Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Ja, det stemmer. Det er et økseskaft.

Er det? Det er blitt henvist til Helseloven og den delen som sier at alle skal behandles likeverdig. 

Jeg klager ikke på helse-Norge for jeg har bare gode erfaringer med alt på sykehuset. Men at det ikke er forskjell på kongelige og andre er utopi.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
SusieDerkins skrev (5 minutter siden):

Ja, det er det de gjør. Og oppdagelsesrisikoen er jo, som vi har snakket om før idag kjempehøy. Det er en flombelyst sak, og den artikkelen som ble postet rett over her fra Samfunn og helse (tror jeg navnet var?) viser jo at pressen følger med og krever innsyn. Så vet vi at det er et stort team involvert, mange som tar avgjørelser sammen, vurderinger de gjør blir selvsagt dokumentert, og rikshospitalet har selvsagt internkontrollrutiner. I tillegg kommer alle personene og rutinene og internkontrollen som er knyttet til det internasjonale samarbeidet.

Det er de faktiske sidene av saken. I tillegg kommer jo spørsmålet om profesjonell integritet. Jeg ser ingen som har påvist noen grunn til  å tvile på Holms og Fianes, eller deres kollegers, profesjonelle integritet, og inntil de kan gjøre det så er hele diskusjonen bare stygg og på grensen til ærekrenkende.

Siterer meg selv for å presisere dette med innsyn, før noen kommer med innvendinger begrunnet i taushetsplikten:

Det kan gis innsyn etter offentlighetsloven der alle personopplysninger er sladdet, og alle opplysninger som ikke er personopplysninger i seg selv, men som kan føre til at personopplysninger avdekkes. Det samme gjelder ved en internkontroll. 

Offentlig forvaltning blir bedt om innsyn, og gjort til gjenstand for internkontroll hver eneste dag, på områder der det foreligger taushetsbelagte opplysninger. Disse sladdes, og så gis det et begrenset innsyn som gjør det mulig å ettergå om rutiner og retningslinjer og etisk regelverk er fulgt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (2 minutter siden):

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/organtransport-med-svensk--pilot-fick-militareskort/

Dette melder Expressen. Den er blant de største svenske dagsavisene og er meg bekjent seriøs, men den er også dessverre noe  tabloid. Likevel kjent for svært grundig journalistikk, selv om den også er gravende. 

Jeg håper ikke det stemmer. 

Hvor mye koster det å engasjere to jagerfly for et totalt unødvendig oppdrag? 

Og hvem i alle dager tenker at dette er en god idé? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Er det? Det er blitt henvist til Helseloven og den delen som sier at alle skal behandles likeverdig. 

Jeg klager ikke på helse-Norge for jeg har bare gode erfaringer med alt på sykehuset. Men at det ikke er forskjell på kongelige og andre er utopi.

Det er det vel ingen som har sagt heller?

Men det har jo ingenting med diskusjonen om transplantasjonen å gjøre.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Jeg håper heller ikke dette stemmer, jeg bare påpeker at mediet som melder dette er svært seriøst. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
blvck skrev (24 minutter siden):

Unødvendig oppdrag? Seriøst?

Når jagerfly følger et annet fly med transplantasjonsorganer er det for at organer skal få forrang i luften blant flygelederne - nettopp fordi det haster. 

Det er en dullion fly i lufta samtidig, men et fly med organer kan ikke vente på sin tur i flygerutene - de må skjære gjennom.

Endret av Holger Pan
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Justlooking skrev (1 minutt siden):

Så fint. Det tyder jo på at MM er over den verste kneika, og fint at de kan avlaste kronprinsen, og fint at de kan representere på egen hånd, og fint at kongefamilien kan være stede under kamper som er historiske for Norge.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (4 minutter siden):

Jeg håper heller ikke dette stemmer, jeg bare påpeker at mediet som melder dette er svært seriøst. 

Ja, jeg tror vel ikke en svensk avis hadde skrevet dette hvis det ikke stemmer, så vi må vel gå ut i fra at det stemmer. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (1 minutt siden):

Når jagerfly følger et annet fly med transplantasjonsorganer er det for at organer skal få forrang i luften blant flygelederne - nettopp fordi det haster.

Det er en dullion fly i lufta samtidig, men et fly med organer kan ikke vente på sin tur i flygerutene - de må skjære gjennom.

Nemlig. Leste et sted forleden at fly med organer til transplantasjon alltid har første prioritet både på bakken og i lufta.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Holger Pan skrev (2 minutter siden):

Så lenge jagerfly ikke eskorterer andre organtransporter mener jeg dette er unødvendig ja. 

Det er ett tilfelle fra 1981 hvor organene ble fløyet fra Bodø til Riksen med jagerfly fordi det hastet. Ikke ekskortet slik som her. 

Endret av blvck
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg tror vel ikke en svensk avis hadde skrevet dette hvis det ikke stemmer, så vi må vel gå ut i fra at det stemmer. 

Svensk Damtidning er mer et Ukeblad, de bruker anonyme kilder, osv. Så dem kan vi ikke stole på. Imidlertid burde Expressen sjekke kildene sine bedre. Og historisk har de meg bekjent gjort det.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Holger Pan skrev (3 minutter siden):

Her, derimot, har vi et eksempel på et unødvendig eskorteoppdrag:

Forsvarets F-16 eskorterte Bodø/Glimt hjem til Bodø for å motta hyllesten etter seriegull – NRK Nordland

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (1 minutt siden):

Så lenge jagerfly ikke eskorterer andre organtransporter mener jeg dette er unødvendig ja. 

Det er ett tilfelle fra 1981 hvor organene ble fløyet fra Bodø til Riksen med jagerfly fordi det hastet. Ikke ekskortet slik som her. 

Hva tenker du om at jagerfly eskorterte Bodøglimt hjem?

Forsvarets F-16 eskorterte Bodø/Glimt hjem til Bodø for å motta hyllesten etter seriegull – NRK Nordland

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Holger Pan skrev (20 timer siden):

Bildene er fra 4 år siden, og er ikke publisert på slottets sider hvis de var publisert der tidligere i det hele tatt. Han er knapt nevn sammen med de andre "barna" under kronprinsparets biografier, det er vel greit nok. Han finnes jo, så det kan ikke dysses ned. Men han har ingen rolle, ingen arverett, ingen konstitusjonelle plikter og dermed en mann helt alminnelig "rikmannssønn".

Hadde det vært dagens bilder, ville jeg derimot reagert.

Han hadde jo egen biografi der helt fram til han ble 20 år, så definitivt ingen alminnelig rikmannssønn.

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-fyller-20-og-sletter-sin-profil-pa-kongehuset.no-1.13313753

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
SusieDerkins skrev (28 minutter siden):

Nemlig. Leste et sted forleden at fly med organer til transplantasjon alltid har første prioritet både på bakken og i lufta.

Ja. Men flygeledelsen kan gi et fly prioritet uten militær eskorte. Hvis et fly frakter et transplantasjonsorgan, kan det håndteres gjennom lufttrafikktjenesten og få prioritet i rute, innflygning og landing uten at det krever jagerfly, men ingen av de involverte bekrefter hvorfor eskorten ble gjort på denne måten.

Det er tydeligvis en beslutning tatt av forsvaret.

Endret av Holger Pan
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...