Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ryddet for avsporinger, brukerangrep og spekulasjoner og svar til dette.

Forumassistent

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mmmwhatever skrev (4 timer siden):

Fra artikkelen du linket til:

https://www.nrk.no/norge/alt-klart-til-kongelig-fodsel-1.463185

«På fødeavdelingen er det tre fødestuer, og en av disse blir brukt for kronprinsessen. Alle de tre fødestuene har topp moderne utstyr, og to av fødestuene er reservert med tanke på kronprinsessen i tidsrommet da fødselen vil finne sted.»

Dette er jo ganske hårreisende, og det må ha redusert kapasiteten til Riksen i ukevis! Og hvorfor trengte hun TO fødestuer? Spesielt ille siden Riksen tar imot risikofødende fra hele landet, mens MM i prinsippet kunne født hvor som helst (AHUS, Ullevål…). 

Martha fikk bare reservert én 😤😤

https://www.vg.no/nyheter/i/G11mol/ser-frem-til-marthas-foedsel?utm_source=androidapp&utm_medium=share

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Isild skrev (På 19.6.2026 den 16.00):

Dette er bare positivt syns jeg. Leste at kronprins Haakon har vært med i statsråd i dag også. Akkurat nå syns jeg de viser at de virkelig prøver å også være på jobb i alt dette. De må være utslitt etter de siste ukene, så dette vitner om at de ønsker å være tilstede.

Nå håper jeg å få se IA og SM ro og heie i USA sammen med laget og folket. De trenger og fortjener en break. 

Enig. Jeg har meldt meg litt ut de siste dagene/uken(e) - jeg ser VIRKELIG ikke hensikten av å diskutere om legene til Mette er korrupte (jf spekulasjoner om sniking i kø, er jo helt latterlig) - eller kritikk av prins/prinsesse som enten jobber eller går skole.

Jeg er misfornøyd med mye av kongehuset sin håndtering men akkurat alt dette her er da virkelig ikke noe å verken spekulere i eller lage negativitet rundt.

Mette er operert med nye lunger, og klarer seg tilsynelatende bra.

Barna gjør noe positivt i jobbsammenheng.

Tipp topp tommel opp fra en ellers høylytt kritiker! :) 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er mot monarki, og mener det er svært mye kritikkverdig ved handlinger, væremåte og oppførsel til flere av denne familiens medlemmer. Jeg er skuffa og opprørt over handlinger, hvordan de håndterer alt det kritikkverdige de gjør, og jeg blir så sur over at fb-feeden min består en del av indonesiske influensere som er helt gråteferdige over hvor fine og nydelige de norske kongelige er 🥹 Hvem styrer det narrativet, liksom.

MEN, jeg blir veldig skeptisk når Tove T skal uttale seg om helsehjelp. Da Sonja fikk et akutt illebefinnende på hytta og ble henta med luftambulanse, synsa hun ivei om at dette angivelig skulle være forskjellsbehandling, og at «aldri i verden hadde bestemor Gunda på 87 blitt henta med helikopter hvis HUN hadde blitt akutt syk midt i moltemyra» (mitt sammendrag av hennes artikkel, ikke direkte avskrift.)

Her bør hun vokte seg vel, slikt kan folk ta for god fisk fordi de har «lest at det er sånn». Det er skadelig, og undergraver tilliten til det flotte helsevesenet vi har.

Nå er hu igang igjen om sniking i organkø. Det foreligger, SELVFØLGELIG, ingen skjult agenda her, om at massevis med helsepersonell rotter seg sammen for å skyve MM fremst i køa. Helsen hennes må rett og slett ha forverret seg noe kraftig på svært kort tid, noe som har fremskyndet behovet for transplantasjonen. Så kan vi selvfølgelig spekulere; Har det kanskje vært også en annen person i organkø med helt like forutsetninger som MM for å motta de aktuelle organene, som har måttet vike for kronprinsessen? 
Ja, hvem vet. Men, skal vi spekulere på den måten må vi også snu det på hodet; 

Kanskje har kronprinsessen også måttet vike tidligere, fordi det var mest hensiktsmessig å gi organene til en annen mottaker da. 

Konklusjon; Ved akutt helsehjelp stiller vanlige innbyggere likt med de kongelige. Ved øvrig helsehjelp; de kongelige har åpenbare fordeler vanlige innbyggere ikke har. 

• Liker 6
  • Hjerte 5
Skrevet

Utrolig kjekt å se IA og SM på fotballkamp i natt! ❤️

Så gøy å se hvor glade de ble når Norge scora! 🙂 

• Liker 14
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Cookie123 skrev (19 minutter siden):

Utrolig kjekt å se IA og SM på fotballkamp i natt! ❤️

Så gøy å se hvor glade de ble når Norge scora! 🙂 

Ja, det var en fantastisk kamp. Men jeg tror ikke prinsen og prinsessen på VIP-tribunen er de som utlendingene la mest merke til den kampen. Landslaget vårt må være de beste ambassadørene Norge har hatt på lenge. Det er nok langt flere som vet hvem Haaland og Ødegaard er fremfor hvem som vet hvem Sverre Magnus og Ingrid Alexandra er. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (37 minutter siden):

Ja, det var en fantastisk kamp. Men jeg tror ikke prinsen og prinsessen på VIP-tribunen er de som utlendingene la mest merke til den kampen. Landslaget vårt må være de beste ambassadørene Norge har hatt på lenge. Det er nok langt flere som vet hvem Haaland og Ødegaard er fremfor hvem som vet hvem Sverre Magnus og Ingrid Alexandra er. 

