Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sgirl skrev (12 minutter siden):

Er det noen som vet om dommer tar hensyn til familiemedlemmers sykdom, i forbindelse med domsavsigelse? Tenker på om det at nær pårørende er alvorlig syk, hensynstas slik at man kan få sone med fotlenke? 

Har aldri hørt om det

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hebbe-lille skrev (37 minutter siden):

Hvordan kan det la seg gjøre med det «generasjonsskifte» VG beskriver her? 

Hun kan vel bli mer synlig og ta mer ansvar ? Et generasjonsskifte skjer jo ikke over natta , så det er jo allerede i gang? Med stadig sykmeldt konge, nå også dronning som blir sykmeldt og kronprinsesse vi ikke helt vet hva skjer med? 

jo da, hun kan kombinere studier og jobb. 

• Liker 5
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Uten at Japan visste det???!!!! Selvfølgelig har det vært masse diplomatisk kontakt om dette. 

Hvordan er det en selvfølge? I innlegget jeg siterer, blir det presentert som dypt problematisk at HM drar hjem et døgn tidligere.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Uten at Japan visste det???!!!! Selvfølgelig har det vært masse diplomatisk kontakt om dette. 

Ja, dette ble jo kjent for allmennheten for 3 dager siden, altså før han dro. Japan kan ha visst det lenger.

Endret av lurker
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Chlypa skrev (9 minutter siden):

Hvor stor rolle spiller de 24timene om hun IKKE er terminal? Jeg tenker at det må være alvorlig til at det forkortes med ett døgn. 

Men da hadde han jo ikke reist. Han sa fra om forkortingen FØR han reiste.

Dette er egentlig ikke en diskusjon som jeg har lyst til å delta i, men slik de ha tedd seg de siste årene så er tilliten ikke-eksisterende. Arrogansen, flokken først, fraværende evne til å ta ansvar for feil som er begått, ullen kommunikasjon, lista er enormt lang. 

Ja, det er alvorlig, men vi kan ikke ha et haltende monarki i flere år fremover. Da må også de gjøre prioriteringer som de ikke ønsker for å tette hullene; feks at IA tar utdanning i Norge og kan bidra mer. 

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Skrevet
Chlypa skrev (8 minutter siden):

Mange undervurderer nok jobben hans til snorklipping, men tenker ikke på all preppen som ligger bak figuren han er. Han er en norsk diplomat, i bunn og grunn. Han skal ha kunnskaper nok til å kunne medgå i diskusjoner (som krever politisk innsikt), han skal ha kunnskaper om alt som er lagt opp i programmet (og nei det gjøres ikke for han, han er med på storparten av møtevirksomheten. Det er møter, teams, planlegging, lese seg opp, trene på mediehåndtering osv osv. Mannen er alene om å bære kongehuset norge as storparten av tiden. Ikke rart han har eldes ti år på to år. 

Enig. Det er selvfølgelig en veldig krevende stilling, og særlig den delen som handler om å konversere fornuftig med alt fra presidenter til nobelprisvinnere. Jeg leste biografien som kom for noen år siden, og den ga et interessant innblikk i innholdet i den jobben han gjør. Ja, han blir selvfølgelig preppet av sine ansatte, og han får sikkert assistanse til å skrive talene. Men det jeg la merke til da jeg leste boken, er at han tar med seg det han lærer på alle besøkene og konferansene, og virker å ha evnen til å interessere seg, huske, og trekke de store linjene. Han fremstår som en engasjert og kunnskapsrik type.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (21 minutter siden):

Kanskje de regner med reisetiden? Jeg har ikke gjort noe regnskap, men ja jeg synes han har vært mye på farten . Det er jo litt forskjell på å holde tale i Japan og å jobbe på kontor 8-16. hva som er mest jobb kan sikkert diskuteres, men når kona er syk er nok kontor enklere. 

Ja, jeg vil tro de regner med både forberedelse- og reisetid. Men, det er heller mer oppsiktsvekkende program kongeparet har hatt, synes personlig jeg. Med tanke på den alderen de er i. For de har virkelig stått på og reist mye, av eget valg også selvsagt, men mtp alder osv så har de virkelig jobbet veldig mye. 

• Liker 4
Skrevet
Kratos skrev (3 minutter siden):

Hvordan er det en selvfølge? I innlegget jeg siterer, blir det presentert som dypt problematisk at HM drar hjem et døgn tidligere.

