Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Druid skrev (4 minutter siden):

Nei, men dette er  områder man typisk ikke får ytterligere informasjon om.  Disse detaljene er private.  Vi får tidsnok vite. 

Javel, men nå svarte jeg en bruker som mente man kunne finne svarene i en vedlagt artikkel.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Ellers, mht avgjørelsen om å komme hjem én dag før: Jeg skjønner ikke argumentet om at enten er MM så syk at HM ikke burde reist i det hele tatt, eller så er det ingen grunn til å bare reise hjem én dag før med sykdom som begrunnelse.

Det er da ganske vanlig å måtte balansere krav i en hektisk og ansvarsfull jobbhverdag med personlige forpliktelser og en vanskelig situasjon på hjemmebane. Mange vil si at det er nettopp slik balansekunst et moderne liv består i. Det kan være en konkret grunn til at HM reiser hjem i tide til en presis dato (feks behandling eller liknende), eller det kan være et resultat av et kompromiss, dvs han gjennomfører mesteparten av det planlagte programmet men ofrer slutten for å komme tidligere hjem til en alvorlig syk ektefelle. 

Jeg kan ikke skjønne at dette er noe å stusse på.

Argumentet er at premissene for Japanreisen er noe helt annet enn sykdom i kongefamilien. Det er jo dette som får så og si all oppmerksomhet. Å avlyse siste dagen i utgangspunktet er starten på det hele. Jeg har sett programmet for den dagen, og det er slettes ikke optimalt å vri fokuset fra næringsliv og handel land imellom til en sykdomsmaksimering med tidlig hjemreise av den kongelige representasjonen. Det tar seg dårlig ut. Fokuset blir feil. 

Det er knapt med personer til å stille til representasjonspliktene. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (8 minutter siden):

Ellers, mht avgjørelsen om å komme hjem én dag før: Jeg skjønner ikke argumentet om at enten er MM så syk at HM ikke burde reist i det hele tatt, eller så er det ingen grunn til å bare reise hjem én dag før med sykdom som begrunnelse.

Det er da ganske vanlig å måtte balansere krav i en hektisk og ansvarsfull jobbhverdag med personlige forpliktelser og en vanskelig situasjon på hjemmebane. Mange vil si at det er nettopp slik balansekunst et moderne liv består i. Det kan være en konkret grunn til at HM reiser hjem i tide til en presis dato (feks behandling eller liknende), eller det kan være et resultat av et kompromiss, dvs han gjennomfører mesteparten av det planlagte programmet men ofrer slutten for å komme tidligere hjem til en alvorlig syk ektefelle. 

Med mindre HM er behandlingsansvarlig for sin kone, så har det lite å si om han kommer hjem i dag eller i morgen. Siden Ingrid Alexandra også er på vei hjem, så ser det alvorlig ut. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Argumentet er at premissene for Japanreisen er noe helt annet enn sykdom i kongefamilien. Det er jo dette som får så og si all oppmerksomhet. Å avlyse siste dagen i utgangspunktet er starten på det hele. Jeg har sett programmet for den dagen, og det er slettes ikke optimalt å vri fokuset fra næringsliv og handel land imellom til en sykdomsmaksimering med tidlig hjemreise av den kongelige representasjonen. Det tar seg dårlig ut. Fokuset blir feil. 

Det uthevede: Nei, det er ikke riktig, dette har jeg dokumentert i et annet innlegg i dag.

Å reise hjem én dag tidligere er ikke sykdomsmaksimering. Det er å balansere hensyn samtidig som man oppfyller pliktene sine.

Kompromisser er aldri ideelle, uansett hvor viktige stillinger eller samfunnsposisjoner man har. Det ligger liksom i sakens natur.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (7 minutter siden):

Og jeg er i prinsippet enig. Så sant dette ikke handler om at hun skal få transplantert nye lunger, og at dette ikke kommuniseres ut før etter operasjonen. Det må være en prekær situasjon når IA går glipp av eksamen og Kronprinsen må hjem til Mette, under en representasjonsoppgave som er så viktig for Norge og kongehuset. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (11 minutter siden):

Hadde hans tilstedeværelse vært avgjørende for noe som helst under besøket kunne jeg skjønt om det var slik, men den er jo ikke det. I praksis er han jo egentlig bare en maskot. De hadde sikkert hatt forståelse for at han ble hjemme med syk kone.

Men samme det, er begrenset hvor lenge det er interessant å tvære på noe man aldri får svar på uansett.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (30 minutter siden):

Kan du lenke til dokumentasjon på at hjemreisen innebærer å avstå fra eksamensgjennomføring? For det har jeg ikke sett nevnt noe annet sted.

Datoene skrev jeg tidligere. Eksamen starter den 8.06 - 19.06. I praksis kan hun rekke å dra tilbake, men det er ingen form for informasjon omkring studiene, annet enn det vage faren hennes sa. 

• Liker 14
Skrevet

Hva er poenget med en kostbar studenttilværelse på den andre siden av kloden hvis man ikke skal avlegge eksamener?

Må si at jeg forstår lite av familien Høibys disposisjoner, dette føyer seg inn i rekken.

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (25 minutter siden):

Det uthevede: Nei, det er ikke riktig, dette har jeg dokumentert i et annet innlegg i dag.

Å reise hjem én dag tidligere er ikke sykdomsmaksimering. Det er å balansere hensyn samtidig som man oppfyller pliktene sine.

Kompromisser er aldri ideelle, uansett hvor viktige stillinger eller samfunnsposisjoner man har. Det ligger liksom i sakens natur.

