Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Deltagelsen på sportsarrangement (USA) settes opp mot viktig representasjon i Japan. 

I disse dager må det prioriteres hardt, og da er det selvfølgelig viktig at HM bidrar det LANDET trenger det mest. 

Her kan du lese mer om hvor viktig Japan er for sjømatnæringen i Norge?

https://www.seafood.no/landsider/Japan/

Så kan du komme med argumenter for hvorfor fotballtur til USA er viktigere

Fotballtur er desidert ikke viktig. Kommer til å bli fest med eller uten kongelige det. Idiotisk at de skal kaste glans over et slik event. For min del er det motsatt for tiden. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kratos skrev (25 minutter siden):

Du vet jo at det kommer til å skje. SM driver jo bare å vaser rundt som om han var en adelig unggutt på 1800-tallet.

Ha, ha- nå fikk jeg meg en god latter.

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Hvem har lagt føringer på at han skal være 100 prosent detaljert?

Jeg skjønner ikke dette kravet om at de må fortelle absolutt hver minste detalj.

Jeg skjønner ikke synspunktet om at vi ikke vet nok til å forstå at dette er en familie som står i en alvorlig krise som krever at de endrer på sine planer i for de nærmeste dagene.

Så kan det være at det viser seg etterhvert at det var mer eller mindre alvorlig enn det man vet i dag, men sånn er det jo ofte når folk er syke. Man har ikke fasiten på forhånd.

Når jeg leser debatten her inne idag får jeg inntrykk av at det nærmest kreves at hun er terminal for at man skal akseptere at familiemedlemmene reiser hjem, og hvis hun ikke var det likevel så har vi liksom blitt lurt!?

Det er noe med det å si A og ikke si B.
Og det å gi en forklaring som gir mening, henger sammen og ikke bare høres rar ut.

Kanskje det greieste bare hadde vært å holde seg til standardsvaret: "Det er privat".

• Liker 19
  • Hjerte 1
Skrevet
Kvittre skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe som helst om at « fotballturer « er viktigere . 
jeg synes at Norge i vm er viktig nok, men ikke viktigere. Han er jo i japan og representerer , han reiser hjem en dag før? 

i utganspunktet synes jeg absolutt at noen bør representere Norge i vm , men nå vet vi jo ikke hva som skjer? Om han trengs hjemme så blir han vel hjemme. 

Det er enkel matematikk. Han vil tilbringe tid med MM og dro da hjem for å få en dag med henne. Da reiser han ikke til USA i flere dager borte fra henne. 

Vi får se. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (17 minutter siden):

Hvilken nyhetssending ? 
jeg husker at kongen hadde fått oppdatering om Gulfkrigen , og at Harald mente utviklingen der kunne være en grunn til hjerteinfarktet, men fikk folk flest samme info, og hvor så dere nyheter? 
jeg var 14 år og sov på natten, men det var jo ingen nyhetssending ellers? Tekst tv ? 

Jo, ganske sikker på at det var utvidede nyhetssendinger, selvsagt i mindre skala enn nå, men likevel. Man satt lenge og så på og følte det var litt uvirkelig å se «direkte krig» på den måten. Nå var jeg voksen da - og skjønner at en ungdom ikke fulgte det på samme måten.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Heffalumpmamma skrev (2 timer siden):

Det er veldig strenge regler for organdonasjon i norge. Man har ikke lov å fortelle noen hvilke dato man får et organ. Det kan godt være vi opplever at hun blir «dårligere», det blir stille, og så etter noen uker får vi vite at hun har fått et organ. Kan godt være hun står på toppen av listen. 

Synes folk her oppfører ser som de har rett til å vite alt bare fordi de er kongelige. Det er også en giver, en donorfamilie som skal skjermes. Ingen i Norgen vet hvem som gir, og mottar organer. Det vil bli enda viktigere i denne saken. 

Nå er det vel ikke gitt at hverken en evt donor vil befinne seg i Norge eller at en evt operasjon vil foregå der.

Men uansett er det betenkelig om man i det hele tatt er i stand til å oppgi en dato på forhånd. Vanligvis er det hastesaker med kort tid mellom donorens død og organets utløpstidspunkt. Donoren må være en tilstrekkelig match og man bør vel helst ikke vite når en slik person kommer til å dø.
Med mindre man har en levende donor som gir fra seg den ene lungen.
Vanskelig å se for seg noen som går med på noe sånt, men, men. Tviler på at Marius stiller, iallfall.

• Liker 8
Skrevet
lurker skrev (10 minutter siden):

Når det gjelder kong Olav:

Han døde klokka 22:20 på kvelden den 17. , det var ekstraordinært statsråd ved midnatt, da ble det offentlig. Ved midnatt startet også NRKs ekstrasending, som man kan se her:

https://tv.nrk.no/serie/ekstra-nyhetssending-tv/sesong/199101/episode/FNYH70011991

Jeg husker også den dagen godt, jeg var ganske liten da. Jeg fikk vite det morgenen etterpå når rektor kom inn i klasserommet og fortalte det. Vi reiste oss og hadde 1 minutts stillhet. Jeg husker jeg opplevde det som veldig høytidelig. 

• Hjerte 4
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (44 minutter siden):

Hvilken nyhetssending ? 
jeg husker at kongen hadde fått oppdatering om Gulfkrigen , og at Harald mente utviklingen der kunne være en grunn til hjerteinfarktet, men fikk folk flest samme info, og hvor så dere nyheter? 
jeg var 14 år og sov på natten, men det var jo ingen nyhetssending ellers? Tekst tv ? 

