i utgifter? 

Endret av Kollontaj
  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Idag har jeg lest i flere medier stor kritikk av den planlagte oppdaterings-takten rundt MM kommende behandling. Slottet har varslet at det kommer ikke ny oppdatering før etter transplantasjon er gjort. 

Dagbladet m.fl. hausser dette veldig opp, og mener det ikke er godt nok. 

Hva er det de forventer av oppdateringer egentlig? Daglige drypp om at MM fortsatt er syk? At hun skal stille opp på bilder? At legene skal publisere referat fra hver legetime? Jeg ser ikke problemet. Når det er vesentlige endringer, så sier de fra. Neste vesentlige endring er operasjon. Vi vil få beskjed om det gikk bra eller ei. Det holder da i massevis, selv om hun er fremtidig dronning? Jeg forstår ikke kritikken.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (9 minutter siden):

Det er ingen som klarer å regne ut nøyaktig kostnad - fordi det er så vanvittig mange skjulte kostnader. Eks. til sikkerhet, kongeskipet, reiser rundt i landet (som dekkes av den enkelte kommunen), statsbesøk som føres på utenriksdepartementet osv. 

Nettavisen har prøvd, men kom ikke i mål:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kongehuset-koster-552-millioner-i-aret-vi-betaler-gjerne/o/5-95-2496671

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
velociraptor skrev (34 minutter siden):

Hvordan i all verden er det relevant? De har valgt og velger å fortsette å være en offentlig familie,

Jeg tror at akkurat dette, at Haakon Magnus har valgt å være såpass offentlig og personlig, viser seg å være et feilsteg. 

Jeg tror det hadde vært ett mer strategisk valg å legge seg på Kong Harald sitt nivå. 

Det hadde avlastet hele familien.

• Liker 5
Skrevet
Gilja skrev (7 minutter siden):

Idag har jeg lest i flere medier stor kritikk av den planlagte oppdaterings-takten rundt MM kommende behandling. Slottet har varslet at det kommer ikke ny oppdatering før etter transplantasjon er gjort. 

Dagbladet m.fl. hausser dette veldig opp, og mener det ikke er godt nok. 

Hva er det de forventer av oppdateringer egentlig? Daglige drypp om at MM fortsatt er syk? At hun skal stille opp på bilder? At legene skal publisere referat fra hver legetime? Jeg ser ikke problemet. Når det er vesentlige endringer, så sier de fra. Neste vesentlige endring er operasjon. Vi vil få beskjed om det gikk bra eller ei. Det holder da i massevis, selv om hun er fremtidig dronning? Jeg forstår ikke kritikken.

Personlig mener jeg at MM bare burde trekke seg tilbake, gjerne uoffisielt. Og så er jeg OK med aldri å høre noe igjen fra den kanten.

Jeg vil tro at noe av kritikken har å gjøre med den voldsomme (og til dels uforståelige) opphaussingen de siste ukene. Hvis alt hadde vært normalt, hadde jeg i grunnen vært enig med deg. Men etter forkortet Japan-reise* og dramatisk tilbakekalling av arveprinsesse**, så virker dette litt . . . rart. Hvorfor så voldsomt trykk, og så helomvending?

*HM må gjerne få være tilstede på sin kones legetimes for min del, men siden et legeteam hadde hjemmebesøk på Skaugum et par dager senere, slår det meg at den timen kanskje kunne ha vært flyttet en dag eller to.
**For all del, studer hjemme, men hele sekvensen var rar.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Pipaluk skrev (5 minutter siden):

Men hva gjør hun med eksamen på universitetet i Sydney? Er hun allerede ferdig med det i mai eller må hun dra tilbake for å gjøre det? Hvordan løses det?

Eksamen skal vera i juni, så anten får ho utsetting av velferdsomsyn, eller så får ho ein spesialavtale om å avlegga eksamen på ein annan måte e.l. Det einaste me kan vera sikre på er at ho ikkje var ferdig med eksamen i mai.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (46 minutter siden):

Eeeeh what??? 

Selvfølgelig skal en rik familie med diverse privilegier kunne tåle flomlyset. Men trenger de å bli fotfulgt inn på Rikshospitalet? Det er et svært privat sted.  Det er allerede vanskelig med å parkere på Rikshospitalet. Jeg synes derfor det er veldig betenkelig at pressen kjører inn dit og skaper problemer for de som skal slippe av passasjerer men som ikke får lov til å parkere av mangel på plasser. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vel, de sender Sverre Magnus tilbake på skolen til høsten, men har lokalisert tronfølger i Oslo, hvilket betyr at de konstituert forbereder seg på at det kan gå dårlig med Mette Marit.

Hvilket betyr IA trenger litt ekstra oppfølging. Ikke akkurat ideelt for studiene hennes, men gitt fagområdet hun studerer, handler det litt om praksis på arbeidsplassen også.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Druid skrev (2 minutter siden):

Vel, de sender Sverre Magnus tilbake på skolen til høsten, men har lokalisert tronfølger i Oslo, hvilket betyr at de konstituert forbereder seg på at det kan gå dårlig med Mette Marit.

Hvilket betyr IA trenger litt ekstra oppfølging. Ikke akkurat ideelt for studiene hennes, men gitt fagområdet hun studerer, handler det litt om praksis på arbeidsplassen også.

Ja, han har hatt ferie ganske lenge nå så sikkert klar for skole igjen. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...