Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Huldra27 skrev (3 minutter siden):

Personlig mener jeg at MM bare burde trekke seg tilbake, gjerne uoffisielt. Og så er jeg OK med aldri å høre noe igjen fra den kanten.

Jeg vil tro at noe av kritikken har å gjøre med den voldsomme (og til dels uforståelige) opphaussingen de siste ukene. Hvis alt hadde vært normalt, hadde jeg i grunnen vært enig med deg. Men etter forkortet Japan-reise* og dramatisk tilbakekalling av arveprinsesse**, så virker dette litt . . . rart. Hvorfor så voldsomt trykk, og så helomvending?

*HM må gjerne få være tilstede på sin kones legetimes for min del, men siden et legeteam hadde hjemmebesøk på Skaugum et par dager senere, slår det meg at den timen kanskje kunne ha vært flyttet en dag eller to.
**For all del, studer hjemme, men hele sekvensen var rar.

Hun har jo vært ganske tilbaketrukket de siste par årene pga sykdom. 

Jeg synes ikke det er unaturlig at IA velger å avbryte utenlandsstudier når moren er såpass syk, og operasjon vil komme veldig plutselig. Hun vil ikke rekke hjem fra Australia på langt nær. Og hun ønsker nok å være tilstede i det daglige i en slik kritisk tid. Tror heller det var hennes eget ønske, enn at hun ble kalt hjem. 

At HM ville bli med og støtte sin kone på en legetime som var skjebnesvanger synes jeg også er naturlig. Sekvensen på Skaugum innebar nok ikke testing, kun informasjon. Først måtte de kartlegge tilstanden på lungene ift transplantasjon. Når så det er avklart, så er det mange samtaler med ulike som skal gjennomføres. Med sykepleier, med anestesi, med fysio, med kirurg. Alle skal informere om og planlegge sin bit i det hele. Pasienten skal styrkes til å forstå forberedelser i forkant, hva skjer underveis, sykehusopphold og rehabilitering. Og familien også være godt informert. 

Men min agenda i dette innlegget var at myndigheter og befolkning trenger å få vite vesentlige endringer. Ikke småting som at i dag var MM i en bil og hadde oksygen på. Mediene hevder at den offentlige interessen går mye lengre enn den faktisk gjør, fordi de vil ha materiale til avisen sin. 
Dagbladet argumenterte sågar med hvor lang tid etter vil man få beskjed, hvis det ikke går bra? Jeg velger å stole på at det isåfall vil komme beskjed innen rimelig tid, og at dette ikke behøves å diskuteres på lederplass. Så får vi heller heie på legene om at dette går godt. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Enig med  Isaksen i at dette er noe man har visst om i 8 år, og at planleggingen har vært mangelfull, dog uenig i at det skal ytterligere utgifter til for å drifte kronprinsfamilien. De 12 millionene de har i apanasje burde holde mer enn nok til 3 stykker som representerer.   

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/GxjObQ/nye-tider-krever-nye-planer-for-kongehuset
«Kongehuset, regjeringen og Stortinget har hatt åtte år til å forberede seg på den situasjonen som nå er oppstått». 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (18 minutter siden):

Eksamen skal vera i juni, så anten får ho utsetting av velferdsomsyn, eller så får ho ein spesialavtale om å avlegga eksamen på ein annan måte e.l. Det einaste me kan vera sikre på er at ho ikkje var ferdig med eksamen i mai.

Ja, det er interessant. Hvordan får IA godkjent et år med utveksling, når hun ikke har bestått det første studieåret? Alle som har gått på høyskole eller universitet vet at et studieår alltid avsluttes med en eller flere eksamener, og hvis man ikke møter/ikke består så får man ikke gå videre i studiene. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Ja, det er interessant. Hvordan får IA godkjent et år med utveksling, når hun ikke har bestått det første studieåret? Alle som har gått på høyskole eller universitet vet at et studieår alltid avsluttes med en eller flere eksamener, og hvis man ikke møter/ikke består så får man ikke gå videre i studiene. 

Kilde? 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (9 minutter siden):

Da må man slutte å hevde at det er en milliard. Har sett at svenske republikanere har regnet ut kostnader på over milliarden til kongehuset der, det har jeg tidligere lagt inn kilde på. 

