Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (29 minutter siden):

Mulig han sa det uten at jeg fikk det med meg, men hvis hun kommer hjem fordi det er ferieuke, hadde det ikke vært en ide for kronprinsen å si det da han ble spurt om hjemreisen hennes? Husker ikke hva han sa ang det, kun det med at hun planlegger å ta graden sin.

To dagers reise hver vei for en ferieuke?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Chlypa skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde glatt gjort det hvis flere i familien var syke. Men som Pusheen sa, da hadde vel HM sagt det i stedet for den vage uttalelsen om hva som skjer framover.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (11 minutter siden):

Jeg skal love deg at ikke alle fikk fri dagen ette dødsfallet.  Jeg jobbet i dagligvare butikk og vi fikk pent jobbe som normalt. Sjefen ville også at vi skulle ha vareopptelling den dagen han ble gravlagt. Butikken skulle uansett være stengt for det var bestemt fra annet holdt. Det ble protester ang denne varetellingen, så vi fikk fri i 3 timer så vi fikk med oss begravelsen. Før og etter var det vareopptelling. Sjefen eide butikken og viden kjent for å være kriminelt gjerrig.

Javel , men da begynte du vel sent på jobb? 
jeg skjønner at ikke alle fikk fri, man stengte jo ikke dagligvare, buss og sykehus. Jeg la meg til vanlig tid fordi jeg ikke visste at han skulle dø og at jeg skulle få fri. Samme med foreldrene mine. Har ingenting med lite nyhetsintersserte å gjøre , vi skulle opp 5-6 som vanlig, før han faktisk var død, var det en vanlig kveld før en hverdag. 
jeg tror ingenting på at alle rundt i landet satt og fulgte cnn nyheter på nrk hele natten under krigen heller. Folk hadde jobb. 
det er forsåvidt lettere i dag, altså få varsler på tlf og se det når man « turn around «, eller går på do osv. så ja, jeg tror de fleste vil få det med seg tidligere i dag, det var vel det diskusjonen startet med… 

jeg skjønte ikke den biten med at du jobbet som normalt , men butikken skulle være stengt for det var bestemt fra annet hold . Det var kanskje ikke vesentlig heller. Vet ikke om jeg synes sjefen var kriminelt gjerrig heller 😆

• Liker 4
Skrevet
rhubarb skrev (1 minutt siden):

Kan hjemreisen til IA og forkorting av reisen til Japan ha noe med Kongen og/eller Dronningens helsesituasjon å gjøre? Vet han har sagt at han vil være konge til han dør, men er det muligheter for at Kongen vil abdisere i nær fremtid likevel? Tenker kongeparet har gjort en solid jobb, og unner dem en rolig siste tid i livet.  Det vil forklare hjemtur og ullen uttalelse om tiden videre i Australia for IA. 

Tenkte på det, dersom MM blir raskt dårligere, vil en overtakelse av tronen i nær fremtid kunne gå smidigere enn om et år eller to. Da er det vel stor risiko for at transplantasjonen havner i samme periode som det fremtidige dødsfallet til kongen ❤️ 

Nei. 24 timer lenger i Japan ville ikke vært avgjørende i forhold til abdikasjon. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Chlypa skrev (Akkurat nå):

Nå hørtes det ut som at hun reiste hjem pga noe her hjemme, spesielt siden HM ikke sa noe om noe ferie, så hvis hun i tillegg har en ferieuke (nå eller neste uke f.eks), så kan hun jo være lengre hjemme uten at det går så mye utover skolen. For eksempel.

• Liker 3
Skrevet
rhubarb skrev (3 minutter siden):

Kan hjemreisen til IA og forkorting av reisen til Japan ha noe med Kongen og/eller Dronningens helsesituasjon å gjøre? Vet han har sagt at han vil være konge til han dør, men er det muligheter for at Kongen vil abdisere i nær fremtid likevel? Tenker kongeparet har gjort en solid jobb, og unner dem en rolig siste tid i livet.  Det vil forklare hjemtur og ullen uttalelse om tiden videre i Australia for IA. 

