Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (44 minutter siden):

Hva i all verden - hun pynter seg litt når hun er på representasjon - til glede og ære for dem hun skal besøke - slik vanlige folk også prøver å pynte seg litt når de skal på viktige jobber - enten det er dress, kjoler eller nypussa sko. Skal ikke kongelige få lov til å gå med øredobber de allerede har fått. Det er vel helt fullstendig normalt at kongelige har litt finere smykkker enn tante Olga i Folldal. På samme måte som at det er tradisjon at kongelige bor på slott, har tjenere og privatsjåfører. 

Enig.

Er ikke barna på feriekoloni på Hudøy bra nok for diamantøredobbene til prinsessen altså? Må de reserveres til mer verdige personer som skal avlegges besøk? Hva skal i så fall kriteriene være for å kvalifisere til å hedres med at prinsessen bærer disse eksklusive accessoirene?

Endret av Aricia
  • Liker 11
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Glrmn skrev (7 minutter siden):

Ja, hun har servert det norske folk løgn/fortielse om dette helt frem til i år. I 2019 gikk Slottet ut og sa at kontakten var minimal og opphørte i 2013. Det var en ren dekkhistorie. At hun har holdt masken og latt som ingenting mens hun har levd på en løgn overfor sine egne innbyggere, er det ultimate tillitsbruddet.

Det er denne sviktende moralen og mangelen på respekt for folket som gjør at legitimiteten deres kollapser. Som du så treffende illustrerer med klovne-emojien: Man kan ikke kreve å bli behandlet som en opphøyd og samlende figur for en hel nasjon, når man samtidig opererer med en moral som ikke tåler dagens lys. Sannheten kom ikke for en dag fordi hun angret, men fordi de offisielle filene tvang den frem.

Så handlingene er kanskje gamle, men løgnene/fortielsene er ferske og langvarige

🎯 

Helt riktig, selv om det begynner å bli noen år siden den svært tette og tidvis svært intime kontakten, så hjelper ikke dette på alle de fakta som er fremkommet i denne vanvittige skandalen. De dekket åpenbart over i mange år, og MM fikk sykdomsalibi for å dra til USA for å treffe den pedofile og overgrepsdømte halliken i stedet for å møtes med andre kongelige i utlandet. 
Hun var åpenbart mer opptatt av å leve ut sitt hemmelige privatliv enn å gjøre plikten sin som kronprinsesse. Og, dette godtok altså kronprinsen! Tenk det, dere! Det er skammelig. 
Og igjen, i 2019 går kronprinsen til pressen i forsvar for sin kone som i flere år levde et slags dobbeltliv. «De møttes kun noen få ganger».  Haha!! Særlig. 
Opphøyde, kongelige, glans, forbilledlige, forbilder osv. ?  Dette er ikke forenlig med løgner og bedrag. Det er bare ikke mulig. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Eufemia- skrev (33 minutter siden):

De unge bryr seg ikke om kongehuset. Det er både ute på dato, det er en gammeldags anakronisme i deres øyne. 
I dag er folk flest godt utdannet og har helt andre forventninger til hvordan landet styres. Kroner/diademer, flosshatter og mennesker/kongelige, og hvor de overhodet ikke ser meningen med deres opptredener, noe som får dem til å lattermildt riste på hodet. 

Monarkiet i vårt land er ute på dato. De har ikke evnet å jobbe for deres legitimitet i vår moderne tid. I tillegg er det nå irreversibelt tynget ned i et mørke av kriser og skandaler.

Vi har til nå levd godt med et kongepar som har fungert etter intensjonen. Dronning Sonja har vært/og er en flott representant for kongehuset i måten hun alltid korrekt og med verdig fremtreden representerer vårt land. Kongen har gjort en god jobb, stødig og til stede. Jeg tenker at om han hadde satt ned foten den gang sønnen, HM, presentert sin kjæreste, så ville kongehuset sett annerledes ut dd. 
Sonja viste seg imidlertid å være et meget godt valg til den gang kronprins Harald. Hun tok sin oppgave på det største alvor, og hun har innfridd hele veien. 

Flokken på Skaugum, er nå en familie hvor krisene har stått i kø, og fortsatt gjør det. Det hjelper ikke på med at prinsen og prinsessen dukker opp hist og her. Ærlig talt, de er ikke rigget for fremtiden som monarki, men mere som en privat og overpriviligert familie som lever godt på våre skattepenger. 
Generasjon Z eier preferanser og forventninger, og de er ikke redde for å hevde meningers mot, også omkring anakronismen. 

