Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Nøyaktig dette tenker jeg også. Det er altfor mange instanser og mennesker involvert her til at noe annet enn en rettferdig prosess gir mening i dette tilfellet. Hva kongehuset ellers har tilgang på, kan man jo selvsagt diskutere, være uenig i eller kritisk til. Og så er det jo ikke akkurat hemmelog at de har tilgang på livsleger eller øyeblikkelig hjelp selv i utlandet. Men jeg orker faktisk heller ikke å mistro Riksen på akkurat dette her. Spesielt når legene på Riksen har uttalt at dette går på match, og at det ikke er et køsystem. Og ikke bare Riksens rykte står på spill, men også samarbeidslandene og deres leger også. Det blir alt for risikofyllt å skulle tukle med regelverket når det er så mange parter involvert her. 

Nei, det er noe med det da - det er for mange instanser involvert i en så stor prosess, - men, hva om to pasienter matcher med samme donor? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (Akkurat nå):

Nei, det er noe med det da - det er for mange instanser involvert i en så stor prosess, - men, hva om to pasienter matcher med samme donor? 

Da er det den sykeste som får lungene. Det er nok ikke et utenkelig scenario uansett, og sikkert noe de har måtte forholde seg til tidligere også (om det er tilfelle her). Og vi vet ikke om noen har fått lunger før MM heller mens hun har stått på lista. Det bare antas at MM går foran alt og alle, men for alt vi vet kan det ha gått andre veien også, fordi noen har vært sykere enn henne. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Nøyaktig dette tenker jeg også. Det er altfor mange instanser og mennesker involvert her til at noe annet enn en rettferdig prosess gir mening i dette tilfellet. Hva kongehuset ellers har tilgang på, kan man jo selvsagt diskutere, være uenig i eller kritisk til. Og så er det jo ikke akkurat hemmelog at de har tilgang på livsleger eller øyeblikkelig hjelp selv i utlandet. Men jeg orker faktisk heller ikke å mistro Riksen på akkurat dette her. Spesielt når legene på Riksen har uttalt at dette går på match, og at det ikke er et køsystem. Og ikke bare Riksens rykte står på spill, men også samarbeidslandene og deres leger også. Det blir alt for risikofyllt å skulle tukle med regelverket når det er så mange parter involvert her. 

Helt enig. Og la meg føye til at det ville jo vært helt idiotisk å tukle med regelverket i den mest flombelyste saken i manns minne, der hver minste detalj ettergås nitid av pressen, som helt sikkert kommer til å kreve innsyn i det de kan.  

Og hvorfor skulle kongehuset selv være interessert i en snarvei? En ny skandale er virkelig det siste de trenger. 

Det sto bare 8 personer på listen, og det kommer inn lunger flere ganger i måneden så hun ville jo med stor sannsynlighet fått lunger i løpet av et par måneder uansett.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
SusieDerkins skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Og la meg føye til at det ville jo vært helt idiotisk å tukle med regelverket i den mest flombelyste saken i manns minne, der hver minste detalj ettergås nitid av pressen, som helt sikkert kommer til å kreve innsyn i det de kan.  

Og hvorfor skulle kongehuset selv være interessert i en snarvei? En ny skandale er virkelig det siste de trenger. 

Det sto bare 8 personer på listen, og det kommer inn lunger flere ganger i måneden så hun ville jo med stor sannsynlighet fått lunger i løpet av et par måneder uansett.

100% dette.

• Liker 5
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (6 minutter siden):

Da velger de den som det haster mest for, og det er jo og en avgjørelse som blir gjort av et stort team, som selvfølgelig har plikt til å dokumentere sine vurderinger.

• Liker 6
Skrevet
Holger Pan skrev (18 timer siden):

Alle nyopererte må opp og stå så snart de er istand til det. Trodde dette var vanlig folkekunnskap?Kroppen er rett og slett ikke laget for å ligge stille lenge uten konsekvenser og et samlet tiltak mot blodpropp, lungekomplikasjoner, treg tarm og generell funksjonssvikt er altså å stå opp så raskt som mulig.

Dette er helt riktig. Med mindre man MÅ ligge, så vil de ha alle pasienter opp uansett hva de har vært igjennom- for å få igang sirkulasjon osv. 

Uverdig om noen spekulerer i alvorlighetsgrad av operasjonen/situasjonen. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Svarer meg selv, siden jeg fant en informativ lenke med god forklaring. I tilfelle det er flere pasienter som matcher en donor.

Viser til Indremedisineren: "Hvem skal få", og her ligger mye av svarene vedr lungetransplatasjon:

https://indremedisineren.no/2015/06/fordeling-av-lunger-til-organtransplantasjon-hvem-skal-fa/

Det er hastegrad, alder, fremtidsutsikter og andre viktige hensyn som tas. Jeg siterer ikke fra linken da det er mye og veldig informativ informasjon.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (12 minutter siden):

Svarer meg selv, siden jeg fant en informativ lenke med god forklaring. I tilfelle det er flere pasienter som matcher en donor.

Viser til Indremedisineren: "Hvem skal få", og her ligger mye av svarene vedr lungetransplatasjon:

https://indremedisineren.no/2015/06/fordeling-av-lunger-til-organtransplantasjon-hvem-skal-fa/

Det er hastegrad, alder, fremtidsutsikter og andre viktige hensyn som tas. Jeg siterer ikke fra linken da det er mye og veldig informativ informasjon.

Det var en god lenke. Ser den er skrevet av Holm og Fiane som hadde pressekonferansen.

Interessant å lese at de tidligere gikk etter ventetid, altså et køsystem, som de har gått bort fra.

