Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Personlig tenker jeg man skal behandle kongefamilien som alle andre med makt. Ja, man kan sikkert tone ned kritikken, men det ramler alt for mange skjeletter ut av skapene her og der for at man bare skal late som alt er bra og ikke si noe konkret utover å skylde på hukommelse, "banter" og alt annet. 

Man har visst om denne kontakten siden 2019, da løy man, og det er nok det folk sliter med. Da hjelper det dessverre lite at man er syk når andre i komplekset MM er viklet inn i blir forfulgt både rettslig og i mediene med lidelser på lik linje som henne (TRL).

Endret av Ellie42
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det også er helt naturlig om kronprinsen er totalt utslitt etter alt han har stått i over lang tid. Det ville kunne ta knekken på enhver..

• Liker 13
  • Hjerte 8
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 timer siden):

Er det ikkje sånn at ein anten treng 2/3-fleirtal i to Stortingsperiodar eller 3/4-fleirtal i ein for å endra grunnlova?

Det må fremsettes i en stortingsperiode, men ikke i siste sesjon, og så stemmes over i neste stortingsperiode, dvs med et mellomliggende stortingsvalg. Så må det har 2/3 flertall der 2/3 av representantene er til stede.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (3 minutter siden):

Jeg tror kronprinsessen har stått på lungelisten lengre enn det som har vært offentlig, og mistenker at hun har blitt operert allerede. Jeg tenker vi ikke skal dømme Haakon så hardt akkurat nå, for det kan faktisk være slik, og da er "manglede arbeidsinnsats" rett og slett empatiløst og slemt. Alternativt er kronprisessen svært dårlig og overlever kanskje ikke så veldig mye lengre. Da er det også helt forståelig at han ikke kan jobbe akkurat nå, og selvfølgelig helt innafor å lene seg på andre i familien en stund. Vi andre hadde fått pleiepenger for lengst, eller sykemelding. Mette Marit er ikke en gammel dame, hun er bare litt over 50. Slikt slår så mye hardere når det rammer folk som har halve livet for seg enn når det er en dame på 90. 

Og så er jeg ellers helt imot det norske kongehuset med Epstein, Marius, skjult business og det som for alle andre ville vært ren svindel med offentlige midler. Jeg mener også IA er uegnet. Men akkurat nå bør vi kanskje heve oss litt over det, så kan vi komme tilbake til det når situasjonen har roet seg litt rundt helsa til diverse familiemedlemmer i Kongehuset? 

Å ikke ha empati og dure på med kritikk akkurat nå er jeg faktisk enig i  bikker over i det usmakelige.

Jeg synes innlegget ditt er godt. Samtidig forstår jeg kritikken som kommer da den er vanskelig å begrense når sykdommen hennes har en samtidsakonflikt, hvis man skal si det på den måten, med sønnen sin straffesak og alt det bringer med seg.

https://www.nettavisen.no/nyheter/kristin-clemet-hamrer-los-pa-pressen-etter-hoiby-dommen/s/5-95-3097323

Jeg forventer ikke at de skal ytre seg om dommen akkurat nå umiddelbart, personlig mener jeg egentlig det toget er kjørt.. den sjansen er forspillet, men jeg hadde gjerne sett at de ikke stilte Skaugum til disposisjon for den dømte sønnen slik at han kan sone med fotlenke der han er dømt for å ha voldtatt, som jeg mener unektelig sender ett større og sterkere signal enn hva de kanskje er klar over. I.A sitt eget instragram utbrudd er hva som har ført til mistilliten mot henne, igjen er det noe som skjedde såpass nylig at det å skulle forvente at det ikke høster med seg kritikk fordi mor i samme tidsperiode er alvorlig syk, blir en form For knebling jeg ikke synes noe om. Å kritisere henne for sak og fremtoning er ikke personangrep. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
zemer skrev (2 timer siden):

Er enstemmig nå så lett kan det altså gjøres. 

Foreløpig er det bare en innstilling. De skal stemme over det 3. november.

• Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (Akkurat nå):

Foreløpig er det bare en innstilling. De skal stemme over det 3. november.

Men alle skjønner jo at dette blir det noe av.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (3 timer siden):

Edit mitt tidligere innlegg for 1 minutt siden...Ser jeg var sent ute...det er allerede vedtatt. , Stortinget og endringen). Ja, sånn er det når man ikke henger med i svingene her :))) 

https://www.nettavisen.no/kjendis/stortinget-sier-ja-til-at-ingrid-alexandra-kan-lede-statsrad/s/5-95-3097262

Det er ikke vedtatt. Det er bare en innstilling. De skal stemme over det 3. november. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (7 minutter siden):

Hva er det du prøver å si egentlig?

Det er jo ikke vedtatt ennå. Det er bare en innstilling. De skal stemme over det 3. november, som er i neste stortingssesjon.

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2025-2026/inns-202526-465s/?m=0

Det ble fremsatt på den siste dagen i den nest siste sesjonen i forrige stortingsperiode, som betyr at det kan stemmes over av det sittende stortinget.

https://lovdata.no/dokument/GLFOR/forarbeid/dok12-16-202324

Dette betyr at korrekt fremgangsmåte er fulgt så langt, og det som gjenstår for at det skal gå gjennom er at det får 2/3 flertall der 2/3 av representantene er til stede.

Ja, jeg så det etterpå. At det faktisk IKKE er tatt et standpunkt ENNÅ. 

