Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Så lenge jagerfly ikke eskorterer andre organtransporter mener jeg dette er unødvendig ja. 

Det er ett tilfelle fra 1981 hvor organene ble fløyet fra Bodø til Riksen med jagerfly fordi det hastet. Ikke ekskortet slik som her. 

Hva tenker du om at jagerfly eskorterte Bodøglimt hjem?

Forsvarets F-16 eskorterte Bodø/Glimt hjem til Bodø for å motta hyllesten etter seriegull – NRK Nordland

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Holger Pan skrev (20 timer siden):

Bildene er fra 4 år siden, og er ikke publisert på slottets sider hvis de var publisert der tidligere i det hele tatt. Han er knapt nevn sammen med de andre "barna" under kronprinsparets biografier, det er vel greit nok. Han finnes jo, så det kan ikke dysses ned. Men han har ingen rolle, ingen arverett, ingen konstitusjonelle plikter og dermed en mann helt alminnelig "rikmannssønn".

Hadde det vært dagens bilder, ville jeg derimot reagert.

Han hadde jo egen biografi der helt fram til han ble 20 år, så definitivt ingen alminnelig rikmannssønn.

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-fyller-20-og-sletter-sin-profil-pa-kongehuset.no-1.13313753

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (28 minutter siden):

Nemlig. Leste et sted forleden at fly med organer til transplantasjon alltid har første prioritet både på bakken og i lufta.

Ja. Men flygeledelsen kan gi et fly prioritet uten militær eskorte. Hvis et fly frakter et transplantasjonsorgan, kan det håndteres gjennom lufttrafikktjenesten og få prioritet i rute, innflygning og landing uten at det krever jagerfly, men ingen av de involverte bekrefter hvorfor eskorten ble gjort på denne måten.

Det er tydeligvis en beslutning tatt av forsvaret.

Endret av Holger Pan
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (19 timer siden):

Han stakk vel en fjær for mye i sitt eget MC-hjul.

Han var god til å skru/bygge custombikes, men fikk ikke beholde lærlingplassen/praksis av grunner vi kan tenke oss til.

Når han er ferdigsonet i trettiårene blir det en lang vei å gå om han skal få seg en betalt jobb han er god i til slutt.

Kan ikke ta ferdig lærlingtiden imens han soner? Det er vel 3 steder han har startet og avsluttet så det er jo åpenbart noe han har interesse for og kanskje talent for. Det hadde jo vært fint om han kom ut av fengsel ikke bare nykter men med en utdannelse så han får seg en jobb , kanskje får litt mening og struktur i livet og kan forsørge seg selv og betale på voldskadetstsningene. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Ja. Men flygeledelsen kan gi et fly prioritet uten militær eskorte. Hvis et fly frakter et transplantasjonsorgan, kan det håndteres gjennom lufttrafikktjenesten og få prioritet i rute, innflygning og landing uten at det krever jagerfly, men ingen av de involverte bekrefter hvorfor eskorten ble gjort på denne måten.

Ja, det er nok slik de vanligvis gjør det. Jeg kan forsåvidt godt se for meg at det har blitt gjort på en annerledes måte i akkurat dette tilfellet, ut fra en eller annen retningslinje forsvaret har for militæreskorte av kongehuset.

De har jo alltid eskorte, så jeg ser ikke helt det store overraskelsesmomentet over at lungene deres får det når det haster kritisk.

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Nøyaktig dette tenker jeg også. Det er altfor mange instanser og mennesker involvert her til at noe annet enn en rettferdig prosess gir mening i dette tilfellet. Hva kongehuset ellers har tilgang på, kan man jo selvsagt diskutere, være uenig i eller kritisk til. Og så er det jo ikke akkurat hemmelog at de har tilgang på livsleger eller øyeblikkelig hjelp selv i utlandet. Men jeg orker faktisk heller ikke å mistro Riksen på akkurat dette her. Spesielt når legene på Riksen har uttalt at dette går på match, og at det ikke er et køsystem. Og ikke bare Riksens rykte står på spill, men også samarbeidslandene og deres leger også. Det blir alt for risikofyllt å skulle tukle med regelverket når det er så mange parter involvert her. 

Men jeg skjønner bare ikke alt dette snakket om triksing, fiksing og tukling i den forbindelse?
Hvilke lover eller retningslinjer ville vært brutt dersom MM ble prioritert?
Åpenbart har ingen gitt henne "feil" lunger siden det ville vært både skadelig og bortkastet.
Men om det fantes flere mulige mottakere f.eks?
En ting er om det er klare, objektive og målbare kriterier for hvem som får først, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det i stor grad er et skjønnsspørsmål hvem som passer best og trenger mest. Ingen passer 100% med mindre det er en enegget tvilling, så er det vel kanskje en vurderingssak hva man ellers legger mest vekt på.  Så hvem skulle overprøvd denne beslutningen i ettertid, liksom?
Dessuten er det vel slik at rundt halvparten av befolkningen ville ment at prioritering av MM ville vært ikke bare greit, men slik det burde være, selv om den andre halvparten ville ment det var urettferdig. Men ingen av disse vil jo noensinne få innsyn i kriteriene som er lagt til grunn uansett, ikke engang om de selv står på venteliste, så ingen har noe grunnlag for å klage samme hva som måtte ha skjedd.
For ordens skyld, jeg sier ikke at det faktisk har vært noen slik prioritering. Det aner jeg ingenting om. Jeg begriper bare ikke hvorfor det er så utenkelig og hvordan det ville gjort alle involverte til mer eller mindre kriminelle?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (18 minutter siden):

Ja, det er nok slik de vanligvis gjør det. Jeg kan forsåvidt godt se for meg at det har blitt gjort på en annerledes måte i akkurat dette tilfellet, ut fra en eller annen retningslinje forsvaret har for militæreskorte av kongehuset.

