Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Gjorde det en forskjell? Benket noen seg for å se dem, eller var det landslaget de valgte å stå opp for? 

Jeg vil si at det var et ekstra pluss på en flott dag. Kongehuset er ofte på landskamper, det hører med, faktisk. Hvorfor dette behovet for å devaluere tilstedeværelsen? 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Keaton skrev (2 minutter siden):

Jeg vil si at det var et ekstra pluss på en flott dag. Kongehuset er ofte på landskamper, det hører med, faktisk. Hvorfor dette behovet for å devaluere tilstedeværelsen? 

«Et ekstra pluss»

«Det hører med»

Er det alt? 

Det er forklart tidligere hvorfor man stiller spørsmålstegn ved det. Det finnes ingen grunn til at Norge skal bruke ressurser på å sende dem dit. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (5 minutter siden):

«Et ekstra pluss»

«Det hører med»

Er det alt? 

Det er forklart tidligere hvorfor man stiller spørsmålstegn ved det. Det finnes ingen grunn til at Norge skal bruke ressurser på å sende dem dit. 

Det er da for pokker derfor vi har et Kongehus - som støttes av 2 av 3 nordmenn! Over 42.000 har trykket likes på Facebook. De unge i Kongehuset har massiv støtte og gjør en strålende jobb. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Cookie123 skrev (5 timer siden):

Utrolig kjekt å se IA og SM på fotballkamp i natt! ❤️

Så gøy å se hvor glade de ble når Norge scora! 🙂 

Synes det er fint at de kan representere Norge på en måte som helt sikkert er lystbetont for dem. De har nok natt noen tøffe måneder/år, og de er veldig unge. 

• Liker 15
  • Hjerte 3
Gjest Era Vulgaris
Skrevet
Kvittre skrev (34 minutter siden):

Virket samlende på nordmenn ( mange av oss ) og norgesreklame det er litt vanskelig å sette opp regnskap for. 

Det er nok ingenting målt mot det de norske supporterne oppnår av Norgesreklame i utlandet. Det er de som går viralt med roingen og entusiasmen sin. 

Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Det er nok ingenting målt mot det de norske supporterne oppnår av Norgesreklame i utlandet. Det er de som går viralt med roingen og entusiasmen sin. 

Enig. 
som nevnt tidligere i tråden, de amerikanere jeg har snakket med er opptatt av roerne - haaland og Ingrid . I den rekkefølgen. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
CeXNS skrev (18 minutter siden):

«Et ekstra pluss»

«Det hører med»

Er det alt? 

Veldig mange er uenig med deg i dette. Si gjerne  meningen din, men slutt å fremstille den som sannheten.  D u mener at det ikke er noen grunn til å bruke ressurser på dette. Mange gledet seg over at var tilstede og gledet seg over seieren .  

sikkert irriterende, men sånn er det. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Keaton skrev (Akkurat nå):

Støre var ikke på den kampen. 

Nei, han ble vel dratt inn fordi han var på den forrige kampen?  Uansett, argumentet at representanter burde være valgt og Støre hadde ingenting der å gjøre ga ikke mening synes jeg. 

• Liker 4
Skrevet

For et trist, populistisk og direkte misforstått fokus på ren inntjening og kost/nytte i debatten om kongehuset.

Nasjonale samlende symboler handler jo om noe helt annet enn det, og det er selvsagt allmennkunnskap. Det går ikke an å på ramme alvor forfekte at man ikke er klar over det.

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Jeg ble for eksempel veldig glad for å se at to unge mennesker som har hatt en skikkelig tøff og vanskelig tid, viste ekte glede sammen med titusenvis av andre. Det unner jeg dem - de har faktisk ikke  noe skyld i noe av alt det fæle familien har stått i i det siste. De har ingen skyld og  ikke noe ansvar for valg andre i familien deres har gjort. I tillegg har moren dere vært svært alvorlig syk, og hun har fortsatt langt igjen før hun er utenfor umiddelbar fare.

Endret av pøbelsara
  • Liker 14
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (Akkurat nå):

Vi diskuterer i et litt større perspektiv. 

Temaet er kongefamiliens medlemmer og deres samlende effekt. 

Jeg mener at det ikke har noe med dette å gjøre, derfor spurte jeg. Hvis perspektivet er at alt som gjøres eller ikke gjøres i kongefamilien er forkastelig, så er det ditt perspektiv, men det er ikke mitt.
Selv om jeg mener at monarki er utdatert, klarer jeg å forholde meg til menneskene som har rollen i dag, og jeg klarer også å skille mellom de ulike medlemmene av familien. Jeg holder ikke alle ansvarlige for hva en av dem har gjort. Det er et prinsipp jeg følger på mange områder i livet, ikke bare når det gjelder kongefamilien

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
42. skrev (24 minutter siden):

Haha, bare slutt å shame de av oss som med rette er kritiske, at herrelandslaget gjør gjør det bra har da ingenting med de som representerer eller de som er syke eller gamle å gjøre. Tviler mildt sagt at de får noe markedsverdi av dette, da burde de heller gå ut til folk 

Hva mener du? Gå ut til folk? I dag er de to på besøk hos en fotballskole. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at det ikke har noe med dette å gjøre, derfor spurte jeg. Hvis perspektivet er at alt som gjøres eller ikke gjøres i kongefamilien er forkastelig, så er det ditt perspektiv, men det er ikke mitt.
Selv om jeg mener at monarki er utdatert, klarer jeg å forholde meg til menneskene som har rollen i dag, og jeg klarer også å skille mellom de ulike medlemmene av familien. Jeg holder ikke alle ansvarlige for hva en av dem har gjort. Det er et prinsipp jeg følger på mange områder i livet, ikke bare når det gjelder kongefamilien

Monarkiet handler om familie. Det er jo den eneste grunnen til at vi har opphøyet disse menneskene; at de er født av mennesker som er definert av sitt dna. Intet annet.

