Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Pipaluk skrev (6 timer siden):

Det er  ikke bare lunger som høstes fra en donor. Det er hjerte, nyre, lever, magesekk osv. De kan ikke vente i flere uker med å ta ut organene når personen er erklært hjernedød og er donor.

Jo, du kan faktisk donere organer mens du selv er i live. Ikke alle donorer er døde. Det beror på hvilket organ som doneres. Det er mye her som ikke er nevnt og det er et enormt apparat som gjør research og sitter på masse informasjon på forhånd. Lenge før en evt transplatasjon skjer. 

Og som du nevner, en hjernedød f eks, kan ligge i koma lenge, samtidig som alle dens organer mm er kartlagt om vedkommende er satt opp på donorlisten.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (26 minutter siden):

Nei. Ar de er monarker, så pliktter de på ingen måte å være utleverende om en som ikke er kongelig. Litt merkelig at alt han gjør skal svares for, og skrives mer om enn tronarvinger med og uten prins og prinsesse titler. 

Han er en jørgen hattemaker, som deg og meg. Og skal ha akkurat like liten kongelig rolle som oss

Nei det er han da virkelig ikke.
Spesielt ikke når han forsørges av kronprinsparet, bor hos kronprinsparet, forbryter seg hos kronprinsparet og beskyttes av kronprinsparet...
At han rent formelt ikke er kongelig, dvs ikke står på noen plass i tronarverekkefølgen, har lite å si så lenge han både på papiret og i praksis er et medlem av en kongelig familie.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (23 minutter siden):

Ja, lykke til og careful what you wish for sier nå jeg. En folkeavstemning nå vil styrke monarkiets stilling i 100 år.

Mener du at så lenge en maktpersoner som så absolutt har gjort noe høyst kritikkverdig blir alvorlig syk, og i dette tilfellet en av Norges kongehusmedlemmer, så tilgir folk nesten hva som helst og minner om at de jo står i en alvorlig krise? Ja det har du veldig rett i. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Isild skrev (19 minutter siden):

Det må da være greit å snakke om hva man tenker om monarki selv om MM har operert. Jeg kjenner ikke MM, hun er hverken familie eller en venn, så jeg trenger ikke å oppføre meg som en pårørende, så nært forhold har iallefall ikke jeg til de kongelige. MEN, det er ikke nå man skal være smålig, ufin og "hate på" noen i den familien, det er jeg enig i. Men en edruelig debatt om monarkiet kan vi fortsette syns jeg, og samtidig føle empati med det hun og de står i akkurat nå. 

Tror ikke monarkiet går noen vei om man venter med akkurat denne diskusjonen til i morgen. Det har med takt og tone å gjøre også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 timer siden):

Jeg har både fysisk kort, og elektronisk. Har vært på lista så lenge at man kun fikk fysisk kort da jeg registrerte meg.  Er glad det er blitt større fokus på dette nå!

Man kan også få spørsmål like før en operasjon og signerer da et papir før man legges i narkose. Mens man fortsatt er ved sine full fem. Man kan også få spørsmål mens man er innlagt, før en evt operasjon, om man vil være donor av et eller annet slag. 

• Nyttig 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Man kan også få spørsmål like før en operasjon og signerer da et papir før man legges i narkose. Mens man fortsatt er ved sine full fem. Man kan også få spørsmål mens man er innlagt, før en evt operasjon, om man vil være donor av et eller annet slag. 