Du om det. Det er nå stort sett sykdom pressen skriver om, samt avlysingen til HM og at IA skal hjem selv om semesteret ennå ikke er slutt. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (25 minutter siden):

Og jeg er i prinsippet enig. Så sant dette ikke handler om at hun skal få transplantert nye lunger, og at dette ikke kommuniseres ut før etter operasjonen. Det må være en prekær situasjon når IA går glipp av eksamen og Kronprinsen må hjem til Mette, under en representasjonsoppgave som er så viktig for Norge og kongehuset. 

Ja, enig med deg. 
Åpenhet om forverringen og at en operasjon er under oppseiling vil være en bedre måte å kommunisere ut til folk enn halvkvedede ord som åpner for spekulasjoner. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Eufemia- skrev (5 minutter siden):

Du om det. Det er nå stort sett sykdom pressen skriver om, samt avlysingen til HM og at IA skal hjem selv om semesteret ennå ikke er slutt. 

Det går ikke an å bare gjengi denne feilinformasjonen uten å belegge påstanden på noe vis.

I pressemøtet for noen timer siden fokuserte både pressen og kronprinsen selv på norsk sikkerhets- og klimapolitikk og næringslivssamarbeid mellom Japan og Norge. Japansk presse stilte ingen spørsmål om hverken Mette-Marit eller Ingrid Alexandra.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Ja, hvorfor kommer det ikke en pressemelding om dette? 

De har vel kanskje sluppet opp for bortforklaringer..?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

VI er nå vitne til en kommunikasjon fra Kongehuset, slik at vi ikke skal reagere på forskjellsbehandling.

"Du rykker stadig fremover i køen",,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Endret av anonym 4545
  • Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
keops skrev (4 minutter siden):

Hva er poenget med en kostbar studenttilværelse på den andre siden av kloden hvis man ikke skal avlegge eksamener?

Må si at jeg forstår lite av familien Høibys disposisjoner, dette føyer seg inn i rekken.

Nettopp. Jeg tør tenke at hun ikke vil avlegge eksamener når dette skjer. Skal det halvstuderes på en svært kostbar måte, på andre siden av jordkloden, så bør det også avlegges eksamener. Dette bør det stilles spørsmål ved formålet med studier i Sydney, og bringe klarhet i pengebruken opp mot resultatet av studiene. Eller er det ment som kun å møte opp til forelesninger uten å få grad, formelt sett? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Jeg tør tenke at hun ikke vil avlegge eksamener når dette skjer. Skal det halvstuderes på en svært kostbar måte, på andre siden av jordkloden, så bør det også avlegges eksamener. Dette bør det stilles spørsmål ved formålet med studier i Sydney, og bringe klarhet i pengebruken opp mot resultatet av studiene. Eller er det ment som kun å møte opp til forelesninger uten å få grad, formelt sett? 

Ja, jeg har forståelse for at livet til en tronarving fortoner seg annerledes enn den jevne student. Men dette ligner jo mest på å tråkke i for-mødres fotspor. Bare surr og rot sett utad.

Vi har vel lov til å forvente noe fra de som angivelig skal representere oss? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (1 time siden):

«Ikke planlegger å avbryte studiene i sin helhet». 
Betyr det at selve eksamenene ikke anses som helhetlig og viktig? Jeg vil si at eksamen er viktig. Er planene at hun ikke skal avlegge eksamener overhodet, dette siden det nå avbrytes, men ikke i sin helhet? 
Hvor alvorlig er helsetilstanden til MM når det nå trekkes opp til krisestemning og avlysninger? 
Ingen pressemelding, ingenting annet enn at hun er verre. Hva betyr det? 
I alminnelig forstand vil jeg selv tolke alt dette som at hun er i en alvorlig krise, og at det kan gå begge veier. Siden man ikke meddeler noe fra slottet, så er det å spekulere omkring hvordan kongehuset agerer. 
Men, det er trolig et privat kongehus, så da er det etter som det måtte passe dem? 

Jeg antar at hvis det skjærer seg med eksamen, så kan den tas senere. Det er virkelig ikke et problem.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Aricia skrev (20 minutter siden):

Det går ikke an å bare gjengi denne feilinformasjonen uten å belegge påstanden på noe vis.

I pressemøtet for noen timer siden fokuserte både pressen og kronprinsen selv på norsk sikkerhets- og klimapolitikk og næringslivssamarbeid mellom Japan og Norge. Japansk presse stilte ingen spørsmål om hverken Mette-Marit eller Ingrid Alexandra.

Supplerer eget innlegg med en lenke: Eksempel på dekningen av det offisielle besøket i Japan her: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/norsk-polarinstitutt-signerte-forskningsavtale-i-japan-1.17903770

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Hebbe-lille skrev (43 minutter siden):

Det er nærliggende å tenke det, ja, så kanskje vi alle skal puste med magen og og være medmennesker som stoler på at de gjør så godt de kan i en forferdelig krevende siutasjon. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil bare si noe ang. eksamener. Noen eksamener kan man gjøre hjemme, på pc. Så leverer man de på nett. Aner ikke hvilke eksamener IA eventuelt ikke får tatt hvis hun reiser hjem nå, men det finnes jo løsninger på det meste nå for tiden, og noen eksamener tar man som sagt ikke nødvendigvis på skolen heller. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Druid skrev (1 time siden):

Nei, men dette er  områder man typisk ikke får ytterligere informasjon om.  Disse detaljene er private.  Vi får tidsnok vite. 

Vel , dersom denne informasjonen er å anse som privat , så forventer jeg at dette prosjektet deres ( som han kalte ekteskapet sitt i det famøse «intervjuet» , også er privat !

Så vi skattebetalere slipper å betale for det , også ! JEG er i alle fall ikke interessert i å betale mer for dette sirkuset…!

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...