Hva disse enkeltindividene gjør, påvirker monarkiets standing i samfunnet. Av disse grunner har mange land valgt bort monarki som styresett. 

Uten folkets støtte, så forvitrer grunnlaget for monarki, i alle fall i våre dager. 

Støtten til monarkiet er synkende og har fått seg en kraftig knekk på grunn av enkeltindividers livsførsel. Derfor diskuteres enkeltindivider.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
42. skrev (27 minutter siden):

Haha, bare slutt å shame de av oss som med rette er kritiske, at herrelandslaget gjør gjør det bra har da ingenting med de som representerer eller de som er syke eller gamle å gjøre. Tviler mildt sagt at de får noe markedsverdi av dette, da burde de heller gå ut til folk 

https://www.vg.no/sport/i/xremGp/prinsesse-ingrid-alexandra-og-prins-sverre-magnus-paa-fotballskole-i-new-york?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Ut til folket , sånn som dette? 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (21 minutter siden):

Jeg synes det er tøft av dem å reise. Uansett hvor gøy det er med VM, så ville de nok helst vært hjemme med sin mor litt til.

Enig med deg. Moren er jo fortsatt ikke utenfor fare for komplikasjoner, så de reiste nok med en klump i magen siden risikoen fortsatt er stor.

Jeg syns det er fint at disse to unge fra kongehuset ble sendt på representasjonsoppdraget. De får litt mental avlastning, de får være unge søsken sammen, og de gjør en jobb.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (1 time siden):

Du så ikke kampen, men vurderer at det var «smittsomt og rørende»? 

Jeg vil virkelig påstå at det som var smittsomt og rørende var gleden og entusiasmen som landslaget viste. Og euforien da de kastet seg rundt halsen på hverandre og familiene sine. 

Ja, nettopp. Og de har rørt veldig mange rundt omkring i verden. Fotballandslaget vårt og det norske publikummet har vist at det går an å ha det morsomt, være glade og entusiastiske, vise varme og ikke ta seg selv så høytidelig - samt være stolt av landet sitt og arven fra tidligere tider.
Laget har vist at det er fruktbart og viktig å satse på barn og unge for å snu den negative trenden som det norske fotballandslaget har vært i lenge. Dette er blitt fanget opp i utenlandsk media og vært samtaleemne i mange utenlandske fotballsendinger helt siden Norge begynte å gjøre det så godt ifm kvalifiseringen til VM. 

Den gode reklamen alt dette har gitt oss er bare helt fantastisk og det gjør meg stolt av å være norsk. 

Kongehuset har ikke hatt noen samlende kraft de siste årene - tvert imot vil jeg påstå. Og den Norgesreklamen de var ment å bidra til har vel mest hatt motsatt effekt. Blir flau av å lese om alle skandalene i det norske kongehuset. Det er absolutt ikke noe jeg ønsker at landet mitt skal forbindes med. Jeg skulle ønske vi kunne ha et statsoverhode som gjør oss stolte av å være norske.

Endret av Gulline
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
SusieDerkins skrev (14 minutter siden):

Jeg synes det er tøft av dem å reise. Uansett hvor gøy det er med VM, så ville de nok helst vært hjemme med sin mor litt til.

Helt enig, selvsagt ville de det. 

De har begge helt uforskyldt stått i et umenneskelig press i lang tid nå, og de er UNGE. I stedet må de nå holde masken og utføre plikter på vegne av institusjonen i full flombelysning, alt mens de får offentlig skamkjeft av alt og alle for alt de gjør, og alt de ikke gjør.

Det er så man ikke tror sine egne øyne og ører.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Helt enig, selvsagt ville de det. 

De har begge helt uforskyldt stått i et umenneskelig press i lang tid nå, og de er UNGE. I stedet må de nå holde masken og utføre plikter på vegne av institusjonen i full flombelysning, alt mens de får offentlig skamkjeft av alt og alle for alt de gjør, og alt de ikke gjør.

Det er så man ikke tror sine egne øyne og ører.

Enig. 
https://www.aftenposten.no/verden/i/oE9ELW/prinsen-og-prinsessen-sjarmerer-fotballskole-i-brooklyn-de-har-litt-av-den-norske-moralen-det-er-saa-inkluderende

Godt nok folk @42.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

. Jeg skulle ønske vi kunne ha et statsoverhode som gjør oss stolte av å være norske.

Det er vel knapt mulig å skåre bedre enn dette: Kong Harald oppnår en snittkarakter på hele 9,2 av 10 på en skala fra 1–10 over hvor god representant han er for Norge.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...