Generasjon Z eier preferanser og forventninger? Hva mener du egentlig? :klo: 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Aricia skrev (15 minutter siden):

Enig.

Er ikke barna på feriekoloni på Hudøy bra nok for diamantøredobbene til prinsessen altså? Må de reserveres til mer verdige personer som skal avlegges besøk? Hva skal i så fall kriteriene være for å kvalifisere til å hedres med at prinsessen bærer disse eksklusive accessoirene?

Aricia, du snur saken fullstendig på hodet. Dette handler ikke om hvem som er "verdig", men om grunnleggende empati og situasjonsforståelse.

Da jeg selv jobbet i offentlig tjeneste på 80-tallet og utover, fikk vi en helt klar beskjed fra ledelsen: Vi skulle alltid kle oss med tanke på hvem vi jobbet med. Du tropper ikke opp hos mennesker eller barn (i en evt. vanskelig livssituasjon) ikledd prangende statussymboler som oser av overflod. Det skaper bare en unødvendig visuell barriere, forsterker klasseforskjeller og stjeler oppmerksomheten fra det som faktisk betyr noe: Det menneskelige møtet.

Når prinsessen besøker en feriekoloni for barn, er det rett og slett tonedøvt og taktløst å bære dyre øredobber. Det handler om mangel på bakkekontakt. Hvis ikke fremtidens kongepar og rådgiverne deres forstår så enkle kjøreregler for respekt, viser det bare hvor isolert de har blitt fra vanlige folks hverdag.

Endret av Glrmn
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)
Aricia skrev (11 minutter siden):

Enig.

Kremt , et av mine barn er på feriekolonien og det er ikke sånn at det for barn fra husholdninger  med en viss inntekt men for barn fra hele Oslo kommune uansett inntekt, hvorpå foreldrebetalingen er regulert ut i fra husholdningens inntekt.  Sånn for å påpeke det. Øredobbene til IA har jeg ikke lagt meg opp i.

Endret av K_mb
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (39 minutter siden):

"Litt"? Jaja. du får mene hva du vil for meg. Forstår at du er langt fra den eneste som er full av beundring for de kongelige.

Leste forresten et sted at det var slottet selv som ringte og bad om å få komme til den feriekolonien så det lukter litt forsøk på merkevareoppbygging på meg. 

Jeg synes det er ekstremt smålig å kritisere noen for å ha "for dyre smykker". Leste et sted? Ja, jeg undres hvor enkelte har kildene sine - hvor leste du dette? Jeg vil tro at alle på Hudøy og rundt disse satte pris på oppmerksomheten. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (11 minutter siden):

Enig.

Barna på Hudøy er mer enn bra nok uansett setting.

Det er vel derfor kongehuset henvendte seg dit, for å prøve å bygge image for IA. Dessverre ser det ut til at man ikke er jordnær nok lenger i kongehuset til å forstå hva det passer seg å møte opp i. 

Sterk kontrast til kong Harald i boblejakka som besøkte ofrene for nyttårs orkanen.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Kremt , et av mine barn er på feriekolonien og det er ikke sånn et det for barn fra husholdninger  med en viss inntekt men for barn fra hele Oslo kommune uansett inntekt, hvorpå foreldrebetalingen er regulert ut i fra husholdningens inntekt.  Sånn for å påpeke det. Øredobbene til IA har jeg ikke lagt meg opp i.

Det skrev jeg da heller ikke, i det hele tatt! Min formulering var "barna på feriekoloni på Hudøy", hverken mer eller mindre.

Aargumentet du adresserer kom tidligere i debatten: ⬇️

Gulline skrev (1 time siden):

Og når vi leser i media at IA stiller på representasjon på en norsk feriekoloni for vanskeligstilte unge med øredobber til 40.000 så merker jeg meg at hun har hatt "god" opplæring fra sin mor som stilte i Ghana med spinndyr, lysende gul designerveske.

https://www.finansavisen.no/nyheter/livsstil/2013/07/brukte-gratis-luksusveske-i-ghana

Gangsynet virker ikke å være helt på plass. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Glrmn skrev (6 minutter siden):

Aricia, du snur saken fullstendig på hodet. Dette handler ikke om hvem som er "verdig", men om grunnleggende empati og situasjonsforståelse.