Endret av SusieDerkins
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (34 minutter siden):

Bra link, interessant. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg aner ikke hvorfor noen er så opptatt av å bagatellisere kongefamiliens ekstremt privilegerte og unike posisjon i samfunnet. Selvsagt får de spesialbehandling på alle mulige slags måter, også i helsevesenet. Og det er en naturlig konsekvens av monarkiet som system. I følge Svensk Damtidning ble Mette-Marits nye lunger flydd fra Sverige eskortert av to norske militærfly….

https://www.svenskdam.se/kungligt/uppgifter-efter-mette-marits-operation-organ-transporterades-med-militareskort/11493182

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (18 minutter siden):

Jeg aner ikke hvorfor noen er så opptatt av å bagatellisere kongefamiliens ekstremt privilegerte og unike posisjon i samfunnet. Selvsagt får de spesialbehandling på alle mulige slags måter, også i helsevesenet. Og det er en naturlig konsekvens av monarkiet som system. I følge Svensk Damtidning ble Mette-Marits nye lunger flydd fra Sverige eskortert av to norske militærfly….

https://www.svenskdam.se/kungligt/uppgifter-efter-mette-marits-operation-organ-transporterades-med-militareskort/11493182

Jagerflyeskorten gjør det lettere å finne ut hvem organdonoren er. 

Kongefamilien ser ikke ut til å bry seg om å beskytte  organdonorens anonymitet. Kravet om å hemmeligholde opplysninger relatert til organdonasjon ser i denne saken  ut til å kun bety at man ikke skal stille spørsmål om det har blitt begått regelbrudd for å gi kongefamilien fordeler. 

Jeg vet ikke hva slags fordeler jagerflyeskorte gir.  Men det må være en grunn til at de ble brukt. Jagerflyeskorten er både kostbar og gir ulemper for anonymiteten. 

Endret av SVK
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (19 minutter siden):

Ville de gjort dette for Heidi 55 fra Stavanger?... nei.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
¤flicka¤ skrev (22 timer siden):

Apropos det, jeg hørte rykter om dette for mange dager siden, inkludert hvem donor var, og det kom fra en ansatt på Rikshospitalet (jeg vet ikke hvem, det kom via-via). Så det er ikke alle som tar etikken like alvorlig, tydeligvis. 

Det høres veldig rart ut, da vi ble informert om at donor og donormottager står ikke oppført med navn, men med nr, iht transplantasjonen her. En lege røpet landet det ble donert fra. Det var en glipp og info vi egentlig ikke skulle vite. Men de visste ikke noe navn. 

Dette var forøvrig levdende donor, i en annen type donasjon. Men høres rart ut at navn skal være tiljengelig ved lunge donasjon

• Liker 5
Skrevet
edlit skrev (2 minutter siden):

https://samfunnogpolitikk.no/no/samfunn/rikshospitalet-senket-aldersgrensen-for-lungetransplantasjon

"I oktober i fjor ble den omtrentlige øvre aldersgrensen for lungetransplantasjon senket fra 65 til 60 år. Samtidig falt antall pasienter på ventelisten brått", skriver Samfunn og politikk den 8. juni 2026.

Jeg skulle ønske det kom en forklaring på hvorfor øvre aldersgrense ble senket.

Det med betydningen av alder er ganske godt forklart i den lenken @Fantorangen-Oslopostet lenger oppe. Antar den belsutningen er bygget på samme  type vurderinger

Skrevet

Hvorfor må vi lese svenske aviser for å få denne informasjonen om jagerflyeskorten? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Nå er det vel kun påstanden om sniking i organlisten jeg f.eks diskuterer, ikke det faktum at de har fordeler andre ikke har. Det er ingen som nekter for at de har tilgang på mye rart. Men har MM tilgang på lunger før alle andre? Jeg tror ikke det. Og det at jeg ikke tror det, sidestiller ikke at jeg ikke ser at de har muligheter og tas hensyn til på andre måter. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Nå er det vel kun påstanden om sniking i organlisten jeg f.eks diskuterer, ikke det faktum at de har fordeler andre ikke har. Det er ingen som nekter for at de har tilgang på mye rart. Men har MM tilgang på lunger før alle andre? Jeg tror ikke det. Og det at jeg ikke tror det, sidestiller ikke at jeg ikke ser at de har muligheter og tas hensyn til på andre måter. 

Jeg tror heller ikke det, men det kan godt være at om de må velge mellom to med like forutsetninger, så går MM foran.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
edlit skrev (9 minutter siden):

https://samfunnogpolitikk.no/no/samfunn/rikshospitalet-senket-aldersgrensen-for-lungetransplantasjon

"I oktober i fjor ble den omtrentlige øvre aldersgrensen for lungetransplantasjon senket fra 65 til 60 år. Samtidig falt antall pasienter på ventelisten brått", skriver Samfunn og politikk den 8. juni 2026.

Jeg skulle ønske det kom en forklaring på hvorfor øvre aldersgrense ble senket.

Takk! Jeg er nysgjerrig selv. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Jeg tror heller ikke det, men det kan godt være at om de må velge mellom to med like forutsetninger, så går MM foran.

Og da tror jeg at det er fordi hun krysser av for flere kriterier enn pasient nr 2. Alle på lista er veldig syke, og de vil også oppfylle mange, om ikke de fleste, av de samme kriteriene. Det er nok ikke mye om å gjøre for at den ene går foran den andre her. Så kan folk gjerne kalle meg naiv eller hva de nu mener, men jeg tror faktisk på ekte at legene her og i samarbeidslandene, har etikk og moral i orden her. 

Endret av -Pusheen-
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...