Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Fiskeburger skrev (1 time siden):

Ikke hvis det ikke dør en som matcher. Man kan faktisk ikke bare ta første og beste som dauer.😳

Det er lett å tenke at kongelige går først i køen overalt, men sånn fungerer ikke organdonasjoner.

Nemlig. Fordrer at noen andre som du matcher med dør før du dør. OG (!!!!) som er organdonor! Langt fra alle har sagt ok til å donere organer ved sin død. Langt fra alle pårørende sier ja til å donere vekk organer fra sine kjære når de dør uten å ha tatt stilling til saken.

15-20% dør i køen (kilde: lenke under). Det er jo ganske dramatisk, både for den som er døende og selvsagt for pårørende. Det er 1/5 sjans det for at det ikke rekker å dø en matchende donor i tide. Og det virker jo til å gå fort :( 

Kronprinsesse Mette-Marit: Lungetransplantasjon kan bli neste steg

Dette kan være fryktelig dramatisk, de kan være nær å miste sin mamma (veldig tidlig), sin støttespiller, kjæreste, kone. Da spiller det ingen rolle hvilken tittel man har, det er livets brutalitet. Det tenker jeg absolutt dette kommentarfeltet må ha med seg.

Også vanskelig å forestille seg hvordan det er å ønske at en annen familie heller skal miste sin kjære, andre barn miste sin mor eller far osv, fordi man vil beholde sin egen. Det med transplantasjon er ikke så lyst som man kan se for seg. Det må være motbydelig å måtte ønske andre mennesker en slik sorg bare for å unngå sin egen en stund til. Om du er aldri så kongelig.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Hovedfokuset er hvordan snu noe vanskelig til noe bedre, og hvilke kvaliteter kronprinsen besitter som bør benyttes for det: At han fortsetter som før (stødig bauta), og fokuserer på balansert ydmykhet, standhaftighet samt "å kjøre på" i fortsettelsen. 

Ja, skal han «kjøre på», så betyr det jo at han er synlig ute i verden hvor denne historien skal fortelles. Forklar gjerne hva slags budskap det er som skal sementeres i bevisstheten til folk i utlandet. 

Og balansert ydmykhet, høhø. Det er flokken først og arroganse som er fortellingen pr nå. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Stargaze skrev (4 timer siden):

"Kronprinsessen er alvorlig syk, og jeg synes at hun har blitt en del dårligere i det siste. Så jeg er bekymret for helsen hennes. Hun bruker oksygen i hverdagen, og det hjelper noe."

Sitat fra:Kronprins Haakon, Kronprinsesse Mette-Marit | Kronprinsen endrer reise på grunn av kronprinsessens helsesituasjon.

Han synes hun er blitt en del dårligere ja.. 

Jeg har en alvorlig syk mann og med mindre vår fastlege skulle bodd sammen med oss, så baserer opplevelsen av sykdommens progresjon fra måned til måned seg i stor grad på hva jeg «syns». Det er «synsing» vi deler jevnlig med helsepersonell og som er nødvendig informasjon for videre undersøkelser og oppfølging fra deres side. Det er gjerne de nærmeste som lever med en syk person hver dag, som er de første til å fange opp endringer. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Så hvis HM må skulke jobben fordi han føler på seg at kona har blitt dårligere, samtidig uttaler legene at hun ikke er satt på noen liste for transplantasjon, en liste man kommer på når man har ett til to år igjen å leve - betyr det da at HM ikke kommer til å være i stand til å jobbe på flere år? Sykdommen er jo dessverre progressiv, som betyr at den aldri vil bli bedre, bare verre eller i beste fall, stå på stedet hvil. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
våren14 skrev (5 timer siden):

Nemlig. Fordrer at noen andre som du matcher med dør før du dør. OG (!!!!) som er organdonor! Langt fra alle har sagt ok til å donere organer ved sin død. Langt fra alle pårørende sier ja til å donere vekk organer fra sine kjære når de dør uten å ha tatt stilling til saken.

15-20% dør i køen (kilde: lenke under). Det er jo ganske dramatisk, både for den som er døende og selvsagt for pårørende. Det er 1/5 sjans det for at det ikke rekker å dø en matchende donor i tide. Og det virker jo til å gå fort :( 

Dette kan være fryktelig dramatisk, de kan være nær å miste sin mamma (veldig tidlig), sin støttespiller, kjæreste, kone. Da spiller det ingen rolle hvilken tittel man har, det er livets brutalitet. Det tenker jeg absolutt dette kommentarfeltet må ha med seg.