Poenget er jo at kostnadene er store, og hva får man igjen. Privatflokken? Hvorfor skal dette forsvares

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet
42. skrev (13 minutter siden):

Ja noe annet er ikke å lure på, spør du meg. De har valgt å være en privat familie, når de absolutt ikke er det. Og så sytes det om at de må få fred, javel. Men de har jo selv lagt opp til dette ' mediekjøret' angående meters lungesykdom. Hvorfor annonsere og kalle tilbake flokken i media hvis de ikke vil ha oppmerksomhet rundt det? Skulle tro mette vær døden nær. Da får de virkelig tåle at pressen følger med. Og spar meg for sånne artikler som ber de om å få fred, herrecud

De må informere om vesentlige helsemessige endringer. De varslet i desember om at hun nå forberedes for transplantasjon. Og nylig om at hun er satt på transplantasjonsliste. Likedan som de informerer om at dronningen er innlagt med hjerteflimmer og fikk pacemaker. Fordi de har en konstitusjonell rolle. Støre ville også måtte informere om vesentlige endringer i helsen, men ikke om han er litt snufsete.

Det er helt sikkert ikke MM som har insistert på offentliggjøring. Hun kunne nok godt tenkt seg å gå igjennom dette helt privat, uten at media maser overhode. 

Men det er media da som hiver seg på som noen hyener og skal melke saken så mye som mulig.

• Liker 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Enig med  Isaksen i at dette er noe man har visst om i 8 år, og at planleggingen har vært mangelfull, dog uenig i at det skal ytterligere utgifter til kronprinsfamilien. De 12 millionene de har i apanasje burde holde mer enn nok til 3 stykker som representerer.   

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/GxjObQ/nye-tider-krever-nye-planer-for-kongehuset
«Kongehuset, regjeringen og Stortinget har hatt åtte år til å forberede seg på den situasjonen som nå er oppstått». 

De har mer enn 12 millioner. De har nærmere 14 millioner. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (15 minutter siden):

Det har du sjølvsagt heilt rett i. Eg tenkte fyrst og fremst på dei såkalla arbeidande kongelege. Har forstått det slik at både kong Charles og prins William har sett seg leie av den kategorien du refererer til, og vil ha ei «oppreinsking».

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Javel - og du tror kanskje at det svenske koster dobbelt så mye som det norske? Jaja - det må du gjerne tro. 

Svenskene er tydeligvis ikke så redde for å legge fram reelle kostnader som man er her til lands.

Sammenstillingen de har gjort, er fundementalt idiotisk.. de har for eksempel kostnadsberegnet flaggdager! 

Så selv om kostnadene med kongehuset nok overstiger apanasjen og driften av kongefamiliens eiendeler, er resten kostnader som vi som samfunn vil fortsette å ha, selv med en president. Representasjon og sikkerhet er fortsatt en ting, og det vil neppe være aktuelt å rive slottet for å bygge obos boliger.

• Liker 3
Skrevet
42. skrev (5 minutter siden):

Poenget er jo at kostnadene er store, og hva får man igjen. Privatflokken? Hvorfor skal dette forsvares

Det vil dessverre alltid være folk som forsvarer dette og synes det er så fint, flott og vel anvente penger. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

Jeg mener jeg leste at hun er student ved universitet i Australia, så er hun på utveksling derfra til universitetet i Oslo. Ikke motsatt.

Jeg vet ikke hvilket program hun går på. Men i en bachelor kan man ofte ta flere fag som ikke bygger på hverandre, så hun kan avlegge eksamen til jul om hun blir for distrahert til å gjøre det nå. Har de digital eksamen, kan hun ta denne vårens fra Oslo. Få noe eksamensvakt på universitetet eller noe.

De tilrettelegger hele tiden. Bare se på alle idrettsutøverne som får tilpasninger mot sesong og reiseaktivitet. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (1 minutt siden):

Sammenstillingen de har gjort, er fundementalt idiotisk.. de har for eksempel kostnadsberegnet flaggdager! 

Så selv om kostnadene med kongehuset nok overstiger apanasjen og driften av kongefamiliens eiendeler, er resten kostnader som vi som samfunn vil fortsette å ha, selv med en president. Representasjon og sikkerhet er fortsatt en ting, og det vil neppe være aktuelt å rive slottet for å bygge obos boliger.

Kilde?

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Huldra27 skrev (34 minutter siden):

Personlig mener jeg at MM bare burde trekke seg tilbake, gjerne uoffisielt. Og så er jeg OK med aldri å høre noe igjen fra den kanten.

Jeg vil tro at noe av kritikken har å gjøre med den voldsomme (og til dels uforståelige) opphaussingen de siste ukene. Hvis alt hadde vært normalt, hadde jeg i grunnen vært enig med deg. Men etter forkortet Japan-reise* og dramatisk tilbakekalling av arveprinsesse**, så virker dette litt . . . rart. Hvorfor så voldsomt trykk, og så helomvending?