Tenkte på det, dersom MM blir raskt dårligere, vil en overtakelse av tronen i nær fremtid kunne gå smidigere enn om et år eller to. Da er det vel stor risiko for at transplantasjonen havner i samme periode som det fremtidige dødsfallet til kongen ❤️ 

Er det ikke ganske usannsynlig å korte ned et besøk med en dag og dermed avlyse vertens arrangement for en planlagt abdikasjon? Kongen kan vel vente én dag med å abdisere?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (2 timer siden):

Å ja, når jeg googlet sto tidspunktet etter Kveldsnytt. Hvis der var feil og han ble oppdaget før skjønner jeg det. Jeg skjønner at jeg ikke fikk det med meg, jeg la meg tidligere , men foreldrene mine ? 
vi hadde ikke tv på skolen . 

Vi hadde TV på skolen, men ikke antenne til den, hehe, så vidt jeg vet. Ble noen videoer opp igjennom, men aldri noen direktesending. 

Kvittre skrev (1 time siden):

Jøsses. Satt folk våkne da? De visste jo ikke før han faktisk var død at det ville bli fri dagen etter . 

Enig. Kan heller ikke huske at folk satt oppe så sent den gangen, med mindre det var sommer og man satt ute. Det var jo vanligvis ingenting interessant på TV, for det første. Det var først når vi fikk kabel-TV at det ble mer spennende.

Jeg tror at jeg husker Dagsrevyen da vi først fikk vite at Kong Olav var syk. Det var veldig skremmende og rent uhyggelig, husker jeg. Som om grunnen beveget seg litt under føttene.

Endret av Huldra27
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (11 minutter siden):

Nei. 24 timer lenger i Japan ville ikke vært avgjørende i forhold til abdikasjon. 

Legger til: Vet vi det?

Enig, isolert sett ikke. Men dersom det skulle være tilfellet er det trolig mye forberedelser og trolig et stort system som må aktiviseres. Da er plutselig 24 timer mye tid. 

Endret av rhubarb
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva skjer med tittelen til Prinsesse Ingrid Alexandra hvis både vår Dronning og Kronprinsesse går dukken før Kronprinsen kan bli Konge? Rykker prinsessa opp ett hakk eller to hakk med tanke på tittel da ?

• Liker 1
Skrevet
Mrs. Random Nick skrev (2 minutter siden):

Hva skjer med tittelen til Prinsesse Ingrid Alexandra hvis både vår Dronning og Kronprinsesse går dukken før Kronprinsen kan bli Konge? Rykker prinsessa opp ett hakk eller to hakk med tanke på tittel da ?

Da vil hun vel forbi prinsesse frem til kronprinsen blir konge, vil jeg tro. Først da får hun ny tittel.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Er det ikke ganske usannsynlig å korte ned et besøk med en dag og dermed avlyse vertens arrangement for en planlagt abdikasjon? Kongen kan vel vente én dag med å abdisere?

Jeg vet ikke. 24 timer kan være lite i de fleste sammenhenger, men en del ganger er det urolig hvor stor betydning 24-timer ekstra har. Totalen av uklare valg som tas, og alle helsetilstandene som preger kongefamilien, synes jeg kan tilsi at det er mulig forklaring. 

• Liker 1
Skrevet
Hanne67 skrev (14 minutter siden):

Kveldsnytt var ikke så seint, og nå var det vel ikke fri dagen etter folk flest tenkte på i forbindelse med det 🙄

Alle kunne jo ikke ta fri heller.