Yikes, det har jeg heldigvis ikke fått spørsmål om før operasjon, ser for meg at det må være en rimelig risikofylt operasjon hvis noe sånt spørres om i forkant 😵

• Liker 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Yikes, det har jeg heldigvis ikke fått spørsmål om før operasjon, ser for meg at det må være en rimelig risikofylt operasjon hvis noe sånt spørres om i forkant 😵

Ja, hadde jeg fått et sånt spørsmål før en operasjon, så ville jeg blitt livredd! En slik stress/fryktreaksjon er neppe bra for kroppen under et stort inngrep, så det høres fullstendig uforsvarlig ut! Jeg håper inderlig at det ikke skjer.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Hulderen skrev (1 minutt siden):

Ja, hadde jeg fått et sånt spørsmål før en operasjon, så ville jeg blitt livredd! En slik stress/fryktreaksjon er neppe bra for kroppen under et stort inngrep, så det høres fullstendig uforsvarlig ut! Jeg håper inderlig at det ikke skjer.

Det er ikke standard prosedyre nei!

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 time siden):

Her er det som skjer hvis det blir en folkeavstemning: Det blir flertall for monarkiet. Det vet vi fordi alle meningsmålinger peker i den retning med god margin ift feilmarginer.

Det som da skjer er at de som ønsker seg republikk ikke lenger kan henvise til at monarkiet et udemokratisk og at ingen som lever i dag fikk stemme i 1905, mens de som stemmer for monarkiet kan bruke de neste 200 årene til å peke på denne nye folkeavstemningen som gir monarkiet og kongehuset en helt ny og folkeforankret legitimitet.

Be careful what you wish for!

Blir det en folkeavstemning så må det jo ikke bli ja eller nei. Da må det bli hva har de gjort for Norge?  Finansiell gjennomgang, kan kongehuset være et privat AS på siden og tjene penger, for så å bruke penger nasjonen Norge har gitt de, til å drifte sitt private foretak. Håper det blir ja nei på dette, altså

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (31 minutter siden):

Tror ikke monarkiet går noen vei om man venter med akkurat denne diskusjonen til i morgen. Det har med takt og tone å gjøre også. 

Ser poenget. Jeg legger vekk diskusjonen litt - det er ikke akkura noe som brenner. Mest av alt ønsker jeg MM og familien alt det beste akkurat nå. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hulderen skrev (5 minutter siden):

Det spørs hvilket organ eller del som doneres bort og om man kan bruke det selv eller ikke. 

Familiemedlemmer donerer også nyrer til hverandre om det er match så det er ikke uvanlig. Det er mange forskjellige måter man kan donere et organ på. 

Skrevet
Hulderen skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt to operasjoner alt i år, og skal om ikke lenge ha enda en. Ikke fått noe sånt i forkant, heldigvis 😅 Da hadde jeg snudd i døra... Tipper som sagt det må være noen risikofylte operasjoner om man skulle få sånne spørsmål i forkant. Grøss!! Tipper at mitt donorkort er mer enn nok om det skulle skje noe. *bank i bordet*

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (1 minutt siden):

Det spørs hvilket organ eller del som doneres bort og om man kan bruke det selv eller ikke. 

Familiemedlemmer donerer også nyrer til hverandre om det er match så det er ikke uvanlig. Det er mange forskjellige måter man kan donere et organ på. 

Men da må det jo være snakk om en planlagt organdonor-operasjon? Og ikke bare en hvilken-som-helst-operasjon? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (14 minutter siden):

Men, det skjer og det blir mer og mer av det. Det spørs om man har noe som en annen kan bruke, som din egen kropp av en eller annen grunn ikke kan bruke lenger eller du vil donere til en person du matcher. 

Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Men da må det jo være snakk om en planlagt organdonor-operasjon? Og ikke bare en hvilken-som-helst-operasjon? 

Du skulle visst hvor mye research og kartlegging som gjøres og hvor mye informasjon som legges i slike systemer. Hvis det er match og en person har en eller flere deler/organer som kan brukes så spør man pasienten først, om vedkommende er i stand til å samtykke, eller man spør pårørende. Det kan gjøres i lang tid i forkant, eller det skjer samme dag operasjonen er satt opp. 

Skrevet
Splittbinders skrev (2 timer siden):

Det som menes med raskt i artikkelen her, var vel ikke selve transplantasjonen, men akkurat det med offentliggjøring av den etter at den hadde funnet sted.