Da jeg selv jobbet i offentlig tjeneste med sårbare grupper på 80-tallet og utover, fikk vi en helt klar beskjed fra ledelsen: Vi skulle alltid kle oss med tanke på hvem vi jobbet med. Du tropper ikke opp hos mennesker eller barn i en evt. vanskelig livssituasjon ikledd prangende statussymboler som oser av overflod. Det skaper bare en unødvendig visuell barriere, forsterker klasseforskjeller og stjeler oppmerksomheten fra det som faktisk betyr noe: Det menneskelige møtet.

Når prinsessen besøker en feriekoloni for barn, er det rett og slett tonedøvt og taktløst å bære dyre øredobber. Det handler om mangel på bakkekontakt. Hvis ikke fremtidens kongepar og rådgiverne deres forstår så enkle kjøreregler for respekt, viser det bare hvor isolert de har blitt fra vanlige folks hverdag.

Enig - de bør vite av erfaring at dette vil komme fram i media. Det er liksom ikke første gangen det skjer. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Johan uten land skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er ekstremt smålig å kritisere noen for å ha "for dyre smykker". Leste et sted? Ja, jeg undres hvor enkelte har kildene sine - hvor leste du dette? Jeg vil tro at alle på Hudøy og rundt disse satte pris på oppmerksomheten. 

Det var NRK. Du kan jo prøve å finne det om du har tid. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Haakon studerte på Berkeley fra 1996-199.

Kronprins Haakon hevder at han kom inn på universitet Berkeley på like vilkår som alle andre. Men rektoren på Berkeley fortalte en annen versjon. Rektoren sa at Haakon tilfredsstilte minimumskravene som er å ha fullført videregående, men at han ikke hadde godt nok vitnemål til å få plass om han hadde blitt behandlet likt som alle andre.   Heldigvis for Haakon så fikk rektoren flere telefonsamtaler fra det amerikanske utenriksdepartementet som sa at det ville bli diplomatisk krise om Haakon ikke slapp inn på Berkeley.

"[Rektoren] fikk gjentatte telefoner fra utenriksdepartementet som sa at han ikke kunne gjøre det, og at universitetet måtte ta opp studenten for nasjonens skyld. Hvis ikke ville det bli en internasjonal krise.

Og han ble fortalt at alle andre universiteter ønsket seg denne studenten. Personen er en fantastisk student, er kronprins og så ville ikke universitetet ha ham?

(...)

Rektor føler at han ville komme i en umulig situasjon om han ikke fulgte oppfordringen. Og han ville gjøre seg skyldig i å ikke ta hensyn til nasjonen som sådan, internasjonale kriser, og andre lignende forhold."

Etter saken kom ut i norsk presse så endret rektoren historien til at Haakon hadde sluppet inn på Berkeley selv om ikke det amerikanske utenriksdepartementet ringte han gjentatte ganger for å presse rektoren til å la Haakon få studere på Berkeley. Men hvorfor ringte utenriksdepartementet om Haakon skulle bli behandlet likt som alle andre og hvorfor måtte de ringe gjentatte ganger om rektoren fortalte dem at Haakon hadde gode nok karakterer til å kunne studere på Berkeley?

Sitatene er fra et møtereferat på Berkeley og referatet ble godkjent det neste møtet. Det var også flere vitner som kan bekrefte at referatet stemmer. Det var først etter kongefamilien ringte rektoren at han endret på historien. Rektoren protesterte ikke på møtereferatet eller da informasjonen stod i studentavisa som hadde et opplag på 23 000. Det var også en annen ansatt på Berkeley som fortalte den samme informasjonen på møtet. 

Gammel historie, men den er relevant fordi kongefamilien hevder at Ingrid Alexandra ikke blir forskjellsbehandlet av universitetene. 

Kildene er VG  12 og 14 juli 1997, men lenkene er bak betalingsmur
https://eavis.vg.no/p/vg/12-07-1997/r/7/12-13/7073/736368-56474841-130ba98
https://eavis.vg.no/p/vg/14-07-1997/r/3/4-5/7073/736368-56474841-130ba9a

Endret av SVK
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Marius Borg Høiby er ikke 12 år siden, holdningene er der fortsatt og HM har vært en del av det av det hele. Både Epstein, Boris og MBH. 

Har ingenting med det jeg svarte på. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Herlighet, Det ER spekulasjoner. Det er dokumentert at de snakket om litteratur og tapet/skjermsparere og hvor kjedelig det var i et kongelig bryllup. Flaut og skikkelig upassende, men ikke akkurat en risiko for landets sikkerhet. 

Og  de graderte dokumentene i kjellerboden har da virkelig ikke noe som helst med kronprinsessen å gjøre. Det var ikke dokumenter hun hadde tilgang til, og de ble funnet hos en helt annen person. Har inegnting med denne tråden å gjøre.