Klart det hadde betydning for folk som var glad i Kong Olav, og alle lysene som ble tent ute på Slottsplassen sa vel sitt. Ikke alle som hater kongehuset vet du 

23.15 var sent nok om en skal opp tidlig? 

nei, men om foreldrene mine visste at vi ikke skulle på skolen dagen etter hadde vi kanskje sittet oppe så sent. 
selvsagt var vi  på Slottsplassen å tente lys , selvom vi sov når nyheten kom? Regner med alle som ikke hater kongehuset sitter våken 24/ 7 framover da, for er du ikke våken og ser på nyhetene når kongen dør, så er du ikke bare lite nyhetsinteressert som det ble påstått i det jeg siterte, nå hater man kongehuset sitt og? 
vel , alle kunne sitte opp hele natten og se på nyhetene, men ikke ta seg fri? 

• Liker 2
Skrevet
rhubarb skrev (4 minutter siden):

Enig, isolert sett ikke. Men dersom det skulle være tilfellet er det trolig mye forberedelser og trolig et stort system som må aktiviseres. Da er plutselig 24 timer mye tid. 

Kongen bråbestemmer seg ikke for abdikasjon, han har nok tid til å vente 1 dag. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
rhubarb skrev (6 minutter siden):

Jeg vet ikke. 24 timer kan være lite i de fleste sammenhenger, men en del ganger er det urolig hvor stor betydning 24-timer ekstra har. Totalen av uklare valg som tas, og alle helsetilstandene som preger kongefamilien, synes jeg kan tilsi at det er mulig forklaring. 

Hadde det stått så ille til hadde han ikke reist til Japan i det hele tatt. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Huldra27 skrev (9 minutter siden):

Vi hadde TV på skolen, men ikke antenne til den, hehe, så vidt jeg vet. Ble noen videoer opp igjennom, men aldri noen direktesending. 

Enig. Kan heller ikke huske at folk satt oppe så sent den gangen, med mindre det var sommer og man satt ute. Det var jo vanligvis ingenting interessant på TV, for det første. Det var først når vi fikk kabel-TV at det ble mer spennende.

Jeg tror at jeg husker Dagsrevyen da vi fikk vite at Kong Olav var syk. Det var veldig skremmende og rent uhyggelig, husker jeg. Som om grunnen beveget seg litt under føttene.

Vi hadde tv med videospiller i mediateket. En for hele skolen 😆 

Jeg husker faktisk ikke den dagsrevy sendingen. Det så « vi « alltid på, men kan jo være jeg ikke var hjemme og foreldrene mine ikke fant det viktig nok at han var syk. Vi la oss som vanlig, jeg husker det som at kongen døde « på natten «.  

husker stemningen dagen etter veldig godt ja.  

• Liker 2
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (7 timer siden):

Ingen kjøper norske varer på grunn av kongehuset. Vi eksporterer nesten bare råvarer. Råolje og rågass utgjør nesten 60 prosent av norsk eksport og nei, ingen foretrekker norsk olje på grunn av kronprinsen. Heller ikke metaller og fisk.

Det stemmer det du skriver. De gangene Andrew bidro positivt for britisk industri ser ut til å være våpeneksport til de arabiske landene. Slik eksport foregår veldig annerlede annen eksport. Man må ha lisens fra eksportlandet og man forhandler med myndighetene i import-landet.  Britene selger mye våpen så våpeneksport-kontraktene er viktig for dem.

Norge selger ikke så mye våpen. Men i 2009-2017 solgte vi ammunisjon til Emiratene. Emiratene var og er med i borgerkrigen i Jemen.    Haakon hadde møte med sjeikene i Emiratene i 2009 og 2010 og sikkert flere andre ganger også. 

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/M3lM0r/hemmeligstemplet-dokument-ud-tillot-vaapeneksport-til-emiratene-selv-om-landet-broet-folkeretten

Noe av det Haakon kan bidra med er at sjeiker liker å møte  andre kongelige.  I tillegg så møter han også sjeikene gjennom WEF så han kjenner dem litt. 

Ved slike avtaler så forhandler man ikke kun med Emiratene,  man må også klare å overbevise norske  myndighetene om at de skal gi eksportlisens når det egentlig ikke er lov.  Jeg vet ingenting om denne konflikten, men regner med det var temmelig umoralsk å eksportere ammunisjonen siden ingen tør å forsvare dette. 