Også vanskelig å forestille seg hvordan det er å ønske at en annen familie heller skal miste sin kjære, andre barn miste sin mor eller far osv, fordi man vil beholde sin egen. Det med transplantasjon er ikke så lyst som man kan se for seg. Det må være motbydelig å måtte ønske andre mennesker en slik sorg bare for å unngå sin egen en stund til. Om du er aldri så kongelig.

Jeg er fullstendig klar over alt dette. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Skal også sies at det ikke er noen garanti etter transplantasjon heller.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Bloomer69 skrev (1 minutt siden):

Jeg har en alvorlig syk mann og med mindre vår fastlege skulle bodd sammen med oss, så baserer opplevelsen av sykdommens progresjon fra måned til måned seg i stor grad på hva jeg «syns». Det er «synsing» vi deler jevnlig med helsepersonell og som er nødvendig informasjon for videre undersøkelser og oppfølging fra deres side. Det er gjerne de nærmeste som lever med en syk person hver dag, som er de første til å fange opp endringer. 

Når det gjelder lungefibrose, som MM har, så er det veldig lett å måle forverring, da det gjør seg meget synlig på tester som måler lungefunksjon. Det vil kunne leses av som et konkret tall, og er ikke en vurdering man kan ta uten medisinsk fagkunnskap. Ingen som blir organtransplantert basert på synsing og følelser fra pasientens familie og venner. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Era Vulgaris skrev (36 minutter siden):

Det er passe naivt å tro at hun ikke får transplantasjon hvis hun kommer til å trenge det. Selv tror jeg hva jeg vil om hvor prekært en eventuell transplantasjon er. 

Naivt?? Hvis det ikke finnes noen match når hun trenger så får de ikke jo ikke transplantert!? 
Som noen nevnte tidligere i tråden, det er ikke sånn at de kan lete opp en matchende person og avlive vedkommende for å høste lunger… 

Hadde de dyrka kunstige lunger i en hemmelig lab på Riksen, så ja. Da hadde hun fått med en gang hun trengte. Eller hvis det norske helsevesenet handlet organer på svartebørs. 😳

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
våren14 skrev (5 timer siden):

Takk for et viktig og fint innspill!

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
CeXNS skrev (29 minutter siden):

Ja, skal han «kjøre på», så betyr det jo at han er synlig ute i verden hvor denne historien skal fortelles. Forklar gjerne hva slags budskap det er som skal sementeres i bevisstheten til folk i utlandet. 

Og balansert ydmykhet, høhø. Det er flokken først og arroganse som er fortellingen pr nå. 

Budskapet er vel så enkelt som å få fokuset over på jobben igjen i stedet for skandaler.

CeXNS skrev (23 minutter siden):

Da er det enda viktigere å balansere sitatene for en korrekt gjengivelse av artikkelen. Ikke bare cherrypicke det som passer egen argumentasjon. 

Det trodde jeg var allmennkunnskap. 

Jeg er ikke enig i at de få sitatene ikke representerte hovedbudskapet.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lungefibrose høres ut som en virkelig fæl sykdom å ha. Jeg kan bare forestille meg hvor krevende det må være å slite sånn med pusten og jeg kan ikke skjønne annet enn at det, og å være så syk, må skape mye angst. Uten at jeg vil spekulere noe, så vil jeg synes det er forståelig om MM i denne situasjonen, med alt, også har det krevende psykisk. 

Hvordan hun og kongehuset har håndtert kommunikasjonen rundt Epstein synes jeg er virkelig kritikkverdig. Av alle personer synes jeg kongen burde gått tydelig ut og sagt at han (og de) tar avstand i fra all type vold og overgrep, at de støtter ofrene og tenker på dem. Slik som det er kommunisert nå, kommer ikke det tydelig frem. Overgrepsofre hadde fortjent å ha kongen på sin side og ærlig talt trodde jeg han var der.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Budskapet er vel så enkelt som å få fokuset over på jobben igjen i stedet for skandaler.

Takk :blomst2:

• Liker 4
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (10 minutter siden):

Og som omdømmeeksperten sier, så har de ikke lykkes med å få fokuset dit, fordi de ikke har svart ut spørsmål

«– De fikk veldig mye negativ respons på å ikke anerkjenne hvor alvorlig folk synes dette var, og at kronprinsessen aldri la seg helt flat. Det kom aldri en uforbeholden unnskyldning eller innrømmelse. Det tror jeg gjør at vi fortsatt ikke klarer å la dette ligge. Så fremover; balansert ydmykhet og standhaftighet» (Min utheving)

Endret av CeXNS
Anførselstegn
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Vi må ikke glemme at for å komme på donorlista, skal forventet levetid uten nye lunger være på bare 1-2 år.

At hun er veldig dårlig nå, trenger ikke å bety at legen anser det som at levetiden er så kort allerede.

