Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kratos skrev (14 timer siden):

Når noe ikke er lov, betyr det at det kan straffeforfølges. Hva strafferammen her?

Såvidt jeg kan se er det §17 i transplantasjonsloven som pålegger anonymitet mellom partene i donasjon: https://lovdata.no/lov/2015-05-07-25/§17

Og overtredelse av § 17 er gjort straffbart i § 23a med bøter eller fengsel inntil 2 år: https://lovdata.no/lov/2015-05-07-25/§23a

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
lurker skrev (2 minutter siden):

VG mener at hun ikke er satt på lista ennå:

"Etter det VG kjenner til, er kronprinsessen ennå ikke satt på liste for lungetransplantasjon."

https://www.vg.no/rampelys/i/JOlG1j/kronprinsesse-mette-marit-lungetransplantasjon-kan-bli-neste-steg

Nei, og det stemmer med det flere i tråden har sagt. Man får ikke beskjed en uke i forveien om transplantasjon.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Dersom MM har blitt så mye dårligere - hvorfor uttaler ingen av legene hennes seg? Såvidt meg bekjent er det HM som synes at hun har blitt dårligere. 
Spekulasjoner om transplantasjon uten at fagfolk har bekreftet er tydeligvis ikke definert som spekulasjoner på KG…

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Er jo nå snakk om 25 års bryllupsdagen og at den skal feires stort.

Orker hun det da?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Nymerïa skrev (47 minutter siden):

Nei, og det stemmer med det flere i tråden har sagt. Man får ikke beskjed en uke i forveien om transplantasjon.

Det er sant og stemmer helt med en i familien som gikk hjemme med personsøker i påvente av å bli kontaktet når det var et matchende organ. 

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet (endret)
Korpsnerden skrev (2 timer siden):

"Uttrykket kommer fra den kjente fabelen «Gutten som ropte ulv» av Æsop. Historien handler om en gjetergutt som for moro skyld ropte at ulven angrep sauene. Landsbyboerne kom løpende for å hjelpe, men oppdaget at det bare var en spøk. Da en ulv faktisk kom og tok sauene på ekte, var det ingen som hjalp ham fordi de trodde han løy igjen." 

Oversatt 

Mette-Marit gråt og bedyret at hun ikke kjente til Epstein og knapt hadde møtt ham, før dokumentasjonen viste noe annet. 

Sa ikke kronprinsen at han kun "hadde møtt Epstein tilfeldigvis på gaten på St.Barths da vi var der på ferie en gang"? slik at det fremsto som om det kun var en gang? Mener han uttalte dette til pressen, men kan hende jeg tar feil? 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Korpsnerden skrev (3 timer siden):

Jeg har ingen tillit igjen til kronprinsparet. Derfor tror jeg heller ikke at det nødvendigvis kun er den fysiske helsesituasjonen til MM som er grunnen til at de samler flokken. 

Det er altfor mange "beleiligheter" som jeg ikke klarer å overse: 

- snart domsavsigelse mot MBH.

- stilne kritikken og spørsmålene rundt Epstein-skandalen. 

- sykdom kan aldri kritiseres, og spekulasjoner rundt dette gjør at man selv oppleves uempatisk og kynisk. 

Ja, jeg skjønner at MM har en alvorlig og livstruende sykdom, og jeg skjønner at det er forferdelig for både henne og de nærmeste. Kommer det frem at jeg tar feil, så skal jeg være den første til å beklage, men når man roper "ulv, ulv" for mange ganger, så kan man ikke forvente at folk fortsetter å vise tillit. 

Skjønner ikke hvorfor det skulle være behov for eller på noen måte være greit å kritisere sykdom. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (32 minutter siden):

Sa ikke kronprinsen at han kun "hadde møtt Epstein tilfeldigvis på gaten på St.Barths da vi var der på ferie en gang"? slik at det fremsto som om det kun var en gang? Mener han sa uttalte dette til pressen, men kan hende jeg tar feil? 

Jeg vet ikke om han sa det var tilfeldig, men mange oppfattet det slik:

https://www.tv2.no/nyheter/mottes-pa-gata-pa-st-barts-det-var-ikke-tilfeldig/18532928/

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (13 timer siden):

Hvem sier at det må være på forhånd? Poenget til @Heffalumpmammaer at det er ikke lov å si datoen, og det vil for en så offentlig person innebære at det blir nødvendig å være upresis om detaljene i perioden rundt transplantasjonen. Jeg aner ikke om det betyr at de må tåkelegge en uke eller to måneder, men det er helt klart at her kan de ikke gi minutt-for-minutt-oppdateringer, eller dag for dag, eller kanskje ikke uke eller måned en gang av hensyn til donorens anonymitet.