Terje og Mona er helt sikkert med  på dette de også.  Terje har nettverk i Dubai, man trengte sikkert også godt nettverk i UD for å få dem til å gi lisens i dette tilfellet.  Det er også mye korrupsjon i slike avtaler. 

Mulig dette også er en av grunne til at han var i WEF.   Haakon har aldri forklart hvorfor han var i WEF. Men om han hjalp til med ting som våpeneksport til borgerkriger så er det ikke så rart han ikke snakker høyt om det. 

Jemen-kontrakten var ikke veldig stor. Den var på 280 millioner kroner.  

https://www.kongehuset.no/nyheter/moter-om-global-utvikling-i-dubai

https://www.kongehusetsbarnesider.no/nyhet.html?tid=84906&sek=26951

Her var  Giske også med:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/MR9agJ/kronprinsen-og-giske-befester-posisjonen-i-gulf-statene

Endret av SVK
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (11 minutter siden):

Kongen bråbestemmer seg ikke for abdikasjon, han har nok tid til å vente 1 dag. 

Jeg ikke for meg at Harald vil abdisere. Jeg tror han går i sin far og farfars fotspor, og forblir konge til han dør.

Endret av lurker
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Mrs. Random Nick skrev (15 minutter siden):

Gitt hun er neste i rekken etter Haakon, går hun opp til kronprinsesse når Harald dør. 

• Liker 4
Skrevet
Kvittre skrev (20 minutter siden):

Javel , men da begynte du vel sent på jobb? 
jeg skjønner at ikke alle fikk fri, man stengte jo ikke dagligvare, buss og sykehus. Jeg la meg til vanlig tid fordi jeg ikke visste at han skulle dø og at jeg skulle få fri. Samme med foreldrene mine. Har ingenting med lite nyhetsintersserte å gjøre , vi skulle opp 5-6 som vanlig, før han faktisk var død, var det en vanlig kveld før en hverdag. 
jeg tror ingenting på at alle rundt i landet satt og fulgte cnn nyheter på nrk hele natten under krigen heller. Folk hadde jobb. 
det er forsåvidt lettere i dag, altså få varsler på tlf og se det når man « turn around «, eller går på do osv. så ja, jeg tror de fleste vil få det med seg tidligere i dag, det var vel det diskusjonen startet med… 

jeg skjønte ikke den biten med at du jobbet som normalt , men butikken skulle være stengt for det var bestemt fra annet hold . Det var kanskje ikke vesentlig heller. Vet ikke om jeg synes sjefen var kriminelt gjerrig heller 😆

Vi måtte jobbe som normalt dagen etter dødsfallet. På begravelsesagent ble det bestemt at alle butikker her jeg bor skulle stenges. Vi fikk fri 3 timer for å se begravelsen, timene før og etter var det vareopptelling. At du ikke ser på sjefen som gjerrig er helt greit, men det var vel nærmest det eneste han ble omtalt som.

Jeg mener ganske bestemt at det var meldinger tidligere på kvelden at Kong Olav var syk, derfor fulgte jeg med på radio da jeg la meg. Kort tid etter kom nyheten om dødsfallet. Det skjedde aldri ellers at jeg hørte på radio ved sengetid.

• Liker 4
Skrevet (endret)

tv2

Med mindre han plutselig har ombestemt seg, altså gjort seg tanker om det likevel, er det dette kongen sier ang. abdisering:

Kong Harald sier han ikke har gjort seg noen nye tanker rundt abdisering etter at hans tremenning dronning Margrethe abdiserte den danske tronen.

– Jeg fastholder det jeg har sagt hele tiden, at jeg har avlagt en ed til Stortinget og det varer livet ut, svarer kongen på spørsmål fra NTB.

– Jeg har egentlig ikke gjort meg opp noen nye tanker rundt det, sier han.

Edit: skulle sitere @lurker sitt innlegg på denne.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 3
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...