Men alle på det norske landslaget vet hvem IA og SM er, og setter nok stor pris på tilstedeværelsen.

Alt må ikke være negativt.

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet
Isild skrev (På 18.6.2026 den 8.14):

Jeg tror heller ikke en meningsmåling kan si noe om hvordan en folkeavstemning ville slått ut. I forbindelse med en eventuell folkeavstemning går jeg ut ifra at det ville være i forbindelse med å få presentert alternativer slik at folk satt seg ordentlig inn i det og kanskje for første gang reflekterte over det. Det ville nok i forbindelse med en forestående folkeavstemming være en langvarig offentlig debatt som går på styreform og ikke personer. Meningsmålinger handler ofte om folks følelser rundt f.eks tillit etter Epstein, Marius,  lakenbryllup og nå operasjon og empati med en som er syk osv. 

Meningsmålinger er ikke så mye verdt annet enn å si noe om hva folk føler om en sak akkurat der og da mener nå jeg. 

Det er ikke der diskusjonen bør ligge iht om vi skal ha et kongehus eller ikke. Men funksjonen det å ha et monarki eller ikke som styre form

• Liker 4
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (9 minutter siden):

Men alle på det norske landslaget vet hvem IA og SM er, og setter nok stor pris på tilstedeværelsen.

Og alle de norske supporterne vet hvem de er. Det er jo dem de er der for - ikke for "utlendingene". Poenget er jo å vise at her står vi sammen i en opplevelse som er viktig for veldig mange nordmenn. Dette er jo bare ett element i oppgaveløsningen "være samlende for folket".

Endret av SusieDerkins
  • Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/nyhetsanalyse/i/k0mMdj/prinsebarna-kan-maatte-representere-mye-mer-enn-foer-slik-kan-det-se-ut

Dette! 
og klart amerikanerne vet å sette pris på at kongelige gleder seg over mesterskapet deres ☺️

Ifølge artikkelen visste de i hvertfall å flytte kameraets fokus fra banen til tribunen, så det er jo åpenbart at interessen er der:

"For kameraene fanget opp noe annet enn fotball etter å ha filmet en jublende Pedersen og en jublende norsk landslagssjef på sidelinjen. Det skjedde litt høyere oppe på tribunen. I regirommet skjønte de det fort og byttet bilde. For i USA er kjendiser og idrett en god kombinasjon.Der, sekunder etter at Norge hadde tatt av, jublet prinsesse Ingrid Alexandra vilt. Hun så ut som om hun nesten ikke kunne tro det som hadde skjedd. Et halvt sekund senere snudde hun seg og så mot prins Sverre Magnus og kastet seg om halsen på lillebroren. Følelsene og klemmen de ga hverandre gikk verden rundt."

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Så bra at prinsessen og prinsen var på kampen i natt.  De var der selvsagt for spillerne, norske supportere og Norge, ikke « utledningene « men jo de blir lagt merke til.  Helt perfekte tv bilder. Ikke tror jeg det er skuespill heller, det hadde i så fall vært veldig godt spilt. 
så til stede, spontan glede, hopper og heier og klemmer. Det beste fra kongehuset vårt på åresvis , håper vi får se mye av dem så lenge de fortsetter å ha det gøy. 

Endret av Kvittre
Skrivefeil
  • Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Leste akkurat om ca. 500 jublende fotballentusiaster som rodde seg opp til Slottet for å vekke kongen - det tror jeg ikke de hadde gjort om de ikke så kongehuset og monarken som en del av og som samlende for folket. Nydelig!

• Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (5 minutter siden):

Leste akkurat om ca. 500 jublende fotballentusiaster som rodde seg opp til Slottet for å vekke kongen - det tror jeg ikke de hadde gjort om de ikke så kongehuset og monarken som en del av og som samlende for folket. Nydelig!

Urkomisk at slottet ikke vil svare på om de greidde å vekke kongen :fnise:

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (1 time siden):

Alt er slett ikke negativt når vi har opplevd noe stort igår. 

Ja, landslaget vet nok hvem de er, men da en av dem ble spurt i et intervju (tror det var Sander Berge) om hvordan det var å ha prinsen og prinsessen på tribunen under kampen og om de hadde fått hilst på dem så svarte han at han hadde vært på dop-test og annet så det ante han ingenting om. 

Jeg tror nok at SM og IA var der mest for sin egen del. Og det sier jeg ikke noe på - det så jo ut til å ha vært en helt fantastisk stemning. Men da bør vi kalle en spade for en spade. Trenger ikke gjøre det til noe større enn det er. 

• Liker 22
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...