Og, det viser jo, som du og @Vonbrotenrojalist skriver, at de har fulgt prosedyrene. Noe jeg trodde de faktisk hadde hoppet bukk over. Så beklager dypt og inderlig for at jeg var så rask på revolveren og fyrte avgårde med full krutt på at Stortinget hadde kuttet i svingene. For det vil definitivt ikke skje.. 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
zemer skrev (3 minutter siden):

Pleiepenger for syk ektefelle er kun i livets sluttfase og får ikke sykmelding om en selv ikke er syk.

Eller gjelder andre regler her?

Ofte er det smutthull likevel, eventuelt at man selv blir syk av å være pårørende. Det er en enorm belastning for familien også i en transplantasjonskø, selv hvor gullbelagt livet ellers er. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Feil sitat. 👍

Endret av Momma
  • Hjerte 2
Skrevet
Huldra27 skrev (32 minutter siden):

Å omtale Kongen i Statsråd som «enkel møtedeltagelse» vitner om en grunnleggende misforståelse av hvordan staten styres. Kongen i Statsråd er et av våre viktigste konstitusjonelle organer, kjernen i den utøvende statsmakten og regjeringens høyeste formelle beslutningsorgan.

Kongen i Statsråd er like lite «enkel møtedeltagelse» som monarkiet er et «prosjekt». Begge betegnelsene reduserer grunnleggende statsrettslige institusjoner til noe langt mindre enn de faktisk er.

Det varer i 15-30 minutter, og alt er avgjort på forhånd. Det er neppe et spesielt krevende møte.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Det varer i 15-30 minutter, og alt er avgjort på forhånd. Det er neppe et spesielt krevende møte.

Ikke spesielt krevende å delta i, kun en halvtimes tid. Men når fruen har blitt fryktelig mye dårligere, ser vi selvsagt mellom fingrene. 

• Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet
zemer skrev (17 minutter siden):

Pleiepenger for syk ektefelle er kun i livets sluttfase og får ikke sykmelding om en selv ikke er syk.

Eller gjelder andre regler her?

Mette Marit er i livets sluttfase med mindre hun får nye lunger. Og ja, mange blir faktisk selv syke og kan ikke fokusere på jobb når ektefellen blir så dårlig som Mette Marit er. Man kan jobbe redusert til eksempel, det gjør nok også Haakon. Det bør vi som samfunn klare å romme tenker jeg.

Haakon har jo mye annet han må takle nå i tillegg - skandale på skandale på skandale på skandale. Halvparten kunne knekt de aller fleste.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Ikke spesielt krevende å delta i, kun en halvtimes tid. Men når fruen har blitt fryktelig mye dårligere, ser vi selvsagt mellom fingrene. 

Hva er problemet? Kongen var jo tilstede. Kronprinsen var ikke regent under det møtet.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (5 minutter siden):

Mette Marit er i livets sluttfase med mindre hun får nye lunger. Og ja, mange blir faktisk selv syke og kan ikke fokusere på jobb når ektefellen blir så dårlig som Mette Marit er. Man kan jobbe redusert til eksempel, det gjør nok også Haakon. Det bør vi som samfunn klare å romme tenker jeg.

Haakon har jo mye annet han må takle nå i tillegg - skandale på skandale på skandale på skandale. Halvparten kunne knekt de aller fleste.

Du er ikke i livets sluttfase eller døende om du står på en transplantasjonsliste for hjerte eller lunger, men du er alvorlig og livstruende syk. 

Man får palliativ behandling om man er i livets sluttfase, og da tar det som regel ikke særlig lang tid. Hvis man ikke er frisk nok til å overleve en transplantasjon, vil man heller ikke komme på venteliste. Så vi må være håpefulle og ved godt mot. Kronprinsessen får all nødvendig og den beste hjelpen vi har i landet.  

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (8 minutter siden):

Haakon har jo mye annet han må takle nå i tillegg - skandale på skandale på skandale på skandale.

Skandalene er jo ikke håndtert i det hele tatt. Å få Guri Varpe til å si "Ingen kommentar" er ikke håndtering. 

• Liker 23
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Skrevet
Huldra27 skrev (1 time siden):

Å omtale Kongen i Statsråd som «enkel møtedeltagelse» vitner om en grunnleggende misforståelse av hvordan staten styres. Kongen i Statsråd er et av våre viktigste konstitusjonelle organer, kjernen i den utøvende statsmakten og regjeringens høyeste formelle beslutningsorgan.

Kongen i Statsråd er like lite «enkel møtedeltagelse» som monarkiet er et «prosjekt». Begge betegnelsene reduserer grunnleggende statsrettslige institusjoner til noe langt mindre enn de faktisk er.

Vel, på 90-tallet var det flere ganger at kongen ikke var med, heller ikke kronprinsen, ser ut til at kongeriket ikke falt sammen. 

«I tillegg skjedde dette blant annet tolv ganger i perioden 1996–1999 da kong Harald var sykmeldt eller på reiser i utlandet, mens kronprins Haakon studerte i USA, opplyser kommunikasjonsrådgiver Kaja Schill Godager ved SMK.»

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/KnEKl6/regjeringen-skal-ha-statsraad-uten-kongen-veldig-veldig-sjelden

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Godt å høre at transplantasjonen har vært vellykket. Riktig god bedring,  og krysser alt for en også vellyket videre rehabilitering for Mette Marit. 

• Liker 7
  • Hjerte 11
  • Nyttig 4
Skrevet

Så bra å høre at MM er operert.

Og til alle dere som har kritisert kronprinsen de siste dagene..... Altså, skjerp dere!

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...