Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er synd at kronprinsen er så diffus, det hadde vært helt forståelig at forverret helse og svar på rettssaken til MBH er nok til at IA reiser til Norge. Han sier «familiesituasjonen» i samme kontekst han snakker om kronprinsessen, han nevner vel ikke noe tidspunkt for når IA kommer hjem heller. Legger opp til masse spekulasjoner som ikke er et kongehus verdig. Hvem har lagt føringer på at han skal være så kryptisk? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Huldra27 skrev (46 minutter siden):

Ja, det stemmer. Meldingen om at han var borte kom i morgentimene.

Nei, meldingen kom rundt midnatt. Jeg husker det fordi jeg kom fra kveldsvakt og ble møtt med at nå er kongen død.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Solstråle1 skrev (11 minutter siden):

Men hva tjener man på å få vite nøyaktig hva som skjer? Og skjer med hva, helsen eller E-saken?

Ingenting.

Noen her tror MM selv har full oversikt over helseutvikling og at de har rett på å vite detaljer familien neppe har oversikt over selv.

De må forholde seg til at det er Riksen som sier ifra når venteliste er aktuelt Og det vil jeg tro de opplyser om, da dette naturligvis er relevant for hennes arbeidskapasitet. 

Virker som endel her ikke skjønner realiteten av å leve med usikre prognoser/utvikling på helse. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (16 minutter siden):

Det er synd at kronprinsen er så diffus, det hadde vært helt forståelig at forverret helse og svar på rettssaken til MBH er nok til at IA reiser til Norge. Han sier «familiesituasjonen» i samme kontekst han snakker om kronprinsessen, han nevner vel ikke noe tidspunkt for når IA kommer hjem heller. Legger opp til masse spekulasjoner som ikke er et kongehus verdig. Hvem har lagt føringer på at han skal være så kryptisk? 

Hvem har lagt føringer på at han skal være 100 prosent detaljert?

Jeg skjønner ikke dette kravet om at de må fortelle absolutt hver minste detalj.

Jeg skjønner ikke synspunktet om at vi ikke vet nok til å forstå at dette er en familie som står i en alvorlig krise som krever at de endrer på sine planer i for de nærmeste dagene.

Så kan det være at det viser seg etterhvert at det var mer eller mindre alvorlig enn det man vet i dag, men sånn er det jo ofte når folk er syke. Man har ikke fasiten på forhånd.

Når jeg leser debatten her inne idag får jeg inntrykk av at det nærmest kreves at hun er terminal for at man skal akseptere at familiemedlemmene reiser hjem, og hvis hun ikke var det likevel så har vi liksom blitt lurt!?

• Liker 10
Skrevet
Londonjenta skrev (10 minutter siden):

Nei, meldingen kom rundt midnatt. Jeg husker det fordi jeg kom fra kveldsvakt og ble møtt med at nå er kongen død.

Det var slik jeg huska det også, at nyhetssendinga begynte ved midnatt, så jeg måtte søke det opp og det stemmer det.

Den kan forøvrig sees her: https://tv.nrk.no/serie/ekstra-nyhetssending-tv/sesong/199101/episode/FNYH70011991

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

Om IA ikke er i stand til å ta eksamen med alt styret rundt så synes jeg ikke det er så rart heller. Men det er i så fall mor og storebrors skyld.

Det kan du si, og det er grunn for å bekymre seg for om hun har fått den ro hun trenger som student og menneske til å kunne konsentrere seg midt oppe i alt som har vært, og fremstår, som svært styrete. 
Vi husket IA sin beskrivelse av at moren ringte henne opp til 7 ganger pr dag! Tenk dere, hele 7 telefonsamtaler pr dag. Det er sannelig ikke småtterier til ringing på en dag, eller natt? Har i det hele tatt IA fått den ro hun trenger som student når moren har ringt så mange ganger i løpet av en dag/natt? Jeg har aldri hørt noe i nærheten av en slik frekvens til en voksen person som forsøker å leve et liv hvor hun lufter sine egne «vinger», og skal leve et liv der hun også lærer å stå litt på egne ben et godt stykke borte fra sine foreldre. Såkalt «empty nest syndrome» får foreldre deale med selv. 

Ja, så får man tro at slottet kommer med en pressemelding snart i stedet for å dryppe kun småtterier ut av presseavdelingen. Hva pokker skal de med pressefolk når de ikke får gjøre jobben de er betalt for? 
Kan man gi folk en slags melding om hva som er så presserende nå? Det er ikke for mye å forvente. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Sissy33 skrev (1 time siden):

Og om hun blir forsinket i studieprogrammet spiller det ingen rolle, for hun skal ikke bruke graden hun får til ordinær jobbsøking. Ikke trenger hun å bekymre seg i forhold til lånekassen heller.