Det betyr også, tenker jeg, at man må tolke utsagn av typen "jeg reiser hjem fordi jeg har lyst å være sammen med henne" med en klype salt, for det kan være en del av en kommunikasjonstrategi som ikke tillater for stor presisjon.

Brukeren har allerede oppklart at det handler om fortid, men det var forvirrende når det var brukt nåtid i teksten.

• Liker 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (45 minutter siden):

Sa ikke kronprinsen at han kun "hadde møtt Epstein tilfeldigvis på gaten på St.Barths da vi var der på ferie en gang"? slik at det fremsto som om det kun var en gang? Mener han uttalte dette til pressen, men kan hende jeg tar feil? 

Du tar feil.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Korpsnerden skrev (4 timer siden):

Jeg har ingen tillit igjen til kronprinsparet. Derfor tror jeg heller ikke at det nødvendigvis kun er den fysiske helsesituasjonen til MM som er grunnen til at de samler flokken. 

Det er altfor mange "beleiligheter" som jeg ikke klarer å overse: 

- snart domsavsigelse mot MBH.

- stilne kritikken og spørsmålene rundt Epstein-skandalen. 

- sykdom kan aldri kritiseres, og spekulasjoner rundt dette gjør at man selv oppleves uempatisk og kynisk. 

Ja, jeg skjønner at MM har en alvorlig og livstruende sykdom, og jeg skjønner at det er forferdelig for både henne og de nærmeste. Kommer det frem at jeg tar feil, så skal jeg være den første til å beklage, men når man roper "ulv, ulv" for mange ganger, så kan man ikke forvente at folk fortsetter å vise tillit. 

Da jeg leste en av de utallige overskriftene om den hittil siste syke- utviklingen hennes så trodde jeg faktisk det var noe skikkelig akutt på gang..

Men , neida ; akkurat det samme som sto før jul ; at nå var hun såpass dårlig at de måtte begynne å vurdere , altså tenke på , om hun kanskje skulle settes på en liste for donasjon ! 
Der er det nok også flere hundre andre som står . 
Likevel så må mannen hennes kom igjen en dag før planlagt(?) og datteren blir avbrutt i studiene sine igjen….

Altså; jeg tviler ikke på at hun har  ødelagte lunger , men hadde det vært opp til meg , hvis jeg var i den situasjonen, så ville jeg i hvert fall at datteren min være i fred til hun var ferdig med eksamen før ferien …

Men selvinnsikten er kanskje ikke den mest fremtredende egenskapen  hennes , hva vet vel jeg …?.

Endret av Hekken
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Nei, det er ikke bare i tråden her det diskuteres side opp og side ned om kronprinsessen og det norske kongehuset. Det virker som "hele verden" lurer på hva som skjer.

"– Hva spør internasjonal presse deg om?

– Helseoppdateringer. Hvor dårlig er Mette-Marit, egentlig? Når skal hun opereres? Hva er konsekvensene for Mette-Marit? Hvordan løser kronprinsen situasjonen? Hva betyr dette for kongeparet? Kommer prinsesse Ingrid Alexandra til å flytte hjem?"

https://www.nettavisen.no/kjendis/sporsmalene-om-kronprinsesse-mette-marit-florerer-verden-rundt-hvor-syk-er-hun/s/5-95-3069591

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (19 minutter siden):

Jeg vet ikke om han sa det var tilfeldig, men mange oppfattet det slik:

https://www.tv2.no/nyheter/mottes-pa-gata-pa-st-barts-det-var-ikke-tilfeldig/18532928/

Det viser nøyaktig hvor utspekulerte de er i sin kommunikasjon. «Møttes på gata» tolkes selvfølgelig som at de møttes tilfeldig. Hvorfor ellers opplyse hvor de møttes? Vi vet jo nå at møtet var nøye planlagt. De kan ha møttes på gata, gått ut og spist lunsj eller dratt hjem til Epstein  - og fortsatt hatt sine ord i behold. 
Tenk dere å jobbe  som kommunikasjonsrådgiver hos kronprinsparet og bruke tiden på å klekke ut tvetydige utsagn….

«Visste ikke om alvorlighetsgraden av hans kriminelle handlinger» «vi vet det Marius har fortalt oss» «skulle ha sjekket bedre» «håper og tror jeg ikke ville satt på en smiley» «truffet hverandre i sosiale sammenhenger» «bekjent av en venn»  og hva var det siste: «vi har ingen grunn til å anta at hun traff Epstein» … 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (38 minutter siden):

God artikkel fra TV2 om Norges forhold til Japan og kronprinsens rolle, hvor omdømme- og kommunkasjonsekspert Anders Birger Johansen uttaler seg:

https://www.tv2.no/underholdning/om-internasjonal-omdommeknekk-gir-en-mulighet/18876395/

Takk for lenken. Veldig interessant å se en omdømmeekspert trekke frem fordelene og mulighetene som kongehusets problemer skaper, samtidig som han bekrefter at kronprinsens representasjonsjobb er verd milliarder for norsk næringsliv, og at kronprinsen fremstår som en stødig representant.

