Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Eh, javel?

Som jeg sa: 

Dagbladet VG skriver at MM hadde oksygenutstyr da intervjuet ble gjort 19. mars, men at det ble fjernet rett før filmingen for å unngå spekulasjoner om at det var for å sanke sympati:

https://www.vg.no/nyheter/i/M7jO3m/mette-marit-kan-faa-et-nytt-liv-naa-er-det-tid-for-ro

Så VG skriver at MM trenger ro? Men synser om både det ene og det andre i samme åndedrag? Ikke overrasket. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 minutter siden):

Så VG skriver at MM trenger ro? Men synser om både det ene og det andre i samme åndedrag? Ikke overrasket. 

Som jeg sa, så var poenget med mitt innlegg å peke på informasjonen om at hun hadde oksygenutstyret allerede 19. mars, men valgte å ikke bruke det.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Enda en tulling skrev (2 timer siden):

Men det er vel ikke så mange arrangementer som står og faller med kongelig tilstedeværelse? Kan de ikke bare melde avbud til alt det andre da? Er vel en ordfører eller noe som kan ta seg av snorklippingen i deres fravær.

Jo, helt enig.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Alle nyopererte må opp og stå så snart de er istand til det. Trodde dette var vanlig folkekunnskap?Kroppen er rett og slett ikke laget for å ligge stille lenge uten konsekvenser og et samlet tiltak mot blodpropp, lungekomplikasjoner, treg tarm og generell funksjonssvikt er altså å stå opp så raskt som mulig.

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet
Viki6 skrev (5 timer siden):

Da dukket det første snikfotografiet av MM opp i Instagram-feeden min. Tatt inne på sykehuset. En svensk avis, tror jeg det var. Elendig kvalitet. Hun sitter i rullestol.

Syns det er skikkelig dårlig gjort at noen fotograferer og offentliggjør bilde av en pasient inne på et sykehus 😡

Tragisk! Det er skikkelig respektløst. Forferdelig harry av den svenske avisen som trykket det og. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Holger Pan skrev (6 timer siden):

Observerer at bildets fotograf er oppgitt til: "Privat."

Kanskje de skriver det for å ikke ta ansvar for at de har filmet/fotografert? Da er det bedre å la det være litt diffust hvem som står bak. 

• Liker 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 timer siden):

Man må bare anta at dette ikke stemmer, at noen har et så slapt forhold til taushetsplikten er ikke ok. Og ikke minst er det ulovlig. 

Selvfølgelig er det ikke ok å ha et så slapt forhold til taushetsplikten, men det er vel strengt tatt grunn til å ta det mer på alvor og anta at det stemmer, for å få ryddet vekk sånne ansatte. Men tviler på at personen som fortalte meg dette er villig til å angi vennen sin, så vet ikke om jeg klarer å finne ut av det. 

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for personangrep, brukerangrep, brukergruppedebatt, spekulasjoner og svar til dette.

Forumassistent

• Nyttig 1
Skrevet
Pipaluk skrev (53 minutter siden):

Kanskje de skriver det for å ikke ta ansvar for at de har filmet/fotografert? Da er det bedre å la det være litt diffust hvem som står bak. 

Slik jeg har forstått det er at når det står privat på bilder, er det tipset om fra privatpersoner som har tatt bildene. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Justlooking skrev (9 minutter siden):

Slik jeg har forstått det er at når det står privat på bilder, er det tipset om fra privatpersoner som har tatt bildene. 

en privatperson med drone?

• Liker 3
Skrevet
Pipaluk skrev (49 minutter siden):

en privatperson med drone?

Hvorfor drone? Er det noe som tilsier at de ikke kan ha vært på bakkeplan?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

Dette er den jeg fant, fra 1.april 2026.

Da var det visst 3 personer på liste for lungtransplantasjon i Norge og det var utført 9 operasjoner så langt i 2026, altså 3 pr mnd. 

https://www.scandiatransplant.org/data/scandiatransplant-figures/sctp_figures_2026_1Q.pdf

Organdonasjon: Få har gitt samtykke

Dette var interessant:

Han forteller at Norge har et samarbeid med Sverige, Danmark, Finland, Island, og Estland gjennom noe som heter Scandiatransplant.

I 2025 fikk Norge 20 nyrer, ni levre, tre hjerter, fire lunger fra utlandet. Alle de fire lungene kom fra Sverige.

Endret av Pipaluk
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Pipaluk skrev (1 time siden):

Organdonasjon: Få har gitt samtykke

Dette var interessant:

Han forteller at Norge har et samarbeid med Sverige, Danmark, Finland, Island, og Estland gjennom noe som heter Scandiatransplant.

I 2025 fikk Norge 20 nyrer, ni levre, tre hjerter, fire lunger fra utlandet. Alle de fire lungene kom fra Sverige.

får man som organtransplantert info om hvor lungene kommer fra?

Jeg vet ikke helt hva du ville med dette til meg, kanskje du ønsker å utdype?