Nja, om monarkiet blir avskaffet før det blir hennes tur, så er det vel greit å ha noe å falle tilbake på...

Vel, det er alltids lov å håpe....

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet
Eufemia- skrev (3 minutter siden):

Det kan du si, og det er grunn for å bekymre seg for om hun har fått den ro hun trenger som student og menneske til å kunne konsentrere seg midt oppe i alt som har vært, og fremstår, som svært styrete. 
Vi husket IA sin beskrivelse av at moren ringte henne opp til 7 ganger pr dag! Tenk dere, hele 7 telefonsamtaler pr dag. Det er sannelig ikke småtterier til ringing på en dag, eller natt? Har i det hele tatt IA fått den ro hun trenger som student når moren har ringt så mange ganger i løpet av en dag/natt? Jeg har aldri hørt noe i nærheten av en slik frekvens til en voksen person som forsøker å leve et liv hvor hun lufter sine egne «vinger», og skal leve et liv der hun også lærer å stå litt på egne ben et godt stykke borte fra sine foreldre. Såkalt «empty nest syndrome» får foreldre deale med selv. 

Ja, så får man tro at slottet kommer med en pressemelding snart i stedet for å dryppe kun småtterier ut av presseavdelingen. Hva pokker skal de med pressefolk når de ikke får gjøre jobben de er betalt for? 
Kan man gi folk en slags melding om hva som er så presserende nå? Det er ikke for mye å forvente. 

Alternativ fortolkning av "syv ganger om dagen"-uttalelsen: 

Det er en åpenbar hyperbol, altså virkemiddelet overdrivelse, uttalt med kjærlighet og i spøk. Ingrid Alexandra tøyset bare litt med at moren overdrev litt med hønemor-omsorg overfor datteren som hadde flyttet til den andre siden av jorden for å studere. 

Hun gjettet neppe at utsagnet ville tolkes som et rop om hjelp fra en ung kvinne som fryktes telefonterrorisert av sin egen mor.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (6 timer siden):

Det tyske mediet Bild stiller setter spørsmål ved hvor godt kronprins Haakon kjente Jeffrey Epstein. 
Dette linker Bild til at kronprinsen har hatt kontakt og vært venn med Epsteins kontakt og venn Boris Nikolic. 

Artikkelen er ikke åpen uten abonnement, men det er ikke utfordrende å forstå innholdet, og hvor viktig det er å få belyst hva kontakten mellom disse personene faktisk gikk ut på. Det er ille nok i seg selv at også kronprinsen er/var venn med Nikolic. 
Kronprinsen vil ikke svare på spørsmål omkring dette, med ref. til et av de siste intervjuene med ham. Hvorfor vil heller ikke han svare på disse spørsmålene? Verken MM eller HM vil ta navnet hans i sin munn - dvs. de vil ikke svare på hvem denne vennen er/var. Hvorfor ikke? 

https://www.bild.de/unterhaltung/royals-adel/fall-epstein-auch-haakon-hatte-kontakt-zum-vertrauten-des-skandalmilliardaers-69f059ebb61a65069a481a0e

Jeg tipper dette er en person det er greit å på ingen som helst måte være på kant med, siden han trolig sitter på enorme mengder bilder og korrespondanse etter å ha vært en av Epsteins aller nærmeste, og at dette er årsaken til at kronprinsparet skjermer han. 

• Liker 12
  • Nyttig 11
Skrevet
Londonjenta skrev (36 minutter siden):

Stemmer, så de meldte det på nrk sent på kvelden.

• Liker 5
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (2 timer siden):

Jeg antar at hvis det skjærer seg med eksamen, så kan den tas senere. Det er virkelig ikke et problem.

Jeg tenker at det må svært gode grunner til for å droppe eksamener, så jeg forventer at det gis informasjon om årsakene dersom det viser seg at hun ikke stiller til eksamen.

Endret av Momma
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Pressen legger også opp til spekulasjoner ved å stadig lage nye artikler til en og samme uttalelse:

Det er forøvrig ingen som vet 100% om IA kommer hjem nå, eller om hun velger å ta eksamener for siste del av semesteret og komme hjem i slutten av juni. Det høres ut som hun kommer hjem samtidig som kronprinsen, men det vet vel kun bare de (og ansatte) pt? Her er VG litt diffuse synes jeg, de skriver "hun overraskende vender hjem fra studiene i Sydney", men hun kan like gjerne være på vei hjem som planlagt, etter siste eksamen denne måneden. Tiden vil vise. 

https://www.vg.no/nyheter/i/QJPbgx/det-er-alvor-naa

"Det kan være en av grunnene til at arveprinsessen overraskende vender hjem fra studiene i Sydney.

Hun skal hjem til sin mor. Men hun er også den neste i rekken.

Ingrid Alexandra skal tilbake til studiene, sier faren.