Jeg har selv en kronisk sykdom (noe helt annet enn henne) og har ved et par anledninger kjent på kroppen hvor mye stress påvirker min sykdom. 

Så når det da er bare 2 uker igjen til dommen kommer, er det ikke usannsynlig at dette like så godt kan være midlertidig forverring på grunn av stress.

Jeg hadde ikke blitt forundret om hun ble litt bedre etter at dommen har kommet. Ikke fordi jeg tenker hun faker, men rett og slett fordi de da vil få en ro de ikke har hatt på en god stund.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
LullaSkrulla skrev (8 minutter siden):

Lungefibrose høres ut som en virkelig fæl sykdom å ha. Jeg kan bare forestille meg hvor krevende det må være å slite sånn med pusten og jeg kan ikke skjønne annet enn at det, og å være så syk, må skape mye angst. Uten at jeg vil spekulere noe, så vil jeg synes det er forståelig om MM i denne situasjonen, med alt, også har det krevende psykisk. 

Ja, jeg har en venn med en lignende sykdom, som i tillegg har panikkangst. Å få et angstanfall når man allerede sliter sånn med pusten, er i følge henne rett og slett forjævlig. Det blir en forsterkende sirkel som bare gjør det vanskeligere og vanskeligere å puste.

• Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
TigerK skrev (46 minutter siden):

Når det gjelder lungefibrose, som MM har, så er det veldig lett å måle forverring, da det gjør seg meget synlig på tester som måler lungefunksjon. Det vil kunne leses av som et konkret tall, og er ikke en vurdering man kan ta uten medisinsk fagkunnskap. Ingen som blir organtransplantert basert på synsing og følelser fra pasientens familie og venner. 

Jeg forstår jo det, det gjelder jo for de fleste sykdommer at man har objektive parametre. Men hvis du leser om igjen er det ikke det jeg skriver. 
Eksempel: jeg «syns» min mann virker dårligere nå, jeg tar kontakt med legen hans, de tester og bekrefter/avkrefter min «synsing». 

Endret av Bloomer69
Lagt til en utfyllende setning
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har en venn med en lignende sykdom, som i tillegg har panikkangst. Å få et angstanfall når man allerede sliter sånn med pusten, er i følge henne rett og slett forjævlig. Det blir en forsterkende sirkel som bare gjør det vanskeligere og vanskeligere å puste.

Så MM har panikkangst? Eller er det bare en spekulasjon?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
lurker skrev (2 minutter siden):

Vi må ikke glemme at for å komme på donorlista, skal forventet levetid uten nye lunger være på bare 1-2 år.

At hun er veldig dårlig nå, trenger ikke å bety at legen anser det som at levetiden er så kort allerede.

Jeg har selv en kronisk sykdom (noe helt annet enn henne) og har ved et par anledninger kjent på kroppen hvor mye stress påvirker min sykdom. 

Så når det da er bare 2 uker igjen til dommen kommer, er det ikke usannsynlig at dette like så godt kan være midlertidig forverring på grunn av stress.

Jeg hadde ikke blitt forundret om hun ble litt bedre etter at dommen har kommet. Ikke fordi jeg tenker hun faker, men rett og slett fordi de da vil få en ro de ikke har hatt på en god stund.

Jeg ville ha trodd det samme, men legen er ikke enig. (Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke raskt fant denne i en norsk nettavis, andre som er mer iherdig kan sikkert gjøre det)

Sitat

Her var lungelæge Are Martin Holm klar i mælet:

- Lungefibrose er en fysisk sygdom, og stress har ingen indflydelse på den, svarede han.

https://www.billedbladet.dk/kongelige/norge/kan-stress-paavirke-kronprinsesse-mette-marits-sygdom-her-er-laegens-svar

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Så MM har panikkangst? Eller er det bare en spekulasjon?

Det vet jeg ikke, dette var ment som et generelt svar på et innlegg som tok for seg at sykdommen måtte være fæl.

Men at hun kan ha kjent på angst i en eller annen form siden MBH ble arrester første gang, ville ikke være en så søkt spekulasjon?

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ha trodd det samme, men legen er ikke enig. (Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke raskt fant denne i en norsk nettavis, andre som er mer iherdig kan sikkert gjøre det)

https://www.billedbladet.dk/kongelige/norge/kan-stress-paavirke-kronprinsesse-mette-marits-sygdom-her-er-laegens-svar

Tror du ikke han mener her at stress ikke påvirker hvordan selve sykdommen utvikler seg? 

Det er jo noe helt annet enn at symptomene man har kan bli vanskeligere å leve med i perioder man er i økt stress. Stress øker blant annet pustefrekvensen, som jo kan påvirke hvor vanskelig det er å puste,

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...