Hva gjelder «flaut og skikkelig upassende» : Det er jo ikke sånn at dialogen mellom de to bare dreide seg om litterære diskusjoner og wallpaper til en ungdom. Leser man det slik høres det jo særdeles uproblematisk ut. Det blir straks adskillig mer «flaut og skikkelig upassende» at denne kvinnen hadde kontakt med JE flere år etter at han hadde sonet. Bare DER skulle det ha ringt noen bjeller. Det vet vi da at det IKKE gjorde for MM og ja, hele Slottet, faktisk 😂 Ikke en kjeft der var i stand til å reagere på kronprinsessens ivrige fraternisering med Epstein. 
- Men, som hun selv sier; hun visste ikke om alvorlighetsgraden av hans handlinger

- Hun hadde aldri trodd at dette skulle bli offentlig, som hun sa i NRK-intervjuet. 

Jeg vet at wallpaper med nakne kvinner for sønnen på 15 er dokumentert, som du sier. I tillegg diskusjoner om litteratur. Men det som OGSÅ er dokumentert er en kronprinsesse som (min tolkning) fremstår flørtende overfor denne karen. Sier dette med bakgrunn i mailutvekslingen vedrørende «Are you gonna give me a lesson?» DET er flaut og upassende det.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Det skrev jeg da heller ikke, i det hele tatt! Min formulering var "barna på feriekoloni på Hudøy", hverken mer eller mindre.

Aargumentet du adresserer kom tidligere i debatten: ⬇️

Har ikke sett argumentet jeg adresser tidligere, men det er nok fordi jeg ikke får med meg alt. Men sånn at folk har det på det rene: Hudøy er en ferieøy for barn fra Oslo kommune hvorpå de må tilhøre Osloskolen for å delta.. Det er loddtrekning for å komme seg inn uavhengig av økonomi. Og foreldre betaler etter husholdningens inntekt. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

Ja, og så? Historien om den tette og fortrolige relasjonen mellom den norske kronprinsessen og den pedofile sexdømte overgriperen er ikke mindre aktuell av den grunn. Hun og kronprinsen bagatelliserte kontakten tilbake i 2019 da Epsteinkontakten ble avslørt. «De møttes noen få ganger» uttalte kronprinsen. 
Sjekk utenlandske medier - de er fulle av skandalen omkring MM og det norske kongehuset. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mette-Marit,_Crown_Princess_of_Norway  Dette er ikke noe som reflekterer opphøydhet og kongelig glans, verken i Norge eller i utlandet. 

Det er 12 år siden.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (Akkurat nå):

Har ikke sett argumentet jeg adresser tidligere, men det er nok fordi jeg ikke får med meg alt. Men sånn at folk har det på det rene: Hudøy er en ferieøy for barn fra Oslo kommune hvorpå de må tilhøre Osloskolen for å delta.. Det er loddtrekning for å komme seg inn uavhengig av økonomi. Og foreldre betaler etter husholdningens inntekt. 

Ingenting i innlegget mitt står i motsetning til dette! Men bra at du kommer med utfyllende informasjon.

• Liker 5
Skrevet
Aricia skrev (23 minutter siden):

Enig.

Det og det som moren viste med sin designerveske på reise til Ghana vitner om totalt mangel på empati for sine medmennesker. De virker rett og slett ikke å forstå hva som passer seg og ikke.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Glrmn skrev (1 time siden):

Ja, det er 12 år siden handlingene fant sted, men det er bare noen få måneder siden offentligheten fikk vite sannheten om hvor omfattende kontakten faktisk var. Saken er derfor i høyeste grad en aktuell debatt i dag.

Det er 12 år siden.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Det er 12 år siden.

Ja, handlingene er 12 år gamle, men løgnene og mørkleggingen ble avslørt i 2026. Det er tillitsbruddet i dag debatten handler om, uansett hvor mange ganger du gjentar årstallet.

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Ingenting i innlegget mitt står i motsetning til dette! Men bra at du kommer med utfyllende informasjon.

Vet ikke om du mener det ironisk, men hele poenget mitt var vel egentlig at Hudøy er en fantastisk fin feriekoloni for barn i Osloskolen uavhengig av økonomi, at både de med god og dårlig råd kan delta og oppleve felles sommerminner,  og at ingen bryr seg om IA møtte opp med dyre øredobber, selv ikke meg 😅

• Liker 5
  • Hjerte 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...