Det leser jeg ikke som at "Japan ikke visste", men som at det at det ligger masse forberedelser bak et slikt besøk, og masse diplomatiske kulturgreier, så  erden logiske slutningen  at det ligger en meget god grunn under her.

• Liker 3
Skrevet
lurker skrev (5 minutter siden):

Ja, dette ble jo kjent for allmennheten for 3 dager siden, altså før han dro. Japan kan ha visst det lenger.

Selvfølgelig har de det. Kanskje ikke lenge, men det har selvfølgelig vært omfattende kontakt før avlysningen.

• Liker 3
Skrevet
Londonjenta skrev (2 timer siden):

Nei, meldingen kom rundt midnatt. Jeg husker det fordi jeg kom fra kveldsvakt og ble møtt med at nå er kongen død.

Så rart. Jeg husker at en gruppe som skulle være på plass kl. 08:00 rakk man ikke å gi beskjed til, så de kom, men gruppen som skulle komme kl. 09:00 rakk man å gi beskjed til, så de kom ikke. Kanskje alle som skulle tidlig opp neste morgen hadde lagt seg innen midnatt natten før. Jeg husker den dagen veldig godt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Japan har ikke visst det lenge, nei. 

«Det japanske utenriksdepartementet sendte ut en melding torsdag i forrige uke om at kronprinsens besøk går fra mandag til torsdag»

Dagen etter ble den siste dagen avlyst. 

https://www.vg.no/nyheter/i/QJPbgx/det-er-alvor-naa

Kronprinsen selv sa følgende: 

– Det er viktig å komme hjem og være sammen med Mette. Hun er dårlig nå, så jeg hadde lyst til det.

https://www.vg.no/rampelys/i/8p9x5x/kronprins-haakon-moeter-pressen-i-tokyo

Endret av CeXNS
Språk
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
CeXNS skrev (57 minutter siden):

Nei.

Det er ikke mulig at han visste om en planlagt transplantasjon den avkortede dagen da han reiste. Da ville det jo si at den personen de skulle høste fra blir holdt kunstig i live for at han skulle få gjennomført Japan-turen minus den ene dagen. 

Det må jo være et ledig organ og det funker jo ikke slik at det ligger et på vent som kan tilpasses studieferien til IA og akkurat den ene Japandagen. 

Jeg er enig i at det bør tåkelegges, men at det er transplantasjon som gjør at besøket avkortes med en dag, det gir ikke mening. 

Nå er det vel slik også at man kan dø i køen.

Visstnok legger OUS til grunn forventet levetid på 1-2 år når man settes i kø.

Hun så jo bra ut tross kort utholdenhet på 17.mai, men å avbryte noe ned 1 dag og risikere å gå glipp av eksamener tyder jo på at formen til MM raser langt fortere nedover enn de har trodd før.

Uansett det eller psykisk så er det sinnsvakt kynisk å gnage på noen japanske skikker. Livet til familien er viktigst. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (9 minutter siden):

Dette er egentlig ikke en diskusjon som jeg har lyst til å delta i, men slik de ha tedd seg de siste årene så er tilliten ikke-eksisterende. Arrogansen, flokken først, fraværende evne til å ta ansvar for feil som er begått, ullen kommunikasjon, lista er enormt lang. 

Ja, det er alvorlig, men vi kan ikke ha et haltende monarki i flere år fremover

Enig i alt.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Japan har ikke visst det lenge, nei. 

«Det japanske utenriksdepartementet sendte ut en melding torsdag i forrige uke om at kronprinsens besøk går fra mandag til torsdag»

Dagen etter ble det avlyst. 

https://www.vg.no/nyheter/i/QJPbgx/det-er-alvor-naa

Kronprinsen selv sa følgende: 

– Det er viktig å komme hjem og være sammen med Mette. Hun er dårlig nå, så jeg hadde lyst til det.

https://www.vg.no/rampelys/i/8p9x5x/kronprins-haakon-moeter-pressen-i-tokyo

Det norske Forsvaret har brukt å kjempe for konge og fedreland.

Dette er ikke en konge noen vil kjempe for akkurat, dersom han bare «hadde lyst til det», og ikke engang evner å ordlegge seg bedre. Er ikke mannen liksom en diplomat….?