Men, til den siste setningen din: Nei, jeg har aldri hørt om noen i Norge som får informasjon om hvem donoren er, men det finnes mange historier om mottagere i utlandet (ikke i Norge - forbudt ved lov) som har fått informasjon, om det ble samtykket fra donors familie. De har til og med fått møtt de, familien og mottager.  

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner, personangrep, brukerangrep og svar til dette.

Forumassistent

• Liker 1
Skrevet

Antallet som venter på lungetransplantasjon har vel vært rekordlav det siste halve året. 

Jeg tenker derfor at det ikke er usannsynlig at Mette-Marit skulle få nye lunger raskt. Hun kan jo også ha stått på lista en liten stund før det ble offentlig kommunisert.

Det er fristende å tenke i konspiratoriske baner. Men jeg klarer bare ikke å tro at Rikshospitalet ville risikere sin legitimitet ved å trikse til noe her. Med såpass mange mennesker involvert i beslutning og iverksettelse vil jo sjansen for at noe skulle lekke ut være stor...

At Kongehuset selv ikke alltid har vært sannferdige er så sin sak. Når det gjelder dem blir jeg ikke overrasket over noe lenger. Men jeg klarer (eller orker) faktisk ikke å mistro Rikshospitalet. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Kokosmakrone skrev (20 minutter siden):

Antallet som venter på lungetransplantasjon har vel vært rekordlav det siste halve året. 

Jeg tenker derfor at det ikke er usannsynlig at Mette-Marit skulle få nye lunger raskt. Hun kan jo også ha stått på lista en liten stund før det ble offentlig kommunisert.

Det er fristende å tenke i konspiratoriske baner. Men jeg klarer bare ikke å tro at Rikshospitalet ville risikere sin legitimitet ved å trikse til noe her. Med såpass mange mennesker involvert i beslutning og iverksettelse vil jo sjansen for at noe skulle lekke ut være stor...

At Kongehuset selv ikke alltid har vært sannferdige er så sin sak. Når det gjelder dem blir jeg ikke overrasket over noe lenger. Men jeg klarer (eller orker) faktisk ikke å mistro Rikshospitalet. 

Nei, det er ingenting som tilsier at Rikshospitalet driver og trikser med dette.

Rikshospitalet fortalte jo at det er veldig mange personer involvert i disse beslutningene. Det er et stort team.

Og disse prosessene er helt sikkert underlagt strenge dokumentasjons- og arkiveringskrav, og kan bli gjenstand for internkontroll. Noe annet er utenkelig.

Vi har fått høre fra disse lungelegene at det foretas rundt 30 operasjoner i året, hvilket vil si at det er flere hver måned, og at ventelisten er historisk kort, med bare 8 på listen da MM ble satt opp. Så regnestykket går opp.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Enda en tulling skrev (3 timer siden):

Hvorfor drone? Er det noe som tilsier at de ikke kan ha vært på bakkeplan?

Avdelingen er i 4. etasje. Jeg ser ingen grunn til at de skulle oppholde seg på bakkeplan for å bli observert og fotografert av alle. 

Bildet kan like gjerne være tatt av en besøkende eller fra et tidligere opphold på riksen. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Kokosmakrone skrev (10 timer siden):

(klipp klipp) 

Nøyaktig dette tenker jeg også. Det er altfor mange instanser og mennesker involvert her til at noe annet enn en rettferdig prosess gir mening i dette tilfellet. Hva kongehuset ellers har tilgang på, kan man jo selvsagt diskutere, være uenig i eller kritisk til. Og så er det jo ikke akkurat hemmelog at de har tilgang på livsleger eller øyeblikkelig hjelp selv i utlandet. Men jeg orker faktisk heller ikke å mistro Riksen på akkurat dette her. Spesielt når legene på Riksen har uttalt at dette går på match, og at det ikke er et køsystem. Og ikke bare Riksens rykte står på spill, men også samarbeidslandene og deres leger også. Det blir alt for risikofyllt å skulle tukle med regelverket når det er så mange parter involvert her. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Nøyaktig dette tenker jeg også. Det er altfor mange instanser og mennesker involvert her til at noe annet enn en rettferdig prosess gir mening i dette tilfellet. Hva kongehuset ellers har tilgang på, kan man jo selvsagt diskutere, være uenig i eller kritisk til. Og så er det jo ikke akkurat hemmelog at de har tilgang på livsleger eller øyeblikkelig hjelp selv i utlandet. Men jeg orker faktisk heller ikke å mistro Riksen på akkurat dette her. Spesielt når legene på Riksen har uttalt at dette går på match, og at det ikke er et køsystem. Og ikke bare Riksens rykte står på spill, men også samarbeidslandene og deres leger også. Det blir alt for risikofyllt å skulle tukle med regelverket når det er så mange parter involvert her. 

Nei, det er noe med det da - det er for mange instanser involvert i en så stor prosess, - men, hva om to pasienter matcher med samme donor? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...