De har jo alltid eskorte, så jeg ser ikke helt det store overraskelsesmomentet over at lungene deres får det når det haster kritisk.

Nettopp. Dette er vel den enkle forklaringen.

Skrevet
Justlooking skrev (25 minutter siden):

Så fint. Da blir kongehuset representert under VM selvom kronprinsen måtte avlyse, og det blir sikkert gøy for dem, spesielt SM . Det tyder vel på at det går bra med MM også. Så gode nyheter! 

• Liker 6
Skrevet
Eva-Lena skrev (23 minutter siden):

Det ble nok gjort som en fin gest, ikke fordi det var nødvendig.

Enig. På samme måte som da ishockeylandslaget fikk vannportal på Gardermoen. Det ble gjort for å vise at Norge setter pris på deres prestasjoner, ikke en slukketjeneste. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (25 minutter siden):

Kan ikke ta ferdig lærlingtiden imens han soner? Det er vel 3 steder han har startet og avsluttet så det er jo åpenbart noe han har interesse for og kanskje talent for. Det hadde jo vært fint om han kom ut av fengsel ikke bare nykter men med en utdannelse så han får seg en jobb , kanskje får litt mening og struktur i livet og kan forsørge seg selv og betale på voldskadetstsningene. 

Jo, hvis fengselet legger til rette for det kan han jo ta hvilken utdannelse han ønsker. Aberet er å stille på bar bakke uten arbeidserfaring, ikke få jobb og likevel ha muligheten til å kunne lene seg på opphavet hvis ikke kronprinsparet og pappa Borg setter foten økonomisk ned.

Jeg ser ikke for meg at han blir istand til å betale noen erstatning av seg selv, i likhet med andre innsatte.

Men nå er vi i feil tråd.

• Nyttig 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (8 minutter siden):

Men jeg skjønner bare ikke alt dette snakket om triksing, fiksing og tukling i den forbindelse?
Hvilke lover eller retningslinjer ville vært brutt dersom MM ble prioritert?
Åpenbart har ingen gitt henne "feil" lunger siden det ville vært både skadelig og bortkastet.
Men om det fantes flere mulige mottakere f.eks?
En ting er om det er klare, objektive og målbare kriterier for hvem som får først, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det i stor grad er et skjønnsspørsmål hvem som passer best og trenger mest. Ingen passer 100% med mindre det er en enegget tvilling, så er det vel kanskje en vurderingssak hva man ellers legger mest vekt på.  Så hvem skulle overprøvd denne beslutningen i ettertid, liksom?
Dessuten er det vel slik at rundt halvparten av befolkningen ville ment at prioritering av MM ville vært ikke bare greit, men slik det burde være, selv om den andre halvparten ville ment det var urettferdig. Men ingen av disse vil jo noensinne få innsyn i kriteriene som er lagt til grunn uansett, ikke engang om de selv står på venteliste, så ingen har noe grunnlag for å klage samme hva som måtte ha skjedd.
For ordens skyld, jeg sier ikke at det faktisk har vært noen slik prioritering. Det aner jeg ingenting om. Jeg begriper bare ikke hvorfor det er så utenkelig og hvordan det ville gjort alle involverte til mer eller mindre kriminelle?

Det er vel bl.a etiske og moralske hensyn som blir brutt om noen skal kunne kjøpe seg foran andre, enten med penger eller sosial makt. Eller begge. Og jeg tror legene har mer integritet enn som så. Ellers tror jeg jo at MM har vært i kontakt med andre som har samme sykdom, og derfor også ser og skjønner at hun ikke er den eneste som har behov for hjelp, om hun liksom ikke skulle skjønt det fra før. Det er derfor det for meg er utenkelig at så mange mennesker, inkludert MM og hennes familie, skulle gå med på å skyve seg foran andre med viten og vilje.

• Liker 4
Skrevet
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Jo, hvis fengselet legger til rette for det kan han jo ta hvilken utdannelse han ønsker. Aberet er å stille på bar bakke uten arbeidserfaring, ikke få jobb og likevel ha muligheten til å kunne lene seg på opphavet hvis ikke kronprinsparet og pappa Borg setter foten økonomisk ned.

Jeg ser ikke for meg at han blir istand til å betale noen erstatning av seg selv, i likhet med andre innsatte.

Men nå er vi i feil tråd.

I rusbehandling får beboere hjelp fra sosionomer til å rydde opp i egen økonomi og inngå nedbetalingsordninger. Trodde kanskje det var noe lignende i fengsel og? 

Å ikke lære seg å ordne opp selv er å gjøre dem en bjørnetjeneste. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (59 minutter siden):

Nei, for det vil vi aldri få vite. Alle som jobber for kongefamilien har taushetsplikt (som straffes knallhardt) og alle som jobber i helsevesenet har taushetsplikt.

Ingen vits i å påstå det ene eller det andre her, for vi vil aldri få vite hva som har skjedd.

Eg kan skriva under på av min eiga erfaring med rikshospitalet at alle episodar der personalet opptrådde kritikkverdig, elegant blei hoppa bukk over og hamna aldri i journalen. Då blir det bare ord mot ord dersom pasienten eller pårørande vil klaga seinare, og alle veit kven som då vil ha mest autoritet.

Så mao.: Det har du heilt rett i at me aldri vil få vita🧐

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (17 minutter siden):

I rusbehandling får beboere hjelp fra sosionomer til å rydde opp i egen økonomi og inngå nedbetalingsordninger. Trodde kanskje det var noe lignende i fengsel og? 

Å ikke lære seg å ordne opp selv er å gjøre dem en bjørnetjeneste. 

Har han inntekt, tror du?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...