Endret av Kratos
  • Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (6 minutter siden):

Ja, jeg vil tro de regner med både forberedelse- og reisetid. Men, det er heller mer oppsiktsvekkende program kongeparet har hatt, synes personlig jeg. Med tanke på den alderen de er i. For de har virkelig ståtthv på og reist mye, av eget valg også selvsagt, men mtp alder osv så har de virkelig jobbet veldig mye. 

De imponerer. Det sier jo egentlig ikke så mye annet om kronprinsen sin innsats annet enn at han har litt å leve opp til. 

jeg tenker uansett det er tøft å reise så mye , og være så mye borte når det er så mye kaos på hjemmebane og kona er så syk ( hvor syk ? ) . På kommentarer om han skal sitte hjemme og holde henne i hånda.. vel ja, hvis han hatt en vanlig jobb kunne han gjort det hver eneste ettermiddag . 
tror kongen og dronningen har vært heldige med hverandre og- begge med god helse, godt humør og høy innsats har dratt hverandre opp. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Huldra27 skrev (3 minutter siden):

Så rart. Jeg husker at en gruppe som skulle være på plass kl. 08:00 rakk man ikke å gi beskjed til, så de kom, men gruppen som skulle komme kl. 09:00 rakk man å gi beskjed til, så de kom ikke. Kanskje alle som skulle tidlig opp neste morgen hadde lagt seg innen midnatt natten før. Jeg husker den dagen veldig godt.

Ja, det var jo ikke så vanlig å sitte og se på TV ved midnatt i 1991. Det var heller ikke vanlig å slå på TV på morgenen.

I tillegg hadde ikke alle lokalaviser blitt morgenavis ennå heller.

Jeg gikk på VGS da, og kan huske at flere i klassen ikke hadde fått det med seg når de kom på morgenen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
lurker skrev (4 minutter siden):

Ja, det var jo ikke så vanlig å sitte og se på TV ved midnatt i 1991. Det var heller ikke vanlig å slå på TV på morgenen.

I tillegg hadde ikke alle lokalaviser blitt morgenavis ennå heller.

Jeg gikk på VGS da, og kan huske at flere i klassen ikke hadde fått det med seg når de kom på morgenen.

Det var veldig vanlig å skru på radio før jobb.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Kvittre skrev (4 minutter siden):

De imponerer. Det sier jo egentlig ikke så mye annet om kronprinsen sin innsats annet enn at han har litt å leve opp til. 

jeg tenker uansett det er tøft å reise så mye , og være så mye borte når det er så mye kaos på hjemmebane og kona er så syk ( hvor syk ? ) . På kommentarer om han skal sitte hjemme og holde henne i hånda.. vel ja, hvis han hatt en vanlig jobb kunne han gjort det hver eneste ettermiddag . 
tror kongen og dronningen har vært heldige med hverandre og- begge med god helse, godt humør og høy innsats har dratt hverandre opp. 

Jeg er fullstendig enig. 

Og, ja - det blir som å "hoppe etter Wirkola". Noe som nesten blir umulig med en såpass syk ektefelle og flokken som førsteprioritet.  

• Liker 6
Skrevet
AprilLudgate skrev (6 minutter siden):

Nå er det vel slik også at man kan dø i køen.

Visstnok legger OUS til grunn forventet levetid på 1-2 år når man settes i kø.

Hun så jo bra ut tross kort utholdenhet på 17.mai, men å avbryte noe ned 1 dag og risikere å gå glipp av eksamener tyder jo på at formen til MM raser langt fortere nedover enn de har trodd før.

Uansett det eller psykisk så er det sinnsvakt kynisk å gnage på noen japanske skikker. Livet til familien er viktigst. 

Det er tidslinjen som ikke henger på greip her. Hvis det er en forverring så hadde alle forstått at han ikke reiste. Det er den ene dagen som ble avlyst som ikke gir mening. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke problemet med at en ung voksen i en presset familiesituasjon (syk mor, og kriminell bror) skal kunne more seg offentlig når anledningen byr seg. Det er helt forståelig. 

Når faren avlyser en dag i et off.representasjonsoppdrag og søsteren skal komme hjem fra studier i Australia, så bør jo den som er hjemme være hos den syke moren, tenker jeg. Hun er jo så alvorlig syk at andre viktigere ting avlyses/endres, men en fotballkamp prioriteres?

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...