Kveldsnytt kanskje? Eller ekstraordinær nyheitssending etterpå? Trur folk samla seg spontant på slottsplassen same kvelden og tende lys. Reportarane snakka mykje om at dette var ein ny måte å sørga på som me ikkje hadde tradisjon for frå før.

Eg hugsar at universitetet var stengt dagen etterpå, at alt var så merkeleg stille, og at golfkrigen hadda starta same kveld som kongen døydde. Me visste ikkje då at det var ein samanheng mellom dødsfallet til kongen og krigsutbrotet, men det føltes ekstra gale at «landsfaderen» hadde gått bort akkurat då verda var blitt ekstra usikker. Folk blei frarådde å reisa utanlands pga. terrortrussel/-oppmoding frå leiaren i Irak, og ein kunne difor reisa til Kanariøyane for ein slikk og ingenting. 

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Enda en tulling skrev (5 minutter siden):

Nå er det vel ikke gitt at hverken en evt donor vil befinne seg i Norge eller at en evt operasjon vil foregå der.

Men uansett er det betenkelig om man i det hele tatt er i stand til å oppgi en dato på forhånd. Vanligvis er det hastesaker med kort tid mellom donorens død og organets utløpstidspunkt. Donoren må være en tilstrekkelig match og man bør vel helst ikke vite når en slik person kommer til å dø.
Vanskelig å se for seg noen som går med på noe sånt, men, men. Tviler på at Marius stiller, iallfall.

I norge har man ikke lov å si hvilke dag man får er organ i ettertid. Du kan si du fikk det i Mars, men ikke 1.mars. Fordi landet er så lite at man lett kan spore opp donor via dødsannonser. 

Derfor kan det allerede ha skjedd, eller skje når som helst. Vil vil ikke få vite når det skjer. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
LullaSkrulla skrev (Akkurat nå):

Jeg husker også den dagen godt, jeg var ganske liten da. Jeg fikk vite det morgenen etterpå når rektor kom inn i klasserommet og fortalte det. Vi reiste oss og hadde 1 minutts stillhet. Jeg husker jeg opplevde det som veldig høytidelig. 

Ja, det var en veldig spesiell dag. Jeg var eldre, så jeg husker at jeg var mer rystet av at vi samme morgen våknet opp til nyheten om at USA hadde bombet Irak.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Kvittre skrev (40 minutter siden):

Hvilken nyhetssending ? 

Jeg så i alle fall nyhetene på nrk.

• Liker 2
Skrevet
Enda en tulling skrev (8 minutter siden):

Kan det vera så enkelt som at ho omsider er blitt sett på ventelista som gjer at heile familien nå mobiliserer? Utan nokon konkret transplantasjon i sikte, men alle veit jo at det kan skje fort, og at operasjonen i seg sjølv er høgrisiko?

• Liker 5
Skrevet
lurker skrev (Akkurat nå):

Ja, det var en veldig spesiell dag. Jeg var eldre, så jeg husker at jeg var mer rystet av at vi samme morgen våknet opp til nyheten om at USA hadde bombet Irak.

Det må ha vært veldig spesielt! Som barn fikk jeg nok ikke med meg krigen, som jeg kan huske nå hvertfall. Virkelig et vendepunkt, som noen over her sa. Jeg husker også at klassen senere lagde kort som vi sendte til slottet. De må ha fått bra mange!

• Liker 2
Skrevet
Heffalumpmamma skrev (4 minutter siden):

I norge har man ikke lov å si hvilke dag man får er organ i ettertid. Du kan si du fikk det i Mars, men ikke 1.mars. Fordi landet er så lite at man lett kan spore opp donor via dødsannonser. 

Derfor kan det allerede ha skjedd, eller skje når som helst. Vil vil ikke få vite når det skjer. 

Når noe ikke er lov, betyr det at det kan straffeforfølges. Hva strafferammen her?

• Liker 3
Skrevet
lurker skrev (1 minutt siden):

Det var ekstra nyhetssendinger på NRK hele dagen som alternerende handlet om kongens død og utbruddet av Gulf-krigen, med alle nyhetsopplesere kledt i svart.

Det var veldig spesielt, og en slags dommedagsstemning hvilte over landet. 

• Liker 7
Skrevet
Heffalumpmamma skrev (5 minutter siden):

Tips: Fins et ord som heter "fikk".
Med det kunne alt blitt en del klarere....

• Liker 4
Skrevet
Andrea59 skrev (27 minutter siden):

Jo, ganske sikker på at det var utvidede nyhetssendinger, selvsagt i mindre skala enn nå, men likevel. Man satt lenge og så på og følte det var litt uvirkelig å se «direkte krig» på den måten. Nå var jeg voksen da - og skjønner at en ungdom ikke fulgte det på samme måten.

Eg var student på den tida, og i mine krinsar sat folk oppe om nettene og såg på CNN direkte via nrk at amerikanarane demonstrerte «precision bombing» -  som i ettertid viste seg ikkje å ha vore så presis likevel.

• Liker 4
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Det var ekstra nyhetssendinger på NRK hele dagen som alternerende handlet om kongens død og utbruddet av Gulf-krigen, med alle nyhetsopplesere kledt i svart.

Det kom frem i ettertid at Kong Olav fulgte svært nøye med på uroligheten i Midtøsten. Han fulgte nyhetene og at krigsutbruddet antakelig var mer enn han tålte. Jeg husker jeg lå i senga og hørte på radio da nyheten om hans død ble annonsert. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Aricia skrev (3 minutter siden):

Ja, det var veldig spesielt. Og slo man på CNN, kunne man følge Operasjon Desert Storm i sanntid, første krigen som ble kringkastet direkte.

Storebroren min var sykemeldt og fulgte det nærmest 24/7.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...