Noen sitater:

"(...) kongehuset får mer omtale i internasjonal presse enn noen gang .(...) Samtidig som det norske kongehuset har fått en ripe i omdømmet internasjonalt, har overskriftene også kommet med en gylden mulighet som kongehuset kan utnytte, mener eksperten.

– Det har gitt en kjempeoppmerksomhet i hele verden, og den oppmerksomheten er en mulighet. Anledningen er ikke dårlig for å promotere Norge nå, hvis kronprinsen klarer å snu det til en god historie om Norge og bruke interessen som er der.– Det norske omdømmet er verdt milliarder i Japan. 

(...)

Han mener kronprins Haakon har vist seg godt egnet til å takle kriser. – Jeg mener Haakons rolle i hele denne dramatikken har vært å stå støtt sammen med og foran familien sin og folket sitt. Han lever ut de verdiene vi ønsker at verden forbinder med Norge, og det er viktig. 

– Han må bare kjøre på. Det er verdt milliarder for norsk næringsliv at han representerer Norge og forteller den historien på en god måte. Det mener jeg han er god til."

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
SVK skrev (3 timer siden):

Japanske verdier bygger også på at kollektivet står over individet. Man skal være villig til å ofre seg for fellesskapet. 

Det er ingen som forventer at Haakon skal leve opp til de japanske idealene, men han skulle vist Norge fra vår beste side. Han representerte ikke Norge kun formelt,  hvordan han oppfører seg påvirker  også inntrykket av Norge. Haakon viste Norge fra vår verste side.    Haakon har verre arbeidsmoral enn de ansatte på Fredrikssons fabrikk.  

Han besøkte landet som bryr seg mest om arbeidsmoralen.

Formålet med å sende Haakon til Japan var å hjelpe norske bedrifter.

« Hele verden» har nok fulgt med på alle skandalene med dette kronprinsparet . Så dette med at de kastet glans over diverse prosjekter tror jeg nok vi kan bare glemme. 
De vil nok , som før, bli invitert til diverse prosjekter rundt omkring i landet , men jeg ser ikke bort fra at de fremmøtte på stedene de besøker , sender noen tanker til både Epstein og den kriminelle sønn til Mette-Marit…

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Hekken skrev (4 minutter siden):

Da jeg leste en av de utallige overskriftene om den hittil siste syke- utviklingen hennes så trodde jeg faktisk det var noe skikkelig akutt på gang..

Men , neida ; akkurat det samme som sto før jul ; at nå var hun såpass dårlig at de måtte begynne å vurdere , altså tenke på , om hun skulle settes på en liste for donasjon ! 
Der er det nok også flere hundre andre som står . 
Likevel så må mannen hennes kom igjen en dag før planlagt(?) og datteren blir avbrutt i studiene sine igjen….

Altså; jeg tviler ikke på at hun har  ødelagte lunger , men hadde det vært opp til meg , hvis jeg var i den situasjonen, så ville jeg i hvert fall at datteren min være i fred til hun var ferdig med eksamen før ferien …

Men selvinnsikten er kanskje ikke den mest fremtredende egenskapen  hennes , hva vet vel jeg ….

Dette er en av tingene som har skjært meg mest i ørene. Hvis det som skjer nå er at de tror dommen kommer for MBH, så klarer jeg ikke etter beste evne å forstå hvorfor man vil involvere lillesøster på noen som helst måte. Jeg hadde sagt "Dette tar jeg og pappa oss av, jeg vil bare at du konsentrerer deg om studiene og ellers prøver å ha det så hyggelig der nede som du klarer. Dette er din tid. Du trenger ikke å tenke på meg, det viktigste for meg er at dette ikke går utover deg."

Jeg ville ha sagt dette samme hva slags kriminalitet MBH hadde rotet seg bort i, men når det er snakk om seksualovergrep så er det helt hinsides at man ikke gjør hva som helst for å unngå at ikke lillesøster blir assosiert mer enn absolutt nødvendig med denne ekle mannen.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
lurker skrev (2 timer siden):

VG mener at hun ikke er satt på lista ennå:

"Etter det VG kjenner til, er kronprinsessen ennå ikke satt på liste for lungetransplantasjon."

https://www.vg.no/rampelys/i/JOlG1j/kronprinsesse-mette-marit-lungetransplantasjon-kan-bli-neste-steg

Så hvorfor måtte da både mann og datter komme hjem i huet og hast? Snakk om å være selvsentrert og oppmerksomhetssyk!!

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...