Likevel er det vanskelig å ikke se symbolikken.

Når kronprinsessen er syk og kongen fyller 90 neste år, blir det tydeligere at et generasjonsskifte nærmer seg.

Arveprinsessens lange arbeidsliv er allerede i gang."

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er veldig strenge regler for organdonasjon i norge. Man har ikke lov å fortelle noen hvilke dato man får et organ. Det kan godt være vi opplever at hun blir «dårligere», det blir stille, og så etter noen uker får vi vite at hun har fått et organ. Kan godt være hun står på toppen av listen. 

Synes folk her oppfører ser som de har rett til å vite alt bare fordi de er kongelige. Det er også en giver, en donorfamilie som skal skjermes. Ingen i Norgen vet hvem som gir, og mottar organer. Det vil bli enda viktigere i denne saken. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Her skriver VG om at det er nokså problematisk at man avlyser deler av et besøk i det svært korrekte Japan. 

«Det er ingen liten ting å avlyse»

«Norske representanter har reist hit på forhånd for å forberede turen til kysten, som han altså ikke skal på.

Men verst er det å skuffe de japanske vertene, som ville gi ham en shintoseremoni i en helligdom fra 1200-tallet»

https://www.vg.no/nyheter/i/QJPbgx/det-er-alvor-naa

Det er altså spesielt uheldig å forkorte besøket, og det må være en bedre grunn enn at han har «lyst til å være sammen med Mette» Det er snakk om 24 timer og han visste om dette før han dro. Det er ikke slik at det ble en kraftig forverring mens han var på reise.

(siste avsnitt er min mening og ikke sitat, men formateringen ville seg ikke)

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Heffalumpmamma skrev (5 minutter siden):

Det er veldig strenge regler for organdonasjon i norge. Man har ikke lov å fortelle noen hvilke dato man får et organ. Det kan godt være vi opplever at hun blir «dårligere», det blir stille, og så etter noen uker får vi vite at hun har fått et organ. Kan godt være hun står på toppen av listen. 

Synes folk her oppfører ser som de har rett til å vite alt bare fordi de er kongelige. Det er også en giver, en donorfamilie som skal skjermes. Ingen i Norgen vet hvem som gir, og mottar organer. Det vil bli enda viktigere i denne saken. 

Ja!! Dette!!

Det er et veldig, veldig viktig poeng, og spesielt i en så offentlig sak som denne.

Jeg tenkte det samme selv da spørsmålet om transplantasjonen ble offentliggjort før jul, at den dagen det blir aktuelt så kommer de antagelig til å tåkelegge tidslinjen ganske kraftig nettopp av hensyn til donorens anonymitet.

Takk for en nyttig påminnelse!

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (38 minutter siden):

Det kan være en av grunnene til at arveprinsessen overraskende vender hjem fra studiene i Sydney.

Hun skal hjem til sin mor. Men hun er også den neste i rekken.

Ingrid Alexandra skal tilbake til studiene, sier faren.

Likevel er det vanskelig å ikke se symbolikken.

Når kronprinsessen er syk og kongen fyller 90 neste år, blir det tydeligere at et generasjonsskifte nærmer seg.

Arveprinsessens lange arbeidsliv er allerede i gang."

Hva nøyaktig er det er VG insinuerer her? Hvilket arbeidsliv? Hun er student og skal være det i mange år fremover i følge kronprinsen. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

Ja!! Dette!!

Det er et veldig, veldig viktig poeng, og spesielt i en så offentlig sak som denne.

Jeg tenkte det samme selv da spørsmålet om transplantasjonen ble offentliggjort før jul, at den dagen det blir aktuelt så kommer de antagelig til å tåkelegge tidslinjen ganske kraftig nettopp av hensyn til donorens anonymitet.

Takk for en nyttig påminnelse!

Nei.

Det er ikke mulig at han visste om en planlagt transplantasjon den avkortede dagen da han reiste. Da ville det jo si at den personen de skulle høste fra blir holdt kunstig i live for at han skulle få gjennomført Japan-turen minus den ene dagen. 

Det må jo være et ledig organ og det funker jo ikke slik at det ligger et på vent som kan tilpasses studieferien til IA og akkurat den ene Japandagen. 

Jeg er enig i at det bør tåkelegges, men at det er transplantasjon som gjør at besøket avkortes med en dag, det gir ikke mening. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Hva nøyaktig er det er VG insinuerer her? Hvilket arbeidsliv? Hun er student og skal være det i mange år fremover i følge kronprinsessen. 

Det tenkes vel at hun skal kombinere arbeidsliv sammen med studiene.

• Liker 3
Skrevet
Momma skrev (4 minutter siden):

Det tenkes vel at hun skal kombinere arbeidsliv sammen med studiene.

Hvordan kan det la seg gjøre med det «generasjonsskifte» VG beskriver her? 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...