*HM må gjerne få være tilstede på sin kones legetimes for min del, men siden et legeteam hadde hjemmebesøk på Skaugum et par dager senere, slår det meg at den timen kanskje kunne ha vært flyttet en dag eller to.
**For all del, studer hjemme, men hele sekvensen var rar.

Ingenting dramatisk ved det. Han fikk vært i Japan og ivaretatt syk kronprinsesse, og IA kombinerer studier med å være nærmere familien. Hva er så spesielt med det? Ingen verdens ting.

• Liker 14
Skrevet
Gilja skrev (8 minutter siden):

De må informere om vesentlige helsemessige endringer. De varslet i desember om at hun nå forberedes for transplantasjon. Og nylig om at hun er satt på transplantasjonsliste. Likedan som de informerer om at dronningen er innlagt med hjerteflimmer og fikk pacemaker. Fordi de har en konstitusjonell rolle. Støre ville også måtte informere om vesentlige endringer i helsen, men ikke om han er litt snufsete.

Det er helt sikkert ikke MM som har insistert på offentliggjøring. Hun kunne nok godt tenkt seg å gå igjennom dette helt privat, uten at media maser overhode. 

Men det er media da som hiver seg på som noen hyener og skal melke saken så mye som mulig.

Ok

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Jeg må si at jeg er veldig spent på, hvis MM får og overlever en transplantasjon om media vil klare å holde donors identitet skjult. Man skal ikke undervurdere den vanlige mannen i gata som vil finne ut av dette.  

Det forventer jeg absolutt. Det har ikke offentlighetens interesse, tvert imot. Det handler også om å utvise respekt for donor som er nylig avdød, og avfødes familie.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Ingenting dramatisk ved det. Han fikk vært i Japan og ivaretatt syk kronprinsesse, og IA kombinerer studier med å være nærmere familien. Hva er så spesielt med det? Ingen verdens ting.

Neida. Fornærme et land han var ment å skulle reklamere oss for og få alle avisene til å skrive om MMs sykdom i stedet for norsk laks. Ingenting spesielt i det hele tatt. 

Dessverre begynner oppførsel som det skissert ovenfor å ikke bli noe utenom det vanlige fra Haakons flokk. Det er derfor mange roper 'Varsku her' og innbarkede monarkister flokker til denne tråden for å dele sine bekymringer.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (20 minutter siden):

Enig med  Isaksen i at dette er noe man har visst om i 8 år, og at planleggingen har vært mangelfull, dog uenig i at det skal ytterligere utgifter til for å drifte kronprinsfamilien. De 12 millionene de har i apanasje burde holde mer enn nok til 3 stykker som representerer.   

Jeg er enig i at det ikke  bør være snakk om mer apanasje.  Argumentet til Isaksen er at ingen jobber gratis. Men ingen får heller heller lønn uten å arbeide. Om man skal si at Ingrid Alexandra og Sverre Magnus skal få apanasje for  deltidsjobbing under studiene så  bør det også være snakk  om  at kongeparet og kronprinsparet får apanasje etter hvor mye de jobber. 

Det mest praktiske er å ikke gi apanasje til Ingrid Alexandra og Sverre Magnus og heller la kongeparet og kronprinsparet  gi deler av deres apanasje. Det er helt sikkert sånn det fungerer i dag. Det ville vært veldig rart om Ingrid Alexandra og Sverre Magnus levde på nudler fordi ikke foreldrene og besteforeldrene deres  ikke ville dele med dem. 

Kongefamilien burde også prioritere å prøve å opparbeide seg tillit i denne perioden.  Å kreve enda mer penger er neppe en lur strategi. 

Endret av SVK
  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Det mest praktiske er å ikke gi apanasje til Ingrid Alexandra og Sverre Magnus og heller la kongeparet og kronprinsparet  gi deler av deres apanasje. Det er helt sikkert sånn det fungerer i dag. Det ville vært veldig rart om Ingrid Alexandra og Sverre Magnus levde på nudler fordi de ikke foreldrene og besteforeldrene deres  ikke ville dele med dem. 

14 millioner i året på deling til 3 medlemmer som representerer bør være mer enn nok. Det blir uansett mindre representasjon fremover for HM også. Og ikke minst så slipper de å forsørge et ikke-medlem av kongefamilien som kommer til å bli forsørget av det offentlige en stund fremover. Praksisen hittil har vel vært at apanasjen har forsørget 5 personer.  

• Liker 13
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...