I den siste, skrevet av Alstadheim, ja, ikke den første jeg lenket til. 

• Liker 2
Skrevet
O Rakel skrev (49 minutter siden):

Hva er galt med prinsesse Ragnhilds forutsetninger, mener du? Hun hadde jo selv erfart hvor sentralt valg av ektefelle var for sin egen del og innsikt i hva rollen krever. Og gamle mennesker har sett mange forhold og historier gjennom livet, de blir klokere på folk. Og at MM har noen trekk som ikke egner seg for en rolle tynget av ansvar og plikt, eller bent frem mangler noen egenskaper som er kritisk viktige, kunne man forutse. Alle mine «gamle» kolleger den gang, sa det samme, og fikk rett. 

En av forutsetningene for at hun fikk gifte seg borgerlig var at de skulle flytte til utlandet. Hun uttalte selv at hun følte seg tvunget i eksil. Hva var forskjellen på skepsisen til hennes valg kontra Haakons?

Lorentzen var i flere kontroverser pga samarbeid det brasilianske militærdiktaturet og urbefolkningen i Brasil. 

Han betalte også millioner i bidrag for et barn som viste seg å ikke var hans, etter at han hadde vært utro  

From the top of my head. 

Så ja, jeg syns det er spesielt at akkurat hun var mest kritisk til MM. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Isild skrev (1 time siden):

Det må da være greit å snakke om hva man tenker om monarki selv om MM har operert. Jeg kjenner ikke MM, hun er hverken familie eller en venn, så jeg trenger ikke å oppføre meg som en pårørende, så nært forhold har iallefall ikke jeg til de kongelige. MEN, det er ikke nå man skal være smålig, ufin og "hate på" noen i den familien, det er jeg enig i. Men en edruelig debatt om monarkiet kan vi fortsette syns jeg, og samtidig føle empati med det hun og de står i akkurat nå. 

Enig, de bør behandles som de er regjeringsmedlemmer. Det er ingen som  sier at politiske diskusjoner skal vente til statsråden blir frisk.  Det er ikke sånn at det er slemt  eller upassende å ta diskusjonen om monarkiet nå.    Dessuten så kan Haakon få svare på alle spørsmålene. Han vet svarene på alt som er relevant.  Harald kan få svare han også.  Han er tross alt kongen. 

Tor Mikkel Wara opplevde at kona ble etterforsket. Da fikk han to uker lønnet permisjon.   Så fikk han velge mellom å gå av eller å prøve å  kjempe for å beholde vervet.  Om det problematiske kun var at han var justisminister så kunne  regjeringen foretatt en rokering. 

Endret av SVK
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (6 timer siden):

Ja, men da står de vel ikke på lista i det hele tatt. Tror poenget her var at hvis det er to på lista som kan passe de samme lungene, så velger de den som er sykest eller som det haster mest for da, for å si det  på en annen måte.

jo det har du nok rett i. Jeg vet ikke om de tar bort de som blir rammet av forkjølelse eller magevirus fra lista når det kommer opp et nytt organ. 

Skrevet (endret)
Pipaluk skrev (5 minutter siden):

jo det har du nok rett i. Jeg vet ikke om de tar bort de som blir rammet av forkjølelse eller magevirus fra lista når det kommer opp et nytt organ. 

Jo, har man infeksjon kan man ikke transplanteres på det tidspunktet. Det er jo derfor de som står på lista må være veldig forsiktig. Hjelper ikke med match og tilgjengelig organ hvis du har blitt smitta av noe, da må du vente på at ny match dukker opp. 
du tas ikke bort fra lista, men du må vente til neste gang det kommer matchende organ. En som er friskere enn deg kan derfor få organ før deg fordi du var syk akkurat den dagen organet ble tilgjengelig 

Endret av NedOpp
  • Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...